Gå til innhold

JESS vil bli "lett på tråden"


Anbefalte innlegg

Jeg har besluttet å legge opp til følgende enkle taktikk: NED 0,5 kg pr uke frem til trivselsvekt. Skal ha en "minnestund" ved 5, 10, 15, 20 og 25 kg. Tapet skal belønnes med noe hyggelig ( nye klær, soltimer, aromaterapi)

 

Ut fra planen skal min vekt være 94kg til påske, 91,5 til 21.april (nytt GR-kurs)

89,5 kg til 17.mai og 86 kg når jeg starter sommerferie i juli. I MÅL 15.september: 71kg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 912
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Gjest slankogblid

Jeg har også som mål å gå ned 500 g i uka. Har klart dette siden nyttår. Har stort sett holdt meg unna godteri, alkohol og spist ofte og sunt + trent 3 ganger i uka. Håper jeg klarer dette videre. Har faktisk vært lettere enn forventet. Jeg mistet sukkersuget etter 1-2 uker og har ikke lenger det behovet. Desstuen liker jeg (til en viss grad) og trene.. Håper motivasjonen holder seg..

Første mål er påska - da skal jeg til syden - og håper at jeg da har tatt av 5 kilo siden nyttår. Må nok legge opp en strategi for å også være sunn der, men håper de har mange gode salater osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med fin plan!! Well begun is half done, heter det jo, og det tror jeg må gjelde for deg: Du har startet med flott vektnedgang hittil, og nå har du en plan for det videre løp som absolutt skulle være gjennomførbar for deg. Koselige "minnestunder" over tapte kilo var også med, det likte jeg godt.

 

Jeg bør nok gå i mitt lønnkammer og tenke igjennom min plan, jeg også. Kommer tilbake med det!

 

Hilsen

resolutt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, Resolutt. Jeg skal titte innom og se hva du finner på. Koselig å høre fra deg i allefall.

Og så vil jeg ønske velkommen til ett nytt fjes. Slankogblid, trivelig at du stakk innom.FLott at du har klart å følge planen hittil, vi kan slå følge på resten av vegen. Hva veier du, og hvor mye har du planer om å gå ned?

Har du egen tråd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker stadig på mange vesentlig og uvesentlige ting... I dag surra det noen tanker inn i forhold til hva som er lurest/best for kropp og forbrenning: å spise helt jevnt, likt fordelte måltid og like mye hver dag ELLER spise ofte, men variert i forhold til kcal pr måltid og pr. dag???

Jeg mener å ha lest en plass at noen har prøvd å spise forholdsvis mye en dag eller 2,- for å få fart på forbrenninga.

 

Pr. tiden har jeg dilla på havregrøt. Faktisk spist det til frokost og kvelds i snart ei uke nå. Med variasjoner som kanel&rosiner (favoritt), knust klibrød m/tranebær oppi grøten!, vaniljeyoghurt, syltetøy, kald melk, cottagecheese+appesinskiver...

 

Søtsuget er stort sett helt borte:-) Har faktisk ikke lyst på sjokolade og kaker lenger (men smaker heller ikke-for det vet jeg trigger lysten)

Og så er jeg veldig sterk i viljen så lenge den er PÅ. Er livredd for at den skal skrus av igjen, for det har skjedd mange ganger før. Tror jeg skal finne opp en innretning som låser denne viljeknappen i PÅ-stilling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Smallgirl
Tenker stadig på mange vesentlig og uvesentlige ting... I dag surra det noen tanker inn i forhold til hva som er lurest/best for kropp og forbrenning: å spise helt jevnt' date=' likt fordelte måltid og like mye hver dag ELLER spise ofte, men variert i forhold til kcal pr måltid og pr. dag???

Jeg mener å ha lest en plass at noen har prøvd å spise forholdsvis mye en dag eller 2,- for å få fart på forbrenninga.

