Gå til innhold

Forholdet mellom kg og cm!


Gjest Tulla69

Anbefalte innlegg

Hei! Nå har jeg lenge undret meg over dette at forholdet mellom kg og cm folk mister ser ut til å variere så mye fra person til person. Jeg er helt med på at trening og muskelbygging gjør en forskjell, men synes likevel det er rart at det skal være så store forskjeller.

 

Nå tenkte jeg å prøve å sjekke dette litt mer systematisk, og da lurte jeg på om noen ville dele sine erfaringer her: Hvor mye har dere gått ned i kg, og hvor mange cm tilsvarer det? (For ikke å snakke om, hvor forsvinner de?)

 

Mine resultater:

Vekt: -7.5 kg (BMI: Fra 25 til 22.5)

Totalmål: -30 cm (GR-måling, dvs. hals, overarm, byste, midje, rompe og lår)

Mest rundt midje og rompe: Begge -8 cm

Minst rundt hals (-2 cm) og byste (-3 cm)

 

Er det noen som vil dele sine tall?

 

Klem fra Tulla :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Tulla! Jeg kan godt være med på målingene, men siden jeg begynte forrige fredag, så har jeg ingen minustall å komme med ennå! Synes det er imponerende at du har mistet 8 cm rundt midje og rumpe - det skulle gjerne jeg også! Men tror kanskje dette har en sammenheng med høyde og vektens utgangspunkt.. Hvor høy er du da?

Jeg er usle 155 cm.... har måledag på fredag, så da får jeg se om jeg har blitt kvitt noen cm.

mvh

ellens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Tulla! Jeg kan godt være med på målingene' date=' men siden jeg begynte forrige fredag, så har jeg ingen minustall å komme med ennå! Synes det er imponerende at du har mistet 8 cm rundt midje og rumpe - det skulle gjerne jeg også! Men tror kanskje dette har en sammenheng med høyde og vektens utgangspunkt.. Hvor høy er du da?

Jeg er usle 155 cm.... har måledag på fredag, så da får jeg se om jeg har blitt kvitt noen cm.

mvh

ellens[/quote']

Hei ellens! Jeg tror jeg la denne inn på litt galt forum, for tanken var vel egentlig å fange opp de som har gått ned en del. Jeg synes det er så mystisk at enkelte hopper ned i cm uten å gå ned i vekt, andre virker å miste mange kilo uten at det ser ut som det skjer så mye med målene.

 

Jeg er en god del høyere enn deg ja, 172 cm. Har gått ned fra 74 til 66.5 kg. Akkurat nå stabiliserer jeg, har planer om kanskje å gå ned litt til utover våren, men ikke nå. Ellers trener jeg ganske mye nå, men var i dårlig form da jeg begynte å gå ned. Så det bør også ha kommet på litt mer muskler enn det som var utgangspunktet. (Klarte iallfall å gå 3,5 mil på ski i dag... ;))

 

Klem fra Tulla :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 1.60 høy og har gått ned 6 kilo, 8 cm i midjen. Det er det eneste stedet jeg har målt meg. Jeg har ikke trent noe betydelig før de siste par ukene nå (mye styrketrening), så er spent på å se om jeg legger på meg noe muskler! Håper bare ikke vekta stopper helt opp da =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 1.60 høy og har gått ned 6 kilo' date=' 8 cm i midjen. Det er det eneste stedet jeg har målt meg. Jeg har ikke trent noe betydelig før de siste par ukene nå (mye styrketrening), så er spent på å se om jeg legger på meg noe muskler! Håper bare ikke vekta stopper helt opp da =)[/quote']

Der var det et svar til, gitt! Så hyggelig! ;)

 

8 cm i midjen på seks kilo - det var jo sammenliknbart med meg synes jeg. Siden du er lavere bør jo kiloene merkes mer. Tror ellers ikke jeg ville være redd for styrketrening var jeg deg. Ekspertene sier at hvis en kvinne trener intensivt styrke i et helt år, kan hun klare å legge på seg inntil ett kilo muskelmasse. Hvis vekta går opp når en begynner å trene, er det med andre ord snakk om økt kaloriinntak, ikke at musklene spretter ut. En blir jo mer sulten når en trener... e065.gif

 

En annen ting er at noen merker at de hopper opp i vekt dagen etter at de har trent tungt med vekter. Det er fordi musklene kan ta opp mye vann når de er uvant med trening - det er derfor vi blir støle. Men det er ikke snakk om varig vektøkning!

 

Lykke til videre med treningen, og klem fra Tulla :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest snuppeli

Jeg har gått på GR-kurs siden i sommer og har gått ned følgende:

 

 

Høyde: 170 cm

Vekt: - 6.3 kg

Total centimeter: - 69 cm

Midje: -18 cm

Rumpe: -16 cm

Bryst: -16 cm

Lår: - 10 cm

Hals: - 6 cm

Arm: -3 cm

 

For meg så har det vært sånn at i de periodene jeg har trent mye styrke, har jeg ikke gått så mye ned i vekt, men mange centimeter - og motsatt.

 

Jeg har ikke gått ned så mange kilo, men har fått en helt annen kroppsfasong, så jeg prøver å trøste meg med det, men må innrømme at det er mentalt lettere å måle i kilo enn centimeter. Skjønner at kroppen min antagelig lett bygger muskler, så det er jo min trøst - nemlig å få en sterkere og smalere kropp!! Enig med deg, Tulla, det er rart hvordan kropper reagerer forskjellig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og takk for svar til dere også. Du verden, her var det rå cm-uttelling på få kg.

 

Snuppeli, resultatene dine er jo fantastiske. Vi er jo nesten like høye også. Bare å bøye seg i støvet og gratulere. Du har vel måttet skifte hele garderoben! Merker jeg rent blir misunnelig. Jeg har jo også trent en masse!!!

 

Når det er sagt, tror jeg ikke jeg ønsker meg 10 cm til i midjen - det blir litt drøyt, da tipper jeg under 60 cm. Rundt bak og lår kan det derimot gjerne forsvinne litt mer, det er der det legger seg hos meg...

 

Og petit, så flott med 7 cm i midjen. Du har vel sikkert også begynt å trene mage da?

 

Klem fra Tulla :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Hei Tulla, så du hadde denne og du vet jo hvordan jeg sliter med dette. så jeg kan legge til mine resultater for forskningen din:

 

164 høy. Har på 8 uker gått ned 1,3 kg, 6,5 cm rundt livet og 19,8 cm totalt etter GR-måling.

 

har gått fra null trening til 3-5 ganger pr uke og det fordeles på følgende måte:

 

Mandag: styrketrening

Tirsdag : gåtur i rask gange 45-55 min

Onsdag: danceaerobic (kondisjon)

Fredag: styrketrening

og en gåtur i løpet av helgen hvis jeg føler for det.

 

Enig med snuppelig om at det er frustrerende å ikke få bedre uttelling på vekta!

men jeg gir ikke opp og håper det jevner seg ut etterhvert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...