Gå til innhold

Kikka

Medlem
  • Innholdsteller

    60
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    5

Alt skrevet av Kikka

  1. Hei, dere flinke folk. Ble veldig glad for å se at dere er her og står på videre. Dere er inspirerende! 👍 Vil bare si til deg BreakFree, at når du akkurat har begynt med behandling for stoffskifte, kan det ta litt tid før ting fungerer. Sier ikke det for at det skal være en hvilepute, men noen ganger går det faktisk ikke. De første åra mine nytta det ikke, uansett hva jeg prøvde, jeg gikk ikke ned. Alle kropper er ulike, og alle reagerer ulikt på medisiner. Men viktig at du finner det som er rett for deg og din kropp, og at du har en god lege. Det er T3 som er det aktive hormonet i stoffskifte, så pass på at legen alltid måler fT3. For meg var T3-tilskudd som var nødvendig, men som sagt reagerer alle ulikt og er ulike. Men dersom du gjør en innsats og vekta ikke rikker seg, så bør stoffskiftet ditt sjekkes grundig. Håper uansett årsak at du finner nøkkelen. ❤️ Jeg tenker på dere så jeg måtte innom å lese litt. Jeg har ikke forholdt meg til vekt, og tenkte at nå var det nok skikkelig galt. Sjekka vekta og den viste 71,8, som jeg tenker er ok (fryktet godt over 75). Men jeg må jo innrømme at 70 grensa var litt magisk, så den vil jeg gjerne nå igjen etterhvert. Merker at det psykologisk føltes mer riktig å ligge på 70 eller litt under, og da prøver jeg og fortelle meg at jeg har ligget rundt 90 og også over i veldig mange år, så det er faktisk ikke så aller verst at jeg ikke har gått veldig opp. For kroppen vil jo opp. Jeg er faktisk fortsatt 18 kg ned fra jeg begynte i vår. Jeg begynte å bli litt skrudd i hodet når jeg gikk ned mye i vår/forsommer, var klar til å gå ned mer og mer, og det er ikke bra. Så det sunneste jeg kan er å jobbe med fornuft og aksept. Jeg skal ikke veie 60, selv om jeg gjorde det som russ. Da begynte folk å snakke med meg om anoreksi, så det er ikke rett vekt. Hadde ikke anoreksi altså, jeg var bare stormforelska og slutta og trene (mistet muskler). Men 60 er for lite for min kropp og høyde. Håper fortsatt på 65 en gang i fremtiden, men tror at 70-72, kanskje er rett nå. Har satt meg et lite mål om 70 igjen før jul, men skal ikke stresse med det dersom det ikke går ned igjen akkurat nå. Da lar jeg det heller være sånn til utpå nyåret, og så kommer jeg tilbake for fullt. Jeg har frem til idag holdt meg helt borte, og ikke vært her inne og lest. Har tenkt på dere hele tida, men kjente jeg måtte ta pause fra dårlig samvittighet. Ble som sagt litt skrudd i hodet, når jeg endelig klarte å gå ned. Vektnedgang er ikke bra når man får litt feil intensjoner og mål. Nå skravlet jeg mye her. (Håper det ikke ble veldig usammenhengende. Har prøvd å lese over igjen. Var utenfor huset i går, så formen er dårlig idag og hjernetåka stor, og da roter jeg det lett til når jeg skriver 😟)
  2. Jeg har også kombinasjonsbehandling. Bra for hjernetåka med Liothyronin. Dessverre finnes det ingen løsning for ME, annet enn hvile og tid. Har prøvd mye opp igjennom. Men forsto aldri hvorfor jeg ble dårlig i vår, og verre i høst. Som regel har man jo gjort noe. Nå har jeg fått en forklaring, og får se om det hjelper og ikke gå ned i vekt, og eventuelt gå litt opp. Må bare prøve. Hadde vært kjekt å få litt mer funksjon igjen. 😊 🤞
  3. Glemte meg jo helt her. Velkommen i tråden Juni72 og Koalamamma! 😊
