Gå til innhold

Går ikke ned så mye i vekt som forventet


Gjest Anonitota

Anbefalte innlegg

Gjest Anonitota

Jeg har nå gått på Grete Roede kurs siden 8.januar, og har fulgt dietten nesten til punkt og prikke, men vektnedgangen er mindre enn jeg hadde forventet meg. Jeg skal ha i meg ca 1600 kalorier daglig og dette har jeg klart. Min vektnedgang til nå er på 3,2 kg på 5 uker. Jeg gikk ned 1,6 kg den første uken og dette var sikkert mye væske. Ellers har vektnedgangen vært moderat i ukene deretter.

 

Jeg hadde håpet på 15 kg frem til sommeren, men synes det ser dårlig ut. Jeg går kun ned noen 100 gram i uken. Jeg skal være fornøyd bare jeg kommer ned under 70 kg, som nå er 6 kg til, men begynner å miste litt motet. Lurer på om jeg spiser for mange kalorier i forhold til min forbrenning? Er det noen som har erfaring med dette, og i så fall er jeg interessert i å høre hva dere gjorde.

 

Kursleder sier bare at det er viktig å spise nok osv., men jeg begynner å tvile litt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk 3,2 kg på 5 uker. Det ville jeg ha vært strålende fornøyd med. Har en oppfatning av at man ikke skal gå ned mer enn o,5 kg/uken i gjennomsnitt! Artig å høre at du har spist 1600 kcal - det er jo det som anbefales, men jeg synes det er vanskelig å komme opp til det. Ligger på rundt 11-1200, og JEG går ikke ned så mye som deg!

Vel, du har i hvert fall gitt meg et puff til å spise litt mer. Kasnskje er jeg på sk sparebluss?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonitota

Det står jo så mye angående at kroppen går over på sparebluss når den får for lite mat. Det er sikkert noe i det. Kanskje jeg bør være fornøyd med den vektnedgangen da. Får se om jeg går ned rundt 500 gram i uken fremover.

 

Jeg syntes det var vanskelig å komme opp i 1600 kalorier i begynnelsen, men nå er det ikke noe problem. Jeg spiser 5 måltider om dagen (hvorav 3 av måltidene på jobben). Mitt råd for å få i seg nok kalorier er å planlegge dagen og lage matpakker til å ha i veska, som spises når man ikke er hjemme. Jeg jobber på kontor og spiser frokost, lunch og ett mellommåltid der. Jeg kjøper inn frukt til å ha på kontoret hver uke, så spiser i alle fall 2 frukter også på jobben. Dette hjelper mye med tanke på å komme opp i nok kalorier. Jeg spiser heller ikke kun magre påleggsalternativer, men tar gjerne litt Italiensk salat oppå kokt skinke og spiser en del makrell i tomat og gulost. Melkerasjonen passer jeg også på å få i meg hver dag, og her ligger det også en del kalorier.

 

Fortell hvordan det går med vekten hvis du klarer å komme opp i 1600 kalorier da. Lykke til!

 

Jeg skal rapportere etterhvert hvordan vektnedgangen blir fremover. Jeg har også meldt meg på kurs 2 som begynner 5/3.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått på kurs tidligere hvor kursleder også var veldig på det å spise nok. Det er nok mye i det, men når man ikke går ned somman øsnker elle det stopper litt opp, så kan man begynne å lure! Men jeg tror det er viktig å ikke gi opp....bare fortsett. Jeg hadde ikke gått ned noe da jeg sto på vekta i dag tidlig. Forferdelig!! ;) Men nå har jeg deppa ferdig og klar for ny giv!! Skal hjem å finne frem trampoline og kjøpe rockering!!

 

Så stå på...lykke til videre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonitota

Så flink og tøff du er som ikke gir deg, selvom vekten står stille!

Rockering er nok kjempefin trim. Man beveger jo hele kroppen!

Man må ikke gi seg, men stå på videre!

