Gå til innhold

lan

Medlem
  • Innholdsteller

    15
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Nettsamfunnsomdømme

10 Bra

Om lan

  • Rang
    Medlem
  1. men jeg skjønner ikke det, for tidligere lå jeg på 1700kcal per dag,og så trente jeg det jeg ville gå i minus. men ble ikke akkurat tynn av det heller. så tenker jeg at før eller siden må jo kroppen gi seg og bare gå ned i vekt. den kan jo ikke spare for alltid, hvis den ikke får noe å spare på...?? først lå jeg på 500-700kcal pr dag en stund. så ble jeg kjempestressa når jeg gikk opp til 1000kcal pr dag (hel krise egentlig), men når jeg da går opp i vekt når jeg øker med kcal inntakte tør jeg jo ikke det. først gikk jeg ned 3kg, og nå har jeg gått opp 1,2 igjen. skikkelig stusslig på 3 uker! jeg skjønner at kroppen kan gå i "sparing" hvis man spiser lite og ikke beveger seg, men når jeg trener såppas som jeg gjør blir den jo tvunget til å bruke og forbrenne noe vel?
  2. Hei. Jeg trenger litt hjelp fra dere erfarne, og som kanskje har vert i samme situasjon. Jeg ønsker å gå ned 5kg. Det er ikke mye og burde vær helt mulig! Jeg har lest ett sted at man ikke bør ha et matinntak på under 1000kcal pr dag, men jeg har nå lagt på 500-1000 i 3 uker. i tillegg har jeg hver dag også trent fra 300-1000kcal pr dag alt etter hvor mye jeg har spist. jeg varierer med styrke, utholdenhet, intervall og rolige økter. Men vekta rikker seg ikke, derimot har jeg prestert å gå opp de dagene jeg har lagt på 1000kcal istedenfor 500. skikkelig irriterende. Mitt anbefalte kaloriinntak er på 1700kcal pr dag, og da med kun lav aktivitet. i teorien skal jeg holde vekta stabil ved å ligge på 1700kcal, og i tillegg kunne spise for det jeg trener utover dette, men nå hadde jeg gått veldig opp, og det gir ikke mening. jeg kan ikke ligge å rule på 700kcal pr dag veldig mye lengre. det er ganske vanskelig å få til. det er ikke mye mat, og kan ikke være bra for kroppen, særlig ikke med såppas mye og enkelte ganger ganske hard trening. Kostholdet mitt består av grønnsaker(mye wok), bær , kesam og noe hjemmelaget speltbrød med makrell i tomat, kyllingfilet og laksefilet. Ingen sauser, dressinger eller bruk av olje. Skulle tro dette var sundt og bra for vektreduksjon? Jeg registrerer hvert eneste gram, og spiser ingenting av sjokolade eller andre søtsaker utenom. Hva kan jeg gjøre annerledes, og hva gjør feil? Teorien om at hvis du spiser mindre kalorier enn du bruker, funker jo ikke i praksis!! Det er utrolig frustrerende når jeg har vert så flink så lenge. Kan noen hjelpe???
  3. høres bra ut jeg har gjort det sånn at jeg ikke beregner med trimpoeng for hele uken. jeg tar å regner det ut dag for dag for å finne ut hvor mye jeg går i minus. blir det helt feil tror du? f.eks: Mitt energiforbruk før trim er 1760 i dag har jeg trent 926kcal da tar jeg 1760 + 926 = 2686 som er mitt "daglige energiforbruk" men kun I DAG.. så tar jeg dette 2686 - 1841kcal som jeg har spist i dag og får da = 845 disse 845 er det jeg går i minus i dag. vil ikke dette stemme? jeg synes det er vanskelig å beregne på forhånd hvor mye jeg kommer til å trene. og hvis jeg beregner det på forhånd skjønner jeg ikke hvordan jeg skal finne ut hvor mye mer jeg kan spise pr dag hvis jeg trener mer.. men man skal alltid ta utgangspunkt fra det daglige energiforbruket (etter trening) og ikke etter energiforbruket før trim når man skal trekke fra kalorier man vi gå i minus sant? jeg har holdt på 6 uker nå og merker ingenting. skjønner ikke hva jeg kan ha gjort gale. jeg har kanskje gått alt for mye i minus til nå, slik at kroppen har gått i "sparing". men før jeg begynte å redusere matinntaket økte jeg bare treningen veldig mens jeg fremdeles spiste det samme og det fungerte heller ikke.. så jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre.
  4. hei dere! Må man spise jevnt, altså ha lik mengde kaloriinntak, hver dag for å få best mulig vekttap? Jeg synes det er vanskelig. kan fort blir 500kcal fra eller til, og ofte mer enn det og. Noen dager trener man mer og andre dager sitter man stille, noen dager er jeg sulten hele tiden, mens andre er lett å spise lite. Telles hver dag eller er det det store og hele bildet som avgjør?