  4. Hei alle flinke mennesker, jeg har tror nå jeg tar en "pause". Vet ikke hva jeg skal gjøre lenger, men har fått vite av andre med ME at de har blitt dårligere av vektnedgang, og at det ikke nødvendigvis er en god ting når man har ME. 😥 Tenker derfor at jeg nå skal prøve å finne ut om jeg kan få kroppen til å fungere litt igjen, før jeg tenker på mer vektnedgang. Tenker jeg skal få bestilt en legetime snart også, for jeg har ikke vært så frossen, siden før jeg begynte på stoffskifte medisiner, så jeg tror det er flere ting som bør sjekkes opp, før jeg utsetter kroppen for noe som helst mer. Håper det er ok, om jeg kommer innom dere av og til, selv om jeg ikke er med på vekta akkurat nå? Dere er gjengen min. ❤️ Kjente jeg ble litt lei meg her jeg, vil jo egentlig følge dere, og jobbe sammen med dere. 👍 Vil også si til deg BreakFree, ta vare på deg selv og kroppen din, få den stabil før du presser deg med trening. Jeg var i totalt ubalanse når jeg begynte på medisiner, tar litt tid å få stoffskifte stabilt. Gjør fornuftige valg i forhold til matinntak, men ikke kjør en kropp som ikke er frisk for hardt med trening. Håper det ordner seg for deg raskt. Mange som lever helt vanlige liv med medisiner, og jeg håper av hele mitt hjerte at du er en av dem. ❤️ Til dere alle, stå på videre! Dere er fantastiske alle sammen, og dere har betydd utrolig mye for meg på min vektnedgangsreise! Jeg gir ikke opp, jeg må bare prøve å finne ut hvordan jeg kan bli litt bedre. 😊
  5. Det var en flott historie. Gratulerer med å ha nådd målet! 👍 Lykke til videre! Dette er jeg sikker på du fikser bra videre også. 👍 Det at det er i hodet det meste sitter, har jeg erfart også.
  6. Hei alle dere flinke folk! 😊 Jeg er ikke flink og kroppen er ikke min venn. Hormonene er helt på tur også og væske i kroppen er helt håpløst. Idag viste vekta 70,2 kg. Men på lørdag var jeg oppe i 73, så det viser hvordan det er med væske og tull for tida. Jeg skulle ønske jeg kunne komme i overgangsalderen og bli kvitt dette snart. Hatt det månedlige i snart 2 uker. Tror ting hadde vært mye bedre om jeg fikk kontroll på hormoner og slipper berg og dal banen som jeg lever i nå. Men det kan jo bare bli bedre. Håper det går bra for dere andre i hvert fall!
  7. Så flinke dere er! 👍 Bra noen er det for å si det sånn. Jeg begynte bra, men skjønte raskt at det ikke går. Kroppen min protesterer veldig på alt som heter vektnedgang for tida. Så jeg tror jeg bare får droppe det inntil videre. Så da får jeg gå for å holde vekten isteden Vekten idag var 69.9 kg, noe som er helt ok med tanke på at det månedlige kommer snart. 😕 Ønsker dere alle en strålende uke!
  8. Hei og velkommen BreakFree! 😊 Leit å høre at du har fått lavt stoffskifte. Håper du har en lege som er dyktig på det, noe som er mangelvare i Norge. Derfor anbefaler jeg deg å lese deg opp på det selv og være aktiv i behandling. Jeg har lært mye på ulike forum, men vil advare deg for det er en del negative folk på stoffskifteforum også. De som er heldige og bli friske på medisiner er ikke alltid like hyggelig med de som ikke er like heldige og ha god effekt av medisiner. Det er mange flotte mennesker der, og mye lærdom. Ville bare forberede deg på å ikke la deg vippe av pinnen om du skulle gå inn på disse forumene. Vil også anbefale deg å få kontroll på stoffskifte før du blir gravid. Når du eventuelt blir det skal du ha tett oppfølging for stoffskifte endrer seg i svangerskapet. Synes forøvrig ikke det er rart med vektnedgag før et eventuelt svangerskap. De sier jo at man har større sjanse for å bli gravid da. 