Gå til innhold

Strekkmerker og overflødig hud


Gjest MzBlond

Anbefalte innlegg

Gjest MzBlond

Hei

 

Har som mål å komme ned til 70kg. Dette medfører da at eg har ca 30kg å ta av.

Det eg lurer på og er redd for er at eg skal få overflødig hud på magen da eg har mykje feitt ved nederste del av magen.

Har og fått ein del kraftige røde strekkmerker over heile kroppen,dei vil nok alltid vere der :) men ved de bli mindre synlig etterkvart?

Håper nokon kan svare meg.

Kan nevne at eg trener både styrke og utholdenhet og innenforstått med at det har tatt tid å gå opp i vekt og det vil ta tid å gå ned i vekt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å jada. Har akkurat gått ned 30 kg, og veier nå ca.70 kg. Trener 3-4 ganger i uken. Det er klart det blir litt slapp hud når fettet blir borte og skinnet blir litt "tomt", liksom. Huden på armene og under baken er litt slapp, men huden på magen er verst. Der er det en del overflødig hud, ja. Aner ikke om det blir borte noen gang. Noe vil kanskje gå inn med tiden hvis jeg er flink til å trene magen? Det har kanskje noe å si hvor lang/kort tid du bruker på vekttapet? Strekkmerker har jeg ikke vært plaget med, så der har jeg ingen erfaring.

Lykke til med målet ditt!

NinniR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med overflødig hud er mitt mareritt også. Bukplastikk kan være et alternativ, men de anbefaler ikke det før man har fått de barna man ønsker - og jeg har ikke fått noen enda. (og iom at jeg ikke har Manden som skal til engang blir nok dette langt frem i tid, hehe)

 

Kurslederen min tipset om at alger virker sammentrekkende på huden. Så hun anbefalte oss å gå på en helsekostbutikk og kjøpe krem/olje som inneholder masse alger! Desverre har jeg gullfiskhukommelse og husker ikke helt HVA med algene som er så bra, men mener det har noe med at de stimulerer hudcellene. Har ikke prøvd det selv enda, men har store planer om å gjøre det. Verdt et forsøk :)

 

Lykke til!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olje med mye e-vitamin hjelper til en viss grad pga at den øker elastisiteten i huden og gjør derfor at huden lettere "trekker seg sammen" etter hvert som du blir smalere. Massèr oljen inn i huden en til to ganger om dagen.

 

Når det gjelder strekkmerker vil de vanligvis bli blekere etterhvert. Mine er bare lyse striper i huden nå, men var rosa-lilla da de dukket opp. Strekkmerker er jo en slags arr i underhuden, så de oppfører seg litt som andre arr; de blir mer usynlige etter en tid.

 

Den beste måten å unngå slapp hud på er sikkert å gå rolig ned i vekt så huden får tid til å "følge etter" resten av kroppen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hybelkanin

Siden du ikke har barn, og ikke kommer til å få barn på en liten stund regner jeg med du er ung? Lettere for oss unge å slippe løs hud etter vektnedgang... Men jeg har både lest og hørt at løs hud på magen kan forbedres ved hard magetrening, fordi musklene "trekker" huden opp jo større og bedre trent de er...

 

Gå sakte ned er også et godt tips, men utrolig kjipt når man vil ned NÅ! Så føler veldig med deg... Har selv gått ned ca 25kg og har i underkant av 10 igjen, noe løs hud hos meg (jeg kan ta en klype hud på armer og mage), men ikke som andre kan se... Fettet mitt er ganske jevnt fordelt, så det hjelper jo, men ellers er styrketrening det eneste for oss som ikke kan ta bukplastikk med en gang. Du får det dekket hvis det henger mer enn 2,5 cm ned og du må ha en BMI på mindre enn 25, ellers må du betale for det selv. Jeg synes ikke jeg trenger det, men kanskje når jeg har fått de barna jeg vil ha, men det valget tar jeg da:)

 

Strekkmerker er noe hærk, men de blir svakere etterhvert... Når du er på stranden kan du jo tenke på at strekkmerker er noe de fleste har, både menn og kvinner, og kjæresten min legger ikke en gang merke til strekkmerker, ikke sine egne en gang (han har litt på lårene etter trening)! Så generelt så er det kvinner som er sin verste fiende når det gjelder appelsinhus og strekkmerker...

