Gå til innhold

Noen som vil være med?


Gjest trimstrams
 Share

Anbefalte innlegg

Gjest trimstrams

Ja.. Jeg skal prøve den uka her ;) skal det! Men hadde du giddi skrive opp sånn ca hva du spiser en dag?

 

Det jeg pleier spise er:

 

Frokost: All bran, havregryn og melk

 

lunsj: Brød 1-2 skiver med makrell eller leverpostei og enten melk eller no juice

evt. brød med omelett

 

Middag: Eks: to fiskebiter, en potet, mye gr.saker, litt sm.smør til poteta (liker egentlig ikke smør, så blir lite)

eller:

en pors. ris, en kyllingfilet, salat eller gr.saker og saus.

 

 

Kvelds: En skive brød og en yoghurt el gulrot og melk eller juice.

 

I mellom dette spiser jeg frukt"måltid" x 2 (elsker frukt, så det er i steden for godis) og drikker ca 2 l vann..

 

Og så mye har jeg ALDRI spist før, og pleier stort sett aldri klare spise opp.. men dette er jo ikke mange kcal i forhold til hva jeg skal ha.. Vet ikke hvordan jeg skal klare få i meg mer enn dette... :D

 

Håper noen kan gi meg tips.. Så skal jeg prøve.. men da kommer vel vekta til å gå opp den første tiden?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som du spiser "riktig". Er nok bare litt lite...

 

Er ikke noe flink til å variere lunsjene mine med salater,omletter og div men kan skrive ned hva jeg pleier å spise alikevel.

 

Pleier du å skrive ned alt du spiser her inne? jeg er blitt avhengig av å føre opp.

 

 

Her er ett eksempel på min hverdag:

 

Meny 2

 

Frokost 220 kcal:

 

f.eks. 40 g bjørns havregryn, 2 stk brødskiver (60g) eller 4 knekkebrød. Har da 40 g pålegg. Varierer mellom magert og vanlig pålegg til brødmaten. Men spiser aldri vanlig servelat og salami, tar den lette varianten siden blant annet disse 2 er NEI-mat som de kaller det.

 

 

 

Lunsj 220 kcal:

 

Salat, 2 brødskiver (60 g), 40 g fitness (veldig godt men metter lite med 40 g) eller 4 stk knekkebrød med 40 g pålegg. (30 g hvis du bruker litt smør)

 

 

 

Mellomåltid 110 kcal

 

1 brødskive med 20 g pålegg eller 20 g frokostblanding. (pass opp, her er det veldig mye sukker i maaange av variantene)

 

 

 

Middag 400 kcal (ikke regne med grønnsaker)

 

150 g potet, 100 g ferdig kokt ris eller 100 g pasta

150 g kylling, fisk eller generelt kjøtt (noen eksempler er karbonader, kjøttkaker, svin indrefilet, mager kjøttdeig eller lignende)

grønnsaker (ikke nok så det må jeg jobbe med) og litt saus. 1 dl hvis sausen ikke er veldig rik på kcal.

 

 

Kvelds 110 kcal

 

Samme som mellommåltidet

 

 

Frukt 200 kcal

 

3 forskjellige frukter skal man jo egentlig ha men jeg spiser som regel kun ett eple og en banan. Her har jeg aldri telt kcal

 

 

 

Melk 200 kcal

 

Liker ikke yoghurt så jeg fyller opp melkerasjonen når jeg spiser frokostblandinger eller så drikker jeg 5 dl Q-sjokolademelk UTEN TILSATT SUKKER OG 0,5% FETT. Finnes kun i 0,5 dl. Denne har reddet meg maaange ganger når jeg har lyst på noe, speiselt sjokolade og kan drikkes med litt god samvittighet. Spurte på kurs også og det gikk bra å drikke. Står jeg stille en periode så skulle jeg prøve å kutte den ut, men har gått bra.