👍 Det å få kontroll på stoffskifte er forøvrig avgjørende i forhold til vektnedgang. Da jeg begynte på medisiner gikk jeg opp 10 kg på en drøy måned. Da spiste jeg ikke godteri, og nesten ikke mat, for jeg hadde ikke matlyst, men vekta gikk rett opp, og der satt den, frem til jeg etter noen år fikk kombinasjonsbehandling, som har vært riktig for meg. Etter det har det vært som med alle andre i forhold til vekt. Man må ha motivasjon og klare å ta fornuftige valg, for å kunne gå ned og å holde vekta. __________ Ayla, jeg har egentlig en belønning som jeg har ønsket meg. Jeg har alltid hatt en drøm om å sy, og hadde faktisk plass på sømlinje for over 20 år siden, men gikk ikke på den, den gangen. Har likevel alltid ønsket å gjøre noe med det. For 3 år siden når jeg begynte å tenke på å prøve å gå ned i vekt, så tenkte jeg at dersom jeg kom under 70 kg skulle jeg kjøpe meg en sømdukke. Det klarte jeg i vår, og har kikket på de, men jeg vet jo at helsa mi ikke tillater at jeg gjør slike ting, så det ville bare blitt noe som jeg kjøpte, drømmer om, men som står ubrukt. 😪 Men dersom jeg blir bedre og klarer å holde vekta, så skal jeg gjøre alvor av den drømmen. Hadde vært gøy å sy seg noen kjoler etc. Har flott symaskin, som jeg nesten ikke har brukt. Og jeg sitter og surfer på nettet og ser på stoffer etc. God til å drømme er jeg. 😄 For meg var vektnedgangen gitt en mye bedre selvtillitt. Føler at jeg er mye mer meg selv igjen. Selv om det er 20 år siden jeg var på denne vekten sist, så er det i dette området som er riktig for meg og min velvære. Så min største belønning har vært at jeg er blitt mer meg selv, og føler meg mer vel i meg selv. Jeg tror at belønninger er viktig. Selv om jeg ikke har realisert min, så var jo planen fortsatt en gulerot, som bidro. Fornuften som gjorde at jeg ikke kjøpte, kom først etter vekta var borte. 😊
  9. Vær forsiktig Helen ❤️ Det er pga. trening i arbeidsavklaring for 6 år siden, at jeg ikke lenger kan gå tur. Før det kunne jeg nemlig gå litt tur, og lage litt middag. Det kan jeg ikke lenger. Den gangen hadde det tatt meg 7 år å komme dit at jeg kunne gå litt turer. Så frem til du vet helt sikkert hva det er, så ikke press deg! For dersom du skulle ha ME, så er det ikke sikkert du blir bedre om du gjør mer enn du burde. Man føler seg bedre der og da, og kan også ha positiv utvikling, men samtidig gjøre ubotlig skade. Og det å ligge mesteparten av eller hele døgnet er jo ikke noe hyggelig liv. Så pass på funksjonsevnen din til du er ferdig avklart. Skulle ønske jeg hadde gjort det, men jeg var fast bestemt på at diagnosen var feil, og det var ikke smart. Det å være fornuftig alltid er noe "dritt"! 😉 Og man må følge formen først, og så være litt fornuftig på toppen. 👍
  10. Hei og velkommen Ayla! Veldig hyggelig med en til i gjengen vår! Her er kroppen ikke min venn om dagen, så jeg tror jeg kanskje bør jobbe med holde vekten et par uker eller så, før jeg tenker på å gå ned. Får se hvordan det går. Helen, tenkte jeg skulle si at man faktisk ikke trenger å være aktive for å gå ned i vekt. Jeg har ikke trena på 6 år, og kan ikke en gang ut og gå tur (er ikke frisk nok). Bevegelse og trening er sunt for kroppen, og mer muskler skal visstnok bidra til bedre forbrenning, men det går helt fint uten. Har vært noen artikler det siste året også, om at treningsdelen ofte ikke teller så mye i en vektnedgang som man tror. Tenkte bare å nevne det at man faktisk kan ganske mye, selv om man ikke kan være så aktiv som man gjerne skulle ønske. Nå er jeg ganske misunnelig på dere som trener. I tillegg til sunnhet og muligens bedre forbrenning med mer muskler, så strammer det jo opp. Så trening er topp! 👍 Det hjelper jo på velvære også, både selve treninga, men også det at kroppen blir strammet opp, så man ser/føler man ser bedre ut. Så jeg er absolutt for trening, men når man ikke kan, så kan man fortsatt ha vektnedgang, heldigvis! 👍
