Gå til innhold

Gustava

Medlem
  • Innholdsteller

    24
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Nettsamfunnsomdømme

10 Bra

Om Gustava

  • Rang
    Medlem
  1. Gått kun grunnkurs, har den formening at hvis jeg ikke klarer å gå ned (eller holde vekta) uten å møte på kurs, da klarer jeg det ikke i det hele tatt. "Det sitter oppe i hodet", som man sier. Vet det pga. at jeg tidligere sluttet å røyke (etter tre ti-år med 10-20 per dag). Det er vanvittig vanskelig, inntil ting virkelig faller på plass oppe i hjernen - en må virkelig ville, vite hvorfor en vil, og innse hvorfor en røyker. En må innse at det finnes ingen annen metode enn - å slutte, dvs. ikke ta en eneste røyk, aldri mer - som en alkoholiker må takle suget om han/hun skal kunne holde opp. Tabletter, kurs, sette datoer, tygge, trikse med likt og ulikt, prate mye om det osv. - bare tull, en må bare slutte. Så er det ille noen uker, kanskje måneder, men om en nekter å begynne, nekter å ta en eneste, da mister suget taket. Nå har jeg vært røykfri i mange år, tenker sjelden på det lenger. Så la jeg på meg, gikk ned på GR-kurs, men som de fleste andre, opp igjen i løpet av et års tid. Så nå er utfordringen å la dette bli en livsstil, ikke en slankekur. Jeg må for alltid, iallfall i flere år, føre dagbok over kalorier og trim. Det er enkel matte, dette: Forbruk mer energi enn du tar inn, så går du ned. Noe annet er å lure seg selv. Aldri bare slanking alene, alltid trim ved siden av, ikke spise lite og trimme lite, det funker bare kort tid. Ikke lyve for seg selv, ikke tillate seg å være slapp mer enn en hviledag eller to om gangen, alltid minst en times trim tre ganger i uka. Husarbeid mv. er ikke trim, men noe en gjør ved siden av, normal aktivitet. Og en får energi av å trimme. Gjør det selv om du er sliten og trøtt, du føler deg mer opplagt etterpå enn før, jeg garanterer! Gå ut selv om du "ikke orker", dørstokkmila er den lengste, bare gjør det! Bare tull dette med at trim skal være så gøy. Trim er noe en gjør fordi en bør og må - MEN etter en stund BLIR det gøy, jeg lover, og det er når en føler at en blir bedre, sterkere, får bedre kondis osv. Før det må en bare utføre det av ren plikt! Lykke til, alle dere, vi har hver vår måte å tolke og takle GR-opplegget på. Dette er min.
  2. Hei, er sjelden inne her (bruker heller tida til å trene eller bevege meg iallfall, i stedet for å sitte pc-en og skrive om vektnedgang, unnskyld at jeg sikkert virker arrogant), men undres over at folk spør igjen og igjen om alt som en lærer på kurs, alt står i kursbok 1, så vidt jeg kan skjønne. F.eks. kaloriinhhold i kjøtt eller annet ... det er også enkelt å bruke arbeidsboka her på websidene! Gå inn i venstremargens Registrering, velg Mat og trim. Skriv matvaren inn i de åpne, hvite feltene - velg antall gram, dl osv. og vips - der har du svaret på hvor menge kalorier. Du kan slette det etterpå om du ikke vil registrere, men bare sjekke kaloriinnholdet. Flott at arbeidsboka kan brukes selv om en for tiden ikke går kurs.
  3. Hei, har lest litt her og der på Diskusjon. Det er det samme som går igjen, igjen og igjen, egentlig, ikke sant, måned etter måned, år etter år? Hva med å trimme, gå en tur, ta en runde på sykkel, treningsmatta, bruke manualene, instruksjons-cd-ene som ligger i skapet - i stedet for å skrive innlegg stadig vekk, og undres over hvorfor man ikke går ned i vekt? Jeg klandrer ingen, er akkurat likedan selv, men akkurat nå ség det innover meg en smule selvinnsikt? Ha en fin 17. mai! (Vi går i tog, ser ikke bare på, men bruker energi, leker med barna osv. ikke sant? Og vi velter ikke innpå føde bare "fordi det er 17. mai og da MÅ vi kose oss med MYE mat og søtt, gjør vi vel?")
