Gå til innhold

Rapunzella

Medlem
  • Innholdsteller

    38
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Nettsamfunnsomdømme

0 Nøytral

Om Rapunzella

  • Rang
    Avansert medlem
  1. Hei, Bronzee! Ikke stor aktivitet her for tiden... Supert å høre at du holder vekten. Det må absolutt være godtatt på denne tiden Jeg går stadig oppover, men stresser ikke voldsomt med det -enda Får se om jeg føler det samme etter jul. 68,5 denne uken. Og 4 mnd igjen av svangerskapet. Er jo ikke i nærheten av hva jeg har ligget på tidligere svangerskap. (84 på det verste, om jeg ikke husker feil ) Lykke til de neste dagene! Og ukene...
  2. Wow, da har du ikke langt igjen! Jeg er uansett minst et års tid unna målet, men sånn er det ;-) Håper du lykkes og blir fornøyd når du når målet! Jeg har liksom en drøm om at hvis jeg ikke spiser for usunt de neste månedene så kan jeg kanskjepå magisk vis miste både graviditetskiloene PLUSS noen av dem jeg har til overs fra før i barseltiden... Kanskje vel optimistisk, men no guts no glory ;-)
  3. Bronzee, du er ikke alene, men jeg er nok dessverre litt for dårlig til å skrive for tiden. Ligger mest på sofaen med vondt bekken. Velkommen tilbake, Anne! Håper alt løser seg for deg fremover! Jeg glemte helt å veie meg i dag, så får ta det i morgen tidlig. Er redd jeg har gått opp mer enn de 200 grammene jeg har satt som et slags ønske. Blir litt for mange latskapsløsninger for tiden, og for lite grønnsaker. Og kjeks og kaker serveres overalt. Prøver å konsentrere meg om å smake litt, men ikke for mye. Så tror det skal gå sånn tålig. Både magen og puppene har vokst merkbart, men jeg er redd en del av grunnen til at jeg ikke har lagt på meg så altfor mye enda rett og slett er muskelsvinn. Ligger mest mulg, går minst mulig. Ingen god kombinasjon. ;-) Jaja. Vi får prøve likevel Ikke gi opp, men ikke stresse for mye med det heller.
  4. God morgen! En dag med smell er kjipt, Emma, men ikke verdens undergang. Så; ny dag, ny uke - ny sjanse :-) Du vet hva som skal til , så bare stå på, og så kan du klage litt her inne når det går trått. For julen, og ikke minst pre-julen som vi går inn i så tror jeg det er lurt å sette seg små delmål underveis. Som for eksempel "jeg kan spise julekaker, men jeg trenger jo ikke å tømme fatet eller spise meg mett på det usunne." Besøk med tilhørende julemat på ettermiddagen = desto sunnere frokost og lunsj. Noe sånt. Det er min plan. Å si nei til alt som er godt og som vi kun spiser en gang i året vil bare gjøre det vanskeligere å la være å sprekke fullstendig. Jeg veide inn til 66,5 i dag, som vel var målet mitt, og jeg husker rett. Fornøyd med det. Men jeg skulle virkelig ønske jeg kunne gå ut og gå lange, fine turer... Men det går ikke med dette bekkenet. Postkassen er tilogmed uaktuelt. Ha en god og sunn uke, alle sammen!
  5. Gratulerer, Bronzee, med å bikke under 70! Og høres herlig ut å gå ut å kjøpe nye og mindre (!) klær! Har ingen konkrete tips til deg for de neste 1,8 kg utover " keep up the good work ", og prøv å hold motivasjonen fremover. For som du selv sier så kan det gå litt tregere nå. Men sjansene for å holde seg der øker jo om du tar det steg for steg, så tenk positivt! Jeg er i alle fall imponert! Jeg veide meg til 66,3 i går, og er godt fornøyd med det. Snart halvveis i svangerskapet, men ingen dramatisk oppgang, selv om jeg ikke kan trene og gå, og stort sett ligger på sofaen. Setter 66,5 som mål for neste mandag.
