Gå til innhold

Vivaebella

Medlem
  • Innholdsteller

    790
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    3

Vivaebella vant dagen sist September 19 2013

Vivaebella hadde mest likt innhold!

Nettsamfunnsomdømme

21 Veldig bra

Om Vivaebella

  • Rang
    Avansert medlem

Profilinformasjon

  • Kjønn
    Female
  1. Mandager er liksom litt tyngre enn andre dager - og dette kan bevises... det er bare å gå på vekta, så er nederlaget et faktum. I dag viste den 89,6. På onsdag viste den 88,8. Jeg har går og gått for å få orden på ryggen, og middagene har bestått av fisk og grønnsaker 3 av 4 dager. Likevel endte det slik. Så den solide middagen med dessert på fredag, og lørdagskosen dagen etter, har satt sine spor! Vurderer på nytt om jeg bør ha veiedag på onsdager, når kroppen er i mer normalt gjenge. I det lange løp har det selvsagt ikke noe å si, men en psykisk nedtur mandag morgen er jo ikke den beste måten å starte ei ny uke på Denne uka er planen å starte opp med styrketrening hjemme. Jeg vet det er viljen det står på. Må si til meg selv "berre gjer det!"
  2. På lørdag fikk jeg en skikkelig kilevink i ryggen - skulle løfte ei avis og dermed var det gjort! En veldig tydelig melding fra kroppen om at jeg ikke har tatt godt nok vare på den. Visste jo det... nå er motivasjonen til å komme i form og forebygge vondter og skader i alle fall på plass. I går klarte jeg å få på sokker OG sko, så da blir det jo bedre mulighet for bevegelse (som kjent den beste medisin for ryggvondt). Så da ble det en forsiktig, vaggende tur på 30 min, en trasé som normalt tar 15 min. Det GÅR framover! I dag klarte jeg å få fram vekta (står under en kommode; meget lite ryggdekning plassering!) og den viste 88.8. Så får. I se på mandag igjen - det er offisiell veiedag. 82 kg 1. Mars er fortsatt utopisk, ja. Må nok justere målene litt Det kan godt hende det endelige målet må justeres også - for meg er målet en sterk, nett kropp, str 36-38, og om den veier 60 eller 65 kg er ikke viktig. Men de første månedene er vekta også et greit mål, for det sier seg selv at det er en god del kg (les: fett!) som må vekk før en sterk og nett kropp kan komme til syne Ha en finfin onsdag!
  3. Gårsdagen var fylt av ulike gjøremål, og det var ikke mye rom for refleksjon og planlegging av veien framover på mat/innkjøpsfronten. Men i kveld skaper jeg dette rommet - det holder jo ikke med en god plan (jfr første innlegg i tråden) om jeg ikke følger den :P/> Jeg har lagt inn måltidene mine både i går og i dag, og ser at det er en del å gå på når det gjelder nettopp det med planlegging og gjennomføring. At det er mer fornuftig med fast føde enn shakes er det ingen tvil om, særlig med tanke på at man får mye mer "moro" for kaloriene ved å spise f.eks. noen knekkebrød med godt pålegg enn å slurpe i seg 250 kcal som ikke gir noen opplevelse av å ha spist i det hele tatt. Like fullt vil jeg tære på den pulverpakka jeg har i tilfeller der alternativet enten er ingen mat (fordi det er for travelt))eller enda verre; å ta en sjokolade fordi "jeg hadde ikke noe annet"... Selv om jeg ikke har tenkt å begynne med veiing og av absolutt alt hele tiden, er det nødvendig med litt bedre kontroll. Matglede er et viktig stikkord for meg. Sammen med en ukeplan for middager, f.eks, vil jo mye av målet for januar være nådd. Kult!
