Gå til innhold

Kari Bugge, Grete Roede

Medlem
  • Innholdsteller

    87
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Nettsamfunnsomdømme

10 Bra

Om Kari Bugge, Grete Roede

  • Rang
    Avansert medlem
  • Bursdag 10. des. 1965

Profilinformasjon

  • Kjønn
    Kvinne
  • Sted
    Høvik

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

  1. Kjære Luringen, Jeg synes det du skriver vitner om at du har god selvinnsikt og et tydelig ønske om hva du vil oppnå. Det er jo et første og veldig viktig skritt i retning av å lykkes med en endring. Kanskje du ikke skal ha så mye fokus på vektnedgangen nå i starten, men mest ha fokus på hvordan du forholder deg til mat, hvordan du tenker rundt dine matvalg og hvordan du klarer å nyte maten ute å få dårlig samvittighet? Uansett så tenker jeg at forslaget om kasinospill er helt på viddene, og det føler jeg meg trygg på at du er enig i. Når sånne innlegg dukker opp, er det alltid en vurdering om de skal slettes eller ikke. Så jeg vurderte det dit hen at jeg heller svarer deg :-) Jeg ønsker deg masse lykke til og håper du gjennom Roede-kurset du følger, klarer å gå litt dypere inn i endringene og at du finner frem til en matglede uten dårlig samvittighet. Beste hilsen Kari - ernæringsfysiolog og fagsjef i Roede
  2. Hei frkR! Jeg har lest innlegget ditt og synes det er flere ting her som bør kommenteres. Du nevner mange grunner til å gå ned i vekt, et av dem er at du vil at andre skal bli bekymret for deg. Skyldes det at du sliter med andre bakenforliggende problemer? I tilfelle anbefaler jeg på det sterkeste at du søker hjelp for det som er ditt egentlige problem. Det å gå ned i vekt løser sjelden andre probelmer i livet, tvert imot kan det ofte forsterke vanskelige forhold. Når det gjelder din plan om å spise 500 kcal per dag, så er det en dårlig plan av flere årsaker: - når du spiser så lite vil kroppen oppleve det som om du er utsatt for en hungersnød. Den vil nedregulere forbrenningen så mye den kan for å tilpasse seg situasjonen. Det gjør det vanskeligere å gå ned i vekt. - 500 kcal per dag er så lite at du ikke kommer til å ha overskudd til å trene eller være fysisk aktiv. Istedenfor å trene, komme i god form og bevare muskelmassen din. vil kroppen tære på proteinene (altså musklene) for å skaffe seg nok energi. Etter endt slankekur har du dermed mistet muskelmassen som er viktig å ha for å klare å holde en ny og lavere vekt. - 500 kcal er så lite at hvis du har viljestyrke nok til å spise så lite over tid, er du virkelig i fare for å utvikle spiseforstyrrelser. Ønsker du det? Jeg anbefaler deg å tenke gjennom hva som er ditt egentlige mål og kanskje vurdere å gå på et kurs dersom du kommer frem til at du ønsker å gå ned noen kilo. Der får du hjelp og støtte til å gjøre dette på en god måte - sånn at du kan trives underveis, trene, være sosial og ha det fint. Lykke til!
  3. Hei sofie15! Jeg er ernæringsfysiolog i Grete Roede og har lyst å gi deg et svar på ditt spørsmål. Jeg synes ikke du skal begynne å telle kalorier eller slanke deg. Du er i en fase av livet hvor du skal utvikle deg og det er ikke så lurt å slanke seg - i alle fall ikke på egenhånd. Det er viktig at du har et variert og sunt kosthold sånn at du får tilført alle de næringsstoffene du trenger. Derfor skal du ikke kutte ut den ordentlige maten. Men du kan selvfølgelig kutte ut godteri, snacks, brus og annet unødvendig. Mitt viktigste råd er at du snakker med en foresatt eller en annen voksen du har tillit til om at du er misfornøyd med vetken din. Sammen kan dere finne frem til en god løsning. Jeg må også understreke at vi har 18-års grense i Vektklubben sånn at jeg må be deg om å ikke bruke denne. Lykke til - hilsen Kari, ernæringsfysiolog i Grete Roede
