Gå til innhold

vektøkning under svangerskap

Gjest prinsessa
 Share

Anbefalte innlegg

Gjest prinsessa

hvor mye er vanlig å gå opp? er helt ny her, er 26 uker gravid og kontroll for to uker siden hadde jeg gått opp 8kg.. syns det begynner å bli mye, særlig fordi jeg er bare 157cm og ikke har så mye å fordele vekten på. veier helst mellom 50 og 52 kg, og veide 56 da jg ble gravid, så jeg er litt redd for å gå opp for mye. veier meg kun på kontrollene, har ikke badevekt hjemme, og vil ikke veie meg for ofte heller. er sykemeldt og kan ikke gjøre noe annen trim enn rolige gåturer så aktiviteten er myyye roligere enn før jeg ble gravid. har noen råd og tips til meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv gikk jeg opp hhv.12 og 10kg i mine svangerskap. Det vanlige er vel 12-15kg. Så lenge du spiser fornuftig så skal du ikke bry deg så mye hvor mye vekten går opp. Selv gikk jeg opp veldig mye i starten før vekten flatet ut. JEg trente helt opp til fødselen begge gangene og få uker etter fødsel var jeg nede i samme vekt som før svangerskapet. MEN så gikk jeg opp. Ble masse småspising ettersom barna mine ikke sov så mye om natten så jeg endte til slutt 11kilo over startvekt før svangerskap, men jeg la altså på meg etterpå... Nå har jeg gått ned 9 av disse.

Lykke til videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Det er veldig forskjellig hvor mye man går opp under svangerskap. Jeg gikk opp 25 kg i mitt første svangerskap! Det var litt vel mye syntes jeg også, men alikevel følte jeg at jeg spiste sunt og normalt. Lite aktivitet på slutten pga bekkeløsning ga nok noe ekstra..

Jeg er nå gravid igjenn, og håper at jeg skal klare meg med litt mindre denne gangen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jer er gravid for andre gang. Har ikke vært på ultralydundersøkelse enda, men er sånn ca 17 uker.. Har ikke lagt på meg noe spesielt enda.. kanskje en kg, men passer litt på denne gangen.. La på meg over 20 kg i første svangerskap og det var forsovidt greit det, hadde det fint fordelt osv, men denne gangen har jeg ett annet utgangspunkt i hvordan jeg tenker på hva jeg putter inn i munnen.. Skal prøve å unngå legge på meg såpass denne gangen.. var aktiv forrige gang.. gikk tur hver dag og det skal jeg fortsette med denne gangen + at jeg trener moderat styrke ca 5 ganger i uken.. Jeg synes man ikke skal fokusere så masse på kg i graviditeten, men heller på å få inntak av næringstoffer og spise sund normal husmannskost og heller passe på å bevege seg litt.. Da vil kroppen reagere med å legge på seg det barnet trenger.. La jordmoren/legen passe på vekten ¨å kan vi tenke på barnet og gi den akkurat det den trenger=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

da jeg var gravid så gikk jeg opp 28 kg(dessverre)

men 1 uke etter fødselen så var 18 kg borte..så jeg satt tilbake med 10kg som skal svettes av.

du skal ikke være så bekymret over din vekt.

vekten stiger jo pga babyen.

morkaka,baby,vann osv veier jo.

å det hele kommer til å gå av igjen.

men du kommer til å ta på hvis du spiser som en hest og sitter helt stille.

lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Share

• Opprett ny...