  5. Takk for en utrolig bra tråd! Og for alle som engasjerer seg og er hjelpevillig! Veldig lærerikt. Sitter igjen med en del ting jeg lurer på likevel da.. jeg skal prøve å formulere meg forståelig.. Jeg trener veldig forskjellig alt etter hor mye jeg har tid. Ellers studerer jeg og sitter mye stille! Hvis jeg regner med 10trimpåeng (pr uke) i utregningen for mitt daglige energiforbruk, hvordan kan jeg legge til ekstra trening underveis? Hvis jeg f.eks trener og forbrenner 800kcal en dag, skal jeg da spise 800kcal ekstra for å holde meg i ”sjakk”. Eller regnes det ut på annet vis? Ut i fra at 7 trimpoeng er 1400kcal.. men når man ganger det med 28,58 i utregningen utgjør jo 10 kun 285,8. Hvis dere skjønner hva jeg mener? Og så skjønner jeg ikke hvorfor man ikke slanker seg når man reduserer inntak av kcal i forhold til hva man forbruker. Det sies jo at eneste måten å slanke seg på er å bruke mer en du tar inn. Og at en kalori er og forblir en kalori. Dvs at hvis man reduserer inntaket kraftig i forhold til hva man egentlig trenger, hvordan kan kroppen gå i sparing? Den må jo bruke av noe?! Og da er jo fettet genialt å ta av spør du meg. Jeg skjønner ikke hvordan noen kan klare å gå ned over 1kg i uken når man ikke skal spise under 1300kcal. Jeg har regnet ut at jeg med 15trim poeng pr uke har et daglig energiforbruk på 2188. trekker jeg fra 1300 (som er den nedre grensen for hva man bør få i seg) får jeg 888 kcal i minus pr dag. Det er 7000kcal pr 1kg. Hvis jeg skal spise mer enn 1300, som sikkert er litt lurt siden det er den nedre grensen, vil det jo ta veldig lang tid for meg å redusere vekten? Hvis fakta er fakta og 1kg er og forblir 7000kcal.. Jeg har vert (sikkert altfor ) giret for å få en hurtig vektreduksjon (selv om jeg hører at det ikke er lurt, og at man sprekker fortere). Men har villet se litt resultater i begynnelsen for å bli motivert til å holde en jevn fin nedgang videre. Tingen er at jeg har trent mye og fått både 28, 23, 21 og 15 trimpoeng pr uke de siste 4 ukene. Har stort sett havnet på minus 1300kcal pr dag (noen dager mer og andre mindre). Men jeg føler ikke at jeg blitt tilsvarende slank.. så jeg skjønner jo ut i fra hva jeg har lest her at jeg kanskje har spist for lite da..? men sånn teorimessig så skjønner jeg det ikke. Går jeg 1000kcal i minus per dag bør jeg jo gå 1kg ned per ukeÂ…!?! Kjenner jeg mister motivasjonen når det må gå så tregt. Så jeg lurer på – blir det riktig hvis jeg tar: 2188(mitt daglige energiforbruk) Minus for eksempel 1500kcal som er matinntak = 688 - dette er de kaloriene jeg går i minus som jeg sparer denne dagen (sant?) Hvis jeg trener 600kcal (ifølge pulsklokke) en dag. Skal jeg ta 688 + 600(trimkcal) = 1288 blir dette da det jeg går i minus denne dagen? Slik at jeg må spise for 200kcal for å komme opp i 1300kcal som er minste for dagen, eller evt at jeg må spise 600 for å komme opp i 1500 som var utgangspunktet for å i minus 688kcal? Jeg skjønner ikke helt dette, for jeg har jo allerede hatt et matinntak på 1500kcal. Det at jeg trener for 600. må jeg fylle på disse igjen eller er det greit at jeg går i minus på trim da jeg allerede har tilført kroppen 1500kcal den dagen? Jeg tenkte at siden 1300kcal er minimum for matinntak, så kan jeg hente meg inn å få et større kcalunderskudd ved å trene. Men hvis jeg må regne med all treningen, så vil det jo ikke ha noen betydning. Dette ble kanskje veldig rotete, men håper noen forstår og har noen behjelpelige svar!?
