Gå til innhold

Holde vekten lengst mulig dagbok:D


Gjest Victoria82

Anbefalte innlegg

Gjest Victoria82

fremdeles samme form. Ikke komt meg ut en eneste dag denne uken. Men har vasket badekaret og steamdusjen nå i helgen, så det var jo litt aktivitet der:D

 

Har time til legen på tirsdag, regner med videre sykemelding siden jeg ikke har nok energi til i det hele tatt å komme meg ut på en 5 min tur engang. Men er jo ikke sikkert hun ser det på samme måten.

 

Sliter litt med hodepine, men vet at det er pga for lite veskeinntak. Så skal prøve å øke vannmengden nå når jeg endelig kan drikke vann igjen uten at det kommer opp igjen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • Svar 179
  • Created
  • Siste svar
Gjest Victoria82

like elendig enda.... Fikk en kommentar fra min mor i går. Hun kommenterte at hun var slik hele svangerskapet. Men fikk ikke med meg om det var begge gangene eller bare med meg....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Victoria82

takker for det:)

Er 17 fullgåtte uker i morgen. Og pulsen er fremdeles høy, kvalmen henger i 24-7 og har begynt til behandlig pga en hodepine som ikke vil gi seg....

 

Men ellers er alt bare bra:D Magen er begynt å komme. Kiloene har tatt seg litt opp ( totalt gått opp 900 gram fra startvekt) men har ikke begynt å kjenne noe liv enda. Det er min første.... Så kan sikkert ikke vente å kjenne noe før etter 20 uke.. Gleder meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg merket det i uke16 med første, men skjønte det ikke helt før litt senere, kjentes ut som gullfisk som slår mot bukveggen el. sommerfuglvinger el. luftbobler som er snderledes enn vanlig luft i magen. Med andremann merket jeg første bevegelsene i uke12 og da var jeg ikke i tvil, kjente det igjen med en gang. Nå er jeg ikke like sikker, men mener å ha kjent noen små vingeslag i magen alt selv om jeg bare er 11 uker på vei :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ny her, og leser litt på de forskjellige forumene. Kjipt å høre om kvalmen. Jeg kastet opp i fire måneder, og gikk ned 8 kg på tre uker. Klarte ikke å holde noe nede. Fryktelig slitsomt. Men det går over. Er nå i uke 20 (barn nr to), og har ikke gått opp noenting i vekt. Er på mitt første kurs her, internettkurs for gravide og ammende. Et veldig bra opplegg må jeg si! Forsøker, som det virker som mange av dere gjør, å ha minst mulig vektoppgang iløpet av svangerskapet. Godt å se at det er flere av oss. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Victoria82

En liten oppdatering fra meg...

Mandags morgen (17+7) vekt 74,5 kg = totalt oppgang i svangerskapet på 1,5 kg til nå.

 

Har trodd at jeg har kjent liv, men er usikker. Nesten lemus aktig bevegelse i magen som gav seg ganske fort igjen. Men har ikke kjent noe siden det. Kvalmen henger i, selv om den er litt mindre enn tidligere. Men smaken som gjør meg kvalm er fremdeles kraftig og fremtredende, noe som fører til usunne matvaner. Men håper på at det snart er nok.

 

Har skiftet fastlege etter å ha blitt kraftig irritert på legen og legekontoret. Har allerede snakket med den nye og fått time. Så gleder og gruer meg på samme tid til jeg skal til henne. Skal også på ultralyd samme dag. Det er jeg mer glad for. Vet at det til nå ikke har vært noen "avvik" og har hørt hjertelyden to ganger så tror alt er i orden selv om formen min er "syk".....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hei!

 

Du har nå holdt vekten veldig bra må jeg si :-) Men 17+7 er ikke det 18+0?

 

Det var helt sikkert babyen du kjente som beveget seg. Snart kjenner du det mye bedre og da er det ingen tvil lenger. Jeg kjente det tidlig med nr 1, men var jo ikke helt sikker før det ble sterkere.

 

Det der med kvalmende smak kjenner jeg til. Lurer på hva den kommer av egentlig... Jeg hadde den ikke forrige gang. Jeg går bare å spiser fisherman's friend for å døyve den litt. Men når den er på det verste er det ingenting som nytter...

 

Når skal du på ultralyd da? Blir sikkert veldig morsomt! Jeg har jo vært på en allerede, men gleder meg mer til den ordinære, da vi kanskje får vite kjønn også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Victoria82

Hei hei...

Kan ikke si at jeg har vært så flink å "holde" vekten. Tror jeg bare har vært heldig og ikke lagt på meg i forhold til hva jeg putter i meg for tiden. Har en kraving for snop hver eneste dag, og dessverre blir det som regel til at jeg gir etter...

 

I natt var jeg sikker på at det var bebisen jeg kjente. Prøvde å "provosere" fram mer bevegelse, men det var ikke enkelt:D

 

Når det gjelder 17+7 så trodde jeg i alle fall at det var dagen før 18+0, har ikke klart å sette meg inn i hvordan man skriver det... Er i alle fall 18+0 i dag:D

 

Har vært på en tidlig utralyd i uke 11, men skal inn igjen dagen før jeg er 20+0 for å si det sånn:) Så om ca to uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17+7 betyr jo 17 uker + 7dager og 7 dager er jo en uke.

 

f.eks

mandag17+0 tirsdag17+1 onsdag17+2 torsdag17+3 fredag17+4 lørdag17+5 søndag17+6

Så blir det ny uke med mandag18+0

 

Blir fort forvirrende det der med uker og dager, men i grunn er det jo ikke så kjempeviktig, for babyen kan jo komme innenfor en relativt stor tidsramme...

