Gå til innhold

- 20-25 kg på et år?


Anbefalte innlegg

På tide med ny tråd! Jeg har visst mistet helt den gamle tården min - jeg har visst hatt lang ferie :)

 

I dag starter nytt kurs... både gruer og gleder meg. For de som har lest på tråden min før så er er jeg ei jente på 31, med mann, barn og hus.

Begynte på kurs i januar 2008. Gikk før ferien ned 15 kg. Har nå hatt ferie med god mat, drikke, turer og alt annet godt. Har klart å holde meg litt i skinnet, så jeg håper at det bare er opp 1 kg fra kursslutt før ferien.

 

Er spent på kurs i dag. Det skal bli så godt å komme i gang - samtidig som jeg er litt bekymret for hvordan det skal være å ta seg så pass mye i sammen... har en liten murrende stemme langt der bak som sier... dette klarer du ikke... dette klarer du ikke...

 

Fant derfor ut at kanskje det var på tide med å lage en egen tråd igjen. Litt godt å skrive ned litt tanker og mål for tiden som kommer. Håper egentlig på å kunne gå ned 8-10 kg før jul. Kanskje optimistisk... men bare kanskje at jeg klarer det alikevell? Jeg kan være sta til tider :P

 

Legger inn vekt senere i dag.

 

Har som mål å få 10 trimpoeng hver uke. Så nå får jeg gå igang med registreringen! I dag blir det 1 times tur i ettermiddag!

 

Ha en flott dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 56
  • Created
  • Siste svar

Da var det tilbake til hverdagen!

 

Det var veldig kjekt å begynne på kurs igjen. Gruet meg litt til veiingen, og det kunne jeg se at andre gjorde også! Noen nye på kurs, og noen som gikk på kurs før sommeren også. Vekta ble opp 0,4 kg siden siste kurskveld før sommeren. Når jeg tenker på den "ferien" jeg har hatt, så er dette ikke mye. Selv om vi har skikkelig kost oss, så har jeg holdt på de gode vanene. Det har vært godt med et lite opphold fra registrering og telling, tror at jeg har hatt godt av det. Så nå håper jeg at jeg er klar for å registrere inn kalorier og trimpoeng igjen! I går fikk jeg gått meg en skikkelig tur da jeg kom hjem fra kurs, så da ble det to trimpoeng. Satte meg ned på kvelden for å registrere inn mat... resulterte i at jeg måtte ha meg en skikkelig god kvelds. Har visst glemt ut en masse av det jeg skal spise!

 

Men uansett godt å være igang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, 0,4 er jo ingenting! Et helt fantastisk resultat:-)

Før du fortsetter vil jeg bare si at du skal koste ned det spøkelset som sitter på ryggen din, hvem i huleste kan tillate seg å plage deg med "klarer ikke..."

Jeg skal overdøve dette trollet, for dette klarer du faktisk!

 

Tenk at du har klart å holde vekta i ferien- uten telling og registrering:-)

Jeg blir nesten litt misunnelig, jeg har ikke turt å prøve dette noe særlig enda- med unntak av 2 uker i syden i sommer.

 

Stå på videre.

Blomsterhilsen fra JESS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest little star

Så deilig, blomsterjenta! 0,4 kg er ingenting hvis man har kost seg i ferien. Sikkert greit å vite at man kan holde seg stabil uten å måtte telle kcal. Det har hvertfall ikke jeg planer om å gjøre resten av livet! Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for koselige tilbakemeldinger! Det hjelper på motivasjonen :P

 

Det har ikke blitt fullt så mange trimpoeng som jeg skulle ønske første uke. Men jeg prøver igjen med ny giv denne uken!

 

Jeg synes at det har vært en veldig grei start. Ser at det er viktig å registrere for hver kveld ser jeg at jeg mangler mange kalorier. Regner med at jeg snart kommer inn i det igjen snart!

 

Blir spennende på veiing i kveld!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kossen går det med på kurset da??

