Gå til innhold

Fuglesang

Medlem
  • Innholdsteller

    114
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    4

Fuglesang vant dagen sist August 13 2018

Fuglesang hadde mest likt innhold!

Nettsamfunnsomdømme

8 Nøytral

Om Fuglesang

  • Rang
    Avansert medlem

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

  1. Stillstand på vekten denne uken. Det er så tydelig at jeg virkelig må ofre noe for videre vektnedgang - å være generelt sunn funket før men ikke nå lenger. Så da var spørsmålet hvor mye jeg er villig til å ofre? Og det er maten som er problemet - aktivitet er jeg der jeg skal være, selv om jeg begynner å kjenne på ønsket om tøffere utfordringer. Uken har gått opp og ned matmessig. To små sjokolader i helgen utenfor plan - det var helt unødvendig. Og ga meg liten glede faktisk. De dagene jeg har hjemmekontor er det også lett å gå i småspisefellen. Treningsmessig ble det to dans, en sykkel og tre turer (den ene på over to timer). Egentlig fornøyd, men kjenner jeg snart har behov for hardere økter. Litt usikker på hvordan jeg skal få det til. Og så må jeg snart få til en plan om styrketrening...
  2. Jaja, da var jeg i alle fall nede på tosifret igjen. Hadde en rimelig hard treningsøkt på lørdag, men ellers har uken vært så som så. Dette er en fryktelig seig materie altså! Føler jeg har gjort det meste riktig de siste seks ukene, og er blitt belønnet med usle 500 gram. Det er jo så og si stillstand. Usikker på hva jeg skal gjøre med maten for å få til dette egentlig... På treningsfronten er det planer om to dans, en spinning og i alle fall tre turer. Så får vi se om jeg klarer å snike inn noe styrke også. Det er jeg ikke glad i for tiden, dessverre. Merker i alle fall at kondisen er bedre, selv om ikke kiloene går sin vei. Det er da noe.
  3. Ikke lyst til å skrive i det hele tatt denne uken. Tok en riktig så oval helg på fjellet, og vi koste oss skikkelig i matveien. Det straffer seg - til tross for en del fysisk aktivitet. Og det verste er at det er så vanskelig å hente seg inn igjen. Nå har jeg lyst på mye mer mat og mer søtt igjen. Søren altså, at jeg aldri lærer! Men - det er jo dette jeg skal øve meg på. Altså - hente meg kjapt inn igjen når det sklir ut. Så får vi se hva det blir til... Satser på ned til mandag, men jeg har mine tvil akkurat nå... Eller kanskje - holde stabil til mandag er et bedre mål.
  4. Stillstand på vekten denne uken, og jeg som har vært SÅ flink! Sykkel to dager, dans en dag, gått til jobb fire dager og tur i skogen tre dager. Jevnt over har jeg også vært flink med maten - ingen sjokoladesprekker (delte en liten mørk sjokolade med mannen på lørdag, men den var planlagt!). Eneste jeg kan tenke at jeg gjør galt er at jeg innimellom spiser litt for mye. Frister lite å begynne å registrere alt av mat igjen, så må tenke litt på hva jeg skal gjøre med det... Denne uken blir det kanskje bare en dag på treningsstudio, men satser på mye tur i skogen. Usikker på hva jeg ellers skal gjøre av endringer. Jeg prøver å si til meg selv at resultatene kommer etter hvert, men nå begynner jeg å bli lovlig utålmodig altså! Forresten, på den positive siden - sist uke var det tre ulike som kommenterte at jeg hadde gått ned så bra. Og jeg har jo virkelig ikke det kilomessig, men kanskje det skjer noe med kroppen likevel?
  5. I noen perioder er det viktigste bare at man tar bedre valg enn man ellers ville tatt! Men håper du får litt positive tall også etter hvert. Jeg er veldig fokusert etter sommerferien, men føler ikke det synes like godt på vekten. Så den største utfordringen min nå er å ikke gi opp men fortsette å ta grep som gir resultater i det lange løp.