 

I forrige uke hadde jeg gått opp 300 gram, selvom jeg ikke hadde "skeiet" ut på noen som helst måte. Håper det er "det månedlige" som er hovedårsaken til at vekten gikk oppover... Jeg gir meg heller ikke. Vil ikke være så stor og tung som jeg er nå!

 

Vi får stå på sammen og ikke gi oss. Gi beskjed hvordan det går fremover da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bare igjen få takke dere alle sammen her inne. Det er så utrolig oppmuntrende og inspirende og deilig å ha noen som forstår og gir et puff når ting går bra eller dårlig. Føler nesten som jeg har fått en ny familie!! :D

 

Klem

Angora

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Jeg er helt enig at det er superfrustrerende å gå på kurs og ikke gå ned så mye som man forventer. Og selv om man går ned, vil man jo gjerne gå ned mer!

Kan du ikke prøve deg en uke på å spise 200 kcal mindre hver dag? Evt. at du spiser det du skal og heller trener litt mer? Jeg føler ofte at man blir stående bom stille på samme vekta for en periode før det er en liten endring som skal til før det løsner.

 

Jeg har selv gått på GR tidligere, og da gikk jeg ned mye i perioder før det stoppet opp. Nå følger jeg vektklubben i VG og har gått ned 6,7 kg siden nyttår. Spiser max 1470 kcal pr uke, og jeg har mye mer å ta av enn deg.

 

Vet at mange antakelig er uenige med meg i det jeg skriver her, men det er jo verdt et forsøk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her skal dere få en utregning som forteller dere hvor mange cal. dere skal ha i dere. Det ser litt komplisert ut med en gang. Men det er utregnet på et blunk! :D Bare prøv. Jeg spiser 200-300 kcal for lite om jeg skal følge denne. Og jeg har ikke gått ned siste uke, så jeg skal prøve å øke cal.

 

Lykke til...:D

 

(vekt x 10) + (høyde x 6,25) - (alder x 5) - 161 (hvis du er kvinne).

Da finner du hvilestoffskiftet.

 

Eks.: (70kg x 10) + (165cm x 6,25) – (35 år x 5) – 161 = 1556 (hvilestoffskiftet)

 

Hvilestoffskiftet ganger du med

 

1,3 hvis du har lav hverdagsaktivitet (stillesittende arbeid og fritid) = 2023

1,4 dersom du har moderat hverdagsaktivitet (stillesittende arbeid, aktiv fritid) = 2179

1,5 dersom du har fysisk arbeid og/eller meget aktiv fritid) = 2334

 

Da får du energiforbruket før trim.

Trimpoengene skal da IKKE være medregnet det du har regnet som daglig aktivitet.

 

Deretter ganger du antall trimpoeng pr uke med 28,58.

Eks.: 15 trimpoeng x 28,58 = 428,7

 

Resultatet du får ut av dette, plusser du på energiforbruket før trim.

Regnestykket ser nå slik ut:

 

Eks.: 428,7 + 2023 = 2450 (avrundet)

Det energiforbruket du da får, er ditt totale energiforbruk.

 

For å gå ned i vekt, skal du så trekke fra 500 - 800 kcal, så sant du ikke kommer under 1300.

1300 regnes som det minste antallet kalorier du trenger uansett.

 

Antall trimpoeng regnes ut fra antall kalorier forbrent på trening når du ellers har kalkulert inn hverdagsaktiviteten din i regnestykket allerede. Antallet kalorier du forbrenner avhenger av alder, vekt, høyde og intensitet i treningen.

 

Menyanbefalinger:

Totalt energiforbruk:

Under 2000 kcal: meny 1 (1300 kcal)

1900-2400 kcal: meny 2 (1600 kcal)

2300-2800 kcal: meny 3 (1900 kcal)

2700-3200 kcal: meny 4 (2200 kcal)

3100 kcal eller mer: meny 5 (2500 kcal)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonitota

Jeg kommer på meny 2 (altså 1600 kcal daglig) etter utregningen. Jeg skal fortsette med det i en uke til og se om resultatet går i riktig retning. Gjør det ikke det skal jeg forsøke å kutte ned 200 kcal og forsøke det en uke, for å se om det gir bedre resultat.