 

Eg er tilbake etter mye pause siden sommerferien, og hadde en dårlig periode tidlig i sommer også.. Men eg har ikke gått opp, og det er så bra, så bra! Nå er eg ved godt mot igjen, og vil vere tynnere til jul! Og har noen mnd på meg heldigvis.

 

Du da? Noen tanker eller målsetninger du vil dele? ;)

 

Håper alt står bra til!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 uker på kurs, og alt jeg kan vise til er ned 200 gr og de dumme cm er akkurat de samme. Off.... skjemmes av å lese det jeg akkurat skrev....

 

Jeg har bestemt meg for at nok er nok. Har tenkt mye. Grunnen til at jeg legger på meg er at jeg er glad i snop. Det gjorde at jeg veide 94,3 kg før jeg begynte på kurs. Sjokolade er fellen min... Så hvordan kan det ha seg at jeg har havnet rett opp i den fellen igjen? Hver gang jeg tar en bit tenker jeg... "det er ikke denne jeg legger på meg av". Hvor dum går det ann å bli? Jeg er veldig nøye med alle de andre måltidene, og de går greit. Så hvordan kan det ha seg slik at at jeg lurer meg selv med dette? DET ER JO DERFOR DU LEGGER PÅ DEG!!!! Åh! Er det mulig!!

 

Så nå må jeg bare innse at det er snopet som er problemet mitt! Og det må jeg gjøre noe med!

 

Det er 4 uker igjen av kurset.... da skal det bli 4 uker uten snop. For meg hadde det vært en befrielse å ikke spise snop. Hva skal jeg egentlig med det? Det gir meg jo ikke noe annet enn dårlig samvittighet, unødvendige kalorier og ingen næring. Et liv uten snop for meg vil være det samme som å slutte å røyke. Det er uansett ikke bra for noen!

 

Jeg vet at det kommer til å bli beintøft. Men så lenge jeg ser at jeg ikke klarer å begrense snope inntaket mitt, så er det mest fornuftige å kutte det helt ut. Gjerne det ikke bli på livstid, men nå får jeg ta dag for dag. Målet mitt er å være snopefri i 4 uker - i første omgang.

 

Kosemerkene mine skal selvfølgelig brukes, men da på noe annet enn sjokolade og snop.

 

Målet mitt for denne første uken er:

 

Skrive opp absolutt alt jeg spiser

Alt skal veies

Min 1 trimpoeng hver dag. Min 10 trimpoeng i uken.

Ikke noe snop, kaker eller brus!

 

De andre gode vanene som jeg allerede har innarbeid, er med som en selvfølge.

Tror at det er lurt å ikke ha for mange regler, da blir det raskt surr.

 

Godt å skrive det ned. Håper for min egen del at dette hjelper på motivasjonen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var første dag uten snop (på evigheter....) overstått. Det gikk overraskende bra. Synes alltid at de første dagene er de vanskeligste. Alt ble veid og skrevet opp. Var ganske overrasket da kveldsen var inntatt og jeg ikke var kommet opp i mer enn 1100 kcal - skal egentlig ha 1600. Så det er tydlig at jeg vurderer måltidene mine litt feil - og at det blir stor variasjon av inntaket de dagene jeg spiser snop.

 

Begynte uken også godt med 3 trimpoeng i går. Så da er utsiktene mot å klare 10 denne uken gode regner jeg med!!

 

I kveld skal jeg i klubb. Alltid en utfordring. Rekker uansett å gå en tur før jeg skal gå, så da er trimpoengene i boks ;)

 

Ha en fin dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint at du er tilbake igjen. Fulgte litt med deg på tråden din i vår. Jeg er skikkelig imponert over at du ikke har gått opp i sommer (0.4 kilo er da stillstand, vel ;)). Men da viser det seg vel at så lenge vanene beholdes så går det bra.

 

Kjenner meg godt igjen i det med alle de småbitene som vi ikke legger på oss av :). Helt klart en viktig grunn til at jeg ble tjukk. Det er jo sant, legger ikke på oss av en liten bit. Men alle de små til sammen, derimot... Jeg tror det er utrolig viktig å snu den tanken slik at den virker motsatt. Å la være å spise en liten bit hjelper oss mot målet. Veldig bra at du har tatt tak i det og har hatt en hel snopefri dag allerede. Også bra at du har valgt å begynne å notere hva du spiser igjen. Du får nok fart på vekta nå skal du se :). Og enig med jess - Klart du klarer det!