  4. Hei FruFleksnes! Jeg vil bare gratulere deg så mye med dine fantastiske resultater. Det er gøy å se hvordan din målrettede innsats har gitt så gode resultater. For oss som jobber i Grete Roede så er det slike historier som motiverer oss til å stå på i jobben for stadig bedre kurs, bedre nettsider og enda mer motiverte kursledere. Håper du har funnet frem til nye gode vaner som du trives med og som du vil trives med også når du har nådd trivselsvekten. Ønsker deg lykke til videre. Jeg heier på deg!!! Hilsen Kari -ernæringsfysiolog hos Grete Roede
  5. Hei NarWii! Jeg skriver det samme her som jeg har gjort i de andre trådene du har opprettet: Jeg har tidligere tatt kontakt med deg direkte for å gjøre deg oppmerksom på 18-årsgrensen her i forumet og på vektklubben.no. Det har tidligere kommet frem at du er for ung til å være her. Videre vil jeg understreke at du er i en alder hvor du bør være forsiktig med å slanke deg. Kroppen er fortsatt under utvikling og trenger et variert og sunt kosthold for å dekke behovet for de ulike næringsstoffene. Spørsmålet i dette innlegget kan du finne svar på andre steder. Det har ingen relevans i forhold til et sunt kosthold - som egentlig er tema her på våre sider. Jeg håper du kommer på bedre tanker og heller tar kontakt med skolehelsesøster eller snakker med en annen voksen du har tillit til for å få hjelp til å innarbeide gode og sunne kostholdsvaner.
  6. Hei detteskaljegklare 1! Sett med faglige øyne, og det er jo jobben min, er denne siste planen din en svært dårlig plan. Du kommer til å kjøre forbrenningen din rett i senk. Alle kroppens forsvarsmekanismer mot sult kommer til å bli trigget og kroppen kommer til å sette alle energisparetiltak i gang. Det vil si at du sulter deg mer enn nødvendig. Når du skal slanke deg så må du oppnå et energiunderskudd. Det vil si at du må innta færre kalorier enn du forbruker. Med din plan vil kroppens forbruk reduseres til et minimum, og selv om du spiser nesten ingenting vil energiunderskuddet du oppnår bli lite. Hadde du gått litt mindre drastisk til verks, ville kroppens forbrenning holdt seg bedre i gang og du kunne oppnådd samme energiunderskudd med et høyere inntak. Kanskje litt klønete forklart, men skjønner du hva jeg mener??? I tillegg er risikoen stor for at du ikke kommer til å orke å trene ordentlig. At du kommer til mer å henge enn tråkke på spinningsykkelen. Om du orker å ta i, så er det fordi kroppen bryter ned muskelmasse for å sikre rask tilgjengelig energi til kroppen... dessverre gir ikke fett energi raskt nok i sånne situasjoner (ved ekstremt lavt inntak). Og ikke nok med det... hvordan i alle dager skal du holde vekten etterpå. Du kommer jo til å legge på deg før du er halveis ned i første feriepilsen... Og hvor store underverker gjør egentlig de få kiloene du kan rekke før ferien???? Kanskje litt solarium og en ny bikini kan gjøre susen i år og så begynner du litt tidligere før neste sommer. Kanskje du begynner med noe på ordentlig måte allerede til høsten. Bruker tid og har det fint underveis? Nei, tenk deg om en gang til før du iverksetter denne dårlige planen. Hilsen Kari - ernæringsfysiolog i Grete Roede AS