  4. Tja, her er jeg igjen, to år etter grunnkurs, 6 kilo tyngre på to år, var nede i 70 da, hadde tenkt meg 65, men det ble det ikke noe av, men sluttet å røyke, trodde jeg skulle la være å gå opp, men neida. Håper å slippe flere kurs, teorien kan jeg jo, eller kan sjekke kursbok og web, ingen fare med det. :-) Trent en time tre ganger i uka en stund nå, men så lenge jeg koser meg for mye i matveien, går jeg selvsagt ikke ned. Prøvde kalkulatoren igjen, og det jeg har spist i dag, som er minimum for å føle seg vel, synes jeg, det var rundt 1600 kal, går an å leve med. Mitt enkle motto er å holde matinntaket på 1600 og fortsette trim tre ganger i uka, så går jeg vel litt ned på lang sikt. Såpass gammel at jeg ikke tenker så mye på utseende som de i tjueåra, men vil ikke bli feit, ei heller få hjerteproblemer pga. magefett. Magefett er verst å gjøre noe med. Hva er beste triks for å kverke det? Er så mange meninger, noen sier karbofritt, andre sier sit ups, andre sier at ikke noe av det hjelper, trene allsidig er best, noen sier at lett belastning og lang tid er best, andre at tungt og kort er best ... Sukk. Noen innspill, noen som har fått det til, har erfaring med å ha kverket magefett? Garanterer ikke at jeg er ofte her inne, bare prøver, er her mest for å bruke kalkulatoren. :-)
  5. Rapport. Trøst nå er at vekt ikke har gått opp. Motivasjonen ikke helt på plass de par siste ukene. Blir for mange bursdager, invitasjoner og til alt overmål gavekort på restaurant. Helsprekk på sistnevnte. Og mye å gjøre, nesten ikke en kveld ledig, og på dagtid stress på jobb. Sender positiv energi til Bente her. Høres bra ut med epler og kesam (unnskyld om jeg blander hva de forskjellige skriver, jeg leser ikke veldig nøye). Alt slikt er fint og prisverdig når en velger det framfor å sprekke med en halv sjokoladekake og sånt. Det er jo oppi huet det sitter, som en sier. Vil vi av og til ha et kvarters nytelse med sjokolade (et halvt eller helt dagsbehov med kalorier ...) - og dermed veie like mye som vi gjør nå, ha alle de valkene vi har nå? Er sjokoladen verd det? Eller funker det faktisk like bra om en i stedet velger en tynn skive med lett brun ost og et glass kald lett sjokomelk (eller varme den i mikroen)? Jeg synes det generelt sett funker like bra med valg nr. to - hjemme. Eller vaniljekesam og sånt. Men for meg funker GR ikke fullt så bra borte - en føler at en "må" spise det kaloririke en blir bydd på ... Men det kommer jo an på hvor "sulten" en er på faktisk å gå ned i vekt ... hvor nødvendiog det er for liv, helse og velvære. Når vi får "suget" betyr det vel generelt sett at vi faktisk har spist for lite, for sjelden - og ev. feil mat? Da gjelder det å putte inn ja-mat, så stilner "søtsuget" eller hva vi velger å kalle det.
  6. Hei, der var frufuria også, takk for velkomstord. Jeg er ikke så flink til å huske hva de forskjellige driver med, er nok litt selvsentrert .. og det er jo å holde fokus som er viktig i denne GR-verdenen? Men regnet nettopp ut hva jeg har oppnådd på et halvt år (01.04-01.10.2009). Har gått ned 5,1 kilo, det er 850 gram i måneden, og det er jo helt etter "oppskriften". Jeg kan være litt blærete, stolt, selvskrytende da, vel. Og dessuten kan dere som gidder å lese det jeg skriver her inne (om måter å spise/trene på i den hensikt å gå ned i vekt), stole på at det jeg sier er "forholdsvis riktig". Jeg har bare 49 trimpoeng på treet mitt. 9.800 kalorier. Har fulgt diett 2, med unntak av et par uker da jeg var på diett 1 på kurset. Og i tillegg har jeg tatt slankeferie et par måneder i sommer - det gikk jeg opp igjen 2 kilo på, selv om jeg ikke var helt umåteholden, heller. Er 173 høy og veier nå 70 kilo. Kunne tenkt meg å legge bort 5 kilo valker til, men holder på fram til jul og ser "hva kroppen min har lyst til å veie" da. Jeg er altså ikke overvektig, dette begynner å bli kosmetisk slanking, sammenlignet med hva andre kan slite med. Men jeg skal IKKE bli mager, garantert ikke, jeg ser på andre at å veie like lite som 50-åring som en gjorde som 30-åring, det ser som regel "avmagret" ut, og ikke noe penere iallfall. :-)
  7. Gustava