  6. Veldig interessant! Jeg tenker at hvis jeg spiser mye mat eller kaloririk mat til frokost så blir jeg fort sulten og spiser mer resten av dagen. hvis jeg klarer å holde et lavt matinntak fra morningen av, synes jeg det er lettere å holde resten av dagen. men er veldig nysgjerrig på å teste ut dette! Men å spise dette til frokost (se under) , er ikke det utrolig ekkelt og smakløst med vann til? Hvorfor kan man ikke bruke melk til egentlig? og har noen forslag til hviken syltetøy som ikke inneholder sukker? eksempel på frokost: 1dl havrekli, og 3dl vann. Spises uten melk, med syltetøy(uten sukker) eller litt banan/kanel.
  7. Når banan føres opp i dagboken, de kaloriene som regnes ut der, trekker de fra skallet, eller er det kun selve bananen -det man spiser som tas med? Når jeg skal skrive in gram selv, skal jeg veier bananen med eller uten skall? noen som vet?
  8. Jeg lurer på hvor mye sojaolje man skal regne med i tabellen når man steker ting. 2 ss soyaolje er jo hele 195kcal! det er mye det! kan spise mye annet for de kaloriene! Det blir jo juks å ikke ta de med i oversikten av matinntaket hvis de faktisk bør taes med? hvor mye av ojen går faktisk inn i det man steker slik at man spiser det, og hvor mye går med til bare "fordamping" eller hva somskjer..? det er jo ikke så sundt å steke grønsaker og lage wok og sånt likevel da, for man må jo nesten ha litt olje for at det ikke skal bli brent.. Hvis jeg heller ca 2 ss olje på stekepannen, skal da skrive 2ss olje inn i dagboken? Huff, da må jeg slutte å steke ting og da.. har dere noen tips eller noen forklaringer?
  9. Det er ikke pent å være så veldig tynn heller. en sunn og fin kropp er flott. selvom du har kraftig bygning betyr ikke det at du ikke kan bli slank. du kan bli slank for den bygningen du har, og det vil bli fint på deg. .! om du skulle slanket deg til å bli like tynn som en med spe bygning ville du litt for tynn. - hvis du skjønner. Så kjempebra at du er i gang! så må du huske å bli og være fornøyd med det resultatet du får! kjempe lykke til videre!
  10. tidligere har jeg holdt meg unna både sjokolade og annet snop både i uker i strekk, men også faktisk ca et helt år 2 ganger. men må si at med en gang jeg har lov til å spise igjen, så er det like vanskelig for min del. jeg bare elsker sjokolade, og synes det er utrolig vanskelig å begrense meg. derfor er det lettere å ha helt forbud enn bare en liten bit her og en liten bit der. hvis jeg vet at jeg har lov, men bare litt, klarer jeg ikke la vær å tenke på det, og suget er der hele tiden. så da er det bare snakk om tid før jeg sprekker. bestemmer jeg meg for å ikke ha lov i det hele tatt kan jeg klare det ganske bra. å bli total avholds tar mer enn tre dager spør du meg. jeg måtte ha ca 2-3 uker før det ble en "vane" for meg å vite at det ikke var lov.. for min del tror jeg at selve sjokoladesuget kommer an på om tillatelsen er der. selvfølgelig ikke alltid, men sånn jevnt over merker jeg at jeg er enormt sugen på noe godt hele tiden om jeg har lov til å unne meg litt her og der.. Problemet mitt er at jeg koser meg ekstra mye med sjokolade helt alene. hvis det står fremme på bordet og jeg har eller er i besøk klarer jeg fint å la være å smake. merkelig. og jeg kan gjerne spise en 200g sjokolade på 10min og være klar for en plate til ganske så snart etterpå. det er liksom ingen annen begrensning enn viljen. . sukk.. men for jeg har det vert til hjelp å begynne å prøve å måtte trene opp igjen det jeg evt spiser for mye. merker jeg vegrer meg mere til å kjøpe kaloririke ting nå som jeg vet hvor mye og ikke minst hvor lenge jeg må slite for å få det til å gå i null. og jeg VIL jo ta av noen kilo... så når jeg blir fristet i butikken må jeg bare minne meg på om det er verdt det.. hva ønsker jeg aller mest? en sykt god sjokolade her og nå, eller å bli slank å fin om lenge.... kjedelig det skal være så langtekkelig med slanking og så utrolig enkelt å legge på seg.. lykke til til alle sjokoladeelskere! Det er hardt, men vi kan klare det!
  11. ja.. skjønner.. det er jo veldig lett å rase opp igjen i vekt om en ikke har lagt om en matlivsstil som holder i lengden. for min del synes jeg det umenneskelig lite med kun 350kcal godis i uken. sier kanskje mer om meg enn rasjonen... men for at ikke jeg skal sprekke totalt, må jeg faktisk bytte ut litt mat kalorier til litt godis, så jeg kan klare å holde meg over tid. så får jeg heller prøve å minske inn litt og litt.. det er vanskelig i sosiale settinger da.. å hele tiden ikke kunne spise ting som alle de andre spiser, og så blir alle opmerksom på deg..
