Gå til innhold

Livet er en lek.... og en dans på roser


Gjest NinniR

Anbefalte innlegg

Fredag gikk greit, med en ganske lang løpetur og tidlig kveld. Lørdag var det tidlig opp og masse ting å gjøre før vi pakket finstasen og dro til Tjøme for å møte en side av familien jeg sjelden møter. Vi startet med vafler(kjempegode!) og en god kopp te. Vi skravlet i timesvis før vi skiftet til middag. Jeg traff familiemedlemmer jeg ikke har sett på 20 år. Utrolig morsomt.

 

Koldtbordet var fylt av den deiligste mat, digre fat med fersk frukt, store salatboller, fisk, reker, spekemat, ostefat, potetsalat, eggerøre, puddinger, kaker, kaker, kaker, etc.

 

Det startet veldig bra; frukt, salat, fisk... så bare braket det løs, og endte opp med små biter av de deiligste kaker. Ingen alkohol, brød eller smør, men ellers... Himmel og hav!! For første gang siden jeg startet på GR hadde jeg virkelig lyst til å stikke fingeren i halsen og få det ut igjen. Ble skikkelig uvel av overspisingen, og det verste var at søtsuget dagen etter var ganske kraftig.

 

Det kostet meg to kilo opp i vekt og et alvorlig hakk i selvfølelsen min. Søndag måtte jeg bare ut på løpetur. Tok en løype med kraftig kupert terreng, og oppoverbakke det siste stykket hjem. Syns det var helt greit å "pine" meg litt etter den håpløse lørdagen.

 

Fy flate!! Nå er det bare en liten uke til jeg har ferie, og da starter jeg med blanke ark og joggeskoene på. Var allerede tilbake i vanlig matrutine på søndag, så jeg håper de ekstra kiloene går kjapt av igjen. Suuurt! Ingen andre å klandre enn meg selv, og godt er det.

 

NinniR:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 565
  • Created
  • Siste svar

Jeg føler med deg og skjønner godt hvordan du har det! Super at du fikk en god løpetur i "bytte" mot alt det usunne! En sånn utskeielse tåler man en gang i blant, spesielt når man er litt bevisst i ettertid :)

 

Jeg har veid meg noen ganger etter jeg var på hyttetur sist helg (for 1,5 uke siden altså) og har fortsatt 800 gram "ekstra" i forhold til hva jeg veide før turen. Forrige uke var jeg sunn og flink, alle dager bortsett fra lørdag. Men jeg skeia nok ut som du gjorde ikke bare 1 dag, men 4 dager på den turen *uff uff* :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også hatt en fy-flate-helg med familie og venner. Min kropp er også fæl til å mase etter søtt etter slike utskeielser. Forresten ikke bare etter søtt, den vil også ha salt, og sterkt og godt og greier...

 

Du får trøste deg med at det meste av din vektøkning er vann, selv om det kan være ille nok å få bort igjen. Jeg synes du er kjempeflink som hiver deg i løpinga, det er nok det som skal til for at du og vi andre skal kunne holde vekta i framtiden. For fristelser kommer, til stadighet.

Noen ganger skulle jeg nesten ønske at jeg ikke likte noe av det usunne:D

 

Kos deg i påskeferien, du skal vel sove med joggeskoene på?:)

 

JESS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sove med joggeskoene på, ja det var en idé;) Hvorfor ikke, syns jeg løper dag ut og dag inn uansett. Ja, det med fristelser vil være der, resten av livet. Men hva gjør jeg den dagen jeg ikke orker å løpe mer?

Jeg tviler på at jeg kommer til å holde dette tempoet som 60-70 åring. Og hva da? Hvordan kommer kroppen og vekten til å reagere? Hvis jeg bytter løpingen med gange eller svømming må jeg bruke veldig mye mer tid, og det kan jeg ikke tenke meg at jeg har tid til som travel pensjonist.