 

Masse lykke til med vektnedgang! Dette skal bli en lettkledd og bra sommer for oss alle, uansett kropp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MzBlond

Takker for svar og tips:) Er 23år og ingen barn er planlagt i nær framtid:) Feittet på kroppen er ganske jevnt fordelt så håper at huden vil med tida vil trekke seg tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tussijenta

Jeg har nå gått ned ca 27 kg på 1 år, og har vel ikke så mye løs hud og jeg har faktisk ikke trent noe. Trening hjelper på løs hud, men hudn kan og bruke to år på og trekke seg sammen, så kan hende du får litt løs hud, men at det retter seg med trening og tid.

 

Jeg har løs hud på magen da, men det kommer etter første svangerskap da jeg var stor som ett hus, men det er ikke noe verre nå etter 1 svangerskap til og slanking.

Fikk og strekkmerker over hele magen 1 gang, men de er veldig lyse nå og synes ikke så godt. Da så det ut som hele magen var revna, alt var rødt og fælt.

 

Masse lykke til med vektnedgang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Trening hjelper dessverre ikke på løs hud, kun på muskelmassen.

Men kan ikke stramme opp huden ved trening, det er umulig. Hud er ikke en muskel.

Jo yngre du er jo større sjanse for at huden trekker seg fint sammen ettet vektreduksjon. Dette henger sammen med hudens elastiske egenskaper. Har du mye strekkmerker, enten som res. av svangerskap eller stor vektøkning, har du også en lite elastisk hud. Derfor har du også mindre sjanse for at huden vil trekke seg sammen igjen etter vektreduksjon. Mange kirurger anbefaler at du venter i to år etter vekttap (og de vil at du skal ha stabil vekt i to år) før du gjør en ev. bukplastikk.

 

Selv er jeg 47 år og tok av 40 kg på 11 måneder ( i 2006). Jeg hadde strekkmerker etter mine svangerskap for over 20 år tilbake.

Resultatet av min vektreduksjon bli en full bukplastikk for et år tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Var hos kirurg i dag og snakket om overflødig hud på magen etter vektreduksjon. Det blir ikke borte med mer trening, sa han, men muskulaturen kan gjøre resultatet penere. Huden kan bli enda slappere om jeg går ned mer i vekt. Det blir bukplastikk til høsten på meg. Jeg er glad over å slippe å holde på mageskinnet når jeg trener for at det ikke skal gjøre vondt. Nå er jeg enda mer motivert til å holde vekten!

NinniR:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noe man bare må ta med på kjøpet når man velger å ta en sånn operasjon. Du burde fokusere på og spise sunt og magert,og det er slettes ikke sikkert du klarer å trene etter 4 uker. Jeg begynte ikke å trene ordentlig før det var gått 2,5 måneder,det er veldig forskjellig fra person til person.

 

Men det viktigste blir jo å fokusere på å ikke gå opp igjen men å holde vekta stabil de ukene du må være i ro. Og dessuten,hvis du er godt trent fra før så skal det ikke så mye til før du har trent deg opp igjen etter en sånn stillstandperiode.

 

Jeg hadde samme bekymringer som deg før min bukplastik men det gikk helt fint..

 

-makrell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre hvilke erfaringer andre har gjort. Takk for at du deler, Makrell. Lurer på om jeg burde gå ned noen ekstra kilo så jeg har noe å gå på. Har nådd trivselsvekten min, men det ville være utrolig kjipt å gå opp igjen fordi jeg ikke får trent på flere uker.

NinniR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tussijenta

I dag er det 13 dager siden min bukplastikk. Og fram til nå har jeg tatt det med ro, men vært flink med maten så vekta har faktisk gått ned. Og i dag var jeg ute og gikk tur. Så selv om du ikke kan trene etter en bukplastikk så kan man etter 2 uker gå turer og gjøre lett husarbeid og sånn. Så er du flink med mat og går en rolig tur hver dag er jeg skker på at du ikke går opp noe.

 

Jeg har fått beskjed om at jeg ikke får trene på 6 uker og helst ikke trene magen på 3 mnd. Men jeg har sydd magemusklene og, så det kan jo ha noe og si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NinniR

Gratulerer! Håper operasjonen var vellykket så langt. Takk for erfaringsdelingen, det er kjempenyttig å lese hva andre har opplevd. Det er kjekt å vite hva man skal spørre om eller forvente seg i forbindelse med en operasjon. Du sier du har fått sydd magemusklene, kan du si noe mer om det?

NinniR:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...