Gå til innhold

Fuglesang

Medlem
  • Innholdsteller

    74
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    4

Fuglesang vant dagen sist August 13 2018

Fuglesang hadde mest likt innhold!

Nettsamfunnsomdømme

8 Nøytral

Om Fuglesang

  • Rang
    Avansert medlem

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

  1. Fuglesang

    Store planer...

    Ganske så greit fokus så langt denne uken - håper jeg klarer å holde det gjennom helgen også. Stølheten har gitt seg og i går ble det zumbatime. Trenger litt nytt treningstøy etter hvert, men det er jommen ikke enkelt å finne. De gode sportsbh'ene jeg har begynner å bli for store (typisk nok slankes puppene først) men jeg finner ingen som sitter bra. Enten er de altfor stramme så det føles ut som om puppene vender innover, eller så blir bare fasongen helt feil og det gir ingen støtte. Det mest fascinerende er hvor mange som har uttagbare innlegg - altså; om å gjøre at ting ser størst mulig ut på trening??? Blir litt oppgitt. Mye fint å på kjøpt på nett, men så var det størrelsen da - vanskelig midt i vektnedgangen å vite hva man egentlig passer.
  2. Fuglesang

    Store planer...

    Fin nedgang i dag - litt skyldes nok syklusen min, men resten tar jeg på min egen kappe Ikke vært så aller verst flink tror jeg. Gikk til jobb fem dager og kom meg på bodypump på lørdag. Ser heldigvis ut til at treningstimen ikke har ført til vannopphopning i kroppen, og det er deilig. Superstøl, men det føles så bra for da kjennes kroppen slankere ut... Denne uken har jeg fått lov av mannen å gå på Zumba. Det vil si - han har lovet å ikke jobbe over den dagen, som han har gjort de siste ukene. Og det gleder jeg meg skikkelig til, for zumba er kjempegøy med 20 kilo mindre å bære på. Hvem vet - om jeg klarer 20 kilo til kan jeg kanskje slenge meg på karneval i Rio? Ellers er det ca. to uker igjen til vinterferie, og det hadde vært veldig deilig å klare å kvitte seg med litt vekt før det. Særlig siden min nye fine skijakke er bittelitt trang... Får se om jeg kan grave fram litt ekstra motivasjon disse ukene!
  3. Flott nedgang Milda - da er du jo godt i gang igjen! Ta vare på den gode følelsen utover i uka. Gratulerer med normalvekt til Snupsipups - det er skikkelig bra jobbet altså. Over 20 kilo er imponerende. Og siden du trener en del er det sikkert reelt enda mer - merker du at kroppen blir strammere? Sprekt å satse på halvmaraton da. Selv kan jeg ikke løpe, men har noen fjellturer jeg har lyst til å prøve meg på når isen blir borte - håper jeg merker godt da at formen er bedre. Du imponerer stadig Littvrang, og det er jo akkurat dette det dreier seg om - å være i "risikosituasjoner" og ta gode nok valg til at det ikke medfører vektoppgang. Å gå ned i vekt eller holde vekten i perioder man har full kontroll på alt som serveres er vanskelig nok, men det er jo ikke sånn livet vil bli framover. Så ser ut til at du har de beste forutsetninger framover. Joda, det ble bodypump på meg på lørdag. Og da jeg våknet i går morges var jeg ikke støl i verken fingrene, tærne eller ansiktet. Resten av kroppen derimot... Så selv om jeg syntes jeg la på veeeldig lite vekter så var det tydeligvis nok for å ruske litt i musklene. Nå gjelder det bare å følge opp med litt hyppigere styrketrening så ikke all stølheten er forgjeves.
  4. Jeg hører du sier det at det er forbigående, men... Det er jo det som er litt av problemet - den logiske delen av hjernen min vet at det er sånn det er, mens den andre delen løper rundt og roper "nei, nå blir jeg supertjukk igjen, dette går aldri bra!" Men - jeg har meldt meg på bodypump på lørdag!
  5. Så spennende med kirurgmøte da Littvrang! Har en drøm om å komme dit jeg også, at vekten er så lavt stabil at jeg kan fikse på nedre del av magen. Den plager meg mer og mer som vekten går ned, for det blir tett og klamt og kløete siden huden konstant ligger inntil hverandre. Spennende å høre hvordan det går! Er fryktelig irriterende det med kroppen som på død og liv vil tilbake til toppvekt. Snakket litt med legen min om det sist jeg var på overvektsklinikken. Jeg nevnte det med at mine vektproblemer sitter mellom ørene og da var han veldig tydelig på at så enkelt er det ikke. Det som skjer mentalt påvirkes veldig av hormonene i kroppen som hele tiden sender signaler om å gjenopprette tidligere tilstand. Så det er faktisk mye vanskeligere for oss som har vært overvektige å holde vekten enn for de som alltid har vært normalvektige. Men klarer man å holde vekten over tid så vil "termostaten" i kroppen etter hvert nullstilles. Så alt håp er ikke ute På gode dager tenker jeg at dette er en kronisk sykdom jeg bare må forholde meg til i lang tid framover (på dårlige tenker jeg at dette går uansett ikke, men det er en helt annen sak) Det gjelder bare å ikke gå i fellen og tenke at "dette går ikke samma hva så nå kan jeg like godt spise det jeg har lyst på". Så bra at du får effekt av styrketrening da Littvrang - de siste gangene jeg har prøvd det så samler bare kroppen masse vann. Og jeg blir superstresset av å gå opp 1,5-2 kilo etter en treningsøkt, for det går ikke bort med det første heller... (da har jeg trent type bodypump)
  6. Fuglesang