  6. Jeg er også skyldig i å være litt slapp her inne. Veier og prøver å spise sunt og variert. Problemet er vel mest at jeg er 50% sykmeldt på grunn av bekkenløsning og dermed ikke så mye foran PCen som normalt. Jeg veide meg til 66.0 på mandag, og har dermed samme mål for i morge, 66,3, som jeg hadde sist uke. Men frykter jeg plutseligh ar hoppet litt opp i vekt... Vi får se i morgen
  7. Her er mine tall: Rapunzella: Gravid Start: 67,9 tror jeg Høyde: 160 Alder: 32 Mål: kontrollert vektoppgang i svangerskapet Veiedag: mandag Resultat uke 45: 66,1 Nytt mål uke 46: 66,3 Supert med oversikt, gir ganske tydelig press, på en positiv måte
  8. Ser ut som du er topp motivert nå i alle fall, Emma. Veldig konkret og bra plan, så jeg har god tro på at du skal få gode resultater fremover. Stå på! Kjempefint også om du lager en oppdatert liste over oss som er her inne :-) Jeg veide inn til 66,1 i dag. 0,4 opp fra sist uke, og litt mer enn jeg skulle ønske, men jeg har ikke akkurat gjort noen veldig god innsats siste uken, og tilogmed gitt etter for sjokoladelysten , så den bør jeg nok få under kontroll igjen ;-) Ser for meg at ca 250 gram opp i uken er en god plan. Men hvor realistisk aner jeg rett og slett ikke... Magen (og pumpene...) har uansett vokst, så ettellerannet må jo da også ha blitt mindre for jeg har ikke gått opp altfor mye enda. Men hvor mye som er muskelsvinn etter for lite aktivitet vet jeg jo ikke. Ha en flott, sunn uke, alle sammen!
  9. Velkommen, Paprika! Imponerende vektnedgang du har hatt! Og smart tips med aktivitetslapper til distraksjon Jeg er nå på vei oppover, men håper det er ganske kontrollert. Problemet mitt er at aktivitetsnivået mitt ligger på null, fordi jeg sliter med sterk bekkenløsning. Strikking på sofaen brenner ikke allverdens av kalorier, kan en si. Så da er utfordringen å ikke trøstespise fordi jeg kjeder meg eller har vondt... 50% sykmeldt fra og med denne uken (15 uker på vei bare). Men jeg har et tips som jeg skal bruke fremover selv når suget etter noe godt melder seg (har blitt litt sjokolade de siste dagene, men det må jeg bare slutte med): frosne bær. Hell jordbær, bringebær, kirsebær eller lignende i en liten skål og spis dem frosne en og en som smågodt. Smaker himmelsk!
  10. Høres lurt ut både dere som vil starte med 'blanke ark' og å holde seg til nøtter og mørk sjokolade. Jeg tror ikke det er nødvendig å gjøre til en livslang endring, men en god måte å kontrollere mengden med godteri. Mørk sjokolade har en egenevne til å regulere seg selv (hvem klarer å spise mengder av det? En plate firkløver eller lignende er derimot ikke noe problem...), mens nøtter kan være litt vanskeligere, om en ikke bestemmer på forhånd hva som er 'kvoten'. God plan uansett, og så er det jo utrolig godt! En liten saftis kan fungere for å stille søtsuget for meg innimellom, og gjerne da frossen juice av noe slag. Jeg veide meg til 65,5 i dag. En halv kilo opp i forhold til sist uke, om jeg husker rett. Vil ikke gå opp en halv kilo per uke, men selv om jeg skulle gjøre det (28 uker til, eller faktisk bare 26,5 eller så, siden jeg må ha keisersnitt ... ) så er jeg jo faktisk ikke i nærheten av 24 kg + som jeg har testet før. Det er jo fint. Men håper på ca 2-400 g per uke. Vi får se hvordan det går. Ha en god kveld, alle sammen!
