Gå til innhold

Optimist

Medlem
  • Innholdsteller

    12
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

Optimist's Achievements

Newbie

Newbie (1/14)

0

Nettsamfunnsomdømme

  1. Lenge siden jeg har vært her. Fikk en sommerforkjølelse som gikk over i bronkitt og senere lungebetennelse, som slo meg helt ut. Nei, ikke koronavirus, heldigvis. Ble testet 3 ganger underveis, så jeg vet det var bare "vanlige" virus og bakterier. Jeg er dessverre av dem som ikke mister matlysten ved sykdom, så vekten har nok økt. I morges var den 105,7. Nesten tilbake til der jeg startet. Huff! Men nå er alle virus og bakterier et tilbakelagt stadium, hverdagen er her, og vekten skal bekjempes. Dette greier vi. Selv museskritt er skritt i riktig retning. Alt kan ikke gjøres med sjumilsstøvler. 😀👍
  2. Sist uke glemte jeg rett og slett av både veiing og rapportering. Jeg blir så utslått når det er for varmt. Da går det også skeis i matveien. Frokosten går greit, den begynner å bli rutine. Men resten av dagen ... Huff. 😟 Det har gått mye i "lettvint"-mat, som ferdigpizza med ekstra ost på, lyse rundstykker med gode oster, pølse i brød, og selvfølgelig mye is. Lite bevegelse blir det også, når temperaturen blir for høy. Men nå har værlaget snudd, og temperaturen begynner å bli mer normal. Kjenner jeg trives best med det, og det blir lettere å røre på seg, og spise mer fornuftig. Imidlertid har denne varmeperioden satt sine vektmessige spor, så dessverre, dessverre: vekten i dag er på 105,1. 😟 Det er bare å skjerpe seg igjen. Fortsatt god sommer til dere alle. ☀️😀
  3. Glemte helt av å rapportere i går, og i dag ... Kom på det nå. Vekten har økt med et halvt kilo, til 104,5. Ingen trimpoeng. Her er det knallvarmt, opp mot 30 grader, og det blir for varmt for meg. ☀️🥵 Frokosten går greit, men resten av dagen blir bare tull. 🥴 Det blir mye is, 🧁🍦🍨 og lettvint-mat som ferdigpizza og pølser i pølsebrød 🍕🌭 - jeg orker ikke lage mat når det blir så varmt. Ikke orker jeg å røre meg heller, sitter bare utslått i skyggen, med bok og strikketøy. Så jeg er glad det ikke var større vektoppgang. Over helgen er det meldt kjøligere vær og litt regn. Det blir godt, det er lettere å være til. og være litt mer fornuftig i matveien da. 👍 Men må forsøke å være mer bevisst med matinntaket resten av uken. 🙂
  4. Håper det gikk bra med takarbeidet, Toam. Jeg nyter solen mens vi har den, så det blir gjort lite annet enn strikking og lesing. Noen turer har det også blitt, men har ikke mer enn 3,5 trimpoeng. Vekten går langsomt nedover, i morges var den på 104 kilo. Det frister jo å sette inn et støt og komme ned på under 100, men jeg vet av erfaring at det er sikreste vei til sprekk og oppgang for meg. Så jeg fortsetter slik jeg bestemte meg for; ta endringene med små skritt. Alt godt til dere alle! ☀️
  5. Bursdag sist uke også, med pizzaer og flere typer gode kaker, og jeg spiste mye mer enn jeg burde. Men resultatet på vekten i morges viste 104,5, så fra sist uke er det en liten nedgang. Trimpoeng ble det bare 2 av. Nå er det finvær, og tid for å gjøre litt i hagen. Fin dag og fin uke til dere alle. 😀