 

Ha en riktig god dag! - skrulle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he he.. jeg ble ganske overrasket over at det ikke var mer selv også. Men jeg gikk et par ganger på vekta i løpet av sommeren og da varierte den en del. Men heldigvis så stabiliserte det seg over tid.

 

Uansett så synes jeg at det var FRYKTELIG tungt å begynne igjen etter sommeren... Og når resultatene uteblir så blir jeg enda mer frustrert! Men heldigvis så er motivasjonen for prosjektet "4 uker uten snop" på topp, så da kan jeg ikke annet enn å stå på - en dag om gangen.

 

Skal ta meg en tur innom tråden din nå for å se hvordan det går med deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dag to av prosjektet "4 uker uten snop" gikk over all forventning! Var i klubb og enset ikke snopeskålen som stod på bordet i maaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaange timer. Begynner nesten å bli litt spørrende til meg selv... "Mener du VIRKELIG at du har tenkt å gå 4 uker uten sjokolade????" Må her vise til Jess sin tråd der hun skriver at hun av og til synes at hun er del og kroppen en annen ;) Føler det litt på samme måte.

 

Fikk ikke trimmet mer enn til 1 trimpoeng i går, men skal ta det igjen i kveld tenkte jeg.

 

 

Måtte ha meg en tur på vekta i dag morges.. bare for å bekrefte at - "Jo, det er faktisk alle de sjokoladebitene som gjør at du går opp i vekt...." Ikke det at jeg er helt overbevist om det enda... men vekta hadde faktisk gått ned 0,6 kg siden mandag.... og den har stått stille - og gått litt opp de siste 2 ukene før prosjektet "4 uker uten snop"..... Jeg trenger kanskje litt mer tid før jeg får banket det inn i hodet at jeg faktisk legger på meg av de små utskjeielsene...

 

Så nå må jeg bare holde meg selv i skinnet over helgen slik at jeg kan få litt vektnedgang!!

 

Ha en fin dag alle sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bank, bank- så du skulle banke inn no-og jeg ville bare hjelpe til:-)

 

Så bra at du virkelig har tatt tak. Vi gjør jo denne slankingen på forskjellig måte. Noen klarer fint å spise litt, og bare LITT. Andre er som meg: spiste litt og litt og litt og litt, og mye og litt og mye og bare bittelitt til. Og fremdeles skjønte jeg ikke hvorfor jeg la så på meg, mente jeg måtte ha lav forbrenning, og det var urettferdig at jeg hadde så stor apetitt/søthunger. Jeg har hatt problemer med å kontrollere disse litt'ene, og jeg fikk det MYE bedre da jeg kuttet ut disse søt-tingene. Jeg hadde en god del abstinens, men det gav seg rimelig fort. Nå går jeg glatt forbi disse skålene, de angår meg ikke lenger. Det kan godt hende at jeg en vakker dag skal øve meg på å spise litt, men så langt lever jeg veldig godt uten. SÅ det gidder jeg ikke å ta stilling til nå.

Du kan være stolt av deg selv, hold deg til planen og du vil få kjempefine resultat.

 

JESS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er skikkelig god som har kommet så i gang med dager uten snop. Det store suget avtar nok for de fleste ganske kjapt og da er det faktisk levelig. Tidligere kunne jeg nesten ikke se for meg et liv uten noe form for godteri på kvelden. Nå tenker jeg sjelden på det selv om det står ei skål med karameller foran nesa på meg. Skikkelig deilig - jeg vil jo se på meg selv som ei som kan sitte hjemme uten å dytte innpå godis.