 

 

 

Kosemerker 50 kcal

 

Disse blir som regel spart til helgen, da blir det 350 kcal tilsammen. (fortsatt alt for litefor meg så det er sjelden jeg holder meg til dette men man skal ikke strekke det alt for langt, det merkes på vekta)

 

 

 

Dette er et lite innblikk på hverdagen min men jeg er/har vært i hele høst veldig flink til å drikke vann. 2-3 l hver dag. trening har vært litt til og fra men har jo vært flink alikevel. Trent styrke og gått turer.

Det har i alle fall fungert for meg, tatt av ca 15 (over 45 cm) siden 6 august 07. (veide da litt over 80 kg, 166/167 høy)

Veide alt lenge så jeg ble kjent med mengden men nå går det av seg selv. Har kommet inn i det, men ikke helt den middagen.. Hender jeg slenger den på vekta for å kontroll sjekke innimellom.

For de som ikke orker/vil veie så forstår jeg det. Høres slitsomt ut, men må si det er helt klart verdt det i en periode. Noen på kurs har også erfart at det er lett å bomme på blant annet mengden brød. Lett at skivene blir for tykke og brått har du spist 4 skiver ekstra i løpet av dagen.

 

 

Da er det mat-tid igjen vettu. Skal være mega flink fra i dag, noe jeg har vært, drukket 1,5 liter vann og gått tut i 1 time, så jeg er i gang igjen... ;)

 

Da håper jeg du ble litt klokere.

Husk å variere maten, det er viktig. Har masse å lære selv her jeg.

Jeg har holdt meg unna NEI-produkter, men det velger man jo selv. Lev slik at du vet du kommer til å fortsette resten av livet..

Der gjorde jeg en stooor feil på første kurs, spiste mager, fint og flott og tilbake til "det gamle" når kursene var ferdig. VIPS: opp 8 kg.

 

*sulten*

Snakkes

 

Trine-mor

 

Ps: om du vil spise mellom måltidet 110, til frokost og frokost 220 til kvelds så spiller det ingen rolle. Ikke middagen heller. der har jeg variert veldig de 6 mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trimstrams

Hei!

 

Ser jo jeg spiser litt mindre enn deg. Har ikke noe ordentlig "mat" på mellom måltid.. Blir mer frukt og slikt der.. Jeg vet jeg spiser for mye godis.. Brus klarer jeg fint holde meg unna.. Drikker mest vann og melk.. Og noen ganger kjøper jeg juice rik på antioksidanter for å prøve holde helsa i sjakk..

 

Må virkelig jobbe med godte-spisingen min! Men er liksom ikke bare lett, kjenner jeg! Selvom jeg har klart ta ganske god kontroll når jeg virkelig har bestemt meg!

 

Spiser mye "bra" mat.. Er veldi kresen på mat, så nøye med å lage det skikkelig liksom.. Bruker lite fabrikat!!

 

Jeg bruker matregisteringen aktivt, men synes det er litt lite matvarer som står der, så noe jeg synes er vanskelig å registrere.. Da blir det liksom å gjette hva det kanskje er likt.. Men ellers bruker jeg den.. I tillegg veier jeg ikke maten da.. Så kan hende jeg bommer skikkelig.. men innbiller meg at jeg fort kan miste litt av motivasjonen om jeg skal begynne veie mat osv. Jeg må føle det går mest mulig naturlig..

 

Har kjøpt masse godis i dag ;) typisk.. Tror det er på vei til søpla,så skal jeg være knallhard mot meg selv denne uka! Se hvordan det går!

 

Har du mye igjen du skal gå ned eller?

 

Klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det viktigste...

 

Legg inn de matvarene du bruker mest under "mine favoritter" så slipper du å gjette. Det gjør jeg, i alle fall de som jeg spiser en del av..

 

Ikke vei maten hvis du tror du mister motivasjonen..

 

 

Jeg har ca 5 igjen å ta av, har begynt å trene aktivt den uka her så hvis jeg får strammet en del opp så er det ikke sikkert det er så mange kiloene som er igjen..

Skal ikke gi opp i alle fall. Begynner vel på hold-vekten-kurs om 1 mnd eller 2.

 

Da er det lekser med barna..

