Gå til innhold

177 cm, 101.05 kg


Gjest Kisskissbangbang

Anbefalte innlegg

Gjest Kisskissbangbang

Jeg er 19 år, veier rett under hundre kg og er 177cm høy. Bruker str. 42/44 i klær på overkroppen, og 44/46 på underkroppen. Jeg skal ned!

 

Jeg aner ikke hva "trivselsvekta" mi er, og heller ikke hva jeg "bør" veie. Er 75kg en vekt som kan være passende?

 

Jeg har begynt å tenke litt på trening.

Kan det funke å sykle 40min annenhver dag, og gå fort 40 min de andre dagene? Pluss styrketrening hjemme?

 

Hva med måltid? Hvor mye bør jeg spise hvis jeg tar utgangspunkt i dette treningsopplegget?

Og ikke minst, hvor lang tid bør jeg beregne å gå ned til rundt 75kg?

 

Jeg er helt blank, men nå SKAL jeg ned.

 

Tips, råd og motivasjon fra dere flinke damer og menn tas imot med stor takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Kisskissbangbang! Så fint at du vil i gang siden du ikke er fornøyd med deg sjøl. Her inne på forumet er det mange hyggelige og inspirerende damer med mye pågangsmot. Jeg ser at dette innlegget ble veldig langt – muligens mer info enn du er interessert i nå i starten. Da får du skumlese litt! Jeg er visst skravlesyk på morrakvisten!

 

Dette med trivselsvekt er ikke alltid så lett å vite når man starter. 75 kg er i hvert fall realistisk å få til, og du er jo ganske høy, så jeg er sikker på at du vil se veldig godt ut da også. Jeg tror du vil se hva som er riktig for deg etter hvert som tida går. Når man starter høres jo drøyt 20 kg veldig mye ut. Du bør forberede deg på at det kommer til å ta litt tid, og det er litt hardt når man helst skulle vårt ny og slank akkurat nå. Men med riktig kosthold og trening så kommer du til å gå ned. Helt sikkert!

 

Det du skisserer av trening ser kjempefint ut. Jeg tror det er viktig at du greier å ha et treningsnivå som du klarer å gjennomføre. Nå vet ikke jeg hvilket aktivitetsnivå du er vant til å ha til vanlig, men hvis det du har satt opp egentlig ser litt mye ut for deg i starten, så er det nok viktigere at du kommer i gang enn at du trener så innmari mye og ofte. Det går an å øke, vettu! For best treningseffekt bør du satse på å ha et tempo som øker pulsen din litt – trenger ikke å pese avgårde for det. Litt økning av puls, selv bare på deler av treninga di, gjør underverker og formen kommer til å bli merkbart bedre i løpet av bare noen uker.

 

Hvor mye du bør spise avhenger av hvor mye du trener. På tråden Â’Så mye skal du spise...Â’ under Ny i Vektklubben er det en formel for utregning, samt mange bra tips ellers. Det er viktig at du spiser nok og ofte. Nok fordi ellers tror kroppen at den står i fare for hungersnød og nekter å gi fra seg energi. Ofte vil holde blodsukkeret ditt mer stabilt. Du får mindre lyst til å overspise og du føler deg mer vel. Noen mener også at det opprettholder en bedre forbrenning (Hipp Hurra!). Hvis du trener slik at du har 8 trimpoeng i uka (ukjent terminologi? Sjekk på dagboksidene under registrering av mat og trim hva som er ett tp!), vil du med 2000-2300 kcal om dagen få en fornuftig vektnedgang. IKKE under! Trener du mer kan du spise mer. Du kan regne ut med formel selv, eller hvis du er ineterssert i hvilke tall jeg har brukt, så bare spør. Dette vil du se er veldig mye mat når du barberer av godterier, chips og feite sauser! Det er derimot viktig å få i seg sunt fett så fyll på med noe av det (feks tran, avokado, litt majones, makrell, laks, nøtter etc). Jeg skriver opp alt jeg spiser og veier fortsatt (etter 8 mnd) nesten all mat. Det fine med dette er å få følese av hva matvarer koster deg i kalorier, i tillegg til at det ikke går an å Â’glemmeÂ’ en liten sjokolade...

 

Råd jeg vil gi deg er:

* Bruk målebåndet og mål deg på forskjellige kroppsdeler og skriv opp. Når vekta butter vil du fortsatt kunne se endring i målene dine. Dessuten er det veldig synlig hva du har gått ned. Jeg har vært litt sur i det siste fordi jeg synes det har gått tregt på vekta, men tok fram målebåndet og så hvilken forskjell det utgjorde i cm siden jeg starta. Det var ikke lite!

