Gå til innhold

equilla

Medlem
  • Innholdsteller

    44
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    2

equilla vant dagen sist Desember 31 2014

equilla hadde mest likt innhold!

Nettsamfunnsomdømme

5 Nøytral

Om equilla

  • Rang
    Avansert medlem
  1. Dette er selvfølgelig ikke hva du spørr om. Men jeg har sett at Toro har en kaldrørt rømmesaus. Jeg pleier å bruke den i ekstra lettrømme, og ha til laks. Det er iallfall veldig godt Ha gjerne wokede grønnsaker til. Jeg har pleid å ha ovnsbakte grønnsaker. Dette er nok ikke helt hva du leter etter, men veldig godt likevel "Min variant" er veldig enkel å lage. Alt ,dvs både fisk og grønnsaker baker seg selv i ovnen
  2. Støtter meg til Tamara i forhold til tiden. Det er ikke sunt og fornuftig å gå ned mer enn 1 kg/uke. Dvs, når du følger et løp over tid, og følger e fast meny, opplever du raskt at det går i rykk og napp. At man går ned 2kg en uke er veldig vanlig i starten. Men for så å gå ned kanskje bare 0,3kg neste uke. Hvis man virkelig vil gå inn for å gå ned i vekt, ville jeg funnet en fornuftig og sunn Roedemeny. I tillegg funnet treningsmetoder som er særlig forbrennende. Er du motivert for å gå ned i vekt, og også klarer å motivere deg til å trene regelmessig, uannsett hva det skulle være, så ville jeg gått for det. For mange er det derimot mer effektivt å finne en treningsmetode du trives med, som kanskje ikke nødvendigvis er det som forbrenner flest kalorier. Husk a tregelmessig trening er bedre enn trening du fort går lei, og gir opp. Hva slags trening du velger er også litt opptil hva slags utgangspunkt du har i dag. Hvor godt trent er du, og hvordan er grunnkondisjonen fra før. Noe av det som brenner flest kalorier er f.eks. jogging, og veldig gjerne løping i trapper. Dette er derimot veldig tungt, og har du noen kilo for mye, er nok ikke dette det som er enklest å komme i gang med. Det kan også bli ganske belastende for knærne om du kjører hardt på. Som kickstarttrening trente jeg endel på ellipsemaskin på treningssenteret. Jeg synes ikke det var det mest inspirerende, men det var trening. Jeg tvang meg gjennom noen slike økter hver uke, og det var effektivt. Senere har jeg funnet andre treningsmetoder som jeg synes er mer givende, og som er såpass morsomme at jeg klarer å motivere meg til å følge opp regelmessig.
  3. Når det gjelder trening er det viktig å finne noe du trives med. Iallfall så godt at du ønsker å få kontinuitet. Noen former for trening er mer effektive enn andre når det gjelder kaloriforbrenning. Men å bestemme seg for å gjøre noe du aldri kommer til å gjennomføre med kontinuitet har liten hensikt. Klarer du derimot å finne motivasjon i noe trening som både er effektivt, og som du klarer å få en rutine på, så er det bra. Det finnes flere treningsapparater som gir effektiv trening, men som minsker belastning på beina. F.eks. Ellipsenmaskin, ergometersykkel eller spinningsykkel. Du skriver at du ikke har råd til å dra på treningssenterne for å trene. Er dette likevel apparater du trives med å bruke, og som du vil kunne finne motivasjon i å bruke kontinuerlig, så vil jeg anbefale deg å sjekke ut på finn. Sett deg gjerne et budsjett på 500kr, du vil garantert finne noe der til den prisen! Finn deg noe fengende musikk, lag deg en spilleliste med varighet av en god treningsøkt. Kjør gjennom denne med jevne mellomrom Ellers er jo sykling ute eller svømming fint, som du har nevnt. Sykling har bare en lei tendens til å skli litt ut på regnværsdager, eller når høsten kommer. Til gjengjeld er det e nveldig fin treningsøkt de gangene det er innbydende. Styrketrening er også fint. Det forbrenner kanskje ikke like mange kalorier