  6. Beklager at jeg er sen med rapporteringen. Blir litt døgnvill av og til, med slike uker hvor helligdagene sniker seg over i ukedagene. Bra du er tålmodig, Toam. Det gikk som jeg trodde, litt opp. Barnebarnsbursdag, kaffe hos en venninne, og pinse ... Så vekten har økt til 104,7. Trimpoeng derimot: 9,9. Hurra for meg! Det ante meg at det tar tid å innarbeide en ny rutine. Matstellet mitt har i mange år vært et sorgens kapittel, jeg har spist når jeg har vært sulten, og når jeg har hatt lyst på noe, uten tanke på hva og når. Så det viktigste nå er å innarbeide et måltid om gangen, og der har jeg startet med frokosten. Frokost hver dag, uansett. Jeg har tidligere spist brød eller havregrøt, men det har ikke mettet særlig lenge. Så frokosten består av 2 fiber-balanse-knekkebrød med et tynt lag bremyk (har prøvd brelett, men liker ikke smaken. Det smakte rett og slett bare fett.), 2 skiver Synnøve lettere gulost, og 1 skive kokt skinke eller hamburgerrygg, med agurk på både osten og skinken. I tillegg 100 g cherrytomater, 100 g agurk i tykke skiver, og 100 g kinakål, som jeg knasker ved siden av. Dessuten et par krus med te. Grønnsakene hjelper meg langt på vei til 5-om-dagen, og de gir en metthetsfølelse som varer lenge. Men selv om de andre måltidene fortsatt er litt flytende, så ligger det i bakhodet at jeg skal begrense inntaket. 👍 Fin uke til dere alle. 😀
  7. Tid for rapport. 🙂 Det går greit å kutte ned litt hver dag på kaloriinntaket, slik jeg bestemte meg for. Det er mindre enn det jeg spiste før, men ikke slik at jeg blir desperat (slik jeg ble før). Siste uke ble et gjennomsnitt på 2104 kcal. Hvor lang tid er det man trenger for å innarbeide en ny vane? 3 uker, eller 6? Noen som vet? Vil helst la det gå litt tid før jeg begynner å redusere ennå mer på maten. Vekten i morges sa det samme som sist tirsdag, 104,5. Så ingen endring der. Trimpoengene er det litt verre med, det ble bare 2. Fin uke til dere alle! 👍 😀
  8. Jeg satte ca 70 kg som mål, og ut fra Toams regnemåte er min idealvekt 74 kg. Blir spennende å se når (ikke om!) jeg når det. Det tok noen år å "bygge" den kroppen jeg har nå, og det vil vel ta en stund å "bygge" en ny. Men livvidden ... i dag er den 118 cm - vet sannelig ikke om det er mulig å få den ned på 87. Sist uke førte jeg ikke matdagbok, og jeg vet det ble litt mer mat/kaker enn jeg hadde tenkt. Men ikke så mye som jeg har spist til "vanlig". Så dagens vekt ble 104,5. Men trimpoeng ble det svært lite av. Har stort forbedringspotensiale der også. Håper dere får en flott uke.
  9. Interessant det dere skriver om erfaringer fra kurs og nettkurs. Jeg har bare ett kurs bak meg, for noen år siden, og syntes jeg lærte ganske mye den gang. Problemet var å fortsette alene. Men det er ikke kunnskapen det handler om, men hva som sitter mellom ørene, og kroppens "behov" eller "krav" om noe godt. Slik som for eksempel å kjøpe med hvitt brød, gode oster og salater når jeg er på butikken, og kose meg med det etter handlingen, og også om kvelden. Og neste dag ... Vet jo så inderlig vel at dette har jeg ikke hverken behov for eller godt av. Men likevel, hodet kobler seg ut, og kunnskapen er glemt. Har mange ganger startet på nytt, og mislyktes. Tror at en feil var å starte for hardt, på 1600 kcal. Det gikk bra en stund, men så sprakk jeg. Denne gang starter jeg mye mykere, med å kutte litt ned på mengden mat jeg spiser, og mengden unødvendige "trøste"-saker som puttes i munnen. Sist mandag (4/5) startet jeg nok en gang på nytt. Vekt da var 105,9 (det tyngste jeg noensinne har vært - skrekk og gru). Målet er kanskje noe vel optimistisk, nemlig å komme ned på ca 70. Jeg har ikke tenkt på hvor lang tid det kan ta. Jeg har