Gå til innhold

Xenical ??- Vet noen dette?


Gjest dotte
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg har fått Xenical av min fastlege som motivasjon. Jeg fikk beskjed om å ta tre tabletter daglig til maten.

Etter å ha lest pakningsinnlegget ble jeg imidlertid veldig i tvil. Der står det at det ikke er nødvendig å ta Xenical til de måltider man spiser lite fett. Jeg spiser stort sett veldig fettfattig kost til frokost og lunch, med litt mer fett til middag. Det står også av en tredjedel av fettet skal bli skilt ut på naturlig måte.

Jeg har gått på 3 Xenical hver dag i en uke, men lurer på om det er lurt og kutte ned til å ta en før hver middagsmåltid. De er jo veldig dyre også.

Noen som vet, eller har synspunkter på dette???

KJempetakknemlig for svar!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legen har forklart det ordtlig hvordan disse virker? Vi må også ha en viss overvekt for å få tilbud om disse. Siden disse virker slik at fettet blir skilt ut av kroppen, vil du måtte spise fettfritt hele tiden, det er hele poenget. Dette er for å innarbeide en rutine med ett fettfattig kosthold før du evnt kutter de ut igjen. Poenget blir borte hvis du skal kutte ut noen tabletter til noen måltider for det gir rom for å "jukse". Jeg har selv aldri prøvd disse tablettene, følger ett vanlig GR kosthold og liker det godt fordi det har rom for "kos":)

Dette burde du ta opp med legen din; disse tablettene er reseptbelagt og hvis du gjør noen forandringer bør du rådføre deg med h*n. Vi må alle finne måter som fungerer for oss selv, men hvis ikke du går på kurs; kanskje du burde vurdere det ved siden av:)

 

Lykke til uansett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått på disse og tok de til hvert måltid selv om jeg ikke spiste noe fett men måtte på do selv om jeg ikke spiste fett. Men det er jo bare 30prosent av fettet som går ut av kroppen hver gang du tar en tablett. Syns ikke dette virket så bra jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Har sjølv gått på xenical to mnd, men slutta fordi dei var så dyre, og fordi eg lurte meg sjølv ved å tru eg kunne ete litt meir med dei. Psykisk så kom eg ikkje noko vidare iallefall, og overvekt sit som oftast i hovudet, har eg ikkje rett? Det som VAR bra med xenical, var den oppfølginga eg fekk frå produsenten. Ein ernæringsfysiolog ringte meg seks gongar i løpet av året, og spurde korleis det gjekk o.l. Fekk veldig god hjelp av henne. Vi avtalte når ho skulle ringe, og det var stor motivasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte Xenical for et par år siden ca. Jeg tok da 3 om dagen til lunsj, middag og kvelds. Jeg gikk ned ca 8 kg på et år (la dem riktignok på meg igjen da jeg sluttet å røke, men kvittet meg med dem igjen hos Grete Roede : )). Jeg kunne ikke lure meg selv til å tro at jeg kunne spise mer, ihvertfall ikke feit mat, for det fikk konsekvenser, he he. Jeg synes at å ta Xenical når man planlegge å endre livsstil og kosthold kan være en god idè, ihvertfall i startfasen som en ekstra motivasjon. Vet ikke om jeg hadde begynt på GR hvis jeg ikke hadde sett at det var mulig for meg å gå ned i vekt. Når du går på GR i tillegg til Xenical tror jeg at jeg ville tatt en om dagen til middag, og ellers ved behov. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, disse pillene kan gjøre deg deperimerte, har gått på disse selv, uten å få noe som helst utbytte av dem, de virker rett og slett ikke hvis du spiser magert. Unntatt at de tar bort de siste næringstoffene du trenger for å gå ned.

Har snakket med fler som har hadd de samme opplevelsene som meg .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Jeg gikk på Xenical i 2004, men måtte slutte fordi jeg ble gravid. Jeg synes det var et slit, måtte mye på do, men det var nok helt sikkert fordi kostholdet ikke var bra nok.

 

Uansett, nå har jeg begynt på Reductil. De skal øke forbrenningen og hindre søtsug og litt matsug.. Og går på GR samtidig. Håper de skal ha god effekt! :D

Der tar man bare 1 tabl hver morgen. Fungerer veldig greit.

 

Hør om du kan få prøve de istedet?

 

Har ikke merket noen bivirkninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lillenurk

Først vil jeg si at jeg har prøvd begge :-)

og gått opp i vekt etterpå også.

 

men det jeg ville si om reductil var at den er ganske hard for kroppen og bør følges opp av lege. man kan fort få høyt blodtrykk, og som vi vet er det mange overvektige som sliter med det fra før og da er det viktig å passe på. noen leger er veldig sløve med det, og da må man ta tak idet selv. uten om det kan må få endel humørsvingninger av det. er jo faktisk egentlig et antideprisiv og går på sult sentert i hjernen. skal liksom innbille oss at vi ikke er sultne. dette er et omstridt preparat og i noen land har det vært snakk om å slutte å gi de.

 

xenical er et oralistat og virker lokalt i tarmen,det er litt mildere preparat og skiller bare ut fett i tarmen.