 

Pr. tiden har jeg dilla på havregrøt. Faktisk spist det til frokost og kvelds i snart ei uke nå. Med variasjoner som kanel&rosiner (favoritt), knust klibrød m/tranebær oppi grøten!, vaniljeyoghurt, syltetøy, kald melk, cottagecheese+appesinskiver...

 

Søtsuget er stort sett helt borte:-) Har faktisk ikke lyst på sjokolade og kaker lenger (men smaker heller ikke-for det vet jeg trigger lysten)

Og så er jeg veldig sterk i viljen så lenge den er PÅ. Er livredd for at den skal skrus av igjen, for det har skjedd mange ganger før. Tror jeg skal finne opp en innretning som låser denne viljeknappen i PÅ-stilling[/quote']

 

Jeg vet ikke hva som er best. Har også lest på en tråd at noen prøver å kickstarte forbrenninga igjen med å spise mye en dag eller to. Kanskje dette fungerer best for noen, mens med andre fungerer det best å spise jevnt og trutt med likt fordelte måltid og like kcalorier pr dag.

 

Jeg bruker den sist nevnte faktoren, og det har jeg gjort hele tiden. Og det har fungert for meg. Jeg varierer neppe mer enn 50-75 kcalorier pr dag. Og spiser stort sett de samme menyene hver dag også. Forutenom middagene, de blir varierte. Men jeg spiser jo mange måltid for dag alikevell, jeg spiser 5 ganger om dagen i tillegg til at jeg spiser frukt til ett måltid (altså sammen med knekkebrød) og to ganger frukt innimellom måltidene.

Jeg tror blant annet kjomsa (på ned over 40 kilo), praktiserer den andre metoden. Etter hva jeg har forstått så spiser hun mindre enn hva hun skal (i følge Grete Roede) de fleste dagen, men så kickstarter hun forbrenningen med å spise mye en dag eller to. Hun har gått ned mer enn meg på kortere tid.

 

Så hva som er best er vel vanskelig å si, men jeg har altså da valgt å ligge så tett opp til det GR anbefaler, som jeg klarer.

 

Hehe, vet ikke om dette gjorde deg noe klokere i det hele tatt da :D

 

Det er nok kjempelurt å sette deg delmål underveis. Det gjorde jeg helt fra starten av, men mine var "tideløse" (du kan se de i første eller andre innlegget i tråden min), jeg setter bare ok og dato når jeg har nådd de. dette har fungert for meg, og jeg har aldri blitt skuffa fordi jeg ikke har nådd målet mitt innen "riktig" tid.

 

Håper du får en fantastisk flott og sunn helg

 

Klem fra Biggirl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, biggirl. Jo, jeg tror faktisk jeg ble klokere. Det var omtrent slik jeg hadde hørt det før. Og så tror jeg også at det kanskje er best for kroppen å ha det noenlunde stabilt og forutsigbart!?

Jeg har kikka innom din tråd, og tror det er veldig bra å ikke sette datoer. Det er vanskelig å beregne tiden det tar, og det er ikke alltid så mye man kan gjøre med det uansett. Så lenge jeg følger mat-planen og trimmer regelmessig,- så har jeg ikke så mange påvirkningsmuligheter. Og da vil det være ned-tur hvis ikke vekta følger planen min.

 

Jeg skal titte litt innom de andre trådene. Det er så mye å lese her at jeg har ikke vært innom de andre diskusjonsgruppene enda.

 

Ha en fortsatt fin slankedag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deilig med helg, som alltid. Og så synes jeg faktisk at helgene er enklere enn uka. Jeg har da bedre tid til å planlegge og tilberede måltider. Og så sover jeg lenger, så det blir forholdsvis mye mat å fordele på resten av dagen. Så lenge jeg ikke skal på fest eller middager så har jeg god kontroll.

 

I kveld har ungdommene bestilt taco. Jeg har kjøpt fullkornslefser, karbonadedeig + masse grønnnsaker. Har faktisk også kjøpt en pakke med vegetar-fyll,- som kun skal blandes med hakkede tomater (100 kcal/100g). Jeg har ikke planer om å bli vegetarianer, men skal prøve denne.

