Gå til innhold

hjemmelaget pizza


Gjest radiogaga
 Share

Anbefalte innlegg

Kommer an på hvor mye ost du bruker, hva slags ost, og ikke minst hvor tykk pizzabunn du lager... Hvis du har laget pizzaen selv er det ganske greit å regne ut. Hvis du ikke har laget selv er det litt vanskeligere å beregne. Når jeg lager pizza bruker jeg veldig lite ost (men fullfett-ost) og har så tynn bunn som jeg klarer å klemme til. Bruker rampete pepperoni, men ikke så veldig mye. Da blir to store stykker rundt 700 kcal. De er temmelig store altså, kanskje 10-15 cm x 15-20 cm eller noe.

 

Vet ikke om dette hjelper?

 

- skrulle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snedig at en av topptrådene idag var om akkurat det samme som jeg hadde tenkt å spørre om. Jeg lager jo alt sammen selv,men deigen lager jeg helt på slump så jeg aner ikke hvor mye mel jeg har i og nå er deigen snart ferdighevet så da er det litt sent å tenke på,men selvfølgelig var det nå jeg kom på det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske typisk at man tenker på slikt i etterkant, vel ;)! Deigen min har omlag 210 g mel (litt over halvparten grovt) samt at jeg putter inn 2 ss olivenolje. Tynn tynn deig dekker ei stekeplate som er 35x40 cm.

 

Kanskje du kan veie melet neste gang du baker, kanonada, og da vet du omtrent fra gang til gang. Tips hvis du vil slumpe mel men fortsatt veie er å veie melpakka, ha oppi så mye mel du synes du trenger, veie melpakka igjen, trekke i fra, og så vet du hvor mye du har brukt. Jeg veier stadig vekk på den måten! :D

 

Ellers kan du jo kanskje leke at du skal lage pizza i gjen og putte i en bolle så mye som du tror du brukte og så veie. Blir jo sikkert sånn omtrent for nå?

 

- skrulle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel... Venninna mi pleier å veie hver eneste ingrediens når hun skal lage mat, uansett hva det er. Det er så utrolig irriterende og begynner å nærme seg sykt når man skal holde på sånn. Nesten som om maten styrer hele livet hennes. Sånne mennesker er ikke særlig trivelige når det skal være SÅ mye kontroll.

 

Men litt kontroll kan man jo ha, så lenge man ikke overdriver ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å lage en mager deig som kjevles tynt ut og dekker en vanlig bakeplate. Oppå den smører jeg et tynt lag med pesto i stedet for den vanlige tomatsausen. Det gir mer smak og en ny vri til pizzaen. Så smører jeg på et tynt lag med mager kesam, legger på tynne løkringer og tomatskiver(som har ligget litt på kjøkkenpapir, uten saft og frø), så strør jeg på Finello light og topper den med spekefilet av kalkun. Hvis kalkunkjøttet ligger under osten blir den myk, men oppå osten blir den herlig og sprø. Du kan bruke blåskjell, reker, mager skinke eller annet i stedet for kalkunen, selvsagt. Pynt med basilikumblader og server med masse fersk ruccola og nykvernet pepper.

Dette blir en meget mager pizza, med mye smak og lite grunn for dårlig samvittighet!

NinniR:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er på mange måter litt traust,tror jeg. Oppskriften din Ninni er sikkert kjempegod den altså, og kan godt tenke meg å prøve den når jeg har lyst på noe nytt, Men; når jeg vil ha hjemmelaget pizza så er det den vanlige varianten med karbonadedeig, tomatsaus og ost(feit og god hehe) jeg vil ha, og da er ikke lettvarianter noe tess desverre.. hehe

 

Men jeg skal prøve den der engang,jeg,kanskje jeg blir overrasket? : D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den pizzaen din skal jeg jammen lage en dag, NinniR - så skikkelig god og spennende ut! Takk for tipset ;). Jeg vil helst ha italiensk pizza med tynn tynn bunn og ikke så mye pynt og ost på. Pizza er nok veldig smak og behag!

 

- skrulle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke påta meg æren for ideen til pizza med tynn bunn og pesto. Originaloppskriften er med creme fraiche i stedetfor mager kesam, men ellers kommer oppskriften i sin helhet fra en veldig snill kokk i en liten pizzeria i nord-Italia.

NinniR:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, ideen var kanskje ikke din opprinnelig, men det var nå du som ga meg ideen ;). Dessuten er snille italienske kokker verdt å lytte til, og når oppskrifter kan deles er det enda bedre. Nammm! :D.

 

Men du, når du sier mager, mener du da at det er lite olje eller har du noen lure meltriks? Når jeg regner på pizzabunnen min så er det gjerne melet som drar opp noe veldig. Hvor mye mel bruker du?

 

- skrulle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

.. blir totalt ca. 4000kalorier. (husker ikke nøyaktig)

 

Den består av:

Toros pizza bunn (familie pakke)

Toros pizza fyll, tomat og løk

Coop kjøttdeig (400g pakning)

Tine Pizza ost (300g pakning)

 

Er som regel alltid mannen som lager pizzaen, så han kjevler ikke deigen helt ut slik at den fyller en stekeplate. Den er mye rundere i hjørnene.

Det blir totalt 16 pizza stykker. (de 4 hjørnene blir jo litt mindre da)

 

Men har ihvertfall regnet meg frem til at et pizza stykke er ca 240kalorier.

(vet 4000 delt på 16 blir 250, men jeg har ihvertfall kommet frem til 240 ca.)

 

Så i å med at du har kylling kjøttdeig regner jeg med kalori innholdet blir bitte litt miundre enn våres pizza.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 years later...

Jeg pleier å lage en mager deig som kjevles tynt ut og dekker en vanlig bakeplate. Oppå den smører jeg et tynt lag med pesto i stedet for den vanlige tomatsausen. Det gir mer smak og en ny vri til pizzaen. Så smører jeg på et tynt lag med mager kesam, legger på tynne løkringer og tomatskiver(som har ligget litt på kjøkkenpapir, uten saft og frø), så strør jeg på Finello light og topper den med spekefilet av kalkun. Hvis kalkunkjøttet ligger under osten blir den myk, men oppå osten blir den herlig og sprø. Du kan bruke blåskjell, reker, mager skinke eller annet i stedet for kalkunen, selvsagt. Pynt med basilikumblader og server med masse fersk ruccola og nykvernet pepper.

Dette blir en meget mager pizza, med mye smak og lite grunn for dårlig samvittighet!

NinniR:)

 

Hvordan lager man mager deig? Denne vil jeg gjerne prøve :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...