  4. Vips, så var det tirsdag og ei ny uke er godt i gang. I går ble det trim som gjorde meg aldeles rødsprengt i toppen, og som kjentes godt i hele kroppen! Jeg kjenner jo at det gjør meg godt, og tenkte på vei hjem (som jeg også gjorde forrige uke) at det bør jo gå greit å få inn ei økt til i løpet av uka...? Men så daler motivasjonen kraftig ettersom dagene går... Nå er det jo først i februar trimøkt nr. to skal på plass, så jeg behøver ikke å ta sorgene på forskudd. Det er snakk om å bestemme seg, og følge opp - og dette skal altså på plass i februar. Som er kun få dager fram i tid Jeg var på vekta i går, og der var det en ørliten nedgang. Med dette tempoet er det selvsagt utopisk å nå målet 1. mars (82 kg) - men jeg satser friskt på at grunnlaget jeg legger nå, med "lørdag en dag i uka", mindre porsjoner og fokus på grønnsaker og sunnest mulige valg skal gi ønsket resultat - SNART. Systematisk registrering av mat har jeg ikke satt i gang med, men skal inn og registrere nå for å sjekke hvordan jeg ligger an med kaloriinntak etter dagens måltider.
  5. Så moro å "se" deg her, Panki!!! Ja, litt av hvert skjer jo i livet, og det er vel kanskje det som er meninga... gjøre seg erfaringer, utvikle seg gjennom å møte motstand og reise seg igjen. Blant annet. Jeg bor nå alene med min datter, og har også hatt en del å ordne opp i, inkludert renovasjon av ny (gammel) leilighet. Energien har ikke helt vendt tilbake etter et ganske så krevende år. Jeg må innrømme at misnøyen foreløpig er større enn motivasjonen for meg, men jeg jobber med å gi meg selv overkommelige mål i hverdagen, og mentale klapp på skuldra når jeg klarer å være grei mot meg sjøl. Titt gjerne innom igjen - jeg skal sjekke om jeg finner en egen tråd fra deg også :-)
  6. Så hyggelig med besøk av ei "ny" (for meg) her inne :-) Bare kopier alt du vil, og skriv gjerne her inne også, om hvordan det går med deg og hvordan du jobber. For min del har dagene bare flydd, så jeg får lage et lite oppsummeringsinnlegg etterpå. Lykke til med dine mål, og midler ;-)
  7. Siste innlegg ble publisert to ganger - jeg redigerte vekk teksten i nr 2...
  8. Trim på en mandag er veldig lurt - da føler jeg meg ekstra flink, som er i gang med å gjøre bra ting for meg selv allerede! Trimmen jeg var på er bevegelse til musikk; en fin kombinasjon av styrke, kondisjon, bevegelighet og balanse. Det var en så god opplevelse og følelse av mestring og glede i går, at jeg vurderer å ta ei økt på treningssenteret denne uka også. Der har jeg ikke vært på snart et år... Om jeg kommer i gang der denne uka, ligger jeg godt foran skjema når det gjelder trim-plan, og det kan jo komme godt med. Matmessig vil jeg holde meg til å unngå tilsatt sukker, spise reduserte (Dvs tilpasset vektnedgang) porsjoner mat og spe på med pulvershakes. Sistnevnte er jo svært omdiskutert, og jeg har ingen stor tro på dette som langsiktig løsning - men her og nå bruker jeg det i stedet for usunne løsninger som kjeks eller sjokolade, når jeg egentlig burde spise et balansert mellommåltid, noe jeg altså ikke fikser så bra for tida. Middagsmat er det jeg liker best, så det er her jeg vil holde fokus - få til gode og varierte middager og spise riktig mengde i sakte tempo... Frukt - og særlig grønnsaker - har jeg tenkt å fråtse i uten skam. Det vil jo uansett være mange ganger bedre enn tilsvarende fråtsing i søtsaker og potetgull! Mandler, nøtter og rosiner blir (litt for ofte?) brukt som hverdagsknask. I dag tidlig tok jeg meg tid til å ta alle mål - midjemålet er ikke så aller verst (jeg måler på det snaleste), men omkretsen på lårene er formidabel og ganske skremmende! Like mye som mitt ideelle midjemål og vel så det... Hmmm... slik er det i dag. Om noen uker har kanskje målene krympet litt?