  11. Jeg har heller ikke bidratt til stor aktivitet her de siste ukene, men jeg skal se om ikke formen er litt bedre fremover. Velkommen, Motala! Jeg veide meg i dag tidlig, siden jeg skulle på svangerskapskontroll. 65 kilo blank. Fornøyd med det. Det vil si at jeg ikke har lagt på meg 2-4 kilo disse første 12 ukene slik jeg gjorde de to siste svangerskapene. Nå derimot kommer nok vekten til å gå oppover, men det er da ikke fordi jeg spiser for mye eller usunt, for jeg har faktisk klart å legge meg til gode vaner, og søtsuget har stagnert veldig på grunn av det. Så ingen sjokolade eller usunne kjeks på hverdager, og jammen glemmer jeg ofte å spise det på lørdager og (svangerskapskontrollen gikk forresten bra, og nå kan jeg endelig faktisk tørre å tro på at jeg er gravid, siden jeg har sett et sprellende foster! Er akkurat bikket over de "magiske" 12 ukene, så nå tør jeg å kalle meg selv ordentlig gravid. Har hatt en missed abortion tidligere, og en vanlig spontanabort, men den MAen var jo skummel fordi en ikke fikk noen symptomer før en fikk beskjed på ultralyd at det ikke var noe foster... Så jeg har ikke turt å tro på at det var noe liv før i dag.) Spiser for tiden mye grønnsaker, det er den største endringen for meg. Kjøper en kilo gulrøtter på mandag morgen som jeg har i kjøleskapet på jobb, så spiser jeg et par nå og da. Supplerer med eksempelvis en paprika oppå osten innimellom, og litt frukt. Det viktigste jeg har gjort er å ALLTID spise noe før jeg går fra kontoret, så jeg ikke er skrubbsulten når jeg skal handle/hente barn/lage middag. Det gjør underverker, og jeg klarer da å ta meg tid til å lage sunne middager, og ikke noe kjapt og gæli... Hjemme har jeg alltid grønnsaker som tilbehør til middag. Det hadde jeg ikke for et halvt år siden, selv om jeg elsker grønnsaker, men det var så "tiltak", dessuten var det jo nesten bare jeg som spiste det. Nå gjør ikke det noe lenger, og jeg ser at mannen min og barna også spiser litt. Men er det rester av for eksempel brokkoli putter jeg det i en boks og tar med til lunsj på jobb dagen etterpå. Håper det snur snart for dere som føler det går trått for tiden! Har all mulig medfølelse med dere, og skulle faktisk ønske at det var noe helt konkret en kunne hjelpe med for å inspirere til å snu en negativ og kjedelig trend, men det er dessverre ingen enkle svar på slikt... Men håper det plutselig går lekende lett, og at alle kommer til det målet de har satt seg!
  12. Så oppløftende start på dagen! Ble glad og fornøyd jeg og av å lese om ditt gode humør og resultat Ha en strålende dag videre - alle sammen, altså!