der og da, men når ma ngår ned i vekt er de tlet at muskelmassen også minker. Styrketrening er viktig for å bibeholde muskelmassen. Dessuten vil hver ekstra kilo med muskelmasse gjøre at kroppen forbrenner 50kcal mer per dag bare ved ren hvile. Styrketrening av de store muskelgruppene vil her være mest effektivt, og det kan du benytte strikker og vekter for å få til. Eventuelt egen kroppsvekt. Når det gjelder potetgull er det selvsagt best å kutte dette helt ut. Men tenk gjerne på hvor mye du egentlig spiser. Kan det finnes noen erstatning? Man kan kjøpe miniposer. Eller Snack a Jacks. Eventuelt annet snacks du kan mixe sammen fra grønnsaksdisken. Er det noen måte du kan minske potetgullsuget på? Potetgull er på ingen måte matvarer du må ha. Klarer du å kutte de tut helt er det best. Men klarer du å skjære godt ned på det, er det også en forbedring. Du bør uannsett tillate de glitt godt av og til
  4. Må prøves.. Vann gjør ingen skade uannsett. Dvs, det skal drikkes MYE før en kommer dit iallfall!
  5. Jeg har alltid hatt problemer med øvelser som push-ups og planke. Før har jeg tenkt at det har vært fordi jeg har vært overvektig, og at grunnen naturligvis ligger i at min kropp har vært mye tyngre enn alle andres. Nå har jeg derimot gått ned en god del kilo, og har kommet inn under normalvektig når det gjelder BMI. Jeg har likevel veldig store problemer med disse øvelsene. Jeg har begynt å trene på en gruppetrening på treningssenteret som innebærer sirkeltrening, og der er ofte en av øvelsene enten Push-ups og/eller en eller annen form for planke. Det er sånnsett "nødvendig" å skulle gjøre disse øvelsene. Jeg føler at problemet ligger i at jeg rett og slett bare knekker sammen. Jeg mangler styrke. Selv om BMIen nå ligger på normal, så har jeg endel midjefett. Har også endel løshud på magen, og når jeg står og skal ta push-ups er det mye løs mange som henger ned. Det er mulig det er "overvekt" her som gjør det vanskelig for meg. Tar alltid push-ups på knærne, men likevel veldig vanskelig. Flere som har dette problemet? Til tider har jeg faktisk ganske vondt i korsryggen etter trening, og jeg lurer på om det er disse øvelsene som gjør det.
  6. Jeg har sett denne, det er en morsom motivasjon! Jeg vil anbefale folk å ta bilde av seg selv i speilet, i ulike posisjoner både ved start av slankeprosessen og underveis. Det er ikke så farlig om bildene er av knallkvalitet. Men det kan være inspirerende å gå tilbake til disse etterhvert. Man går seg gjerne blind på forandringer av egen kropp, og selv om vekta går ned, og centimeterne minker, så klarer man ikke helt å se endringer i utseende. Ved å ta frem gamle bilder, og gjenskape nye nå-bilder, ser man raskt at det er virkelig blitt en forskjell. Du trenger ikke dele bildene med noen, bare ha de til eget bruk. Skal love at dette er motiverende, for man ser ikke endringene selv fra dag til dag.
  7. Det er mange fine steder å lete. Jeg har sett at Kiwi har en veldig fristende Grateng av rotgrønnsaker. Jeg har dessverre ikke prøvd den, men har tenkt til å gjøre det. Ellers har jeg sjekket ut flere av opplysningskontorene. Når det gjelder grønnsaker er Opplysningskontoret for frukt og grønt tingen - frukt.no. Ellers er det bare å prøve seg litt frem. Ta frem grønsaker man liker godt, eller som man har tilgjengelig i kjøreskapet.
  8. Er litt usikker på passformen i forhold til ulike kroppsfasonger. Men det er frustrerende å være stor, og ikke kunne finne treningstøy som passer. Det er derimot flere merker som har klær i større størrelser, så får man nesten selv bare avgjøre om de også passer sin kroppsfasong. Noen tips til merker dere bør sjekke ut: Stormberg H&M (egen serie i sportsklær som heter H&M+) Swedemount (tror ikke dette merket selges i Norge, men om du er på Harryhandel så finner du det i sportbutikkene over grensa)
