Gå til innhold

Amming og vektnedgang


Gjest Junibrud
 Share

Anbefalte innlegg

Hei:)

 

Jeg gikk opp 22 kg under svangerskapet mitt (fra 70 til 92) og er nå, 2 måneder etter fødsel, nede i 81 kg. De 11 kiloene forsvant de 2 første ukene etter fødsel, har stått stille siden da. Skal gifte meg i juni og har en brudekjole jeg må komme meg inn i (må ned til ca 67 kg for å klare det) og har nå meldt meg på GR-kurs i januar.

 

Det jeg lurer på er når man kan forvente "effekten" av amminga. Noen sier at vektnedgang pga amming ikke kommer før etter 2 måneder med amming. Stemmer dette? Er også redd for at jeg skal miste melken gjennom slankinga, men kurset for gravide og ammende er vel tilpasset slik at man ikke skal få den bieffekten??

 

Takker for svar:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Min erfaring er at det er viktig å ta tiden til hjelp. Det er jo superviktig å ikke miste melken - og dvs. at du må være forsiktig med å kutte ned for mye på inntaket.

 

"effekten" av ammingen tror jeg er ganske forskjellig fra person til person - så jeg ville ikke sittet med hendene i fanget og ventet på at noe skulle skje.

 

Spise regelmessig, spise riktig, drikke mye vann (jeg er vannvittig tørst når jeg ammer!).

 

Og ikke minst: trilleturer! Mange! Lange! Ikke alltid like lett å få til når det piper i snøføyka, men bruke de mulighetene du har når været er bra.

 

Håper du får det til - det er mange måneder til juni og du har alle muligheter til å få det til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi er i samme båt du og jeg.

jeg gikk opp fra 70 til 92kg under svangerskapet mitt.

mye vann, men også usunn mat ja.

fødte en prins i juni og gikk ned til 78 kg ganske raskt.

 

skal i bryllup i slutten av mars og vil ned i vekt. målet er 70 til sommeren.

 

ammer fremdeles, men vekten har stått stille lenge. virker ikke slankende på meg. (spiser jo ikke direkte sunt for tiden heller.)

det er desverre veldig indv hvordan ammingen virker på vekten.

 

jeg skal ikke gå kurs, har gått før.

er også redd for å miste melken så jeg satser på å gå ned i vekt over tid.

starter med å spise sunt, kutte ut godis og brus og mosjonere mer.

 

lykke til.

dette klarer du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Ble litt engasjert her og henger meg derfor litt på denne tråden.

Etter tre svangerskap og endel ekstra følgekilo kan jeg jo dele erfaringene mine med andre mennesker.

 

Jeg har gått opp relativt mange kilo i alle svangerskapene, men nesten alle kiloene har blitt borte rett etter fødslene (5 kilo har dog hatt en tendens til å henge igjen). Jeg har hver gang lagt på meg relativt mye i de tre første månedene av svangerskapet - skyldes "kvalmestillende spising" (mistenker at det er her de 5 kiloene stammer ifra...). Desverre har jeg ikke nydt den umiddelbare vektreduksjonen særlig lenge - i ammeperioden har jeg nemlig lagt på meg. Jeg ble fryktelig skuffet etter første svangerskap, jeg hadde jo fått ørene tutet fulle om den fantastiske slankende effekten amming skulle ha. Etter andre fødsel gjorde jeg ikke noe spesielt for å holde eller redusere vekten i permisjonsåret. Det resulterte i noen irriterende kilo pluss, dårlig selvtillit, trøstespising og enda flere kilo opp.

Etter diverse amatørmessig slanking meldte jeg meg på GR-kurs i fjor, og det satte hjulene i sving! Nå har et nytt svangerskap satt sine spor på kroppen min, sjokoladetrangen er ustoppelig, minusgradene hindrer foreløpig mine gode forsetter om lange turer og jeg skjønner at jeg trenger litt drahjelp i svingene. Gode kostvaner ble forsåvidt etablert på forrige kurs, men jeg mangler litt piffen, det lille ekstra som hjelper en å holde motivasjonen oppe. Har derfor meldt meg på kurs igjen, hvor målet i større grad er å fortsette et sundt kosthold enn å bli "bærre lækker" på kort tid... Jeg tror - og håper - at såfremt jeg klarer å holde et godt kosthold og få daglig mosjon vil "ammeeffekten" faktisk være merkbar. Det er klart amming høyner forbrenningen, men det er lett å skusle bort dette på høyere energiinntak (pga av f.ek. søtsug, latskap, kjedsomhet...)!

 

Mvh

N

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Gikk selv opp 17 kg under svangerskapet. Hadde fra før et stillesittende arbeid og trente jamt og trutt. Men var ikke helt fornøyd med vekta. Husker ikke når effekten av ammingen slo inn, men jeg har vært flink å gått tur. En til to timers gange hver eneste dag. Ikke trening utenom. Jeg har hatt meget god effekt av det, og faktisk oppnådd en vekt under den jeg hadde før svangerskapet. Nå er jeg derimot tilbake i jobb, og trappet kraftig ned på ammingen, så jeg får se hvordan dette utvikler seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ammer fremdeles min gutt på vel 2,5år. Har aldri fått noen slankende effekt av ammingen. Men så har jeg heller ikke spist så fornuftig da det har vært mye nattevåk og dårlig med søvn de siste fem årene.(HAr to barn på hhv. 4år og 2,5år) Kanskje jeg får effekten når lillegutt ikke vil ha mer mammamelk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...