til vanlig hatt et kaloriinntak på godt over 3000 pr dag, og aktivitetsnivået har vært meget lavt. Den uken som har gått har jeg kuttet ned på inntaket, og hatt et gjennomsnittlig daglig kcal-inntak på 2234. Det er jeg godt fornøyd med. Skal jobbe meg gradvis ned til 1600, som er det GR anbefaler. Antall trimpoeng sist uke ble sørgelige 0,4, pga værforholdene her. Men liker utfordringen om et trimpoeng pr dag! Vekten har gått ned, og selv om jeg vet at mye er vann, er jeg svært fornøyd med dagens vekt, 104,7. 😀
  10. Utfordringen med å få 7 trimpoeng pr uke likte jeg. 😀 Det blir en måte å tvinge seg ut på. Denne uken har jeg ikke vært ut om dør annet enn en liten tur på butikken, og det ga bare 0,4 trimpoeng. Men været har ikke vært slik at jeg har hatt lyst til å gå ut. Øsregn og silregn og vind og kaldt, og når det ikke har regnet har vinden vært ennå verre, og blåst iskaldt gjennom marg og bein. 🥶 Jo da, jeg vet det om "vær og klær" , det har bare ikke hjulpet - eller fristet - denne uken. Men fra mandag satser jeg på en tur ut hver dag. 👍 Fortsatt god helg til dere alle.
  11. Takk for hyggelig velkomst! Det må jeg si, Mia og Toam, dere gir dere ikke. Så flott! Den ekspresslankingen du nevnte, Toam, med 1000 kalorier i døgnet er i hvert fall ikke noe for meg. Da kommer jeg bare til å sprekke. Jeg har et langsiktig mål om å komme ned på ca 70 kilo. Hvor lang tid det vil ta har jeg ennå ingen formening om, men det hadde vært fint å komme inn i bunaden om 5 år, når eldste barnebarnet skal konfirmeres. Ja, det er slanking, men samtidig er det også å endre levemåte. Slutte å spise så alt for mye, tåle å ha en sjokoladeplate i skapet som skal brukes senere til baking, kunne gå forbi potetgullhyllen på butikken uten at det havner en pose i handlevognen ... slike ting. Og å kunne greie kveldene uten dette voldsomme suget etter noe å putte i munnen. Dagene går stort sett greit, men kveldene ... sukk. Jeg har "tatt meg sammen" mange ganger, og spist fornuftig og bare det jeg skulle. Det har gått bra noen dager, en uke, kanskje to, og så kom sprekken, med mye søtt og fett, før jeg greide å samle stumpene og gå i gang på nytt. Denne gang skal jeg ikke starte med 1600 kcal som jeg har gjort før. Denne gang skal jeg starte med å ha fokus på å spise litt mindre og røre meg litt mer, før jeg begynner med 1600. Ja, det blir mange kcal for mye i starten, men kanskje kan jeg greie å "lure" meg selv, og få hodet med på at det går da greit å redusere på kaloriinntaket. Jeg har tømt kjøkkenskapet for snop, og kjøleskapet er fylt opp med frukt og grønt. Så jeg er i gang. 🙂
  12. Hei damer. Har dere plass til en til? Jeg er bestemor på 67 år, har slanket meg mange ganger, og for hver gang gått litt mer opp i vekt. Jeg er som Jahn Teigen sang: "... jeg går opp når jeg er nede, om og om og om igjen ..." Likevel er jeg "... optimist, jeg tror det går bra til sist ..." Men jeg har innsett at jeg trenger hjelp, jeg greier det ikke alene. Gikk ned 12 kilo for mange år siden, i forbindelse med et GR-kurs, og trodde at resten skulle gå så bra alene. Hehe. I årenes løp kom de tilbake, og hadde med seg noen flere, så nå er jeg 105,9 forferdelige tunge kilo. Fra i går av er det å registrere alt jeg spiser, og prøve å få rørt meg noe mer. Håper på litt moralsk støtte, jeg tror at det å rapportere vekten hver uke kanskje kan være med og få meg på rett spor igjen.
×
×
  • Opprett ny...