  11. Hei alle sammen, nå er jeg innom igjen. Føler at jeg er i ferd med å bli bedre, endelig. Når jeg er veldig dårlig må jeg ha en del karbohydrater, for å komme igjennom enkle ting, og det er jo ikke bra. Man vet jo at man trenger fornuftige og sene karbohydrater, men når jeg er dårlig er det kun raske karbohydrater som hjelper på meg. Nå føler jeg at det er såpass bra at jeg er klar til å ta tak igjen, så får vi se om det stemmer. Er så lett å tro man er bedre når man ligger, og så prøver man å gjøre vanlige ting, og blir kjempe dårlig. Ja, ja..... kan jo ikke annet enn å prøve. Dagens vekt var 69,6. Altfor mye i forhold til der jeg var, men det er fortsatt 20 kg ned, så jeg prøver å ikke dømme meg selv. Dømmer man seg for hardt, er det lett å havne "utpå". I hvert fall for meg. Første mål nå er ikke gå ytterligere opp, og forhåpentligvis gå ned igjen. Fiola, du er helt rå, som klarer alt du gjør. 😮 Nissemora, jeg kjenner det så igjen. Vi har hund vi også og det å ikke vite hvorfor det skjer, er ikke god. Helen, så bra at det har gått for deg i forhold til vekt, håper operasjonen og rekonvalisensen også har gått bra. Silje, du står på og holder styr på oss alle, takk. Ønsker dere alle en flott uke!
  12. Så koselig å komme inn her, og se alle som har vært innom! 👍 Vi er en gjeng med mye forskjellige ting, men til sammen skal vi klare dette! For egen del er formen "ræva" og har veldig mye vondt i hodet i tillegg. Ser ingen grunn til at jeg skal være mye dårligere når, eller hvorfor jeg har så mye vondt i hodet. Får bare avvente og se om det gir seg snart. Vekta går dårlig, men det gjør det alltid når jeg er dårlig. Noen med ME går ned i vekt når de er dårlige, der har aldri jeg vært, jeg er blant de som går opp i vekt. 😥 Mandagen var det 68,9 kg. Ikke fornøyd, men med tanke på at den siste nedgangen aldri var stabilisert før jeg måtte avbryte alt midlertidig, så skjønner jeg jo at det blir sånn også. Uansett får den ufrivillige "pausa" fortsette inntil jeg er litt bedre. Ønsker dere alle en flott uke videre! Håper også det har gått bra med neseoperasjonen. Det blir bra når du å slipper bihullbetennelser fremover.
  13. Det er hardt når alt starter opp igjen etter ferien. Hverdagens stress er ikke bra. Stress er jo også vektnedgangens fiende. Håper det roer seg ned for deg, ettersom det går seg til igjen. Jeg har tenkt på forslaget ditt om målvekt gjennom dagen idag. Jeg har konkludert med at jeg lar det stå 70 inntil videre. Og det er pga. at jeg nå satser på helse, før vektnedgang, og selv om jeg har under 69, som et litt mål nå, så jobber jeg ikke med vektnedgang, slik jeg gjør når jeg er igang. Så da tenker jeg at dersom det, mot mitt ønske, skulle gå opp mot 70, så er det ikke nederlag i denne fasen. Jeg har fortsatt oppnådd mye. Når formen blir bedre og jeg kan prøve på aktiv nedgang igjen, så kan jeg heller justere mål da.
  14. Jeg har "ligget på vent" før jeg rapporterte denne uka, i håp om at noen andre kom innom. Men nå dropper jeg inn. Mandag var vekta 68,2 kg, noe som er bra. Forventet ikke å være under 68, etter å gå så fort ned og så stoppe brått. Har tenkt en del siste uka, og tenker at jeg først skal tenke på å holde det under 69 kg. Og når det er stabilt der, så skal det bli rundt 68, som er målet. Så får vi se om det går bra.
