Gå til innhold

Hvor mange kcal skal hvert måltid inneholde?


Gjest margus
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg er kanskje litt "treig" men hvor finner jeg en oversikt over hvor mange kcal et måltid bør inneholde?

Totalt for frokost, lunch, middag osv osv..

I ekempelet under Slik Bruker Du Arbeidsboken så står det Anbefalt inntakt 3700kcal nesten øverst på siden. Dette kommer ikke dette opp over dags-oversikten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer kanskje på ca det samme som deg... hvordan finner man ut hva som er anbefalt kaloriinntak per dag? Er det 3700? Dette har vel noe sammenheng med kaloriforbrenningen også...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tviler sterkt på at deres anbefalte kaloriinntak er 3700, det må kun være ett eksempel eller noe.

 

Jeg har ett anbefalt kaloriinntak på 1300...

 

Og slik er mine måltider fordelt:

 

Frokost: 200 kalorier

Lunsj: 200 kalorier

Middag: 400 kalorier

Melk: 200 kalorier

Frukt: 200 kalorier

Kosemerker: 50 kalorier

Diverse: 50 kalorier

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Louise: jeg bruker frukt og yoghurt som mellommåltid, synes det fungerer veldig greit.

 

Yoghurten går inn under melkerasjon, siden jeg ikke drikker melk.

 

Ett lite tips er å lage en skål med yoghurt mild naturell (1 -2 begere) og kutte opp agurk i terninger, krydre med salt og pepper og spise ett knekkebrød til. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fylt ut alt' date=' men hvor står i tilfelle denne anbefalingen?[/quote']

 

Det står under dagsrapporten...

 

Gå inn på idag f.eks, så ser du under Mat, før Frokost..

Der skal det stå et eller annet på anbefalt inntak..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står under dagsrapporten...

 

Gå inn på idag f.eks' date=' så ser du under Mat, før Frokost..

Der skal det stå et eller annet på anbefalt inntak..[/quote']

 

Står ikke hos meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, nei da vet jeg ikke :)

 

Jeg har gått på GR kurs, og da fikk vi tilgang til arbeidsbok på nettet, så jeg fikk fylt inn mitt anbefalte kaloriintak da.

 

Dere kan jo kanskje regne ut hvor mye dere forbrenner daglig selv, og justere kaloriintaket deretter?

 

På denne siden så står det at en reduksjon på 500-800 kalorier daglig vil gi en sunn vektnedgang. Så dersom du f.eks forbrenner 2200 kalorier pr dag, så kan jo inntaket ligge på f.eks 1600 kalorier.

 

Jeg har en sånn "formel" hjemme i kursboka, hvor man kan regne ut hvor mye man forbrenner daglig. Denne tar da hensyn til kjønn, alder, høyde osv..

Er på jobb nå, så jeg får ikke gitt dere denne formelen, men dersom det er ønskelig kan jeg skrive den inn litt senere idag.

 

Evt ta kontakt med Vektklubbens support og høre hva de sier...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en sånn "formel" hjemme i kursboka' date=' hvor man kan regne ut hvor mye man forbrenner daglig. Denne tar da hensyn til kjønn, alder, høyde osv..

Er på jobb nå, så jeg får ikke gitt dere denne formelen, men dersom det er ønskelig kan jeg skrive den inn litt senere idag.[/quote']

 

JAA, svært gjerne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller gå på iform.no under menyen fitnesskalkulator er det to kalkulatorer for å regne ut dagsbehovet. Prøv på begge og se resultatet der.

 

Og for sunn vektnedgang kan man spise en 500-800 kcal mindre enn det hver dag. Det tilsier et vekttap på 500-800g i uka :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HASTER!!!!!!

 

Saty: Kan du (eller noen andre) være så snill å legge ut denne formelen som er i boka? Har prøvd iforms kalkulator, men med så varierende resultat at jeg ikke tør stole på den. Fikk først drøye 2000 så drøye 4000, med bare små forandringer i verdiene. Kunne tenkt meg å sett denne formelen.

 

PLEASE! Klem fra *Anna*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer kanskje på ca det samme som deg... hvordan finner man ut hva som er anbefalt kaloriinntak per dag? Er det 3700? Dette har vel noe sammenheng med kaloriforbrenningen også...?

Regn ut anbefalt kaloriinntak etter denne formelen:

 

(vekt x 10)+(høyde i cm x6,35)-(alderx5)-161(kvinne) eller 165(mann)=hvilestoffskiftet.

 

Så skal du gange hvilestoffskiftet med 1,3 hvis du har lav hverdagsaktivitet (uten trim), 1,4 hvis du har normal hverdagsaktivitet (uten trim), eller 1,5 hvis du har høy hverdagsaktivitet (fysisk arb/og eller meget aktiv fritid).

 

Når du har ganget hvilestoffskiftet med faktoren for hverdagsaktivitet, får du tallet for ENERGIFORBRUK FØR TRIM.

Så skal du legge til (trimpoeng pr uke multiplisert med 28,58). (Kurset anbefaler MINST 7 trimpoeng pr uke).

 

Energiforbruk før trim + trimpoengx28,58 =DITT DAGLIGE ENERGIFORBRUK.

 

Menyanbefalinger:

Totalt energiforbruk:

Under 2000 kcal: meny 1 (1300 kcal)

1900-2400 kcal: meny 2 (1600 kcal)

2300-2800 kcal: meny 3 (1900 kcal)

2700-3200 kcal: meny 4 (2200 kcal)

3100 kcal eller mer: meny 5 (2500 kcal)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...