  7. Glemte å si at det er fint at du har snakket med kjærst'n din. Det må du fortsette med. I lys av at du trener såpass mye som du gjør, tenker jeg at du må være veldig passe sånn som du er. Er det virkelig behov for å gå ned noen kilo til. Det er mange som kjemper hele livet for å gå ned 2 kg til... istedenfor å glede seg over at man har en frisk velfungerende og sprek kropp. Kanskje de to-tre kiloene ekstra ned i vekt koster deg for mye livsglede og hindrer deg i hyggelige hytteturer... tenk litt på det. Problemet når du slanker deg hele tiden er at kroppen din tilpasser seg et lavt energiinntak, og lærer seg å klare seg med det. Uten å bruke noe av fettresrevene. Det gjør at de få gangene du unner deg litt ekstra, legger du på deg med en gang. Fordi du ikke har forbrenningsanlegg til å forbrenne litt ekstra. Avslutter du slankekuren ved gradvis å øke energiinntaket ditt, vil forbrenningen din gradvis øke. Du vil da kunne spise mer uten at vekten går opp. Jeg synes du skal bruke sommeren på å få fart på forbrenningen din. Kari
  8. Hei Mynte! Jeg har lest dine innlegg her og svarene du har fått fra de andre. jeg er enig i at du gir inntrykk av å være for opptatt av slankingen. Det virker som om du spiser sunt og har et fornuftig energiinntak, men du fokuserer for mye på vekt og kcal. Som en av de andre har skrevet, så bør du ikke veie deg mer enn en gang per uke. Vekten svinger gjennom døgnet alt etter væskebalanse, når du er på do og når du spiser. I tillegg virker menstruasjonssyklus inn på vekten. Har du hatt en hard treningsøkt, kan muskulatur også binde ekstra væske. Det er altså naturlig med store svingninger gjennom døgnet, og det er derfor anbefalt å gå på vekten en gang per uke til samme tidspunkt. Du skriver at du har satt opp et kosthold ved hjelp av Mat på Data, men det er vel egentlig et program til å næringsbergne kosten. Og etter min mening trenger det ikke være så vanskelig å slanke seg. Jeg vil anbefale deg at du prøver å endre fokus. Prøv å komme bort fra kcal telling og veiing. Tenk heller på at du skal spise regelmessig og at du skal trives med deg selv. Gjør ting du liker å gjøre. Jeg synes du burde ha som mål å holde en stabil vekt i sommer. Så kan du heller vurdere om du fortsatt synes det er nødvendig å gå ned noen kg til høsten. Hvis du velger å fokusere på en stabil vekt, kan du kose deg litt mer og du trenger ikke grue deg til hytteturen. Dersom du vil slanke deg mer til høsten vil jeg anbefale at du gjør det i regi av et opplegg hvor du får noe veiledning og god oppfølging. Det er kanskje lettere for deg å finne en god balanse mellom slanking, sunt kosthold og fokus på resten av livet hvis du er sammen med andre som er i samme situasjon. Ønsker deg en god sommer - forhåpentligvis uten for mye slankefokus! Kari
  9. Hei! Jeg skjønner at det er dårlig forum-oppførsel å legge inn samme svar over alt, men det var jo bare fordi "sunnsterk" hadde lagt ut sin "reklame" i så mange ulike diksujons-tråder... sorry at jeg tretter dere som følger med mange steder :-) Kari
  10. Hei sunnsterk! Det er flott at du og dine venninner har funnet en måte å gå ned i vekt på, men måten du formidler dette rundt på vektklubben gjør at dette minner mer om reklame. Vektklubben skal ikke være et sted for å drive gratis markedsføring. Pulver og shaker av forskjellige typer gir selvfølgelig vektreduksjon. Forklaringen ligger i at du inntar færre kalorier enn du forbruker og kroppen må tære på reservene. Dette er forklaringen bak all vektreduksjon. Gjennom de siste årene har forskning innen vektreduksjon vist mer og mer at det ikke er kostsammensetningen som har betydning for å gå ned i vekt, men at man inntar færre kalorier enn man forbruker. Nøkkelen ligger altså i energiunderskuddet. Det er mange måter å oppnå et energiunderskudd på. Man kan spise annereldes, man kan spise mindre eller man kan velge pulver, piller eller shaker. Man kan kutte på karbohydrater eller fett, eller litt av alt. Så lenge du inntar mindre energi enn du forbruker vil vekten gå nedover. Forskjellen ligger i