 

* Noen sier at det er lurt å ta bilde forfra, bakfra og fra siden. Det er ingen andre enn du som trenger å se sem. Det har ikke jeg gjort og angrer innimellom bittelitt på det.

 

* Det aller viktigste for meg er å planlegge. Jeg brukte en del tid i starten på å tenke på hva jeg skulle handle inn og hva jeg skulle spise. Det er mer automatisk nå. Jeg er veldig nøye med at jeg alltid har mat tilgjengelig dersom jeg trenger mat slik at jeg ikke kjøper tilfeldig hastemat (knekkebrød, yoghurt, eple etc).

 

* Det nestviktigste for meg er å være her inne på forumet og skrive hva jeg tenker og lese om hvordan andre tenker. Jeg har lært utrolig mye, og får veldig mye hjelp, råd, støtte og motivasjon av andre. Mange sliter med de samme følelsene i forhold til hvordan de ser på seg selv. Det er en prosess også for hodet å gå ned i vekt. Og hvis ikke hodet er med, så tror jeg det blir vanskeligere å holde vekta når man har nådd målet. Dette skal jo være en endring for alltid!

 

Og det er sikkert mange andre ting, men nå har jeg skravla fælt og dette har blitt et veldig langt innlegg!

 

- skrulle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gladjegerigang

Fint å se ett nytt fjes på forumet, og flott at du har bestemt deg for å gjøre noe med en kropp du ikke trives med. Jeg veide selv 101,5 kg når jeg startet for 3 mnd siden. Riktignok kan jeg ikke påberope meg en lang, smekker kropp. Jer er nok heller litt lita, 166 høy; Jeg tror min trivselsvekt er 70 kg, selv om BMI tilsier at jeg skal være 65. Vi er alle forskjellige og trivselsvekten vil være ulik fra den ene til den andre. Kan hende vi er fornøyde før vi er ferdig, eller kanskje må gå ned noen kilo til, uansett er vi på vei, og det er det beste.

 

Som Skrulle sier er det lett å bli utålmodig, og kjenne på motgangen, men da må du inn å lese på trådene til oss alle sammen, for det er likt for oss alle. I perioder er det tyngre, både for at kroppen jobber imot oss og for at vi kanskje ikke er like motivert hele tiden. Jeg er sikker på at du får dette til, og jeg skal følge med deg underveis.

 

Jeg har også lyst til å gi deg noen råd ( i tillegg til Skrulles gode) som har fungert godt for meg:

 

*Jeg lar det aldri gå mer enn 4 timer mellom hvert måltid, som regel går det bare tre timer. Jeg tror det er nøkkelen til suksess. Ovnen trenger ved for å forbrenne!

 

*Med mindre du har vært veldig aktiv før må du må ikke nødvendigvis legge opp til noe stort treningsprogram, spesielt ikke i starten. Det er ganske mye å tenke på. Det viktigste i starten er økt hverdagsaktivitet; sykle til butikken, gå i trapper, klippe plenen, gå en tur. Alle disse aktivitene gir gode trimpoeng og du trenger ikke så mye planlegging. Etterhvert kan du legge inn litt tøffere økter med det du syns er artig.

 

*Drikk mye vann, det renser kroppen og øker forbrenningen

 

Ønsker deg lykke til. Stå på og ta små steg i gangen så skal du se at dette blir en god prosess for deg.

 

Klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hei, og Velkommen fra meg også :)

 

Som Skrulle og Gladjegerigang sier, så er det flust med trivelige damer her som bidrar med både råd og oppmuntring om det skulle trenges :)

 

Jeg synes de to andre har kommet med mange fornuftige råd, så jeg har ikke så mye mer å komme med egentlig :) Annet enn at jeg også er enig med dette med trimmengde. Er du ikke vant til å trene fra før så blir trening hver dag ett sjokk for kroppen. Den kommer til å bli sliten og sur og det er større sjanser for skader. GR anbefaler minst 7 trimpoeng i uken, 1. trimpoeng er 200 kcal forbrent.

 

Etter hvert kan du selvfølgelig øke trimmen, men lytt til kroppen din - lær og spille på lag med den i steden for å kjempe i mot den.

 

Lykke til!

 

Klem Vilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Er helt ny her jeg også, så har ikke så mange tips.

Men vi er nok ganske like, ca. 100kg her også, 170 høy og 19år.

Jeg begynner på kurs til uka, og greit å "se" andre som også skal ned.

Blir spennede å følge med på deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...