Dessuten har jeg lyst på et normalt kosthold og kanskje en daglig gåtur, uten å være livredd for vektøkning når jeg går av med pensjon om 15 år. Jeg vet det er et stykke frem i tid, men tiden går fort og det kan være lurt å tenke i forkant.

 

Det skal bli deilig med påskeferie. Ønsker meg så veldig solrike dager, stå opp etter 9, høre på lydbøker i solveggen, løpe lange turer med mannen min, se krim'en på tv, planlegge sommerferien, le og være avslapppet og glad.

 

I morgen kommer det venninner på besøk, torsdag og. Jeg skal lage et fat med oppskårne grønnsaker med kesamdip, en stor gryte thai-inspirert kyllingsuppe med nanbrød til, og frukter og bær med mynte-/vaniljekesam til dessert. Magert og nydelig.

 

Nå skal jeg starte på suppen, så er det natta på meg.

Ønsker dere alle en god natts søvn!

NinniR:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er rart hvordan vi får en "knekk" av en sånn seanse med for mye mat. Det henger vel sammen med vårt litt problematiske forhold til vekt og mat som var årsak til vektoppgangen i sin tid? Jeg tror det...! Og jeg tror vi har lett for å "overdrive" selvforakten i sånne tilfeller....eller jeg må jo bare snakke for meg, selvfølgelig- men jeg blir ihvertfall full av selvforakt. Det er litt rart....for vi har jo nettopp bevist for oss selv at vi faktisk har ganske god kontroll med dette med mat?-siden vi har gått ned i vekt, mener jeg....! :-) vi er noen pussige skruer!

 

Og når det gjelder trim men kan holde ut med resten av livet, sverger jeg til turer i terrenget....(som jeg maser om til det kjedsommelige....!) En av fordelene med den formen for trening er jo nettopp at det er mulig å holde på med "alltid"- det er bare intensiteten som vil bli mindre med årene! Jeg går i bratt terreng- eller løper alt etter som. Og det gjør at jeg er i ganske god form- bedre enn de aller fleste jeg har gått på turer med de siste årene, enten det er menn eller kvinner. Det er ihvertfall ingen tvil om at det er turene mine som hjelper meg å holde vekten i sjakk! Jeg har kvittet meg med det ekstra jeg hadde fått på- og når jeg tenkte tilbake, var det etter en periode med bare bittelitt mere trim enn det jeg vanligvis får gjort! Så lite skal det til!!

 

Ha en fin kveld! -og du, det var jo supert at du "kvitterte" for utskeielsen med en joggetur da!! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for kommentaren svusj, det var akkurat det jeg trengte å høre. Hadde en oppklarende prat med mannen min i går, og han ga meg også noen kloke tilbakemeldinger. Så gikk jeg rett ut på kjøkkenet og fjernet alt som kunne smake av "fristelser". I søppelet med det! Trodde egentlig ikke jeg hadde noe særlig, men det er utrolig hva som gjemte seg i skap og skuffer. For en katarsis!

 

I dag er jeg tilbake på godt matinntak igjen, og fikk meg en fin løpetur ute på bar asfalt. Det hjelper veldig på psyken å gå tilbake til faste rutiner. Dessuten var jeg ned 400 gr på vekten i morges i forhold til fy-helgen, og det var deilig. Har fremdeles et par kilo igjen, men. Kjøpte meg et par dødslekre sko idag, og de skal stå ubrukt til vekten er på plass. Kjempemotivasjon!

 

Satt opp treningskalender for de neste ukene; tirsdag, torsdag, lørdag og søndag, og hvilke avstander som skal tilbakelegges. Klarer jeg å holde programmet skal jeg være klar for Stockholm Maraton 31.mai. Da må jeg holde orden på maten. Dette skal jeg klare! Heia meg...

 

NinniR:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har satt de nye skoene sånn at de frister og motiverer! Videre nedgang i vekten i dag etter en løpetur på 22 km i 10-11 km/t.