 

Det kan godt tenkes at de 600 gramma dine skyldes at du har kutta snop. Nå må de gramma bare holde seg vekke ;). Den nedgangen hjelper vel kanskje på motivasjonen til å ha ei fornuftig mathelg også? - skrulle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bank bank ja!! Det var deg det kom fra ja ;)

 

He he he.. Må inrømme at det ikke har kommet seg helt inn enda, men det begynner å hjelpe på...

Jeg tror at jeg uansett alltid kommer til å savne snop - jeg er også en av dem som bare skal ha litt - og litt til - og enda litt til - helt til en blir kvalm og da kan en like godt fortsette... Ja jeg vet at jeg er håpløs!!

Men nå tar jeg meg i å tenke "hva vil du egentlig?" Spise snop, synke ned i sofaen og ikke være i nærheten av å være fornøyd med deg selv? Bare fordi jeg har lyst på noe godt. Til tider kan snopesuget være så stort at jeg tviler på at jeg overlever (he he he.... må le når jeg skriver det, for det er rett og slett komisk!!!), og andre ganger syns jeg gjerne synn på meg selv og bare "trenger" litt sjokolade - så blir alt bare så mye bedre! Jeg ser jo det hvor håpløs jeg kan være. Så da prøver jeg heller å tenke som så at jeg heller vil bli slankere, være mer fornøyd med meg selv og ha mer energi! Jeg tror uansett ikke at en blir lykkligere av å være tynn, men selvfølelsen vokser! Og da blir man glad!

 

Må bare fortelle hva som hendte i går. Vi hadde besøk av en leverandør på jobben. En av disse utrolig vanvittig pene mennene som av og til dukker opp. Ikke misforstå meg - for jeg er lykkelig gift og ikke opptatt av noen andre enn mannen min! Men jeg legger jo merke til om det kommer inn en pen mann da! Uansett, her kommer han innom med gjevne mellomrom, har vel sett meg på mitt største. Så her i går stod jeg her i svart (slankende) bukse, svart lang (slankende) tunika med belte i livet. Og selvfølgelig minus (nesten) 15 kg.

Jeg har snakket med han mange ganger før - men aldri før har jeg sett at han målte meg opp og ned - litt sånn smilende. Det tar jeg som et komplemang! hi hi hi... Det var veldig positivt og bli "sett".

 

Det er egentlig litt rart med måten folk oppfatter deg når du er stor i motsetning til slank. Jeg har vært begge deler før, og jeg merker stor forskjell. Jeg er den samme utad uansett, men måten folk reagerer på meg er totalt forskjellig. Det er gjerne mange her som er uenige med meg her - men det er i alle fall min oppfatning. Jeg føler at jeg blir tatt mer seriøst som slank i motsetning til stor. Egentlig helt idiotisk for jeg gjør akkurat den samme jobben! Og jeg er meg - uansett :)

 

 

Ja ja.. bare noen tanker jeg har gjort meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest little star

Jeg er helt enig med deg, jeg. Nesten som om menneskeverd kan måles ut fra hvor mange kg man veier.

 

En foreleser på skolen; en psykolog som blant annet jobber med jenter som overspiser fortalte om en studie gjort i USA. Der skulle blant annet 5 år gamle barn plassere mennesker i to grupper; suksessfulle og ikke suksessfulle, ut fra bilder av menneskene. Resultetene viste en helt klar tendens om at de menneskene som var overvektige havnet i gruppen ikke suksessfulle. Det sier litt om holdningene vi får servert sammen med morsmelken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette vil jeg forfølge litt, blomsterjente! For det handler nettopp om dette, GR kaller det mental trening.

Jeg har selv drevet mye med å snu disse tankene. Det er ikke synd i meg fordi jeg ikke får sjokolade. Jeg er derimot heldig som slipper å spise sjokolade. Jeg er heldig som skal holde meg slank resten av livet. Det er synd i meg som ikke har klart å holde meg unna dette tidligere og som ble så rund og god. Men det er ikke synd i meg lenger- for denne kampen skal jeg vinne. Og tenk så heldig jeg blitt nå, jeg vet at jeg faktisk overlever disse kveldene med rasende sug etter sjokolade, snop og sjit og lort! Jeg har bestemt meg for at jeg ikke har sug etter godis, jeg er faktisk bare litt sulten, eller tørst, eller kjeder meg, eller trenger noen å snakke med, eller en klem, eller et tv-program...