  9. Det er ikke unormalt at kiloene kan henge litt i igjen. Både i starten og underveis. Det kan være ulike årsaker til det, men en av årsakene som er vanlige er at man legger om treningsrutinene. I starten bygges det muskler som erstattes med fett. Muskler veier mer enn fett, og sånnsett vil du kunne oppleve å gå opp i vekt eller stå stille. Et godt tips er å ta cm-mål hele veien. Du vil oppleve forbedring i cm-mål om du er på rett vei, selv om vekta viser noe annet. Det er også slik at kroppen holder mer på vann i enkelte perioder. Du kan f.eks. ved menstrasjon oppleve å henge litt igjen, men dette vil naturligvis ikke følge deg i flere uker. For min del merker jeg det den uka jeg har mensen. Skulle ikke dette hjelpe burde du høre med kursledern din. Det kan være du har en meny som ikke helt er tilpasset ditt egentlige kalloriforbruk. Du skriver at du er på meny 4, og det tror jeg er ganske høyt med mindre du har en veldig aktiv jobb i tillegg til dine 3 treningsøkter, eller at du f.eks. er mann. Lykke til!
  10. Hvis du har regnet ut hva slags meny du skal ligge på via formelen i kursboka, bør du holde deg til den menyen hver dag. Er du må meny 2 betyr det 1600kcal per dag, og dette er regnet ut i forhold til hva ditt gjennomsnitlige aktivitetsnivå er. Du skal ikke holde deg strengt til 1600kcal hver dag, du kan med fordel gå litt opp og ned, men pass på at du i snitt ligger på rundt 1600kcal/dag. Siden menyen er regnet ut utifra aktivitetsnivået, er det ikke meninga at du skal spise ekstra mye de dagene du trener. Er det derimot slik at du har behov for å spise mer de dagene, så ville jeg lagt de dagene hvor du spiser 1600+ kcal på treningsdagene. Men det er også viktig å holde jevne rutiner. Du ønsker trossalt en livasstil som varer i lengden. Du får etterhvert er mål på hva som er en frokost, hva som er en lunsj, hva som er en middag, ha som er et kveldsmåltid og hva som evnt er et mellommåltid. Du spiser ikke en ekstra middag på treningsdagene Bruk heller kaloriene til å fordele på de måltidene du spiser hver dag, slik at du får et forhold til hva og hvor mye disse bør inneholde. Og at du får et riktig inntrykk av det.
  11. Jeg har en venninne som er slankeoperert. Hun har vært gjennom flere tøffe tak tidligere, og aldri lykkes i det. Til slutt fikk hun dekket operasjon, og har naturligvis gått ned mange kilo etter det. Hun var selvfølgelig mye større enn jeg noen gang har vært, og har gått ned over 60 kilo. Jeg er ingen lege, eller har noe annet grunnlag som gir meg rett til å si så mye om slankeoperasjon generelt. Men jeg må ha tiltro til helsepersonell som ser på dette som eneste utvei for de det gjelder. Samtidig er jeg innmari stolt av meg selv som ikke har gått denne veien! Jeg har gått ned nesten 30 kilo på under et år selv. "Hemmeligheten" er Roede med et bevisst forhold til kosthold og økt trening. For meg dreier vektnedgangen seg om mye. En ting er kiloene jeg har gått ned, noe annet er treningsformen og treningsgleden som har kommet frem. Og ikke minst gleden av å ha oppdaget en sunnere livsstil, som faktisk fungerer helt utmerket! Min slankeopererte venninne er dessverre fremdeles på samme gamle kjør. Formen har blitt bedre pga vektnedgang, men hun er en normalvektig person i dårlig form. Livsstilsendringen er basert på en "munnkurv". Hun kan spise usunnt i tide og utide, og gjør det fremdeles. Sjokolade er fremdeles et egnet mellommpltid, og kaker og vafler går lett ned på høykant. Forskjellen er at hun nå ikke kan spise så mye som før. Men