Gå til innhold

Sunne og nydelige middagstips

Gjest Anonitota

Anbefalte innlegg

Gjest Anonitota

Hei!

Jeg vil gjerne dele 2 av mine yndligsretter med dere.

Deilig lørdagsmiddag/kveldskos som jeg ofte lager er:

Steker karbonadedeig, kyllingkjøttdeig, svinekjøttdeig eller kyllingfileter skåret i strimler (ta det dere liker best) i litt olje. Tilsett tacokrydder, peppermix og grillkrydder alt etter smak og litt vann. La vannet koke inn. Skjær så opp salat, løk, tomater, paprika og agurk. Lag dressing av rømmekolle tilsatt en pose dip-mix med den smaken du liker (min favoritt er Garlic). Varm pitabrød i ovnen. Fyll pitabrødene med det som måtte ønskes av salat, maiskorn og kjøttet. Hell 1 ss dressing over. Dette er magert og smaker nydelig! Jeg har hatt middagsgjester flere ganger og servert dette, og det har blitt manges favoritt!

Jeg er også veldig glad i biff med bakt potet. Jeg har alltid laget hvitløksmør som jeg har hatt i poteten + masse rømme, men dette blir da langtfra magert. Jeg lager i stedet rømmekolle tilsatt garlic dippmix (samme som dressingen over) og har dette i poteten i stedet. Nydelig! Da kan jeg spise bakt potet med god samvittighet :-) Server en frisk salat eller kokte grønnsaker til.

Håper dette frister nå som det snart er helg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette så godt ut. Lager du rømmekolle selv? Vet du får det i butikken, i hvertfall i de store kjedene. Jeg bruker kesam. Vet du om det er stor forskjell på dem? Også bruker jeg dressingene som skal tilsettes rømme eller olje, de små grønne posene.

Kom gjerne med flere gode tips.

God helg - snakkes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonitota

Hei!

Jeg bruker også mye kesam i stedet for rømmekolle. Du får kesam ned i 1 % fett.

På fredag lagde jeg gryterett og her er oppskriften:

Til 4 personer:

500 g karbonadedeig

1 gul løk

sopp

1/2 paprika

1 pose sjysaus

1 pose fløtesaus (Toro)

3 ss tomatpure

1/3 boks med Sans Creme fraice 10%

Salt og pepper

Slik gjør du:

Brun kjøttdeigen (jeg krydret denne godt med grillkrydder og pepper)

Hakk opp grønnsakene. Skjær soppen i skiver. Soppen brunes også. Jeg har en fin titanpanne, så jeg bruker hverken smør eller olje når jeg bruner ting, men brun kjøtt og sopp i litt olje hvis det trengs.

Lag sjysaus og fløtesaus etter anvisning på posen. Tilsett tomatpure, karbonadedeig og grønnsakene. Smak til med salt og pepper. La dette koke i 15 minutter og tilsett til slutt Creme fraice.

Kjempegodt!

Lørdag lagde jeg "slanke"-fondue (til alle dere som er fondue-fan og har fonduesett):

Skjær opp biff i terninger (beregn ca 150 g pr pers)

Skjær opp sopp i skiver

Lag salat med valgfrie grønnsaker

Sett frem krydder av ulike sorter.

Lag en sterk buljong i stedet for oljen som kjøttet kokes i:

Buljong:

2 kjøttbuljongterninger

3/4 liter vann

1 ss tomatpure

2 hvitløksfedd - hakkes

1/2 ss Worchestersaus

Noen dråper Tabasco

Lag fonduesauser (disse har jeg funnet i en Grete Roede-kokebok og de smaker nydelig):

Rød fonduesaus:

1 dl skummet kulturmelk

1/2 dl lettmajones

1 fedd hvitløk - hakkes

1/2 ts sennep

1/4 ts Worchestersaus

Salt og pepper

Grønn fonduesaus:

1 dl skummet kulturmelk

1/2 dl lettmajones

1 fedd hvitløk - hakkes

5 ss hakket persikke

5 ss hakket gressløk

Salt og pepper

Gul fonduesaus:

1 dl skummet kulturmelk

1/2 dl lettmajones

3 ts karri

Salt og pepper

Server grove baguetter til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette så jammen godt ut. Har du noen kalorioversikt på denne gryteretten da?? Som sagt bruker jeg en del Kesam 1%. Spiste taco på lørdag og brukte da kesam med sånn dressingpulver i! I stedenfor rømme. Også klarte jeg en hel lørdag uten potetgull!! jeg er nemlig kjempe glad i potetgull!!! Menjeg måtte ta to never på søndag. Men det er jo lite i forhold til hva jeg bruker!! Har gått ned 0,5 kg sist uke, og da bli jeg så innspirert til å spise sundt at jeg ikke hadde lyst på godis på lørdagen. Da var det tur, og søndag snømåking!!

Snakkes. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonitota

Det må jeg jammen si! Ne en halv kilo er kjempebra på en uke! Flink til å trimme er du jo også, så da tenker jeg du har god samvittighet selvom det ble 2 never potetgull på deg. Man må kunne unne seg litt kos innimellom!

Jeg har beregnet at det blir ca 350 kcal pr porson (ca 270 g) med gryterett og ris.