 

Jeg har bedre humør nå når saker begynner å rette seg. Fikk besøk av en venninne i formiddag. Vi satt ute i strålende påskesol og hygget oss. For å få litt bedre plass på terassen hev jeg meg rundt med snøskuffen og måkte kjapt en snøfri plass til en liggestol. Venninnen min så på meg etterpå og sa:"kan du gjøre det der sånn uten videre?" Jeg var verken svett eller sliten etterpå, og tenkte ikke noe på det før hun kommenterte det. Det er godt å være i god form, ikke bare på tredemøllen men i dagliglivet også.

 

De siste dagene har jeg lagt litt ekstra tanke bak middagene med hensyn til kcal og næringsverdier, og det har blitt veldig godt i tillegg. I går ble det pangasius med fersk asparges og villrismiks med grønsaker og honning/koriandersaus. I dag lagde jeg thai-inspirert byggrynsrisotto med vårgrønnsaker og kyllingfilet. Deilig, magert og sunt!

 

I kveld blir det kino med min kjære, og tidlig i seng:)

Ha en strålende søndag, damer!!

NinniR:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en greie med kokebøker, bare elsker nye ferske kokebøker! Side opp og side ned med vakre fotografier og oppskrifter på mat fra hele verden. Motivasjon, glede, inspirasjon og pasjon mellom to permer. Det er sjeldent jeg bruker en oppskrift fra A til Å, det skjer stort sett bare når jeg baker, men det er så utrolig mange ideer i kokebøker som man kan glede seg selv/venner og familie med. Dessuten leser jeg nok kokebøker som andre leser skjønnlitteratur. Samlingen min begynner å bli brukbar nå, og noen av dem leser jeg mange mange ganger.

 

Det kunne vært artig å høre hvilke kokebøker dere på vektklubben kan anbefale, jeg er alltid klar for nye kokebokopplevelser. Kanskje det er fler enn meg som har en forkjærlighet for kokebøker?

 

Min siste nyanskaffelse er en av bøkene i serien "kjøkkenklassikere", den heter "gourmet vegetar" og er proppfull av herlige og sunne vegetarretter. Anbefales på det varmeste!

NinniR:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om det er ferie, sto jeg opp tidlig i dag. Fryd og glede, det var sol! Energien kom boblende opp, og jeg tok bilen til nærmeste hagesenter. 30 minutter senere, og en del hundrelapper lettere, kom jeg hjem med våren i baggasjerommet.

 

Da var det bare å rulle opp ermene og finne frem jord, krukker og blomster. Det ble kjempefint. Bare så synd med all snøen på terrassen. Tok bort noe av den i går, men det var mye igjen...

 

Tjohei, etter 40 minutter var det klart for hagemøblene. De ble skrubbet, utstyrt med puter og blomster, så var alt klart.

Eller...

 

Vinduene var grusomme. Frem med bøtter, svamp, klut, nal og deilig såpevann. Svusj! Rene vinduer.

 

Du verden så velfortjent det var å legge seg i solstolen med nesen i været, og nyte våren på terrassen!!

 

Skulle til naprapaten i ettermiddag for å se om det var noe å gjøre med tærne mine som er så plagsomme når jeg løper langt. Sneiet innom bokhandelen og kjøpte boken til Grete Waitz "Løp din egen maraton". Måtte selvsagt innom kokebokavdelingen. Der fant jeg "asiatiske smaker", en bok i serien "kjøkkenklassikere". Den skal jeg kose meg med i kveld. Nam, nam...

Ha en deilig kveld, alle sammen!

NinniR:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært på kurs hele dagen på et stort hotell, med dertil hørende pauser. Det føltes som en skikkelig hinderløype i matveien, der fristelsene sto i kø!!

 

Pause 1, kl.10:

Det serveres kokosboller, flere slags store muffins, varme wienerbrød, et etasjefat(!) med diverse sjokolade, kjeks, og et lite fat fersk frukt.

Jeg forsynte meg med fersk frukt. Første hinder passert med et :).