vanene er de samme utover det. Nå skal jeg si at jeg også spiser sjokolader, kaker og vafler, men det er snakk om til sjeldenheten. Og det er noe med settingen jeg unner meg å ta en slik godbit. Det er f.eks. et dårlig alternativ til et mellommåltid. Nå er jeg derimot veldig lei. Jeg er ikke av typen som tar opp mitt vekttap som et snakketema uten at andre tar initiativ til det. Jeg synes det er en personlig ting, men som jeg gjerne med stolthet kan snakke om om noen tar det opp. Min slankeopererte venninne er derimot veldig gira på å ta dette opp. Og hvis jeg er sammen med henne sammen med andre tar hun gjerne meg også med i samtalen. Hun snakker om hvor flinke VI har vært, hvor mye VI har gått ned, hvor utrolig smekre VI har blitt. Hun er nok stolt av sin vektnedgang, og jeg har respekt for at en slankeoperasjon ikke er bare og bare. Men jeg vil tro at det ligger en helt annen motivasjon og drivkraft bak denne metoden, enn min metode. Jeg er nok redd det bl.a. kan være mer psykisk tøft, enn fysisk. Jeg har f.eks. gjort en kjempe innsats med fysisk trening, og den delen har hun ikke løftet en finger for. Begge metodene har nok sine psykiske utfordringer, men jeg tror at bakgrunnen for disse også er veldig ulike for de ulike metodene. Jeg vet f.eks. at min venninne har slitt mye med depresjoner og andre psykiske utfordringer, som jeg ikke har vært i nærheten av å ha hatt i samme grad. Ikke alle slankeopererte havner i denne kategorien selvfølgelig, men i min venninnes tilfelle er jeg redd det er den manglende psykiske styrken som har gjort at hun ikke har klart å gå ned i vekt på andre måter. Jeg vet også at min motivasjon for å klare veknedgangen jeg nå har gjennomført har vært basert på at jeg har hatt et år med mye glede, oppnåerlige mål, som sammen har gitt med styrke og motivasjon til å få dette til. For meg har det vært viktig, og jeg kan med hånda på hjerte si at det er ikke sikkert at vedtnedgangen min hadde vært like suksessfull om jeg hadde valgt å prøve i en annne epoke i livet. Jeg er selvfølgelig redd for å gjøre noe dumt ved å fortelle henne at jeg ikke ønsker å bli sammenliknet med henne. Samtidig tar jeg det som veldig sårende å bli omtalt som VI, når hun snakker om sin vektreduksjon som har vært en helt annen vei enn min. Jeg er også litt plaget med at folk rundt snakker. De tror du er slankeoperert, eller rett og slett syk. Fordi vektnedgangen har gått så fort, og det har vært snakk om mange kilo. For min del er det viktig at de som evnt tror dette, får den sanne historien på bordet. For den historien er jeg veldig stolt av! Er dette vanlig? Flere som opplever dette? Hvordan kan jeg på en pen måte fortelle min venninne at jeg ikke ønsker å bli sammenliknet med henne? Uten at je virker negativ til slankeoperasjon. Jeg er jo i utgangspunktet ikke motstander av det, jeg tror jo at helsepersonell som råder til denne behandlingen vet hva de gjør. Men jeg vil bare ikke kategoriseres der. For min vektnedgang har dreid seg om s åmange andre gevinster, som ikke e slankeoperasjon ene og alene gir.
  12. Det er noe som heter kesampletter som ligger ute som oppskrift nå. Vet ikke om de er en variant av dine cottage cheese-pletter?
  13. Liker de to bloggene du viste til. Men er også endel fine oppskrifter andre steder på nett. F.eks. frukt.no, kiwi.no, melk.no, prior.no, godfisk.no, meny.no, rimi.no, ultra.no, brodogkorn.no, matprat.no osv..
  14. For å bli fastere i fisken kan jeg anbefale trening. Særlig styrketrening. Hvorfor i alle dager ønsker du å være undervektig?
  15. Skal testes Dvs, iallfall i en variant. Ikke så glad i ananas, men tenkte å erstatte med litt cherrytomat kanskje?
×
×
  • Opprett ny...