Prøv den og kos deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yes, denne oppskriften skal jeg prøve en dag denne uka. Har skrevet ut, så den ligger på kjøkkenbenken hjemme!! Resten av uka hadde jeg tenkt å prøve noen av Grete R middagstips som jeg finne rpå disse sidene. Jeg går nemlig ikke på noe kurs, jeg prøver meg selv. Men har gått på flere kurs tidligere, så jeg vet hva det går ut på. Også har jeg noen gamle kursbøker laaaangt inni skapet! :D Må nok tene mer sånn ellers. Ble litt ekstra i helgen. Men det er vinterferie i Oslo og jeg kan bruke litt tid på meg selv i steedenfor å måtte passe på at unga kommer seg dit de skal i rett tid osv.... bare meg denne uka!! Så i kveld blir det en tur ut på tur håpe jeg.

Snakkes....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonitota

Jeg har gått til innkjøp av skritteller og den fungerer psykisk på meg - føler at jeg må ut på tur for å få gått de skrittene jeg har som mål daglig :-) Den ligger i bukselomma hele tiden. Det er så deilig at det går mot lysere tider! Håper å møte sommeren i en slankere utgave ;-)

Hvis du handler på Rema 1000 så har de en avtale med Grete Roede om å føre forskjellige lett-produkter. Der handler jeg pølser med mindre fett, bacon og andre matvarer. De har et stort og godt utvalg. Nesten hver søndag unner jeg meg egg og bacon til frokost. Bacon med 9% fett er kjempegodt! Pølser og potetstappe kan man jo også spise med god samvittighet bare man velger de lette pølsene.

Lykke til med gryteretten! Er du glad i hvitløk eller andre grønnsaker, så putt dette også oppi :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har skritteller på mobilen min. Så jeg har brukt den ett par dager, for den lagrer også . Men jeg stoler ikke helt på kaloriene den sier jeg har brukt, for jeg kan ikke legge inn vekt og høyde! Men den teller skritt i hvertfall. Er det 10000 skritt som er anbefalt?? Jeg har en sittestillende jobb, så da jeg hadde den på meg her en dag, hadde jeg gått ca. 5500. Syntes jeg "aldri" sitter i ro hjemme, men jeg kan nok gå enda mer.... den dagen gikk jeg ikke på tur da. Det var en helt vanlig dag.

Snakkes...:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonitota

Det er vel minimum 10000 skritt som anbefales ja, men jeg har også en stillesittende jobb, så det er vanskelig å gjennomføre enkelte dager. Jeg går til butikken og tar trappene i stedet for heisen osv, men må gå meg tur for å komme opp i 10000 skritt.

Jeg tror at bare man er bevisst på å bruke bena i mange situasjoner i stedet for å bruke bilen så gjør det at kroppen blir i bedre form. Antall skritt er ikke så viktig. Jeg har en datter på 2 år og trenger bil til jobben da jeg både leverer og henter i barnehagen hver dag. Forsøker heller å ta meg en tur ut i lunchen eller en rask kveldstur. Alt hjelper :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest slankogblid

I løpet av uken så liker jeg å har en rett som oser av chili og hvitløk.

Er ikke sikker - men har jo hørt at dette kan sette litt fart på forbrenningen - noen som vet noe om dette?

Ihvertfall så bruker jeg ofte kyllingkjøttdeig eller vanlig kylling (til steking), masse grønnsaker som jeg koker eller har i wok (brokkoli, gulrøtter, blomkål, løk osv), så lager jeg sausen som består av hakkede tomater på bokser og putter i her gjerne 4-5 chili opphakket og opphakket hvitløk. Så blander jeg alt sammen til slutt slik at de får et oppkok. Ved siden av har jeg enten villris eller fullkorn speltpasta - smaker smaskens! (Kan også ha chasewnøtter i sausen.)

Aner ikke hvor mye kalorier dette blir, men tror det er mange vitaminer her.

Bruker lite fett/olje til steking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode oppskrifter! Prøvde den med pitabrød i går og den var kjempe god, hadde problemer med å stoppe når jeg skulle selv om jeg var mett:-)

Må nok prøve flere av dine oppskrifter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...
Gjest Anonitota

Det som øker forbrenningen (har jeg hørt i alle fall) er chili, grønn te moderate mengder med kaffe og kanel. En teskje kanel pr dag skal være bra. Putt det i kaffe for å krydre denne (veldig godt) eller ha det i annen mat som en smakstilsetning der det passer.

Chili og hvitløk virker også veldig utrensende og er jo godt for så mye.

Flere tips tas imot med takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...
  • 3 weeks later...
Gjest Anonitota

Så fint at dere liker oppskriftene mine. Jeg har ikke vært her inne på en stund, men skal legge ut noen flere av mine magre matretter som jeg har laget.

Jeg elsker mat og er glad i å finne på magre varianter av det jeg liker godt. Jeg bør bare bli flinkere til å skrive opp oppskriften.

Tusen takk for tilbakemeldingene i alle fall :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 weeks later...

Jeg ble inspirert av tråden og vil gjerne dele et par av mine magre fiskeretter.

Laks i folie

1 stk laksekotelett

Noe hakket purre

2 ss Tacosaus

Putt det i folie og stek det i ovnen (jeg er ikke så godt på tid og temperatur, men det finner dere ut av).

Idag hadde jeg kokt sommerkål ved siden av, hmm..

Sei i tomat

Løk

Hermetisk tomat

Seifilet

En annen rett er sei i tomat som ble oppfunnet for å få barn til å spise fisk.

Brun løk lett, legge dette lagvis i ildfast form med hermetiske tomater og rå tina seifilet av ønsket mengde.

Stek i ovnen på 180 grader i 45 min (ca.).

Alternativ til sei i tomat er å putte makaroni i forma, da får du hele måltidet i en form.

Begge rettene kan også brukes når man har gjester. Lag gjerne en grønn salat og server godt brød ved siden av seiformen når dere er flere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 years later...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Opprett ny...