  9. Om det er en seier eller et nederlag at jeg ikke har vært innlogga på GR på noen år vet jeg ikke. Men at jeg nå setter i gang igjen, inne på ned 20-30 kg, føles mest som et nederlag. Fra vondt til verre, kan man si. Likevel er det jo en stor seier at jeg gjør noen famlende små grep for å bygge motivasjon slik at kropp og helse kan få bedre vilkår framover. Dette første innlegget blir veeeeldig langt, for her kommer nemlig planen for hele året! Tre stikkord for 2016: Mat, mosjon og meditasjon. I dette legger jeg: MAT: Planlegging, innkjøp, tilberedning, registrering....og spising, så klart! MOSJON: All slags fysisk aktivitet, som etter hvert skal inkludere styrketrening og kondisjonstrening i tillegg til hverdagsbevegelse og rusleturer. MEDITASJON: Ren meditasjon, drømmearbeid, mental trening og oppmerksom tilstedeværelse. Første veiedag var 4. januar, da veide jeg 90,4 kg. Uka etter var jeg nede i 89,3. Status i dag er 90,3. Målvekt er 60-65 kg. Jeg er 165 cm. og fyller 47 år i år. JANUAR: Fokus på å unngå tilsatt sukker i maten. Lørdag kun på lørdag... Finne rutiner for planlegging og gjennomføring av innkjøp. Starte opp registrering av mat, følge meny 1 (1300 kcal/dag).Starte trim 1 g/uke. Starte regelmessig meditasjon. Fokus på drømmearbeid. Vektmål: 87 kg. FEBRUAR: Følge matplan og registrering. Fokus på væskeinntak og variasjon i kosten. Oppstart styrketrening 2 g/uke, fortsette trim (kondisjon) 1g/uke. Fokus på meditasjon og indre fred. Tid for egenpleie! Vektmål: 82 kg MARS: Følge mat- og treningsplan. Komme i gang med daglig trim 30 min i valgfritt tempo, helst utendørs, på dager uten organisert trening. Fokus på meditasjon og indre fred. Rydde i klær. Vektmål: 77 kg. APRIL: Følge mat- og treningsplan. Fortsette med daglig trim 30 min i valgfritt tempo, helst utendørs, på dager uten organisert trening. Starte mer planmessig kondisjonstrening gå/jogg. Fokus på meditasjon og indre fred. Gi bort klær som er for store, pakke ut klær som har ligget på vent... Målvekt: 73 kg MAI: Følge mat- og utvidet treningsplan. Sjekke om det trengs justeringer i matplanen. Kondisjonsmål: Jogge 15 min sammenhengende. Fokus på meditasjon og indre fred. Innkjøp av et par nye antrekk. Målvekt: 69 kg JUNI: Følge mat- og utvidet treningsplan. Kondisjonsmål: Jogge 30 min sammenhengende. Fokus på meditasjon og indre fred. Nye planter på verandaen! Målvekt: 66 kg JULI: Følge mat- og utvidet treningsplan. Kondisjonsmål: Jogge 30 min sammenhengende 2 g/uke. Fokus på meditasjon og indre fred. Ferietur??? Målvekt: 64 kg AUGUST: Følge mat- og utvidet treningsplan. Sjekke om det trengs justeringer i matplanen. Kondisjonsmål: Jogge 30 min sammenhengende 2 g/uke. Fokus på meditasjon og indre fred. Innkjøp av et par nye antrekk. Målvekt: 63 kg SEPTEMBER: Følge mat- og utvidet treningsplan. Kondisjonsmål: Jogge 30 min sammenhengende 2 g/uke. Fokus på meditasjon og indre fred. Målvekt: 62 kg OKTOBER: Følge mat- og utvidet treningsplan. Kondisjonsmål: Jogge 30 min sammenhengende 2 g/uke. Fokus på meditasjon og indre fred. Målvekt: 61 kg NOVEMBER: Følge mat- og utvidet treningsplan. Kondisjonsmål: Jogge 30 min sammenhengende 2 g/uke. Fokus på meditasjon og indre fred. Målvekt: 60 kg DESEMBER: Følge mat- og utvidet treningsplan. Kondisjonsmål: Jogge 30 min sammenhengende 2 g/uke. Fokus på meditasjon og indre fred. Målvekt: 60 kg - ALTSÅ HOLDE VEKTEN :D/> Delmål 1: 82 kg ca 1. mars Delmål 2: 77 kg ca 1. april Delmål 3: 69 kg ca 1. juni Delmål 4: 64 kg ca 1. august Delmål 5: 60 kg ca 1. november MÅL: fortsatt 60 kg 31.12.16
  10. Nok en liten mandagsrapport - vekta viser igjen 74,5 kg, så da går det riktig vei alt i alt. I helga har jeg blitt litt påvirket av diverse omstendigheter igjen, og ser at det gjør det mer utfordrende for meg. Men, jeg tar ansvaret selv - så ingen fare, sier jeg til meg selv, jeg kan øve enda mer på å ta en liten tenkepause før, under eller etter hvert eneste måltid, om så er. For det meste trenger jeg jo ikke å tenke så fælt for at det skal bli bra for meg heller, så jeg er fornøyd Forrige uke var jeg på dansetrening, og det var veldig moro! Denne uka blir det flere muligheter, så nå er det om å gjøre å ikke la evt. andres ønsker og behov bli en unnskylding for å la være... LITT sånn dørstokkmil kan man jo merke, ja. Ha ei fin uke, alle!