 

Jeg gir beskjed om hvordan det går. Krysser fingrene for at jeg får positivt resultat ved neste veiing.

 

Jeg ble faktisk ganske irritert på kurslederen som kom med denne kommentaren da hun så resultatet forrige gang (altså 300 gram i vektøkning på en uke):"Jøss, hva er det du har drevet med da?" Jeg svarte kort at: "Det lurer jeg også på!!" Synes kurslederne skal holde seg for gode til å komme med slike kommentarer. Har man god samvittighet og vet at man ikke har skeiet ut (må innrømme at jeg tok et ekstra glass rødvin på lørdagen, men dette skal da ikke indikere 300 gram opp!). Det kan jo ta motet fra enhver, i stedet for å komme med noen oppmuntrende ord, som gir en lyst til å stå på! Tror hun merket det på meg, for da vi skulle fortelle om uken vår, sa jeg at jeg var veldig misfornøyd med resultatet og ikke skjønte hvorfor. Enden på visa var at kursleder mente at jeg kanskje spiste for lite !!! - siden jeg hadde over 10 trimpoeng den uken. Jeg vurderer ikke å spise mer, for jeg får ikke i meg mer enn det jeg allerede spiser. Jeg føler at jeg har opparbeidet meg en god rutine ang måltidene og maten, så vil ikke endre på den foreløpig.

 

Nei, det skal ikke være lett, men har faktisk fått enda mer lyst til å klare dette nå, og fått gode råd av dere, så TAKK FOR DET!

 

Måtte bare få en liten "utblåsning" - kremt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint og godt med en utblåsning innimellom. Man kan bli ganske fortvila noen ganger. Jeg gikk på kurs for mange år siden, og plutselig gikk jeg ikke ned lenger. Det stoppa helt. Kurslederen min var også litt "brysk" når vi ikke gikk ned. Hun skjønte ikke så mye, og lurte også på om jeg spiste nok!! Det er sånn at jeg lurer noen ganger på om de bare bruker det som en "unnskyldning" fordi de rett og slett ikke vet bedre. De er jo ikke noe orakler heller, men kanskje de kunne fokusert på andre grunner til at man ikke går ned, eller at vi alle er forskjellige.!! Men, men...vi får stå på her. Oppmuntre hverandre. Det har hjulpet meg masse...:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fortvilet

Jeg går ikke på kurs men prøver alikevel å gå ned 10 kg. Mitt største problem er at jeg har spist alt for lite og trent alt for mye over mange år. Kroppen min har låst seg på sparebluss. Datteren min utdannet seg nylig til personlig trener og jeg spurte henne hvorfor jeg la på meg og ikke gikk ned slik det var logisk å tro slik jeg hold på. Fikk først beskjed om å spise mat, mye mat, og redusere treningen. For en som har ligget på 800 til 1000 kcl. i løpet av en dag og kunne trene 2 timer daglig, var det en grusom melding å få. Nå ville jeg ihvertfall legge på meg. Og det gjorde jeg, 5 gk på bare noen månder. Men begynner nå å se lysning i tunnellen. Har den siste månden mistet 1 kg. Og det tiltross for at jeg har 14 dagers ferie bak meg. La ikke på meg et gram under ferien til tross for at jeg ikke trente eller var forsiktig med maten. Skal ha ca. 1600 kcl. og trener kun 3 ganger i uken, og kun en time hver gang. Går heller litt lengre turer innimellom hvis jeg blir rastløs. ( er hjemmeværende). Så poenget er, ikke gi opp, gi kroppen det den trenger, ikke spar på maten. Resultatene kommer og husk at selv om det går sakte, så er det også positivt. Huden får da litt bedre tid til å trekke seg sammen i takt med vektreduksjonen. Og for oss jenter er jo det vel så vigtig med en fast kropp, som en slank kropp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonitota

Jeg skal stå på videre selvom det går sakte men sikkert nedover (bare det ikke fortsetter å gå oppover...). Regner med at hvis kiloene sakte men sikkert forsvinner, så går de kanskje ikke så lett på igjen. Kroppen trenger å venne seg til nye matvaner og jeg trenger også tid på å bli vant til å spise så ofte og mye som jeg gjør nå, så jeg ikke faller tilbake til "gamle synder".