Nå skal jeg straks på spinning, skal trene litt styrke etterpå. Det er egentlig litt for fint vær i dag til å trene inne- men det ble nå slik. Håper det kan bli en skitur i lag med mannen i morgen.

 

Jeg strever litt med tålmodigheten for tiden. Ikke det at jeg har lyst eller planer om å gi opp, men det er så LEEEENGE igjen til jeg når målet. Selve opplegget fungere bra. Håper på et par kg til før påske, men det vises jo nesten ikke. Jeg har daglige samtaler med meg selv, håper det hjelper. Jeg VET jo alt det om at ting tar tid, men likevel.

Tiden går fort, jeg får trøste meg med det.

 

Ønsker alle ei riktig god helg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor se lenger enn til påske, jess? 2 kg til påske, DET er MÅLET.

 

Etter påske kan du jo finne på at du vil gå videre, hvis du føler for det da. Eller du kan velge å stoppe en stund, og bare kose deg med de kiloene du har greid å gå ned.

Kanskje må du samle deg litt da og få kroppen til å like seg med færre kilo?

 

Men NÅ er det påskemålet som gjelder, ikke sant?

 

Kos deg med helgefred og helgemat!:)

Hilsen resolutt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vriompeis

Selv to små kilo kan synes! Litt cm her og der og plutselig så er det klesplagg som er blitt litt romsligere. Har du kanskje noen klær du ikke har brukt på en stund som du kan prøve? Sånn for å få opp motivasjonen litt igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å, Resolutt- jeg beundrer din tålmodighet. Jeg er mer tålmodig nå enn da jeg var 20, du ligger noen år foran meg i løypa så det kan være håp for meg også. Og det er ikke det at jeg ikke vet eller forstår at det må være slik-sukk.

Jeg har snoket rundt i mange tråder og ser at enkelte raser ned i vekt. Tror egentlig ikke det er bra for meg å lese slikt. Skal heller høre på min kursleder som sier 0,5-1kg i uka, og jeg ligger jo der.

Jeg er ikke klar for å stoppe eller ta pause pr.dd. Jeg klarer meg fint med tilmålt meny, så jeg har egentlig ikke noe å sutre for. Det hadde bare vært så deilig å være 70 kg NÅ. BastaBom!

For visst er det påskemålet som teller, det er det vi skal konsentrere oss om!

 

Og så skal jeg prøve ditt råd, Vriompeis. Kanskje jeg finner noen plagg i skapet. Det hadde vært veldig hyggelig:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siste dag før siste kurskveld! Håper jeg har hatt en rimelig ok nedgang denne uka. Har trimma litt ujevnt, de dagene jeg har trent har det blitt mye og så har jeg slappet av i heimen resten. I går var jeg på spinning + bodypump, kjenner det godt i muskullaturen i dag. Ble skikkelig sliten og det føltes veldig bra i går kveld. I dag er det uvær, snøstorm, grått og kaldt. Hadde jo håpa på en skitur i dag, men det frister ikke. Skal prøve å få mannen med ut på en rusletur gatelangs i løpet av dagen.

Jeg har foreløpig ikke gjort noe framstøt i klesskapet. Må sikkert ned ca 10 kg før det skal merkes vesentlig- så jeg avventer litt. Jeg kan ikke nedlegge at jeg lot meg selv bli så bæl-feit før jeg tok affæra. Jeg har ikke veid meg siste 1/2-år, det var bare trist uansett. Og så gremmes jeg når jeg tenker på f.eks jula hvor jeg fråtset i sylte, rødvin,julebrød, akevitt, moltekrem, småkaker og snop.

Lurer på hvor diger jeg kunne ha blitt hvis jeg ikke hadde "våkna"? For det er som Resolutt sa: Jeg er egentlig tynn, men har bare lagt på meg...

 

Hmmm... tror jeg er inne i en grublefase for tiden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag fikk jeg lønn for strevet:-) Har gått ned 1 kg, tilsammen 6,1.