  11. Om å gjøre å bevare den gode, rolige følelsen og den stødige måten å leve på... Vekta kan svinge opp til et par kg på et døgn (veiing foretatt på samme klokkeslett to morgener på rad) - så det er neppe noen grunn til sterk bekymring selv om den i dag viser 75 kg (igjen). Denne uka blir det muligens et par trimøkter også - det har jeg jo ikke holdt på med siden i mars/april en gang. Da vil jeg tro at det skjer ting i kroppen, og det kan slå begge veier sånn rent vektmessig. Jeg vet at kroppen min veldig lett binder vann, og at det fort kan skje når jeg trener. Det viktige er jo at trimmen er morsom, bra for hjerte og hode og at den på sikt fører til sprekere kropp :)/> Ha ei finfin septemberuke, godtfolk!
  12. Så hyggelig med besøk, Panki Godt å høre at du har funnet deg til rette mi den nye tilværelsen - ikke at jeg var veldig bekymret for at det ikke skulle gå bra, for du har jo så bra fokus på det meste her i livet Siden det er mandag har jeg vært på vekta, og den viste 74,5 kg. Om nedgangen fortsetter like automatisk framover vil jo vise seg snart. Jeg synes ikke jeg har anstrengt meg for resultatene i det hele tatt de siste to mnd - det har bare blitt naturlig å leve og spise slik jeg gjør. I dag er første arbeidsdag etter tre ukers ferie, så bare det med å ha de "gamle" ytre vikårene tett på igjen kan jo føre med seg litt av hvert. Alt i alt kjenner jeg at jeg står rimelig stødig både for hvem og hvordan jeg er, så det skal nok gå fint Heia alle som jobber mot positive mål!
  13. Hei, Lunami og andre som eventuelt fortsatt leser her :)/> Jeg har nå startet min foreløpig siste ferieuke, og hr det veldig bra. Nå har sinnet og og kroppen falt til ro hos hverandre, så kiloene forlater scenen en etter en - uten protest... Deilig! Jeg fikk ikke veiet meg i går, men i dag viser den 74,6 kg. Det betyr at jeg har gått ned n e s t e n 11 kilo siden den dagen i april, hvor jeg våknet opp og kjente at freden hadde kommet til meg, og at jeg hadde rom for den
  14. Ukene flyr i sommervarmen - jeg har (med glede) utsatt feroen min først ei uke, og så ei uke til. Fantastisk morsomt og givende arbeid som jeg ikke ville vært foruten - og det betyr at jeg nå har fem uker ferie til gode! Tar i alle fall tre av dem i et strekk, og så får vi se. Kjenner at det er mye som faller på plass for meg nå, og det vises på vekta. Det går ikke spesielt fort, men det går riktig vei - uten at jeg sliter for å få det til. Det bare blir slik, liksom Veldig fin "metode" som anbefales Totalt har jeg s n a r t gått ned 8 kg, og tålte forrige matutfordring veldig godt (servering av godsaker sent og tidlig forrige helg) og slapp tilleggskilo og et steg tilbake. Det ble stand by eller litt minus i stedet - herlig! Håper de som evt. leser har det fint og koser seg
  15. Gratulerer med en kjempeviktig seier over "nå-gir-jeg-opp"-trollet! Veldig bra jobba! Det er jo disse anledningene som virkelig byr på kamp - selv om man så klart også skal være strålende fornøyd alle dager hvor de rette valgene blir gjort uten at det koster en... kalori, ja - hi hi! Jeg har hatt en kalkulert oppgang (selv om jeg glatt innrømmer at jeg håpte på mirakler, dvs stillstand etter helgetur til Køben ) Godt med noen "normale" dager å forberede ferien på - da blir det bort på besøk både her og der, og gode valg på autopilot vil være svært kjærkomment
×
×
  • Opprett ny...