 

Gå i søpla du.. he he

 

 

trine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle sammen..

 

Kjempe flott å få litt tips til mat gjennom ein dag.. Det kjem godt med.. det eg slliter med er at eg jobber skift.. No denne veka jobber eg natt.. Halv elleve til halv sju.. Så sover eg ofte til langt ut på dagen.. Da blir det ofte til at eg ikkje får tid til å ete så mange måltider og det blir heller få måltid og mykje mat.. Er det noken som har noke tips der eller..

 

Lykke til med all matspisingen trimstrams.. Eg er enig med trine at 1200 kcal er alt for lite.. Eg rekna ut ein gang ke eg skulle ligge på og da kom eg til mellom 1500 og 1800 pr dag.. da rekna eg med middels aktiv kverdag og 12 trimpoeng i veka.. Og eg skulle i hvertfall ikkje ligge under 1300.. Så lykke lykke til..

 

klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å kunne bidra litt ;)

 

Ang nattevakt så husker jeg ikke nøyaktig hva kurslederen sa men du skal i alle fall få i deg mat/frukt/yoghurt hver 3. time på natta for det... blir jo å forskyve dagen helt.

Har en bekjent av meg som jeg gikk på kurs sammen med som jobber natta, kan høre med henne neste gang jeg snakker med ho...

 

ha en fin kveld

 

 

trine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde vert kjempe fint.. har alltid lurt på korleis eg skal ete når eg jobber natt.. I natt ha eg ikkje vert flink.. Me hadde pannekaker i kantina å det e vel ikkje så bra å ete kl 3 om natta.. Men no sitter eg å knasker på ei pære..

No er det ikkje mange timer til eg skal heim å legge meg..

 

Natta.. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenge siden jeg har vært her nå, føler det er masse som har "skjedd"...

Først og fremst; godt at du ble med Trine. Fint med så mye inspirasjon, og forhåpentligvis kan vi motivere deg litt etter hvert også:D

Velkommen til deg også saboo; legg inn mål ol så kan vi rene ut for deg vettu!

 

Trimstrams; hvordan går det med deg? Klart å holde deg unna godiset, og samtidig øke på kaloriene! Tror virkelig det vil gjøre alfaomega, du vil i hvert fall se resultater i løpet av noen uker hvis du er flink og holde deg til menyen:)

 

Trine: Jeg drikker minimum 3 liter vann om dagen. har virkelig erfart viktigheten av vann, spesielt for fordøyelsen! Merker grammene går lettere av når jeg er flink med vannet!

 

Selv har jeg vært veldig flink om dagen med maten. spiser måltidene til rett tid, og har holdt meg unna godteriet så langt- DEILIG!

MEN; har ikke trent!!!! Har så sinnsykt mye å gjøre på skolen om dagen, at jeg er helt utslitt når jeg er ferdig klokka 7 om kvelden!!! men ikke lenge igjen av den stressende perioden nå, så skal bli flink igjen....

 

Nå skal jeg gå å lage med en deilig middag; potet/broccoli mos, kylling, stekte sukkererter og paprika med bretagne saus! Delicious:)

 

Snakkes jenter.

 

-Rikke-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette er metoden Grete Roede bruker for å bergene kalori inntak.

 

 

Vekt : kg *(ganges med)10

Høyde : cm * 6,25 (disse to svarene adderes)

Alder : år * 5 ( subtraher forrige svar med dette svaret)

Kjønn : (kvinne = - 161, mann = + 5)

 

Hvilestoffskifet (er det tallet du kom frem til etter å ha trukket fra 161 for kvinne eller + 5 for mann)

faktor for hverdags aktivitet (gang dette tallet med hvilestoffskifet): *

ENERGIFORBRUK FØR TRIM=

 

Trimpoeng pr uke; * 28,58

MITT DAGLIGE ENERGI FORBRUK; (addere forrige sum med energi forbruk før trim så får du ditt daglige energi forbruk)

 

 

Du skal spise 500-800 kcal under denne summen. Og ALDRI mer enn 1000 kcal under ditt daglige energi forbruk

 

 

faktor for hverdagsaktivtet;

1,3= stillesittende arbeid og fritid)

1,4 = sittestillende arbeid og noe aktiv fritid

1,5 = fysisk arbeid og/ eller meget aktiv fritid.