  15. Så bra du at dere hadde fint på fjellet! Det er veldig deilig der på sensommeren og høsten! Jeg har bestemt meg for å midlertidig gå over til å holde vekt igjen. Tenkte å prøve å være rundt 68 denne gangen. Vektnedgangen sist uke var mest vann. Tror jeg egentlig hadde gått ned litt mer uka før, for da hadde jeg vært litt flink, men helga før veiing satt jeg mye, og da får jeg alltid mye vann i nedre del av kroppen. Og når det forsvant, sammen med å være veldig flink, så ble den uka som den ble. Nå er jeg tilbake til sånn det har vært hele sommeren, og så skal jeg prøve og se om jeg kan holde meg rundt 68. Det er jo uansett bedre enn målet mitt. Langt bedre egentlig. Målet i vår var jo 80 kg. Så fortsatt tror jeg ikke helt, at det gikk så mye bedre. Men det har hjulpet på selvtillitten i hvert fall. Hjelper å føle seg mer som den man føler man egentlig er. Og det er jo over 20 år siden sist jeg var nede i denne vekta. Nå er det helg og det er meldt fint vær! Ønsker dere alle en god helg! 😊
  16. Da var første uke unnagjort og det gikk strålende i forhold til vekt. Det ble minus 2 kg, og dagens vekt er 67,6 kg. Vet jo at det meste er vann, men det er jo alltid ok å se det forandrer seg mye. Jeg er likevel ikke fornøyd, og vurderer å droppe vektnedgang helt for nå. Det er fordi formen har vært dårlig de siste månedene (har ME), og den ble enda dårligere nå denne uka. Så jeg lurer på om det ikke er bra å kjøre kroppen, slik jeg gjør nå. Så jeg får se igjennom uka om jeg dropper det helt, prøver å holde meg på 68, eller om jeg fortsetter noe. Men uansett ikke så strengt som jeg gjorde i vår, og som jeg har gjort denne uka. Det fungerer i forhold til vekt, men det er nok mulig jeg må tenke på helse først nå. Så kanskje jeg er opp igjen ukas vektnedgang frem til neste mandag. En ting er sikkert, slik det har vært denne uka er ikke greit.
  17. Da satser vi stor på sommeren 2020 Helen! 👍 Sammen skal vi her inne klare å motivere hverandre til å komme i gang igjen. Det har gått bra de første dagene denne uka, men fy søren så mange indre dialoger det er. Argumentene om at det er jo fortsatt sommerferie, for skolen til barna har jo ikke begynt. Og hvor farlig er det liksom med bare litt mer snop? Nei, jeg har holdt det så langt og skal klare resten av uka også! Ikke snop på lørdag denne uka. Tror jeg trenger en skikkelig avvenning, så det er blitt denne ukas mål.
  18. Hei Mam81, jeg hører ikke til her inne, men måtte snike meg inn her en tur, etter å ha lest innlegget ditt. Fy søren så tøff du er! 👍 Blir så imponert av den styrken du viser og hvordan du har klart å ta tak, og starte opp. Dette kommer du til å klare, for at du er en sterk kvinne kan jeg lese. Jeg ønsker deg alt godt på veien videre ned, og så håper jeg det kommer noen inn her til deg.
  19. Takk for tabell Ønsker dere en fin tur på fjellet, selv om været ikke blir helt topp. Jeg har nok holdt meg i nakket et par dager, så får vi se om det holder hele uka. Sånn var det når jeg startet i vår også, hadde ikke helt bestemt meg for å starte, men så bare gjorde jeg det, og det holdt jo. Har ikke helt bestemt meg for om jeg skal kjøre samme som i vår, eller et litt roligere opplegg, hvor det er lov til litt kos på lørdag f.eks. Vi får se. Akkurat nå er jeg på kveldsavvening, for det er jo da man har mest lyst på snop og føler seg så sulten, fordi man skal holde seg unna. 🙄😄 Har gått bra så langt, selv om gubben ikke lurte på om jeg var sikker på jeg ikke skulle ha noe. Så får vi se hvordan uka utvikler seg om viljen er sterk nok! En ting vet jeg, at hadde jeg ikke hatt dere her inne, så hadde den ikke vært det, for da hadde jeg tenkt: "Det er jo ikke så farlig, kan jo starte neste uke isteden."