Jeg fikk også på meg en bukse som hadde vært for trang! Så humøret er bra, og jeg skal ikke sture selv om det sikkert blir mindre nedgang neste uke. Nå er kurset ferdig, så nå er jeg alene om prosjektet igjen. Da er det godt å vite at jeg har vektklubben.

 

I dag kokte jeg fullkornsmakaroni, tømte oppi 1/2 pose grønnsaksblanding, litt hakka tomat og krydra det hele. Serverte "blandingen" + råkost til fiskekaker. Helt ok. I morgen blir det kyllingkjøttboller i salsa, salat og potet(til meg) + pasta til resten av familien.

 

Ha en fin uke alle sammen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måtte bare innom for å hilse på og gratulere deg med det fine resultatet!

Det er fra nå av du begynner å kjenne det på klærne dine; og det har du merket!

Kos deg!

resolutt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med kjempeflott resultat. Kjempested nedover for deg - må være utrolig godt å se:)

 

Stillstanden hos meg til tross - jeg fortsetter ufortrødent videre jeg. Skal nok ikke gi opp nei - det er tross alt helsa som står på spill. Kroppen har jo ikke godt av å drsse rundt på alle disse ekstra kiloene.

 

Trivelig og flott slankeuke til deg fra en lettere misunlig Pandora:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for koselige meldinger. Pandora: jeg forstår faktisk ikke helt hva det er som avgjør om vi går ned lite eller mye en uke. Jeg spiser litt mindre kcal, skulle kanskje hatt meny 3 (grense) - men ligger på ca 2. Velger en litt lavere meny fordi jeg blir mett av den + at det ser ut til å gi bittelitt raskere vektreduksjon. Har ingen planer om å gå fortere ned, for det tror jeg ikke lønner seg på sikt. Det jeg kan si er at jeg veier ALT, skriver ALT og foreløpig ingen utskjeielser. Heng på, gi deg ikke- du vil gå ned på sikt- noe annet vil være helt uforståelig. Kanskje kroppen trenger litt påvenning???

Evelyn, så koselig at du stakk innom. Jeg har lest en del av bloggene dine, og er kjempeimponert over deg. Du er til stor inspirasjon. Jeg skal holde på "i lag med dere" i 8 uker, skal på kurs igjen i slutten av april! Har lyst til å kjenne litt på hvor god kontroll jeg egentlig har.

Og Resolutt, du tapre kvinde med ny-avtatt gips. Koselig at du stikker innom, jeg har skrevet litt i tråden din.

 

Jeg må snart ut og handle meg ei bukse eller to. Har "straffet" meg selv med å ikke handle bukser, delvis fordi det ikke er lett å finne noe fint, og delvis for å få meg selv på trua til å gå ned i vekt først. Men nå er det nesten krise i skapet. Kasta 2 stk i går, de var helt utslitte. Og det ligger faktisk ikke noe særlig og venter på at jeg skal krympe inn i de heller. (Har vel spjæra de, tenker jeg)

Skulle gjerne holdt ut ca -4 kg til- da er det litt større sjanse for å finne noe som kan passe ei stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke hatt sett direkte sammenheng mellom inntak/trening og ukentlig vektreduksjon,- men så gjorde jeg et "gøyalt" regnestykke. Har summert alt jeg har spist på de siste 7 ukene, og beregnet netto inntak etter trim. Er kommet frem til at differansen mellom inntak og uttakt ble ca 45000 kcal. Og så har jeg hørt at 7000 kval tilsvarer ca 1 kg (har også hørt 10.000-vet ikke helt hva som stemmer) Og 45000 kcal / 7000 er tilnærmet 6,5 kg. Jeg har gått ned 6,1-så dette stemmer forbausende bra for mitt vedkommende.

Stemmer helt sikkert ikke pr. uke- men jeg skal sjekke om ei stund om det noe hold i min matematiske tilnærming

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Jess, og gratulerer så mye med flott nedgang!!

