Gå til innhold

odalouise

Medlem
  • Innholdsteller

    7
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Nettsamfunnsomdømme

11 Bra

Om odalouise

  • Rang
    Ny
  1. Da tar du å legger inn ALT du ønsker å putte i munnen og ser hvor mange kalorier det utgjør. Da tenker jeg at du kanskje mister lysten 😊
  2. Husk at den første uka mister du mye vann i kroppen og er ikke uvanlig å gå ned +/- 2 kilo de første ukene. Du trenger absolutt ikke å være oppgitt :-) Dette går seg til etter hvert så lenge du følger din meny. Du har sikkert gjort en individuell beregning av energibehov og valg av meny da du startet på kurset. Viktig å følge dette. Hvis du trener MER eller MINDRE enn det du har beregnet så vil du ikke klare å gå ned jevnt. OG husk at det er normalt å gå ned ca. 0,5 kg i uka. Dette er en LANG prosess og det er ingen snarveier - kun tålmodighet. Snakk med din kursleder om du ikke går ned. Det er nok en del utre faktorer som spiller inn - slik som menstruasjonen, fullmåne etc :-) Lykke til
  3. Ja, her er det 14 dager til det braker løs. Har gått på kurs før og gått ned. Problemet har vært å holde på dette da :-) Får håpe det holder nå. Min plan er å gå ned 10 kilo til 1. april. Hadde vært kjekt med 5 kilo til før 17. mai for da går jeg rett inn i bunaden. Vekt i dag er 93 kilo. 1. april er jeg 81 kilo og 17. mai 76 kilo. Så før 1. august har jeg gått ned ytterligere 12 kilo og da er målet mitt på 69 kilo nådd. Tenk om det bare hadde vært så lett å gå ned som å skrive det :-) Men JEG VIL ned og SKAL klare det. Lykke til til meg og deg og deg og deg :-)
  4. Jeg kjenner meg igjen - hvis det er noen trøst. har selv vært jo jo slanker og ikke likt å trimme. Nå startet jeg på kurs i fjor og gikk ned 10 kg fra mai til august. Så ble jeg syk og gikk opp 8 kg. Har begynt på igjen nå. Men - det jeg skulle si. Jeg startet med å bare gå en tur hver dag etter jobb. Ikke langt. Satte meg et mål for hvor jeg skulle gå og jeg gikk den runde hver dag i 3 uker. Så, etter hvert som kiloene forsvant kjente jeg at det ble lettere å gå. Så jeg begynte å gogge (gå og jogge om hverandre). Samme rute hver dag. Det endte med at jeg gogget dobbelt så langt etter en ukes tid for da var plutselig formen så bra og jeg gledet meg til turene. Det viktigste er ikke hvor langt du går/gogger/løper. Det viktigste er at du beveger deg litt. Gå til butikken, gå i trappene osv. Du kjenner at formen kommer og da kan det faktisk bli gøy. Du trenger ikke å trene i helsestudio. Du må trene fordi du vil og ikke for at du tror at andre forventer at du trener. Jeg gjør alt i mitt tempo. Jeg reklamerer ikke for noen at jeg gogger /nå er det blitt løping da ). Jeg trener for min egen del og i mitt eget tempo. Orker jeg ikke å løpe - ja, da går jeg. Du blir sterkere og lettere til bens, uansett om du går eller gogger. Du har vondt i bena - det er jeg overbevisst om at vil forsvinne med kiloene. Jeg er også 46 år og jeg vet at med alderen kommer kiloene snikende om man ikke beveger seg. Lykke til. Er sikker på at du klarer å finne tid til å gå et kvarter - 1/2 time hver dag. Og er det en dag du ikke får tid til det - ja så får du ikke tid. Da går du neste dag