    Store planer...

    Halvkilo ned denne uken, så nå er det 1,5 igjen av desemberkiloene. Gikk til jobb fire av fem dager, men ble ikke rom for trening dessverre. Både denne og neste uke ser også dårlige ut i den forbindelse, så da er det maten man må holde fast i. Motivasjonen går det sånn opp og ned med som vanlig. Forresten - klarte ikke å dy meg på lørdag og kjøpte ny turjakke. Jeg har ønsket den meg lenge og nå var den på salg. Men bare i en størrelse for liten. Så nå har jeg en superlekker jakke som jeg må slanke meg inn i for at den skal sitte pent... Jaja, spent på hvordan det går...
  7. Fuglesang

    Store planer...

    Lager like godt en ny vekttabell for det nye året... Start sommer 2017: 120 Mål: 76 Dato: Vekt: Nedgang: Totalt: Rest til mål: 07.01.19 100,2 19,8 24,2 14.01.19 100,6 +0,4 19,4 24,6 21.01.19 100,1 0,5 19,9 24,1 28.01.19 99,6 0,5 20,4 23,6 04.02.19 99,9 +0,3 20,1 23,9 11.02.19 98,7 1,2 21,3 22,7 18.02.19 25.02.19 04.03.19 11.03.19 18.03.19 25.03.19 01.04.19 08.04.19 15.04.19 22.04.19 29.04.19
  8. Fuglesang

    En ny vår

    Ganske sprøtt ja Littvrang - 20 kilo er ikke noe å kimse av. Har hatt 20 kilo sekk på ryggen på backpacking en del ganger og det var rimelig tungt i lengden. Og det er jo det man gjør - bærer overvekten med seg over alt. Synes også jeg på en måte ikke merker hvor mye dårligere bevegelighet jeg har fått når jeg har gått opp i vekt - har stort sett tenkt at "joda, jeg er da omtrent like mobil som før". Men nå med 20 minus så kjenner jeg jo at kroppen er annerledes. Bare en ting som å legge bena i kors - med tynnere lår så kommer benet mye lenger over det andre om dere skjønner. Prøver å bare tenke på det som positivt - altså "så deilig å være slankere og lettere nå" i stedet for "herre fred så tjukk jeg var!"
  9. Fuglesang

    Store planer...