 

disse preparatene kan være til god hjelp i ekstremetilfeller, men sunt kosthold er vel gjerne det som holder vekten til slutt.,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd Xenical selv for tre-fire år siden, gikk litt ned i vekt (7-8kg), men syntes det var utrolig slitsomt å gå på disse tablettene. La om kostholdet og ble mye plaget med forstoppelse, diare og luft i maven etc. Etter at jeg sluttet med tablettene gikk jeg dobbelt så mye opp i vekt igjen... :D

Nå har jeg gått på GR kurs siden mai 2005, har fulgt 3 kurs og har tatt av 30kg. Disse skal ikke på igjen heller;) Jeg kan med hånda på hjerte si at jeg aldri har gått rundt sulten mens jeg har gått på kurs... Skal enda ned noen kilo til. Men synes faktisk det har vært lettere å gå på GR enn å ta disse tablettene for å gå ned i vekt! Trur ikke det er rette metoden uansett hvor overvektig man er, det viktigste er vel egen motivasjon og pågangsmot ;0) Alle kan hvis en vil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Håper ikke det gjør noe at jeg bumper opp gamle tråder, men vil bare fortelle om min erfaring på dette. :)

 

Jeg fikk Reductil i fjor vår/sommer, og det funket kjempebra! Jeg fikk veldig metthetsfølelse, og slet egentlig ganske mye med å i det hele tatt få i meg mat den første tiden. Spiste en halv yoghurt som la seg som en svær biff i magen. Helt merkelig. Etterhvert greide jeg spise normalt, og jeg tapte 11 kilo på 8 uker. De kiloene har faktik stort sett holdt seg borte etter at jeg sluttet, selv om 3 har kommet snikende tilbake.

 

Jeg var en av de som fikk høyt blodtrykk av Reductil. Synes det var kjempesynd da legen min rådet meg til å slutte, for jeg hadde jo endelig funnet noe som virket for meg. Blodtrykket mitt steg 9 i både over og undertrykk, og 10 er det maksimale det "får lov" til å stige før man må slutte. Jeg har planer om å begynne igjen, men det er jo veldig kostbare medikamenter så jeg må se om jeg har råd til det.

 

Jeg ville mye heller valgt Reductil og få fortere metthetsfølelse enn å løpe på do hver gang jeg har spist noe jeg ikke burde. Medisiner som fremkaller diare for å kvitte seg med avfallsstoffer på den måten vet jeg ikke helt hva jeg synes om, fordi man ved diare mister mye væske. Det må jo selvfølgelig kombineres med et sunt kosthold, men det er jo ikke alle som greier å holde seg til det. Så da ville jeg uansett gått for Reductil. Om man så skulle skeie ut og kose seg litt ekstra så orker man uansett ikke så mye. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min bror gikk ned nærmere 30 kilo med Xenical, og er strålende fornøyd. Han hadde i løpet av månedene han gikk på preparatet fått lagt seg til gode matvaner, og fortsatte å gå ned etter at han sluttet med tablettene. Men dette var jo igrunnen en jobb han gjorde selv.

 

Selv prøvde jeg xenical en måned, og gikk ned noen kilo da... Men... de er dyre, og Jeg hadde da et svært hektisk liv som gjorde at måltidene var vanskelige å følge opp. Sluttet derfor med pillene. Vurderte å starte på de igjen nå når jeg går på GR, men... tror det funker greit uten.

 

Det finnes nok ingen snarveier til vektreduksjon. Tålmodighet og stahet er nok eneste middelet... tror jeg.

 

Men... har hørt om noen flere som har hatt god hjelp av både reductil og xenical. Men... det kreves selvfølgelig jobbing ved siden av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

de funka ikke på meg overhodet..mens venninnen min funka det kjempebra på...tror det er vedlig inviduelt. det som jeg syns er bra med de er at du må spise mager kost, ellers får man ubehag. Tror det er der nøkkelen ligger. Veit at venninnen min spiste veldig mye fet mat før hun begynte på tablettene. Mens jeg har som regel stort sett alltid spist magert. så har heller tro på at det er omleggingen av kosten som funker, og ikke tablettene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

de funka ikke på meg overhodet..mens venninnen min funka det kjempebra på...tror det er vedlig inviduelt. det som jeg syns er bra med de er at du må spise mager kost' date=' ellers får man ubehag. Tror det er der nøkkelen ligger. Veit at venninnen min spiste veldig mye fet mat før hun begynte på tablettene. Mens jeg har som regel stort sett alltid spist magert. så har heller tro på at det er omleggingen av kosten som funker, og ikke tablettene...[/quote']

 

 

Tor kanskje xenical kan hjelpe til med å få et riktig kosthold.... Konsekvensene av å spise feit mat er jo å sitte på do...

 

Og de do-turene etter kombinasjonen av xenical og feit mat unner jeg ingen... Så på denne måten kan kanskje Xenical bidra til at man styrer unna fett....

 

Jeg hadde ihvertfall den erfaringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Strikkeline

Mannen min prøvde Xenical, men han hadde nok for sunt kosthold fra før, de hadde ingen effekt. Så han prøvde å spise skikkelig usunt, og havnet på do i timesvis.

 

Hva skjer med en kropp som får Xenical den ikke får brukt til noe?

 

Kan det egetnlig være særlig snt? Hvis hele poenget bare er å få et sunnere kosthold, må vel opplegg som GR være både billigere og sunnere, samt mer effektivt??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Strikkeline

Mannen min prøvde Xenical, men han hadde nok for sunt kosthold fra før, de hadde ingen effekt. Så han prøvde å spise skikkelig usunt, og havnet på do i timesvis.

 

Hva skjer med en kropp som får Xenical den ikke får brukt til noe?

 

Kan det egentlig være særlig sunt? Hvis hele poenget bare er å få et sunnere kosthold, må vel opplegg som GR være både billigere og sunnere, samt mer effektivt??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 14 years later...

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...