Det høres sikkert ut som om jeg er mester på dette, og det stemmer ikke helt! Men jeg trener veldig mye på dette, og det blir bedre og bedre for hver måned:-)

 

Jeg kommer stadig tilbake til denne røykestoppen jeg hadde for en del år siden. Jeg klarte ikke å slutte å røyke før jeg fikk avlivet myten om at røyken var min venn, og at jeg skulle sørge resten av mitt liv. Røyken fikk ikke noe gravmonument, og det skal jammen ikke sjokolade og kjeks heller få. Slike dårlige venner fortjener ikke oppmerksomhet! Såh!

 

Så hyggelig å lese om den episoden med han kjekke...:-)

Det gjør seg med slike hverdagsopplevelser. Putt den der du tidligere hadde denne sjokolade-vennen din:-)

 

Nei, huttetu som jeg foreleser. Nå skal jeg slutte av- for dette ble en voldsom "moralpreik". Det er iallefall godt ment:-)

 

klem fra Jess

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrev et laaaaaaaaaaaaaaaaaangt svar i går på pcen hjemme.. men der konka internettet ut... ja ja.. på 'ann igjen!

 

Det må være noe seriøst galt når barn ned i 5 års alderen har den oppfatningen av overvektige... Hva slags forbilde setter vi egentlig for barna våre? Her er det ikke bare kropsfiksering, motepress osv i tenårene - her begynner det i barnehagen.

Det viser hvilke holdninger vi som foreldre har - uten at vi gjerne vet om det så overfører vi det til våre barn.

 

Jeg ble mye mobbet i barndommen fordi jeg var "feit". Dette har liksom hengt med meg helt til voksen alder. Jeg er liksom feit - uansett. Når jeg ser på bilder fra barndommen blir jeg like overrasket hver gang.. for jeg var ikke feit, kanskje litt rundere enn noen av de andre men ikke feit. Unger må jo få det fra et sted at det er "greit" å mobbe noen som er tykkere enn andre.

 

For meg er det viktig å lære mine barn at alle er like. Og jeg håper for alt i verden at mine barn ikke blir mobbere - eller mobbet. Da skal himmel og jord settes i bevegelse for at det skal ta slutt! Selv om jeg nå er voksen og har det bra - kan jeg av og til få følelsen av å ikke være god nok.. det er rart med det hvor lang tid vonde ting kan forfølge en.

 

Det er gjerne ikke like lett å snu denne tankegangen - det er vel gjerne derfor GR har så mye fokus på mental trening - på flere plan. Det er vel derfor de sier at det å bli slank ikke automatisk betyr at man blir lykkelig.

 

Jeg synes ikke at du foreleser Jess - du er flink å sette ord på ting - slik settes ting i perspektiv ;)

 

Nå er jeg snart klar for helg! Måtte en tur på vekten i dag også... Hver kveld når jeg legger meg for tiden, så gleder jeg meg til å stå opp slik at jeg kan se på vekten.. hi hi hi...

Mandag morgen var den 80,1 netto menneske... den har hele uken gått nedover... i dag var den 79,0 netto menneske!! Hvor lenge har jeg ikke drømt om å se 7 tallet?!?!? Og ikke nok med at det er 79 - men jeg ser jammen meg muligheten for at det kan stå 78 komma etteller annet på mandag! Det hadde vært fantastisk! Nå er det aller siste gang det skal stå 80 ettellerannet på vekta mi!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer så mye med å endelig se det herlige 7-tallet på vekta!!! Det er ikke lenge siden eg gjorde det samme, så eg vet kossen du har det. Og det er jo helt herlig!!!;) Stå på videre!!:) Går det fint uten snop?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for koselige hilsner på tråden min nyaco og twisted star!