    Etter fire uker med jevn oppgang er det endelig litt nedgang å spore. Det gjør fysisk vondt å måtte være over 100 igjen, men det er jo ingen andre enn meg selv som har fått meg dit. Merker det er ekstra tungt å holde fokus da, men det SKAL IKKE ryke nå igjen. Så er bare å brette opp ermene og stå på enda en gang. Bare noen skarve 100 gram så er jeg tilbake på tosifret, og er bare to kilo over ultimate low i denne omgang. Trøster meg med det og at formen fortsatt er SÅ mye bedre enn den var for halvannet år siden. Men vil så veldig gjerne under bmi på 30, og det er 9 kilo igjen. Et ganske så solid jafs når jeg allerede har tatt ut det jeg kan i "lure hverdagsgrep". Da er det bare beinhard diett igjen, og er ikke helt sikker på om jeg klarer å samle meg til det akkurat nå...
  10. Sliter litt med motivasjonen for tiden, så ikke så lett å skrive innlegg her da. Men er her og leser stadig vekk! Ser ut til du mer eller mindre er kommet i "hold vekten" fasen da snupsipups. Ja, du kunne alltids tatt av 3,5 kilo til, men det viktigste er jo at du stabiliserer der du er nå og ikke går opp igjen! Og da er det jo som du skriver - ha hodet med deg til tross for utsatte situasjoner. Altså, ikke slanke seg i bursdag men ikke spise opp hele kakebordet heller om du skjønner For det er jo der vi har vært så mange av oss - det er alt eller ingenting. Enten er man "en på slankekur" eller "en som spiser alt". Ikke så lett da å skulle være en som spiser litt av alt med kan begrense seg. Noen ganger funker det jo bra å planlegge grad av utskeielse også - type ja, jeg kan ta et glass vin, men dropper dessert. Flott innsats på treningsfronten da. Jeg har jo stor tro på trening for å forme kroppen - man blir mindre og fastere i fisken selv i perioder man ikke mister kilo. Lykke til denne uken også!
  11. Fuglesang

    Store planer...

    Da er det vel bare å innse at julen gikk åt skogen med over to kilo opp. Dritt, altså. Men, det eneste som funker er å brette opp armene og komme i gang igjen fortest mulig. Det nye året har startet greit på treningsfronten, men på matfronten er det foreløpig litt labert. Marsipankake på jobb noen dager og seksårsfeiring denne uken gjør det utfordrende å komme i gjenge igjen. Lørdag skal jeg ut med en venninne, men det behøver ikke å bli helt krise. Maten er ikke den sunneste og det blir vin, men ikke verre enn en vanlig lørdag. Forrige uke ble to gode skogsturer og en zumbatime. Denne uken rekker jeg nok ikke mer enn en skogstur og en zumba, men blir det en aktivitet til får det bli en hyggelig bonus. Var skikkelig opptur å prøve zumba igjen - kroppen virket bra selv om det var lenge siden sist og det syntes tydelig i speilet at jeg er mindre enn før. Hurra!
  12. Stor klem til deg. Ikke gode følelser å kjenne på. Det tar tid og krefter å endre vaner og godt innarbeidede handlingsmønstre. Du skriver at du har prøvd alt - hvordan har du prøvd vektnedgang tidligere? Kan du sette deg ned og lage en liten oversikt over hva du har prøvd, hva som har fungert og hva som ikke har fungert, prøve å finne ut av hvor det butter? Gå litt systematisk til verks og kanskje finne ett eller to tiltak for endring i første omgang? Dersom du velger operasjon vil du jo likevel måtte legge om livsstilen din.
  13. Fuglesang