 

her skal du IKKE telle trimpoeng! De kommer utenom..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For de som ikke har regnet ut slikt før tenkte jeg at jeg skal lage et eksempel. En 35 årig dame på 170 cm som veier 95 kg. Hun jobber på kontor, nokså stillesittende, men driver på med en god del husarbeid og hagearbeid - lite stillesittende fritid, så derfor tar vi 1,4 på hverdagsaktivitet. Hun trener i tillegg med 8 trimpoeng per uke. Da blir det slik:

 

95 * 10 = 950

170 * 6,25 = 1062.50

35 * 5 = 175

161 for kvinne

 

Vi får: 950 + 1062.50 - 175 - 161 = 1676.50 (HVILESTOFFSKIFTE)

 

Så skulle vi ha med hverdagsfaktoren: 1676.50 * 1,4 = 2347.10 (ENERGIFORBRUK FØR TRIM)

 

Også var det trimmen: 8 * 28.58 = 228.64

 

Damens daglige energiforbruk = 2575.74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trimstrams

Hei alle sammen!

 

Her går det fortsatt bra i forhold til godteri.. Har blitt noe, men ikke på langt nær så mye som før.. Men sliter fortsatt med å spise nok kcal. Men samtidig så har jeg ikke fått trena noe denne uka, pga at jeg har vært i dårlig form..

 

Jeg jobber iallefall med å vende kroppen til mer mat hver dag.. så får jeg se om jeg klarer det.. Men spiser meg kvalm hvert måltid nå, og finnes ikke sulten eller har ikke lyst på mat når jeg må spise igjen.. Om jeg skal klare å spise det dere sier er nok.. Synes ikke det er bra å liksom da "måtte " presse i seg mat heller da.. Merker at jeg mister litt lysten når det blir sånn.. Gruer meg nesten til å spise igjen, fordi jeg vet jeg bare blir kvalm om jeg skal klare det.. Men men.. Vi får se hvordan det går..

 

Lykke til alle sammen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hei dere:)

 

Trimstrams: Bra du er flink med godteriet!!! med maten kommer det nok til å gå bedre etter hvert... må bare venne kroppen din til det.. gjør jo ikke noe å gjøre det gradvis hvis du har spist så lite i lang tid... selv er jeg nesten alltid sulten, så mitt problem er heller å unngå å spise for mye (av det sunne også)...

 

Uka mi har vært ganske grei.. sprakk litt på mandagen, men hentet meg raskt inn igjen på tirsdag. retsen av uka har egentlig gått helt toppers!! Føler meg bare så mye bedre når jeg spiser sunt, og er ekstra flink med å drikke vann!!

 

Har nå bestemt at jeg skal handle middag for en uke av gangen. så slipper jeg altfor mange fristelser hver gang jeg er på butikken, og endre opp meg godteri, potetgull og helgemiddag hver dag...

 

Ukens plan er som følgende (reiser til danmark på fredag, så blir bare frem til torsdag)

 

 

Lørdag: Kyllingssalat med pasta

 

Søndag: KJøttkaker (av karb.deig), brun saus, poteter, gulrøtter og broccoli

 

Mandag: Wok med biffstrimler og ris

 

Tirsdag: Laks med poteter, gulrøtter og akurksalat

 

Onsdag: Grønnsakssuppe

 

Torsdag: Tomatsuppe og pannekaker(unner med 2 stykker m/lett blåbærsyltetøy)

 

 

 

I tillegg skal jeg bake brød i morgen, (ingers rugbrød), og være kjempeflink med vannet!!!!

 

LYkke til jenter, spent på mandagens resultat for oss alle...

 

-Rikke-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heizan..