  5. Til frokost skal du ha i deg 220 kcal av f.eks brød og pålegg. Det samme til lunsj. Til middagen skal du ha 400 kcal inkludert potet, pasta, saus og annet tilbehør. Når det gjelder middag har du da middagsgruppe 1 og middagsgruppe 2. Du skal ha 150gr fisk til middag i meny 2. MEN - velger du torsk (middagsgruppe 1) er 150g = 113 kcal. Velger du laks (middagsgruppe 2) er 150g = 300 kcal. Derfor får du ikke 1600 kcal når du generelt velger mager mat - mat med lavt energiinnhold. Du må variere mellom middagsgruppene. Middagene vil i snitt pr uke gi deg de kcal du trenger. Det samme gjelder egentlig for pålegg. Velger du mye magert pålegg er energiinholdet der lavere enn i et pålegg med høyt energiinhold. Melk og frukt skal du ikke legge inn i måltidene. De kommer utenom. Går du på kurs kan du spørre din kursleder om dette hvis jeg ikke klarte å få deg til å forstå
  6. Ja, så var barn nr. 5 kommet til denne verden. Lille Vetle-Levin ble født 24. mars i år. Jeg har nå nesten 30 kilo som skal bort og Grete Roede var eneste mulige alternativ jeg kunne tenke meg. Første uka gikk som en drøm - gikk ned 3,7 kilo :-) - og ja, jeg ammer så da går man vel ned mere??? Men jeg går på meny 4 så jeg er ikke priviligert av den grunn. Nei, jeg må nok få i meg 2200 kcal selv om jeg føler at maten vokser i munnen siden det er så MYE mat. Uke 2 hadde jeg gått ned "bare" 1 kilo :-(. .... Men det er jo mere normalt. Helst skal man gå ned 1/2 kg i uka for DA er man flink. Det sier min kursleder. Hun sier også en annen bra ting. "JEG ER SÅ UTROLIG SMART - SMART PÅ EN LUR MÅTE" sier hun. Vet dere hva hun mener med det? Jo, hun er smartere enn det store kakestykket som ligger der og barfe roper: "Spis meg, spis meg". Nei, da ser hun på kakestykket og sier:"NEI DU, DU LURER IKKE MEG NEI". Så tar hun frem viljestyrken - og gulroten eller tyggisen som hun har i lomma og knasker på den. Eller hvis hun lager mat - da tygger hun tyggegummi (sukkerfri of course) så hun ikke blir fristet til å prøvesmake på maten. Ja, hun TENKER i alle fall smart. Og det er jo nettopp det vi skal lære. Så det er alfa omega at vi har flinke kursledere - spesielt når vi skal ned så mange kilo. Det er ikke gjort på en måned. Regnet ut at jeg skal være på min ideal vekt om 1 år og 3 måneder. Tenk det. Jeg skal altså slanke meg i 15 måneder - veie mat og telle kalorier. Puhh tenkte jeg først. Men nå ser jeg bare på dette som en investering i helsa mi. Jeg skal jo lære meg en ny livsstil og da trenger man TID. Og ikke bare det - etter det skal jeg klare meg nesten alene med min nye livsstil. Jeg må jo gå "hold vekten kurs" men jeg klarer nesten ikke å tenke så langt. Derfor konsentrerer jeg meg om kurs 1 og har det som mål i første omgang. Det er lov å tenke lengre - men du må ha et realistisk mål for å klare det. Så, lykke til til meg da :-)
  7. Ja, så er det pån igjen. Jeg melder meg inn i slankeklubben, handler inn etter oppskrifter fra Grete Roede kokebok og setter i gang. Mannen min syntes maen er ok men så er det ungene da. De orker ikke denne maten. Nei, nå begynner jeg igjen. Jeg har tusen unnskyldninger for ikke å slanke meg. Fordi jeg TRENGER MOTIVASJON. Skal i bryllup i Barcelona medio juni. Vil så gjerne gå ned 10 kilo men HVORFOR er det så vanskelig. Har jo meldt meg inn på treningstudio og alt så HVORFOR har jeg ikke vilje? Jeg hater at jeg småspiser men jeg gjør det uansett. Fødte en datter for nøyaktig 7 måneder siden og klarer ikke å bli kvitt de ekstra kiloene som fulgte med gaviditeten. Jeg må ned først og fremst 10 kilo. Jeg trenger et spark i ræva - hvem kan sparke meg hardt nok til at jeg når mitt mål?
×
×
  • Opprett ny...