Gå til innhold

Lavkarbodiett


Anbefalte innlegg

Jeg har det siste året gått ned 8 kg med Grethe Roede kosthold, spist mellom 1300-1500 kcal per dag. Nå tror jeg at jeg har nådd et vektplatå, for jeg har surret rundt 68 kg siden påske. Jeg holder meg til 1400 kcal (som regel), og jogger 3 ganger i uken - enda går det ikke akkurat veien.

 

Men så til poenget;) I og med at det går tregt med nedgangen om dagen satt jeg og kikket litt på lavkarbodietter. Er det noen som har noe erfaring med dette? Det byr meg veldig i mot å spise f.eks meierismør, drikke h-melk, og ikke minst spise egg og bacon til frokost, men mange som sier det fungerer fint. (HJELP!:)

 

Hvor lang tid tar det før man får effekt av en slik diett? Hvordan er det å blande dietter, eller "må" man velge mellom å telle kalorier ELLER telle karbohydrater?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vigdinil

Hei. Har nettopp begynt på greteroede for meg selv takket være vektklubben, som har motivert meg. Dette er en diett som jeg vet jeg kan leve med, fra og til, etter at jeg er fornøyd med vekttapet.Jeg har selv gått på lavkarbodiett, og ja, du går ganske raskt ned i vekt, men et platå kommer du alltid til. Og det er ganske vanskelig å holde vekten når man går tilbake til et vanlig kosthold med med kullhydrater, da går man lett opp, så man må like denne dietten og ka ikke vike så veldig mye fra den hvis man ikke skal gå oppigjen.Jeg vil fraråde deg på det sterkeste å starte med det, hvis du som du sier, ikke liker fettrik mat og egg, for det blir det mye av. Ingen kullhydratrik mat. Jeg synes du skal fortsette på det du har begynt på, men jeg vil anbefale deg å gå ned til ca. 1300 kalorier pr. dag, og se om det hjelper! Og helst øke aktivitet også. Jeg vet jo ikke om du har fulgt greteroededietten nøye, men his ikke, så gjør det nå, skriv opp hver eneste kalori og få oversikt over hva som kan ha stoppet opp. Klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellie25

Hei. Jeg gikk på lavkarbo i 8 mnd før jeg begyndte på grete roede. Jeg gikk da ned 2 kilo. På 8 (ja ÅTTE!!!) mnd!

Det er ikke akkurat bra nei. Jeg var veldig streng med meg selv, og gjorde alt riktig og etter boka. Jeg har gått ned like mye på mine 3 uker på lavkalori nå. Det er vist MYE bedre for meg i hvertfall.

Hvis du ikke er så glad i fettrik mat og egg+bacon vil også jeg fraråde deg lavkarbo. Det blir neppe bedre. Platåer blir det dær også. Noen har veldig god effekt av lavkarbo, men mange har ikke det (som f eks meg).

Og en ting som er med lavkarbo; Dersom du sprekker så får det mye større konsekvenser enn på lavkcalori. på lavkarlori spiser du jo lite av både fett og karbohydrater på en måte, selv om det ikke er like ekstremt som på lavkarbo. På lavkarbo spiser du masse fett, og alle utskeielser inneholder jo masse karbo.

Det er kombinasjonen av fett og karbo som gjør oss feite.

Dersom du ikke liker lavkarbomaten så godt så er også sjangsen for å sprekke større.

Jeg ville heller gått bittelitt ned på kcaloriene en periode, og vært ekstra nøye med at alle kcaloriene kommer fra riktig mat og altså ikke spart opp noe til kosemerker i en periode for å se om du kan komme ned fra platået. Hvis ikke det hjelper så må du kanskje opp litt i kcalorier? Prør regnestykket på nytt og se hvor du ligger ann.

Lykke til videre. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...