 

Det er sikkert ikkje så dumt å planlegge middag for heile veka..

det trur eg eg skal prøve på,.. Mitt problem er at eg er litt kresen på mat, så eg greier liksom ikkje å bestemme meg for ke eg skal lage.. men skal bli flinkere der og... Har holdt meg unna godt heile veka, utenom litt fredagskveld.. da satt eg å såg film med to veninner.. Men var flink å åt berre litt.. No sitter eg igjen å knasker på gullerøtter.. :-)

Det er bra at det går bra med dere også.. Har vert litt dårlig med treningen denne veka føler eg.. Men eg har slitt litt med ryggen i det siste.. Så det spørs korleis det går på mandag.. Men eg har vert noenlunde flink med maten føler eg, så trur ikkje eg skal gå opp i hvertfall.. :-)

 

Lykke til..

 

Klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen..

 

Da var det på tide med ny veiing... Må sei eg blei kjempe stolt av meg sjølv når eg steig opp på vekta i dag tidlig.. :-) men så har eg vert veldig flink denne veka syns eg.,

 

Vekt:

forrige veke : 67,1

i dag: 65,8

 

Mål:

76 forrige veke og i dag..

 

Dette var jo kjempe bra.. No blei eg veldig glad og klar for enda ei sunn veke :-)

Håper virkelig det går like bra for alle sammen..

 

Klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trimstrams

Hei..

 

Da har jeg prøvd å følge det dere har sagt, og jeg angrer.. :D har gått opp masse.. og spist mye mindre godt denne uken enn noen annen uke.. Har ikke egentlig lyst å skrive inn her, men har bestemt meg for å gjøre det..

Motivasjonen for 1600 kcal er iallefall ikke der nå.. og vet når jeg slanket meg gjennom et annet program tidligere, så kom jeg på færre kcal.. Så alle er jo ikke enig om utregning.. hmm..

 

har gått opp 900 gram denne uka.. Ikke fornøyd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

uff.. er lei meg på dine vegner.. det er skikkelig kjipt.. eg har tatt å regnet ut hvor mye du bør spise, med den utrekningen eg brukte på meg..

da kom eg fram til at du skal ligge på mellom 1424 og 1724 kcal pr dag og ikkje under 1224... på meg sjølv kom eg fram til mellom 1537 og 1837 og ikkje under 1337, men eg pleier å ligge på mellom 1300 og 1400, så ke som er riktig veit eg ikkje.. men denne veka har kver dag vert ca 1350 og eg har gått ned 1,3 kg.. eg er kjempe fornøyd..

du får ha lykke til denne veka.. håper virkelig du får det til..

 

Klem.. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var det denne veiedagen da....

 

Forrige uke: 63,9

Dagens vekt: 63,3

 

600 gram ned, er fornøyd jeg!! :D

MEN; har ikke vært flink i dag; 3 hjemmelagde mufffins og ca 100 gram sjokolade!! WHY????? IDIOT RIKKE!!! Sint på meg selv, jaja da blir starten fra i morgen av.....

og skal være flink resten av kvelden....

 

Gratulerer så mye til deg snopus, jeg tar av meg hatten:)

Trimstrams; STÅ PÅ!!!! Jeg tror du vil se resultater etter litt tid, men forstår at motivasjonen ikke er på topp nå.. men hvis du har liggi på underskudd i lang tid, og så begynner å spise mer, tar det nok littt tid før kroppen vender seg til det!!!

 

Stå på videre jenter!!

(det er forsatt noen måneder til klærne skal av:))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trimstrams

Ja.. Motivasjonen er ikke på topp,men skal fortsette å prøve :) var mer frustrert istad.. Begynner roe seg ned nå :D

 

bra jobba av dere jenter.. Veldi gla på deres vegne..

 

Lykke til denne uka også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis med nedgang folkens..

 

Har møkka dårlig tid men måtte bare innom for å kommentere et par ord om utregningen av kcal trims...