  20. Da var det ny uke og hverdagen sniker seg mer og mer inn. I dag viste vekta 69,6 kg, noe jeg er veldig fornøyd med etter en helg med masse kaker. Utrolig rart hvor mye det psykisk har å si om man er over eller under ett spesielt tall. For meg er det et hav av forskjell på forrige uke og nå, selv om det bare er 0,6 kg. Forskjellen er jo bare over eller under 70. Strålende fornøyd egentlig, for det betyr at jeg har klart å holde kontroll gjennom hele sommeren. Litt opp og ned, hele veien, men det er jo naturlig ellers også. Og med tanke på at jeg faktisk har kost meg mye, tidvis for mye, så synes jeg det er bra at jeg har holdt meg litt opp og ned hele tida, for når jeg stoppet/ tok pause så lå det på 70,1 kg. Denne uka er det å fortsette å jobbe mer mentalt. Merket det kom mye bedre i løpet av forrige uke. Jeg tror, i hvert fall for egen del, at om jeg skal ha suksess videre så må hodet være på plass. Hvis jeg slipper for mye opp med at litt er lov, så blir litt for litt mer og mer. Så det at man kan kose seg litt av og til, men ikke litt hele tida er viktig. For det "lille" som kommer ekstra det være seg litt ekstra til middag "for det var så godt", eller det lille snacks snopet på kvelden "fordi man hadde lyst på litt", er den "fienden" jeg skal bekjempe. Klarer jeg det skal jeg holde vekta jeg har oppnådd, og kanskje gå litt mer ned. BMI er 22,22, så jeg er midt i normalvektig, så jeg vet at nåværende vekt er sunn, men litt forfengelighet må man jo kunne ha. 😉 Så å gå ned til 65 hadde vært fint, men under det er ikke bra. Så jeg må jobbe med motivasjon, og ikke bare være fornøyd, så skal det gå. Må jo si at jeg faktisk har testa bikinien jeg kjøpte før sommeren. 😊 Har tom. vært på stranda uten å føle meg helt forferdelig. Så jeg har fått valuta for denne våren. Nå er det bare å ikke gå i fella og ikke bli fornøyd, for da slipper jeg opp, og det skal ikke skje! Beklager at det ble langt. 😮
  21. Kjedelig med innlegg som ikke kommer inn, Silje. Håper det ordner seg, så du slipper det videre! Jeg har en offesiell veiedag, og det er mandag morgen. Vet at man egentlig bør holde seg til bare den ene, men det klarer ikke jeg. Men så lenge tallene kun teller en dag (mandag), de andre er egentlig bare for å holde motivasjon oppe. Ikke stress med tabell, er bonus hver gang den kommer! 👍 Forhåpentligvis kommer det flere neste uke også.
  22. Så hyggelig å høre fra deg Helen, og så fint at bryllupet ble som dere håpet på. ❤️ Jeg tror at man har godt av å "leve litt", når det er spesielle situasjoner. Så lenge slike unntak ikke blir hverdagen og vi ikke helt går bananas, så må det vel være lov? Men jeg vet at jeg i hvert fall må stramme inn litt igjen.
  23. Velkommen tilbake Silje. Vekta var ikke akkurat min beste venn idag. 70, 2 kg. Fortsatt innenfor målet mitt, men det var mindre i helga, så jeg hadde jo håpet det holdt, men neida. Litt for mye kos for tida. Når bursdagsfeiringer er over, så må det blir "skjerpings" her også.
  24. Koselig at du kommer innom Fiola! Har egentlig ikke vært så flink i sommer, for jeg har spist mye søppel, men jeg har vært heldig og holdt vekta til målet mitt, enn så lenge. Sliter med å få igang motivasjonen til å gå over til sukkerfri igjen, og har vel igrunn skjønt at jeg får utsette det frem til skolestart for barna og hverdagen er tilbake. Frem til da er målet å prøve å holde meg rundt 70 videre. Blir godt når alle er tilbake igjen. Da må man liksom skjerpe seg litt ekstra, siden vi rapporterer ovenfor hverandre. Vi får ta oss sammen og holde hverandre litt i øra, når ferien er over. 👍
  25. Ny uke er over, og det har gått greit denne uka også. Vekta idag viste 69,6 kg, så da holder jeg målet fortsatt. Nå begynner det å nærme seg hverdager igjen, så da må jeg se om jeg skal gå ned litt mer, eller fortsette å prøve å holde vekta. Tror jeg har lyst til å prøve å gå ned til 65, men kanskje ikke så fort som jeg gjorde i vår. Skal i hvert fall jobbe med motivasjonen, så får vi se hvordan det blir.
×
×
  • Opprett ny...