a) hvor godt du trives med kostholdet ditt eller shakene dine hvor lenge du orker å holde på med opplegget ditt (avhengig av punkt a) c) hvor sunt kostholdet er i forhold til diabetes, kreft og hjerte- og karsykdommer Vi i Grete Roede er overbevist om at man i det lange løp vil trives best med et variert kosthold. At det vil lønne seg å bruke noe tid på slankingen og heller ha det godt underveis. De som skal ned mange kilo og skal slanke seg lenge må jo også tenke på at kostholdet bør bidra til god helse generelt. I tillegg vet vi at det å gå ned i vekt er bare halveis til mål. Neste oppgave er å holde den nye vekten. Ved å lære seg til å spise et variert og sunt kosthold vil man være bedre rustet for denne delen av slankeprosessen. Vår filosofi er basert på at man skal gjøre varige endringer som man trives med. Jeg ser at det er mange her i forumet som er skeptisk til både pulveret og markedsføringen din, og jeg gleder meg over at det er mange her i forumet som tar til orde for sunn og variert mat. Hilsen Kari - ernæringsfysiolog i Grete Roede AS
  11. Hei sunnsterk! Det er flott at du og dine venninner har funnet en måte å gå ned i vekt på, men måten du formidler dette rundt på vektklubben gjør at dette minner mer om reklame. Vektklubben skal ikke være et sted for å drive gratis markedsføring. Pulver og shaker av forskjellige typer gir selvfølgelig vektreduksjon. Forklaringen ligger i at du inntar færre kalorier enn du forbruker og kroppen må tære på reservene. Dette er forklaringen bak all vektreduksjon. Gjennom de siste årene har forskning innen vektreduksjon vist mer og mer at det ikke er kostsammensetningen som har betydning for å gå ned i vekt, men at man inntar færre kalorier enn man forbruker. Nøkkelen ligger altså i energiunderskuddet. Det er mange måter å oppnå et energiunderskudd på. Man kan spise annereldes, man kan spise mindre eller man kan velge pulver, piller eller shaker. Man kan kutte på karbohydrater eller fett, eller litt av alt. Så lenge du inntar mindre energi enn du forbruker vil vekten gå nedover. Forskjellen ligger i a) hvor godt du trives med kostholdet ditt eller shakene dine hvor lenge du orker å holde på med opplegget ditt (avhengig av punkt a) c) hvor sunt kostholdet er i forhold til diabetes, kreft og hjerte- og karsykdommer Vi i Grete Roede er overbevist om at man i det lange løp vil trives best med et variert kosthold. At det vil lønne seg å bruke noe tid på slankingen og heller ha det godt underveis. De som skal ned mange kilo og skal slanke seg lenge må jo også tenke på at kostholdet bør bidra til god helse generelt. I tillegg vet vi at det å gå ned i vekt er bare halveis til mål. Neste oppgave er å holde den nye vekten. Ved å lære seg til å spise et variert og sunt kosthold vil man være bedre rustet for denne delen av slankeprosessen. Vår filosofi er basert på at man skal gjøre varige endringer som man trives med. Jeg ser at det er mange her i forumet som er skeptisk til både pulveret og markedsføringen din, og jeg gleder meg over at det er mange her i forumet som tar til orde for sunn og variert mat. Hilsen Kari - ernæringsfysiolog i Grete Roede AS