    Rema kneipp

    Kneipp til 4,90 er billig. Men er det merket halvgrovt, så er det vel i det minste halvsunt hva det grove angår, dvs. bedre enn loff, men mindre sunt enn helgrovt. E-stoffer kan kanskje ha noe med sunnheten å gjøre? Er det flere eller andre e-stoffer i det billige brødet enn i dyrere, grove typer? Kanskje det er billig bare fordi så mange kjøper slikt brød? Selv blir jeg urolig i magen av for grovt brød for ofte. Tror på variasjon, litt av hvert skal det være. Ulike typer brød, også knekkebrød, flatbrød, polarbrød, lefse, lompe .. Bare en teller kalorier (hvis det er nødvendig, det er det kanskje ikke for dine barn, da...)
  8. 19Bente63 - alt kom opp igjen, håper du ble akutt syk.. eh jeg mener, jeg har en i familien som har hatt bulimi, så jeg ble litt redd. Sikkert uten grunn. Uka starter bra, dog uten trim ennå, og på dager uten trim prøver jeg så godt jeg kan å holde meg 100 kal under anbefalt inntak - som straff. Men heldigvis kjenner jeg ikke noen proff kokk, da hadde det gått rett vest. Hadde faktisk en som omgangsvenn for mange år siden, og hun fikk servert de underligste ting hos meg, blant annet hjemmelaget pizza stekt på usmurt matpapir (som selvsagt satte seg helt fast, så vi satt og plukket ..). En gang jeg skulle servere salat, tømte jeg hele bollen oppi skuffen som jeg har papir og sånt i ... Kanskje ikke så rart at jeg ikke kjenner en proff kokk lenger? Nei, spøk til side, vedkommende døde, og slikt skal en jo ikke spøke med, det var ikke pga. min servering, altså ... Huff, nei, nå går jeg over streken. Ha en slankende kveld, da, dere!
  9. Jeg synes det er litt dårlig gjort å reklamere for andre dietter på GR sidene. Hva får du for det?
  10. Eller er dere "sosiale" og sitter i en sofa og gasser dere med mat og godis og skravler? Noen som blir fornærmet? Jeg har nok blitt hyperaktiv :-) Vært ute og gått i dag også, på formiddagen, og har nesten lyst til å ta enda en tur. I mellomtida hatt besøk av barn og barnebarn, laget middag (nei, jeg spiste ikke mer enn jeg skulle). Som ekstra motivasjon ser jeg fram til en reise til fjerne himmelstrøk neste år. Hadde vært deilig å føle seg litt fin på stranda. Selv om alderstillegg uansett synes, trenger en ikke å bli karakterisert som feit i tillegg. En får prøve å skremme seg selv med slikt, bruke det mot seg selv for det det er verdt ... Husk, jenter, det kommer en sommer til neste år, det kommer sydenturer for de heldige av oss, det dukker opp badestrand og sol i Norge også. Og det dukker opp store, flombelyste speiler i klesbutikkene, dere! Selv om det er vinter ... Ha en fin søndagskveld, alle!
  11. Hei, kjære slitere! Har gått ned et par kilo den siste drøye uka, jeg, da er jeg der jeg var da jeg sluttet på kurs før sommeren. Trenger å bli kvitt noen valker til, men er ikke så veldig misfornøyd, heller. Første bud er å ikke gå opp i vekt selv om jeg sluttet å røyke for et års tid siden. Hadde da røykt i flere tiår, så det var på tide. Ikke var det vanskelig, heller, men det var fordi brikkene endelig falt på plass slik at jeg virkelig ville. Slik er det med slanking også, som dere skriver om nå, en må virkelig ville det. Vi vet hva som kreves, det er "bare" å bevege seg mer (kall det gjerne å trene) - helst hver dag, det holder med turgåing. Bente, du kan kanskje svømme i terapibasseng der du bor, om du har ryggplager? Har du mensendieck (sykegymnast het det i gamle dager) der du bor, på et sykehus f.eks, så prøv det. Veldig kontrollert trening for dem som har eller vil forebygge plager. Denne uka har jeg trimmet organisert en dag (mensendieck), gått turer to dager og vært aktiv i hagen i to timer i dag, ble iallfall svett. Kalorier har jeg telt skikkelig bare et par dager, men tror ingen ble særlig over 2000, og snittet ca 1600 som det skal være. Kombinert med trim, gikk jeg altså litt ned på det viset. I kveld skal jeg unne meg nøtter (40 gram) og vin (1,5 dl) , det er det jeg liker best. Å spise et lite kakestykke gir meg ikke så mye (når jeg ikke får en halv kake, dvs. halve av hele, eller en diger sjokolade, kan det like godt være). Dette går bra, det. Fint vær på Østlandet også, har vært lenge nå. Livet er herlig, når en tenker etter (tenk på alle som har det vondt, ikke har noe å spise i det hele tatt - vi er så bortskjemte, så ...). Ha det bra så lenge!
  12. Har lest noen innlegg rundt omkring her inne, og ser at noen ikke har skjønt GR-modellen i det hele tatt. 600 kal per dag er for eksempel helt tullete. Vi skal ikke BARE ned i vekt, men beholde helsa også. En tynn, men syk, kropp trenger vi ikke. Og bruker du ikke melkeprodukter, og spiser du ikke hvit ost, vil du bli "sprø" på sikt - det betyr her benskjør! Veldig skummelt for oss jenter. Du må i hvert fall spise kalktabletter hvis det er vanskelig å få i seg melkeprodukter. Men det finnes jo en mengde vitaminer, mineraler og sporstoffer som kroppen vår trenger - i tillegg til byggesteiner som proteiner, fett og litt kullhydrater - så det holder ikke bare med "melk" eller kalk, heller. Det er derfor GR-kostholdet er sammensatt og kontrollert, så vi skal få de næringsstoffene vi trenger og likevel tape vekt. Jeg kjenner en dame som i sin ungdom hadde spiseforstyrrelser, hun ødela benbygningen, og ser i dag veldig gammel ut i forhold til alderen, krumrygget og ødelagt, som en forkrøplet fugleunge - selv om hun er i live. Så bruk hodet, kjære dere!
×
×
  • Opprett ny...