  12. men jeg lurer på en ting. er godis nødvendigvis bad om en bare ikke overstrider dags kalori inntaket ? en kan jo bare bytte ut litt mat med noe godt om en har veeeldig lyst på noe en dag(eller to..)? det er jo ikke sundt i lengden, det skjønner jeg jo, men det viktigste for å redusere vekten er vel at en reduserer kalori-inntaket uavhengig av hva man spiser? jeg bare lurer. kan ikke så mye om sånne ting.
  13. Takk for svar dere! Jeg synes dette slankeriprosjektet er litt vanskelig. jeg har regnet ut at mitt energiforbruk før trim er 1840 . da har jeg brukt denne formelen som jeg fant i en tråd her ett sted : vektx10 + høydex6,35 - alderx5 - 161(for jente) = hvilestoffskifte. og så har jeg ganget hvilestoffskifte med 1,3 (for lav hverdagsaktivitet uten trim). dvs at hvis jeg har et kaloriinntak på 1500kcal pr dag går jeg i utgangspunktet i minus med 340kcal stemmer ikke dette? eller har jeg misforstått helt? i utgangspunktet skal jeg kunne spise 1840kcal pr.dag uten å legge på meg selvom jeg bare ligger på sofaen hele dagen..? men så har jeg vert flink å trene ekstra mye de to siste ukene. for jeg synes det er forferdelig lenge å bare gå ned 1kg pr 14 dag. dette hvis det stemmer at 1kg = 7000kcal. og at man da har en reduksjon med 500kcal pr. dag, noe som absolutt bør være overkommelig. denne uken har jeg skrevet ned hvor mange kalorier jeg har gått i minus pr dag bare for å få litt kontroll på hvordan jeg ligger an og hvilken resultat jeg bør kunne vente meg. fra mandag til i dag(torsdag) har jeg hatt ca 800, 1700, 1300 og 1500 kalorier i minus (i forhold til 1840 som er mitt energiforbruk før trim). jeg har så lyst å klare å gå ned 1kg pr uke. det som er ganske lite motiverende er at jeg ikke merker noe forskjell. Jeg har ikke vekt... så jeg får ikke sjekket. men vekten i seg selv er ikke så viktig for meg. det viktigste er at jeg blir tynnere, merker det, og kan føle meg litt mer vel. er det sånn at man 1kg faktisk er 7000kcal og at hvis man reduserer med 7000kcal så skal man bli 1kg lettere? fungerer dette i praksis eller er det bare en generell teori? jeg merker ikke at jeg legger på meg så mye når jeg spiser normalt og til tider ganske usundt. derfor synes jeg det er veldig rart at jeg heller ikke merker noe når jeg reduserer matinntaket vesentlig, og i tillegg trener vesentlig mer. jeg står liksom på stedet hvil uansett hva jeg gjør. nå har jeg bare vert her i vektklubben i 2 uker da, så det er litt tidlig å si dette nå, men dette er erfaringene jeg har hatt fra tidligere forsøk. håper så virkelig at dette skal fungere og at neste gang jeg treffer på en vekt, så ser jeg forskjell !! det er litt givende og spennende å ikke ha vekt igrunn og, fordi jeg vil jo bli tynnere, ikke nødvendigvis på død og liv veie mindre.. det henger jo sammen, men jeg vil ikke bli for opptatt av selve vekten. tror jeg fort kunne blitt det om jeg hadde hatt en. Moroda: utrolig kult at du har klart å gå ned fra 73,5 til 64,5!!! gratulerer, det er jo kjempebra! så gøy med resultater! jeg håper jeg vil se det på meg selv med mine egne øyne en dag! jeg synes det er vanskelig å ligge på 1000kcal som du sier du gjør. det er jo nesten ingenting!?! derfor prøver jeg heller å trene mer, så jeg kan ligge på ca 1500. men det tar tid å trene da! uansett, kjempe lykke til videre! Lykke til videre til dere alle!
  14. Hei, jeg er helt ny i vektklubben. Har aldri klart å gå holdbart ned i vekt selv, men nå som jeg kan kontrollere alt her håper jeg på bedre tider! gleder meg til å se resultater! Men spm: Har lest at kroppen går i sparing hvis man spiser under 1000kcal pr dag over en lengre periode. hvordan fungerer dette hvis man f.eks spiser 1500kcal pr.dag men så trener ca 600kcal. pr dag? og vil kroppen gå i sparemodus hvis man en dag i ny og ne spiser få kcal 800-1000, bare for å hente seg litt ekstra inn(evt hvis man ikke har trent), men så holder f.eks 1500kcal til daglig? håper noen kan svare..
×
×
  • Opprett ny...