  13. Gode taco-tips, Emma! Jeg bruker også kesam i stedet for rømme, men er nok ikke helt motivert for å droppe osten... Jeg bruker også bare karbonadedeig, og med godt med agurk og tomat og de andre grønnsakene er det lett å begrense mengden kalorier en klarer å dytte inn i den lefsa. Problemet her jeg bor er at jeg ikke klarer å finne speltlomper noe som helst sted. Skal lese meg litt opp på tortillalefser i alle fall og finne ut hvilket merke og hvilken type som er minst usunn i forhold til mettet fett i det minste. Noen som vet? Jeg var spent på veiingen i dag. I helgen var jeg i bryllup, med hamburger- og pølse-fest på fredagen og selvsagt ordentlig bryllupsmiddag på lørdagen. Jeg drakk naturligvis ikke vin, men fikk jo eplemost, alkoholfri vin og ingefærøl som alternativ hele kvelden. Drakk vann og, men ble mye annen drikke, og der er det jo mange tomme kalorier... Heldigvis, får en si, varte middagen vanvittig lenge (5,5 timer), så da middagen var ferdig ved midnatt, og de annonserte at det var 45 minutters pause og så kake gikk jeg og la meg. Så det ble ingen kakebord på meg I går da vi kom hjem kom foreldrene mine innom, for de hadde vært i et annet bryllup, og da stekte jeg lapper. Jeg telte ikke engang da jeg spiste dem, for det var så utrolig godt... Og da var det ikke kesam, men lettrømme og syltetøy... Jaja, det ble ikke noe kveldsmat etter det, for jeg la meg kl.20. Men veiingen gikk fint likevel, og jeg har faktisk gått ned en halv kilo siden sist uke (65,1). Vet at jeg ikke skal slanke meg når jeg er gravid, og det føler jeg faktisk ikke at jeg gjør heller, forskjellen er vel faktisk at jeg har sluttet å spise sjokolade og annet godteri, og gått over til knekkebrød heller enn vanlig brød. I tillegg spiser jeg langt mer grønnsaker, både til frokost, lunsj og middag, så jeg er aldri sulten. Jeg er trygg på at jeg får i meg alle næringsstoffer jeg trenger, og bekymrer meg derfor overhodet ikke om at jeg foreløpig har gått ned en kilo siden jeg ble gravid. Jeg går nok fort nok andre veien, vil jeg tro. Bikker 12 uker om et par uker, og etter det er det vel ingen sjans til å stå særlig stille lenger, men det vil nok gå opp. Skal bare ikke opp 20+, men forsiktig og kontrollert. Tanken er at om jeg ligger i nedre kant av normalen for vektoppgang skal det være mulig å gå ned litt av de ekstra kiloene jeg la meg opp i de forrige svangerskapene i året etter fødsel.
  14. Jeg er visst heldig som slipper unna mensen og alt behovet etter noe søtt og usunt som følger med da Lykke til, dere som kjenner det sånn hver gang mens nærmer seg. Jeg høres ut som en skikkelig kjiping, men etter at jeg begynte å knaske gulrøtter og epler jevnlig i løpet av formiddagen og ettermiddagen så har jeg i myyye mindre grad hatt det søtsuget jeg hadde for bare et par måneder siden på særlig kveldstid. Det er nok også sterkt medvirkende til at jeg faktisk har gått ned siste uken, selv på min 'holde vekten'-livsstil. Veide meg til 65,6 i dag. Og jeg har mistet 5 cm rundt midjen siden slutten av juli! Fra 80 cm til 75. Magen derimot er like standhaftig... Må fortsatt løfte opp for å kunne se keisersnittarret, 2år etter sist fødsel.... Det er kjipt, men jeg begynner å innse at jeg nok aldri kommer til å få noe som ligner på en flat mage. Men heretter regner jeg med at målene bare går motsatt vei, altså oppover. Gruer meg faktisk til jeg må på svangerskapskontroll, for magen min er så fæl... Liker ikke at jeg må vise den fram, selv ikke til legen. I kveld vurderer jeg pannekakene til Emma igjen. Orker ikke knekkebrød til kvelds, og merker at brød med gjær ikke er det beste for magen. Prøvde dem forresten med litt natron ii, og så byttet jeg halvparten av melka ut med surmelk. Funket bra det. Ha en fin kveld, alle sammen!
  15. Nå har jeg testet Emmas pannekaker til kvelds, og det var skikkelig godt! Hadde så lyst på noe søtt, så da ble dette en veldig god løsning, for det tilfredsstilte søtsuget samtidig som det ikke var for mye sukker eller fett. Supert! Tusen takk for tipset, Emma! Jeg holder fortsatt vekten, sånn +/- et par hundre gram. Men siste uka har jeg ikke fått trent noe fordi jeg sliter med en vond hofte/hæl. Håper det løser seg snart, så jeg kan komme tilbake til mine nylig opparbeidede gode treningsvaner. Men jeg kjenner at hormonene herjer, og alt er tyngre enn normalt. Blæh. Så jeg får holde fast ved gode matvaner, spesielt fordi jeg havner litt fort på sofaen for tiden. Keep up the good work, alle sammen!
×
×
  • Opprett ny...