 

Pause 2, kl.12:

Det serveres diverse stekte og stuede varmretter, diverse pastaretter, fete oster med kjeks, ulike typer brød, diverse gravet/røkt/speket fisk samt fiskemousse, ulike typer kjøttpålegg, salatbuffet, et gigantisk kake-/dessertbord.

Jeg forsynte meg med en stor porsjon salat med tunfisk og mange deilige grønnsaker. I tillegg var jeg freidig nok til å forsyne meg av frukten som pyntet ostefatene. Andre hinder passert med et :).

 

Pause 3, kl.14:

Det serveres kokosboller, flere slags store muffins, varme wienerbrød, et etasjefat med diverse sjokolade og rosiner/svisker, kjeks, og et lite fat fersk frukt.

Jeg forsynte meg med fersk frukt, svisker og en Kornmo-kjeks. Tredje hinder passert med et :).

 

Puh! Trygt hjemme ble det kalkunfilet, skjønne grønnsaker og villrismiks med rød currysaus. Kjempefornøyd med meg selv! Hipp, hipp, hurraaaa!

 

Var på et GR-kurs med en mann som var mye ute og reiste, og bodde/spiste mye på hotell. Det må være en forferdelig utfordring å leve sånn, og samtidig prøve å leve sunt og spise bra. Lurer på hvor mye hotellvertene tenker på sunt kosthold som tilbud for sine gjester? Noen der ute som jobber i bransjen, eller vet noe om det?

NinniR:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noen påsker siden samlet jeg en del av krimbøkene mine i en stor plastkasse, utstyrt med utlånsliste og en invitasjon til å låne påskelitteratur, og satte kassen på personalrommet på jobben. Stor suksess!

I dag fikk jeg den lyse ideen å gjøre tilsvarende med kokebøker fra samlingen min.

En idé for deg?

NinniR:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fullfres

Det er så herlig å lese i bloggen din, Ninni. Optimismen og tiltakslysten din smitter helt nordover til meg. :-)

Takk skal du ha for at du deler av din iver og gnist!

Ønsker deg en fin, fin dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fullfres
For noen påsker siden samlet jeg en del av krimbøkene mine i en stor plastkasse' date=' utstyrt med utlånsliste og en invitasjon til å låne påskelitteratur, og satte kassen på personalrommet på jobben. Stor suksess!

I dag fikk jeg den lyse ideen å gjøre tilsvarende med kokebøker fra samlingen min.

En idé for deg?

NinniR:)[/quote']

 

Og dette var jo en kjempeidé! Skal definitivt kopieres!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hyggelig av deg å kommentere det. Du sier det smitter helt nordover til deg. Jeg hadde den utrolige glede å bo i Finnmark i tre år, og må si at jeg ikke har møtt så fantastisk glade og positive, energiske og inspirerende mennesker noe annet sted i verden.

Enkelte dager kan det koste litt ekstra å være positiv, men jeg kjenner på slutten av dagen at den har blitt bedre ved å anstrenge seg for å holde på de positive tankene og ikke slippe til mismotet. Glede avler glede, så og si. Det er klart alle har grå eller svarte dager innimellom, og det må være lov, men jeg orker ikke la dagene mine bli så tunge og mørke. Dessuten er det så mye å være takknemlig og glad for, selv om man virkelig må lete med lys og lykte noen dager. Det kan likevel lønne seg. Enkle gleder er det beste, dem er det flest av.

 

Takk for hilsenen, det varmer!

Hilsen NinniR:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste om din hinderløype, du beskrev dette inderlig godt. Tenk at vi skal utsettes for dette. Hvem er det egentlig som vil ha det slik???

Jeg er blitt et råskinn til å plukke fatene rene for pynt, med -etterhvert- stor selvtillit og selvtilfredsstillelse. Jeg har tilogmed spurt betjeningen om de har mer av slikt, "det er fritt for....":p

Jeg tror det er kjempeviktig at vi på ett eller annet vis sier i fra. Noen få ganger har jeg dristet meg til å gi beskjed til kjøkkenet om at jeg ikke tåler f-eks kaker og om de har noen alternativer. De tror sikkert jeg er allergisk, og det får de tro akkurat som de vil.