    En ny vår

    Vel overstått nyttår Littvrang. Jommen står det respekt av innsatsen din. Tar meg i å bli bittelitt misunnelig på resultatene, men du får jo de jevne resultatene fordi du jobber jevnt og trutt også. Jeg klarer ikke være like streng, og da tar resultatene lenger tid også. Veldig bra at du har funnet den måten som funker for deg! Og så deilig å starte januar med full kontroll i stedet for den sedvanlige følelsen av at man er helt stappmett og kroppen føles som en hevende bolledeig. Godt jobba! Jeg klarte forresten å komme meg på Zumbatime i går - tror ikke jeg har vært det siden før vektnedgangen. Og det var ganske deilig å se seg selv i speilet med over 20 kilo minus, for det synes altså! (og må innrømme at jeg var såpass barnslig at jeg la merke til hvor mange i rommet som var større enn meg - tidligere har jeg følt meg som den største av alle) Og selv om det var lenge siden sist Zumba så har jeg vært ganske aktiv siste halvåret, så klarte fint å henge med formmessig selv om noen av trinnene gikk litt i ball. Så selv om jeg har et stykke igjen til målet mitt så nyter jeg litt hvor langt jeg er kommet!
  14. Fuglesang

    Store planer...

    Julen har vært tøff matmessig og jeg har spist mer enn jeg burde. Noe som har resultert i en liten vektoppgang. Liker ikke det jeg ser, og særlig slitsomt er det å kjenne på alle gamle utfordringer jeg har slitt med og som jeg absolutt ikke er kvitt. Satser på å gjøre opp endelig status for julen neste mandag, samt at jeg nå skal ha lyst til å leve sunnere og bedre. Pleier å ha en sånn runde i januar. Men, jeg er fortsatt 20 kilo mindre enn for to år siden, og det er kjekkere å starte skjerpingsen med 99 enn 120 kilo!
  15. Fuglesang

    Motivasjon og pågangsmot...

    Hei! Tror vi er flere som kan kjenne oss igjen i det du skriver. Det er liksom ingen mellomting, enten et knekkebrød med magerost eller hele potetgullposen om du skjønner. Og motivasjonen hos meg går i alle fall veldig i bølger - både i løpet av året, uken og dagen. Først og fremst - gratulerer med 10 kg lettere! Kroppen har det med å stadig ville tilbake til sitt tyngste, så ikke så enkelt bare å holde vekten heller. Selv er jeg sånn halvveis i vektnedgangen - har gått ned en god del men er bare halvveis til målet mitt likevel. Og har stått stille nå i snart to måneder, med en motivasjon som går opp og ned. Noen ting jeg prøver å si til meg selv i prosessen: Det går ikke å være flink hele tiden - er det noen situasjoner jeg kan slappe mer av i? - kan jeg fokusere på en eller to problemområder? - ta tak i en utfordring om gangen og så når det er på plass gå videre til neste? Hvilke verktøy har jeg å bruke? - alliere meg med fastlege? - henvisning videre i helsevesenet? - personlig trener? - en god venn/venninne å trene sammen med eller ringe til når jeg møter på utfordringer? - finne en ny treningsform som jeg liker? finne en ny kokebok med sunn mat eller evt. blogg og lære noen nye oppskrifter? Ta fram målebåndet. Kilo synes ikke, centimeter gjør. Noen ganger står vekten stille mens kroppens form endres likevel. Fokusere på mål jeg kan gjøre i stedet for mål om å ikke gjøre. Altså, i stedet for å måle suksess i antall kilo og gram (som ofte er litt uforutsigbare) - måle suksess i type antall treninger på en uke, grønnsaker/frukt man får spist, drikke nok vann osv. Noen ganger er det mål nok å holde seg stabil. Det er langt bedre enn å gå opp i vekt som ofte skjer meg i perioder jeg sliter litt. Det var i alle fall mine tips. Klarer å følge de selv i perioder, i andre perioder ikke. Det er ikke umulig å gjøre endringer i livet sitt, men det tar som regel lang tid før de sitter.
×