  12. Hei sunnsterk! Det er flott at du og dine venninner har funnet en måte å gå ned i vekt på, men måten du formidler dette rundt på vektklubben gjør at dette minner mer om reklame. Vektklubben skal ikke være et sted for å drive gratis markedsføring. Pulver og shaker av forskjellige typer gir selvfølgelig vektreduksjon. Forklaringen ligger i at du inntar færre kalorier enn du forbruker og kroppen må tære på reservene. Dette er forklaringen bak all vektreduksjon. Gjennom de siste årene har forskning innen vektreduksjon vist mer og mer at det ikke er kostsammensetningen som har betydning for å gå ned i vekt, men at man inntar færre kalorier enn man forbruker. Nøkkelen ligger altså i energiunderskuddet. Det er mange måter å oppnå et energiunderskudd på. Man kan spise annereldes, man kan spise mindre eller man kan velge pulver, piller eller shaker. Man kan kutte på karbohydrater eller fett, eller litt av alt. Så lenge du inntar mindre energi enn du forbruker vil vekten gå nedover. Forskjellen ligger i a) hvor godt du trives med kostholdet ditt eller shakene dine hvor lenge du orker å holde på med opplegget ditt (avhengig av punkt a) c) hvor sunt kostholdet er i forhold til diabetes, kreft og hjerte- og karsykdommer Vi i Grete Roede er overbevist om at man i det lange løp vil trives best med et variert kosthold. At det vil lønne seg å bruke noe tid på slankingen og heller ha det godt underveis. De som skal ned mange kilo og skal slanke seg lenge må jo også tenke på at kostholdet bør bidra til god helse generelt. I tillegg vet vi at det å gå ned i vekt er bare halveis til mål. Neste oppgave er å holde den nye vekten. Ved å lære seg til å spise et variert og sunt kosthold vil man være bedre rustet for denne delen av slankeprosessen. Vår filosofi er basert på at man skal gjøre varige endringer som man trives med. Jeg ser at det er mange her i forumet som er skeptisk til både pulveret og markedsføringen din, og jeg gleder meg over at det er mange her i forumet som tar til orde for sunn og variert mat. Hilsen Kari - ernæringsfysiolog i Grete Roede AS
  13. Hei sunnsterk! Det er flott at du og dine venninner har funnet en måte å gå ned i vekt på, men måten du formidler dette rundt på vektklubben gjør at dette minner mer om reklame. Vektklubben skal ikke være et sted for å drive gratis markedsføring. Pulver og shaker av forskjellige typer gir selvfølgelig vektreduksjon. Forklaringen ligger i at du inntar færre kalorier enn du forbruker og kroppen må tære på reservene. Dette er forklaringen bak all vektreduksjon. Gjennom de siste årene har forskning innen vektreduksjon vist mer og mer at det ikke er kostsammensetningen som har betydning for å gå ned i vekt, men at man inntar færre kalorier enn man forbruker. Nøkkelen ligger altså i energiunderskuddet. Det er mange måter å oppnå et energiunderskudd på. Man kan spise annereldes, man kan spise mindre eller man kan velge pulver, piller eller shaker. Man kan kutte på karbohydrater eller fett, eller litt av alt. Så lenge du inntar mindre energi enn du forbruker vil vekten gå nedover. Forskjellen ligger i a) hvor godt du trives med kostholdet ditt eller shakene dine hvor lenge du orker å holde på med opplegget ditt (avhengig av punkt a) c) hvor sunt kostholdet er i forhold til diabetes, kreft og hjerte- og karsykdommer Vi i Grete Roede er overbevist om at man i det lange løp vil trives best med et variert kosthold. At det vil lønne seg å bruke noe tid på slankingen og heller ha det godt underveis. De som skal ned mange kilo og skal slanke seg lenge må jo også tenke på at kostholdet bør bidra til god helse generelt. I tillegg vet vi at det å gå ned i vekt er bare halveis til mål. Neste oppgave er å holde den nye vekten. Ved å lære seg til å spise et variert og sunt kosthold vil man være bedre rustet for denne delen av slankeprosessen. Vår filosofi er basert på at man skal gjøre varige endringer som man trives med. Jeg ser at det er mange her i forumet som er skeptisk til både pulveret og markedsføringen din, og jeg gleder meg over at det er mange her i forumet som tar til orde for sunn og variert mat. Hilsen Kari - ernæringsfysiolog i Grete Roede AS
×
×
  • Opprett ny...