 

Jammen er du god til å forsere hinder, jeg skjønner at vi snakker om en veltrent kvinne:-)

 

JESS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for påminnelsene om å finne gledene i livet, NinniR. Du har så rett i at dagene blir bedre hvis vi klarer å fokusere på mulighetene og det positive. Ikke alltid så lett, må innrømmes, men det hjelper å lese slike gode innlegg som du skriver. På en måte er det godt at du sier at du strever litt med det innimellom også - da blir det litt greiere å kjenne på at det innimellom faktisk er nødvendig å jobbe med det og at ikke man trenger å være superblid fra naturens side til enhver tid :).

 

Ellers så ser det ut til at du er godt i gjenge med løping og kosthold fram til maraton. Det er virkelig spennende! Jeg gleder meg til å følge med deg i tida fram til da. Har du fått på deg nyskoene forresten?

 

Ønsker deg en riktig god dag! - skrulle :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har funnet ut at havregrøt er lunsjen for meg. Godt med noe mettende, varmt, litt søtt og aromatisk. Jeg bruker havrekli eller havrekli med litt lettkokte havregryn. Havrekli har mer fiber og færre kcal enn havregryn, men samme gode smaken.

Her er min oppskrift:

1-1,5 dl havrekli

3 dl vann

evt.noen rosiner

helles i en bolle og kokes på fullt i mikroen i 3 minutter

strø på sukrin og kanel

Herlig under et pledd:)

NinniR:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei til deg, Ninni- og til dere andre....som jeg muligens ikke rekker på deres egne tråder akurat i dag!

 

Har visst ikke vært innom etter påske jeg....hmmmm! :-) akkurat nå for tiden går dagene litt i ett!

 

Jeg har ikke fått lest meg skikkelig opp heller, hverken på din tråd eller andre - det er jo så mange tråder det er hyggelig å være innom. men jeg fikk ihvertfall lest at du fortsatt er i fin driv med maratontreningen din! Jeg syns du er kjempeflink!!:-) det er virkelig flott å lese om din utvikling fra overvektig til virkelig veltrent og målbevisst!

 

Jeg kom meg ganske greit gjennom påsken- litt opp i vekt, men det var verdt det! Jeg gikk noen lange, flotte skiturer....og da syns jeg det er lov å kose seg med god mat, vin...påskegodt og dessert! :-) så får jeg skjerpe meg nå når hverdagen er her....Jeg er noenlunde tilbake i sporet.

 

Jeg har mine daglige turer- og jeg ELSKER det nå når våren er her! Det er bare fantastisk å gå i naturen når alt våkner til liv! I går så jeg et andepar i en "dam" jeg pleier å gå forbi- jeg gleder meg til å følge dem fremover hvis det viser seg at det er "deres" dam! Og jeg nyter fuglesang og gode lukter- og hestehov i veikanten! I dag skal jeg gå sammen med min kjære....det er kjekt når vi har anledning til det! En god arena for en prat!

 

Ha en fin ettermiddag!! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når våren kommer er det ikke rart om vi har andre ting å gjøre enn å sitte inne og taste:) Det er forståelig!

 

Det som ikke er så forståelig, for meg i hvertfall, er vektens lunefulle evne til å forvirre meg fullstendig. Jeg holder med til 1600-1800 kcal, alt etter hvor mye jeg trener. Lå på ca.1800 en stund etter at trivselsvekten på 64-65 kg var nådd. La på meg kjapt 2-3 kg etter et koldtbord!

Når vekten ikke gikk ned igjen av seg selv etter påske, bestemte jeg meg for å gå ned i inntak en periode til vekten var på plass igjen, men den gang ei. Det vil den absolutt ikke! Jeg har økt inntaket av vann og te, holdt meg unna alt ekstra og spist kjempesunt. Sukk. Jeg vet jeg er utålmodig, men jeg blir urolig og litt lei meg når vekten ikke vil ned igjen til trivselsvekten.