 

Regnestykket ditt var morsomt :) Jeg tror det stemmer sånn ca jeg for min del... I hvert fall til ett vist punkt hvor en ukjent faktor slår til og lager kluss i hele systemet :)

 

Uansett - lykke til i kommende uke, jeg skal følge med på deg :)

 

Klem fra Vilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei jess,

 

det er SÅ gøy når vekten går nedover og du kan begynne å kjøpe klær i mindre størrelser! Spesielt er det gøy når du ikke trenger å gå i avdelingen for store klær lenger..... eller skal vi heller si avdelingen for nitriste klær? Selv har jeg unngått å handle klær de siste 10 årene, kun kjøpt det aller mest nødvendige.

 

Men dyrt, dyrt.... :-) for når du koser deg med å kjøpe nye klær så finner du ut dette er gøy. Mikse antrekk etc så da er det ikke bare klær lenger, men sminke, vesker, sko, smykker, vesker, sko, vesker, sko. Har nok utviklet en veske og skomani i det siste :-) Men jeg trøster meg med at jeg har 10 år å ta igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, Vilde- det er ikke lett å beregne dette helt riktig,- men håper at det jevner seg ut på sikt. Ser for min del ut til at trim slår ut uka ETTER at den er utført, men 7 uker er tynt materiale for å lage noen doktorgrad :-)

 

Og Piggen, jeg skal tillate meg å gå litt "amokk". Tilogmed mannen min synes jeg handler lite klær, noe venninnene mine synes er veldig merkelig. Men det er ikke så artig å handle "lagerfrakker" ol

Jeg er nå en ganske nøysom dame- så jeg pantsetter nok ikke huset for å shine meg opp :-)

Og så gleder jeg meg veldig til jeg skal klare å følge mannen min på skikkelige fjellturer. Det er virkelig noe som frister. Vi har jo gått noen turer, men jeg har blitt FRYKTELIG sliten av store stigninger opp på de høye fjell.

 

Jeg ønsker dere begge en riktig god slankeuke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bærbar'n er blitt mitt fang-barn når jeg faller til ro foran tv'n, i go'stolen osv- og jeg havner stadig innom her. Noen som vet hvor mange trimpoeng man kan få for en halv time i vektklubben?

 

Jeg har vært på intervall-spinn i kveld. Formen var strålende, og det er deilig å trene på sånne dager. Noen ganger er det bare TUNGT.

Det er så glatt, sørpete og guffent ute at det har blitt lite turer i det siste. Ser virkelig fram til vår og bar-mark. Her i Nord kan vi aldri være sikker på når våren kommer, hvis skaren bærer til St.Hans så blir det ein sein vår:-)

Nei, nå er det kvelden....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er så flink, så flink!! Skjønner du synes livet er hærlig!! Bare vent til du skal på shopping.... plutselig så må du ha med bærehjelp for å få alle pakkenellikkene hjem!!!

 

Ha en fortsatt fin uke!!

 

Klem fra XXL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og det er ingen unnskyldning for å forsake trimturene!

Og så har jeg gjordt det allikevel.

Har følt meg litt småtufs og "rar" hele uka - og livredd influensaen skulle slå meg ut til helga. Da skal vi nemlig på hotell-weekend og feire en 65-års dag. Og den vil jeg bli med på:-)

Nå ser det ut til å gå sånn noelunde bra da. Har vond og sår hals - og hoster som en storrøyker ( jeg røyker ikke altså!!). Så det går i store mengder Fisherman's - og hostesaft ( som ikke hjelper det spor ) - og Strepsil innkjøpt på Tenerife i høst:D

Men er litt bedre i dag - hurra for den!

 

Har nok en berettiget mistanke om at helga ikke akkurat hjelper til på en skikkelig nedtur på vekta mandag morgen. Men har vært nøktern og sunn i uka - så jeg satser på stillstand iallefall.

 

Trivelig helg fra Pandora

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share


×
×
  • Opprett ny...