 

Jeg takker igjen for alle oppmuntrende råd og vil gjerne gi litt tilbake :-)

Jeg har derfor lagt ut 2 av mine yndligsretter på Diskusjonsforumet "Oppskrifter og mat". Prøv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonitota

Ønsker dere alle en god og sunn helg.

 

Jeg skal stå på slalom til søndag, så det blir litt trim i helgen så kan ta noen glass rødvin med god samvittighet :-)

 

Ha det fint!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er rart at man må spise så mye for å gå ned!! Jeg bruker også lang tid på kiloene. Men jeg tenker at jeg spiser sundt og det er bra for kroppen. Så selv om vi ikke går ned så fort eller det vi ønsker med en gang, så er vi sunne og må ta tiden til hjelp. har planer om å bevege meg en del i helgen, så håper det hjelper litt når jeg tråkker på vekta til søndag eller mandag!!

 

God helg, kos dere med sunn og fornuftlig mat. Det er kan være masse. Jeg var å tittet på oppskriften din. Det så bra ut!! Hadde tenkt å ha taco med kylling på lørdag. Spiser da bare en tortilla eller skjell. Så lager jeg en god salat med kjøttet oppå! Anbefales. Er veldig glad i rømme, men har tenkt å prøve å lage en dressing med kesam i stedenfor.

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonitota

Ja, i dag har dagen kommet hvor det er veiing i kveld på 7. kursdag. Jeg var på vekten i dag tidlig og det ser ikke ut som jeg har gått ned noe særlig, så jeg håper kursleder holder seg for god til å komme med ubetenksomme komentarer.. Jeg trøster meg med at jeg lever sunt, trener og at jeg (ikke minst) sover så mye bedre om natten! Det er kjempepositivt :-) Da får heller vekten gli av etterhvert. Håper bare at jeg ikke mister motet underveis :-(

Jeg skal hjem å måle om jeg har mistet noen cm etterpå, så har jeg det så går det uansett den rette veien...

 

Dressinger med kesam eller rømmekolle er veldig godt! Jeg bruker ofte dipp-mix (poser som brukes til potetgulldipp) og rømmekolle både som dressing og i stedet for rømme og hvitløksmør i bakt potet - det er kjempegodt! Det har også kommet Creme fraice med kun 10% fettinnhold, og denne kan benyttes i sauser osv i stedet for rømme el vanlig Creme fraice.

 

Lykke til videre dere :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holder du deg her inne med alle oss i samme situasjon, ja da mister du ikke motet!! Jeg er her hver dag for å få påfyll av mot og oppmuntring. Her støtter vi hverandre og gir gode råd.

Så du må ikke la kurslederen knekke deg eller miste motet om det noen uker ikke går nedover....

 

Stå på! Snakkes. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonitota

Jeg hadde faktisk gått ned 800 g :-)

Nå tror jeg at vekten til kurslederen (eller min) er ganske ustabil, for jeg pleier å veie mer på kurset enn hjemme. Det gjorde jeg derimot ikke i går. Uansett ble jeg veldig glad for at vekten hadde gått i riktig retning.

 

Tusen takk for oppmuntring og råd. Jeg skal holde meg her inne. Forsøker å gå inn i alle fall en gang daglig, for det er mange kloke råd og tips som jeg har god nytte av.

 

Vann drikker jeg ca 3 liter av daglig. Jeg har en vanndispenser rett utenfor kontoret mitt på jobben, og jeg fyller en halvlitersflaske med vann titt og ofte.

 

Jeg har også begynt å spise Ingers rugbrød (kan bakes selv eller kjøpes på Baker Hansen). Det har jeg holdt på med i litt over en uke, så mulig det kan være med på å holde forbrenningen i gang. Merker at magen fungerer i alle fall.

 

Ja, nå ser jeg plutselig lysere på det (ikke mye som skal til :-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...