 

Det er gr- formelen som jeg brukte. Det er ikke min hoderegning for jeg legger bare inn opplysningene dine så regner den automatisk ut alt..Er fortsatt på at du skal ligge på meny 2 og skjønner at du er fustrert og sikkert ikke kommer til å følge den igjen, men sier det alikevel, gi det en sjanse til. Er det reelt at du har gått opp 0,9 (og ikke det bare er en "tung" dag) så kan det jo være noe du spiser som du kanskje burde holde deg unna.. Ikke godt å si..

 

Må stikke. Prøv å hold motivasjonen opp.. stå på. Gjelder dere andre også..

 

 

Klem trine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

no er eg litt lei.. sliter felt med denne ryggen min.. har vert kjempe flink med maten da, men no har eg funnet meg ei skål med tom og jerry kjeks... veit ikkje kor mange kcal det er i det, men må berre ha noke godt.. korleis går det med dere da?? håper det går bra..

ke har du bestemt deg for da trimstrams.. skal du prøve ei veke til med 1600 kcal eller har du gått ned igjen der du låg før??

 

klems

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trimstrams

Tom og Jerry er sikkert bedre enn mye annet :D jeg er veldi bra på å tenke sånn.. Jeg har utrolig lyst på pizza til middag i dag, og tror kanskje det blir det :S

 

Jeg prøver spise mer også denne uka, men sliter med så mye som 1600.. Ikke fordi jeg ikke tror det går, men fordi det er såå mye.. Men jeg prøver fortsatt..

Så får jeg se.. Synes iallefall jeg har blitt flinkere til å holde meg unna godteri. Og spiser ikke fullt så mye frukt nå, for å prøve spise mer mat. Se om det hjelper noe.. Men så er jeg ikke helt i form.. Har litt feber og sånn om dagen, og da mister jeg veldi matlysta, men jeg prøver å få i meg nok.. For nå trener jeg jo ikke heller.. Så da er det jo ok med litt mindre tenker jeg..

 

Lykke til resten av uka alle sammen..

 

klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God helg..

 

Denne helga skal eg prøve å vere flink å holde meg langt unna godteri... har vert oppå vekta ein gang siden mandag og den går virkelig rett veg.. berre håpe det ikkje dnur før mandag da... er stolt over meg sjølv.. har ete litt mindre denne veka, men det er fordi eg ikkje ha fått trent så mykje no for eg e sjukemeldt, men har vert flink å ut å gå på tur.. Så forrige dagen når eg va på butikken, såg eg at dei va begynnt å selge påske marsipan.... åhhh.. eg berre elsker marsipan.. så det blir noken harde veker framover no for å holde seg unna det.. men eg skal prøve å vere flink.. men no e middagen ferdig... me snakkes... lykke til alle sammen i helga.. stå på..

 

klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trimstrams

Hei alle sammen!

 

Denne uka har ikke gått så bra for meg.. Har prøvd spise mer mat, men siden formen ikke har vært helt topp, så har det blitt litt ødelagt og mye lettvint mat som ikke er bra.. Også har det blitt veldi uregelmessige måltider.. Men jeg vet hva som har vært feil nå, så får prøve gjøre noe med det til uka..

 

Tror vekta kommer til å være ganske uforandret på mandag.. Tror jeg da..

 

Så får prøve på nytt uka som kommer, og prøve å trene litt mer om formen blir bedre..

 

Lykke til resten av helga alle sammen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kjedlig da trimstrams.. Du får ha god bedring da, så får me krysse fingrene for at du i hvertfall ha gått litt ned på mandag :-)

men visst ikkje så kjem det snart ei ny veke med nye muligheter.. No skal eg ut å gå meg ein liten tur tenkte eg..

 

Lykke til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trimstrams

Hei alle sammen..

Da var denne uken også over.. For min del har den vært preget av sykdom og dårlig form, så det har ikke skjedd noe særlig..

Vekten har stått stille og det er egentlig greit. Skulle gjerne ha klart å ta av noe,men vet med kostholdet jeg har hatt nå, så er jeg egentlig fornøyd.. Jeg får heller gi litt ekstra denne uken, så får jeg håpe det går riktig vei..

 

Spent på hvordan det har gått med alle sammen.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...