  6. Sakte men sikkert nedgang denne uken også. Hadde forhåpninger om å se 98-tallet i dag, men så vel gikk det ikke. Satser på jeg er der neste mandag! Har hatt gått fokus på maten mesteparten av uken, kun små utskeielser på mengde samt bittelitt sjokolade i selskap på fredag. På aktivitet så ble det en tur til jobb, to dansetimer, en sykkeltime og to timesturer i skogen. Veldig fornøyd med det. Målte meg før helgen, men fikk ikke notert. Var ganske likt sist jeg målte meg (for kjempelengesiden), så ikke så veldig motiverende egentlig. Planen for uken er å gå til jobb alle dager, tre treningstimer og 1-2 turer i skogen. Og best mulig kontroll på maten. Føler meg fortsatt veldig motivert da. Og så lurer jeg på å kjøpe meg en bok om kognitiv terapi - har mål om å komme i gang med både det og litt styrketrening.
  7. Siste uken har stort sett vært en bra uke. Litt usikker på om dagens vekt er helt riktig - vekten drev og hoppet litt. Varmen driver også og tuller litt med veskebalansen min, og det stresser en del. Men forsøker å fokusere på at dersom jeg "gjør de rett tingene" så kommer resultatet etter hvert. Men utålmodig - det skal være sikkert. Gode matvalg hele uken. Litt ekstra mat fredag og lørdag. Sjokolade og vin på lørdagen, men ikke voldsomme mengder. To dager gått til jobb, to dager tur i skogen, en sykkel og en dansetime. Så helt innafor på treningsfronten. Har begynt å høre litt på "spis deg fri"-podcasten av nyskjerrighet. Noe er interessant (hjerneforskning) mens annet er litt vel sekt-aktig for meg. Uansett greit å se om jeg kan lære noe nyttig! Plan for uken - spise bra. Tre treninger og en tur, samt en tur til jobb. Har fotsatt ikke fått målt meg - må få gjort det i dag.
  8. Huff, i dag er jeg litt oppgitt. Hadde en fin vekt sist mandag, og var superflink hele uken med både mat og trening. En økt sykkel, en økt dansing og en tur i skogen pluss gå til jobb alle dager. Vanligvis får jeg da en lavere vekt torsdag/fredag, men denne uken gikk den bare oppover. Sprakk litt i helgen og spiste mer enn jeg burde, men fortsatt ikke ekstremt mye, og fikk dratt på trening. Droppet også de vanlige to vinglassene. I dag er vekten to kilo opp. Jeg VET at jeg har gjort mye riktig sist uke, jeg VET at jeg umulig kan ha lagt på meg og at det mest sannsynlig skyldes veskeubalanse. MEN JEG BLIR SÅ FRUSTRERT! Alle gamle "gode" tanker om at dette prosjektet er dødfødt er tilbake. Og jeg vet ikke hvordan jeg skal motivere meg til å satse knallhardt denne uken også... Så nå forsøker jeg peptalk på meg selv da. At jeg må holde ut mer enn en uke, at om jeg klarer å holde ut 3-4 uker etter hverandre så kommer jeg til å se resultater. Og så kontrollveier jeg i morgen før jeg noterer ukens begredelige resultat. Planen for uken: Spise bra til og med fredag. Rom for litt utskeielse lørdag/søndag da det blir selskap, men ikke ta av helt. Gå til jobb tre dager (resten hjemmekontor). En sykkel, to dans og en tur i skogen. Og ta fram målebåndet fra og med i dag - glemte det forrige uke. Dette skal gå!
  9. For tiden prøver jeg å ligge på 16-1800 kcal. Har holdt på med vektnedgang i tre år i denne omgang, og den første tiden holdt det å bare endre på type mat og mengde. Men ettersom jeg har gått ned må det litt mer til, så nå forsøker jeg å notere alt jeg spiser. (har gått på GR for mange år siden, så hadde en grei forståelse for omtrent hvor mye mat jeg kunne spise da) Legger opp til fire måltider om dagen pluss et mellommåltid mellom lunsj og middag. Nå etter ferien har jeg byttet ut brød med knekkebrød for å lette registreringen og fordi det er så mye lettere for meg å overspise på brød. Ellers spiser jeg vanlig mat, men pga. blodsukkeret bør jeg være forsiktig med frukt og ellers raske karbohydrater. Prøver å planlegge uken i forhold til mat og særlig middager - det går greit i perioder men så sklir det ut andre ganger. Målet er jo å ikke la utskeielsene vare så mange dagene (ukene, månedene) men der er jeg ikke ennå. Var veldig godt i gang før coronanedstengingen, men så ble hele hverdagen snudd på hodet og det krevde mer selvdisiplin å leve sunt. Tror det er viktig å få automatisert mest mulig av gode vaner, så alt ikke må gå på selvdisiplinen hele tiden, for den muskelen blir veldig fort sliten!