 

 

Jammen meg klarte jeg det ikke!! En hel uke uten snop og sjokolade!! Og det gikk over all forventning!!! Jeg har ligget på 80,4 til 80,1 nå i mange uker at noe skjer...

 

Sist mandag var den 80,1 og i går var den hele 78,5!! Er det mulig?! Jeg er så glad så glad!!! Endelig!! Borte skal 80 tallet være for alltid!!! (Det er vel lov å håpe??)

 

I dag morges måtte jeg bare ta et "kontrollmål" bare for å se at jeg fremdeles var på 70 tallet.... får ikke annet enn hakeslepp.... den var 77,9 kg. Hvordan kan dette være mulig? Ikke misforstå meg, for jeg er i den 7 himmel! Men er det virkelig sånn at jeg kan ha småspist på så mye gotteri at det er derfor jeg ikke har gått ned? Jeg mener jo selv at det er ikke så mye gotteri jeg har spist......

 

Utfordringen nå er å fortsette å la være å spise gotteri... selv om jeg synes at det er "trist" å ikke spise gotteri lenger - selv om jeg er veldig fornøyd med resultatet!

 

Tror uansett at jeg skal feire med en skikkelig god tur i kveld!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fy flate så bra!!! Grattis!!

 

Eg og har slutta:) i dag;) hehe.... og nå skal eg klare det eg også! Håper eg får slike resultater som deg! Og så skal eg kutte ned på pepsi max-drikkinga, for den gir meg så mageknip og oppblåst mage at det hjelper ikke noe særlig på selvtilliten... Og eg kutter ned på karbohydrater også, bare for å se om det kan hjelpe... Er jo verdt et forsøk... Blir kanskje litt mye på en gang, men det får heller bare vere, eg prøver! Men eg skal vere like flink som deg, ingen snop og godterier! Så skal vi se enda mer resultater etterkvert, eg og du;)

 

Men gratulerer igjen, utrolig kjekt!! Kose deg videre med den sunnere livstilen, herlig ikke sant?!

 

Klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...

Jeg har visst skikkelig rotet det til! Tror jeg har gjemt meg under teppet noen uker... Gjerne på tide å krype frem....

 

Det gikk virkelig rette veien - men plutselig havnet jeg en helt annen retning. Klarer ikke helt å sette fingeren på hva jeg gjør galt. Og når jeg føler at det jeg gjør er rett og fremdeles ikke får resultater... hva gjør jeg da.... da gir jeg opp... skikkelig opp...

 

Måtte komme meg på vekta i dag... veldig motvillig.... 79,0. I forhold til hva jeg har trykket i meg de siste ukene er dette veldig overraskende. Vekta har gått opp å ned hele tiden i løpet av denne tiden. Husker enda gleden da den var på 77,9 sist jeg var inne her å skrev... Får prøve å holde på denne tanken da!!

 

Motivasjonen er helt borte... så alle motivasjonstips mottas med takk!

 

Lurte på å lage meg en liten liste med "regler" men akkurat nå er jeg veldig usikker på om jeg klarer å følge dem...

Men kanskje verdt et forsøk?

 

1. Skrive opp absolutt alt jeg spiser - hver dag!

2. Gotteri er kun tillatt om fredagen

3. Prøve å sette sammen måltidene på nye måter

4. Lage en treningsplan for hele uken.

 

Har nå vært inne å registrert det jeg har spist så langt i dag - og det som er planlagt resten av dagen.

 

Treningsplanen for denne uken er:

 

Mandag: Step maskin 30 min. Styrke 10 min

Tirsdag: Tur 1 time

Onsdag: Cafe kveld med venninner

Torsdag: Tur 1 time

Fredag Step maskin 30 min. Styrke 10 min

Lørdag: Step maskin 30 min. Styrke 10 min

Søndag: Tur 1 time

 

Kanskje litt i overkant av det jeg har lyst til denne uken.. men kan ikke annet enn å prøve. Selv om motivasjonen er omtrent forsvunnet, så har jeg klart i tankene at jeg aldri har lyst til å veie 94,3 kg igjen!

 

Hilsen smådeppa (vissen)blomsterjente.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...