Hvor lenge må jeg svi for en dag med ekstra inntak?! Det mest frustrerende er variasjonen i vekt på +/-3 kg fra den ene dagen til den andre. Skjønner absolutt ingenting.

Ja,ja. Er det noen som har noen tanker, så er jeg lutter øre!

 

Ellers løper jeg mer ute i det deilige vårværet nå, og nyter naturens lovnad om varmere tider. I dag løp jeg sammen med mannen min. Kjempehyggelig! I helgene løper jeg langkjøringer alene. Han jeg skulle løpt med har skadet kneet sitt og må ta det litt med ro. Har lagt merke til at det er mange "nye" ute og jogger. De fleste har noen ekstra kilo, så det virker som det er den nært forestående bikinisesongen som har skremt dem ut:) Uansett motivasjon, er det godt å bevege seg litt.

 

Vel, vel. Nå får jeg klappe ned skjermen og finne sengen.

Natta, alle sammen!

NinniR:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan bare si meg enig i dine frustrasjoner Ninni, det er irriterende når den vekta er så umedgjørlg, men det går seg til vet du. Som du sier, det var den tålmodigheten da.....

Og så er du jo kjempeflink som løper!, det klarer jeg bare ikke under noen omstendighet å motivere meg til jeg altså. :D

 

Stå på i vårsola!! :):):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du, kess, eneste grunnen til at jeg løper er fordi det er en effektiv fettforbrenner. Det er gudsjammerlig kjedelig, men jeg får mye effekt ut av tiden jeg bruker. For å være ærlig, så har jeg enda ikke funnet en treningsform som er morsom... Det ene er pest og det andre er kolera, og av pest og kolera velger jeg ... tja... det som gir best effekt på kortest tid:)

NinniR:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så enig- løping er kjedelig....men som du sier, veldig effektiv fettforbrenner! Men det er jo bare veldig imponerende at du stadig holder ut når du attpåtil syns det er kjedelig! Sikkert veldig lurt av deg å sette deg et sånt mål som du har gjort- det er jo et ekstra puff, vil jeg tro!?

 

Ellers har jeg vel ingen gode tips å komme med ift vekten annet enn at du bare må stå på! Jeg erfarte det samme som deg....vekten sto bom stille- uansett hva jeg gjorde, fikk jeg følelsen av. Men plutselig fikk jeg lønn for strevet. Min teori er rett og slett at kroppen vår- uvisst av hvilken grunn- holder på væsken i perioder....Men med jevn trening- og stort sett fornuftig spising, kommer du til å få av igjen de kiloene- ikke noen tvil om det!

 

Lykke til!! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NinniR, hmm så du liker egenlig ikke løping;) Jeg liker heller ikke løping (jogging) med driver intenst å overbevise meg selv om at det er ok.

Jeg gjør det av samme grunn som deg (og fordi Vilde og Skrulle pirra i konkurranseinstinktet mitt en gang i tiden):)

 

Jeg liker faktisk en god del av annen trening og det er jo derfor ganske sprøtt at jeg "plager" meg selv med denne jogginga. Nå høres det kanskje ut som om jeg jogger mye- og det stemmer ikke. Men jeg vil gjerne klare å jogge litt, denne treningsformen kan jeg jo ta med meg hvor enn jeg er i verden:-)

 

Det var forresten interessant å lese innlegget ditt om vekt og inntak. Jeg sliter også for tiden med litt av det samme som deg. For jeg skjønner ikke heller helt hva som skal til. Og hvordan vekta kan øke så fort...

Men nå skal jeg også stramme mer til- iallefall fra og med neste uke (bort i helga)

 

JESS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer heller aldri til å bli noe treningsglad person jeg, men for meg er styrke "minst værst" så da blir det det, selv om det selvfølgelig brenner mindre fett, men så ror jeg mye da, og det er jo bra. Alt er bedre enn ikkeno sier nå jeg...............:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...