  10. Ja, sånne helseplager stikker virkelig kjepper i hjulene! Men jommen får du til mye også da! Med studier ved siden av en krevende jobb. Og det er så vanskelig å snu væremåter man har brukt mange, mange år på å lære seg... Som følelsesspising og det å si nei og ta mer hensyn til seg selv enn andre noen ganger. Som et ledd i oppfølging for overvekt har jeg vært på et opphold på rehabiliteringssenter ca. 3 uker (rettet mot livsstilsendring). Det kan absolutt anbefales for å få en liten "timeout" og kunne ta hensyn til seg selv 100 % en liten stund og legge litt planer for livet framover. Men det må jo passe inn med resten av livet også - ikke alltid like enkelt med 3 uker borte fra hjem og studier!
  11. Hadde ikke så store mål for ferien, så det har for så vidt gått bra og jeg er på planlagt vekt. Men det skal ikke mye til for å falle tilbake til gamle tanke- og spisemønstre. Nå er imidlertid ferien over og jeg er superklar for videre gode valg. Utfordringen er bare å holde seg der 😉 Et halv kilo opp er nesten ingenting, men som du sier et varsel om at du må hente deg inn igjen. All livsstilsendring innebærer feilskjær, men så er det hvordan man klarer å hente seg inn igjen som egentlig betyr noe. Klarer du å ta hensyn til deg selv oppi alt? Gjøre ting som er bra for deg? Jeg kjenner meg nemlig litt igjen i det du skriver - at man i perioder setter seg selv til side fordi det er så mye annet man tenker er viktigere (jobb, feiringer, oppussing, alle andre skal være fornøyd først - seg selv kan man ta hensyn til når alt annet er bra). Jeg er også flink til å tenke at jeg "fortjener jo" god mat jeg også. Men når den maten gjør at vi ikke har det bra, så er vi jo ikke snille med oss selv, hvis du skjønner... Jeg driver også og øver meg på å notere hva jeg faktisk får til - og ikke bare hva jeg feiler på. Innbiller meg at det gjør det lettere å ikke falle av lasset men fortsette endringen til tross for feilskjær. Du veier deg fortsatt og er inne her og leser - to ting som sier at du fortsatt er på vei. Så er det å prøve å finne små små endringer som man kan klare å leve med. Og tørre å ta hensyn til seg selv!
  12. Hei, hvordan har det gått med deg i sommer? Klarer du å holde fokus? Jeg merker jo lenger jeg kommer ned i vekt jo mer krever det av forsakelser å fortsette nedgangen ja. Så er nok lurt å justere litt innimellom - særlig når man er på platåer. Ellers så er jo kroppen litt rar også da - noen ganger står det stille selv om man gjør alt riktig, og så plutselig kommer det et lite rush med nedgang. Og kroppen min holder litt på vann i perioder av syklusen eller når det er varmt ute.
  13. Ferie vel overstått, og hvis ikke vekten har fått totalt hikke, så har jeg faktisk nådd målet mitt! Wow... Har ikke vært så disiplinert i ferien som planlagt, men ikke tatt helt av heller. Og med mye farting og del camping er det helt annen matrytme og veldig vanskelig å holde kcaloriregnskap i hodet. Veide meg da vi var tilbake fra ferie i uken og det så ikke bra ut, men nå er helt tydelig vannet ute av kroppen og vekten viste nydelig tosifret i morges. Full av iver til å leve supersunt framover, men det er ikke så uvanlig på en mandag, så tar det med en liten klype salt. Startet opp igjen trening etter ferien i går og har meldt meg på to timer denne uken. Satser på å gå tur i skogen den tredje dagen - tre aktiviteter i uken er det jeg peiler meg inn på. Det bør være mulig. Matmessig satser jeg på å leve magert denne og neste uke for å få en liten kickstart. Og så blir det selskapeligheter neste helg, så greit å være litt forsiktig først. Deilig å være i rute!
  14. Kosten er absolutt det viktigste for vektnedgang, men synes trening også hjelper en del på motivasjonen. Men kortere gåturer er flott det da! Måler du deg også? Det synes jeg er så motiverende - enten målebånd eller klær som sitter løsere...
×
×
  • Opprett ny...