 

Jeg vet åssen det er å gi etter for det snopet. Hadde planer om å være så sunn og flink under dette svangerskapet, men det har jeg ikke vært... Huffameg! Men har jo ennå 6 mnd igjen jeg kan være flink i da, så er jo ikke for sent.

 

Var det bra å se på ul da du var 11 uker? Jeg var for to uker siden, men synes det var mye bedre i første svangerskap da jeg var 12 uker. De vokser jo så fort i de ukene, så er jo bra forskjell fra uke til uke. Men det viktigste var jo selvsagt å se at det var liv og et lite nurk som lå der inne og sprellet :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Victoria82

Hadde store store planer om å gå tur hvar dag. Og spise sundt. Det begynte bra og holdt frem til uke 6, da kom kvalmen snikende:( Joda har jo enda tid til å snu trenden, men foreløpig ser det ut til at jeg gjør alt for å slippe kvalme og dårlig smak i munnen, så da er godteskuffen veldig veldig fristende...

 

Ultralyden i uke 11 var helt herlig. ikke så enkelt å se ansiktstrekkene, men det kan jo også være pga at nurket lå med hendene forran ansiktet. Ellers var kvaliteten på bildene bra. Og fikk se at det var klart for 5 fingre på begge hendene. Fikk se begge hjernehalvdelene og at alt stod bra til. Småtten sprellet og var litt i aktivitet og.. Litt kjekt å se..

 

Jeg gleder meg til neste ul. Håper bare at det ikke er så sent at babyen har begynt å få liten plass...

 

Magen har kommet mer og mer hver dag som går nå. Men ser fremdeles ut som om jeg bare er blitt feit:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, hvor jeg misunner de som får sånne nydelige runde flotte gravidmager... Ikke sånn som den deigen jeg gikk med da jeg var gravid. På slutten så man jo at jeg var gravid da, men veldig lenge synes jeg at det kunne se ut som jeg bare var feit... Sånn i motsetning til feit OG gravid...

 

Ser ikke ut som jeg får noen strutte-mage denne gangen heller. Jeg har blitt skikkelig brei over hofta og baken, og midja er borte. Forferdelig! Jeg som begynte å få så fast flott kropp her i høst. Kunne kle meg i klær uten å være redd for valker og bulker, men nå skjuler jeg meg i store klær. Skulle helst hatt burka! Men jeg får nå leve med det. Om 6 mnd er babyen ute, og da er det bare å få kroppen tilbake i fasong igjen :-D

 

Tror jeg var 19 uker på vei da jeg var på ordinær UL sist. Det var mye vanskeligere å se babyen da enn i uke 12. Det var jo mye mindre fostervann rundt og så var jo babyen mye større, så så jo ikke hele på en gang liksom... Men moro er det uansett :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk en liten AHA-opplevelse i siste ukebrev fra kurslederen... Jeg har ført kosemat på måltidene hvis jeg f.eks. har tatt ei bolle istedetfor mellommåltid el.l. og her er et lit utdrag sv rapporten :

 

Tenk litt på dette:

 

Muffins er kos, ikke anbefalt lunsj.

Nugatti er kos, ikke anbefalt pålegg.

Kaker er kos, ikke anbefalt kveldsmat.

Husholdningssaft er kos, ikke anbefalt drikke.

Boller er kos, ikke anbefalt mellommåltid.

 

På en uke hadde jeg kosemerker for ca.2000kcal! Selv om snittet av kalorier lå på 2000 om dagen så er jo mengden kosemerker 6 doblet! Ikke rart magen ser "kleggete" ut som min datter på 6 kaller det :)

Ikke nok med det, på bilturen inn til Oslo (5 timer hver vei på en dag...) heiv jeg innpå snickers, lion king, helnøtt og til middag: burger m/ pommes frites og cola... Den dagen orker jeg ikke skrive ned engang. Men Ultralyd gikk veldig bra, har en risiko for genfeil på 1/3300 når blodrøven ikke er analysert ennå og det regnes som mikroskopisk. Så nå kan vi puste lettet ut. Til sammenlikning vil min alder (38) alene gi en økt risiko på 1/197 hvis en ikke gjør noen tester og alt under 1/250 regnes som reell risiko for genfeil. Så testen har minsket sjansene for at noe er galt ganske betraktelig. :o

Ellers er jeg også med i klubben "ser mer feit ut enn gravid" Men pyttsan, vi skal vel holde på en stund her inne? Om et år til sitter vi og ler av oss selv som gravide og gleder oss til bikinisesongen. Hva med å ha det som et langsiktig mål?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kurslederen min informerte oss om det ganske tidlig. All nei-mat skal jo gå på kosemerker, ikke på matrasjonene. Og at vi aldri skulle bytte ut matrasjonene med nei-mat, så jeg har jo visst om det. Men hva jeg har gjort i praksis er jo en heeelt annen sak... Var veldig pliktoppfyllende og flink da jeg gikk på kurs, men ikke så flink etter jul...

 

Det var jo godt nytt at du har fått fastslått så lav risiko da!! Nå kan du nyte graviditeten videre :-)

 

Jeg har som mål å nå trivselsvekta til sommeren 2010. Jeg vet ikke helt hva trivselsvekta er, men rundt 52 kg tror jeg kan være realistisk... Og jeg skal begynne på kurs etter fødselen tenkte jeg, og gå kurs til jeg har nådd målet, så blir det hold vekten kurs i ett år!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat det som var mitt poeng :) Jeg vet jo også godt hva som er "riktig" men da ser en hvor lett det er å lure seg selv, litt her og litt der... Jeg har liksom tenkt at sålenge totalsummen ikke overstiger det"lovlige" og jeg skriver opp ALT jeg putter i munnen så har det vært greit. Utskeielsene i går er glemt, nå er det kun normal mat som gjelder og kose mat til kosemerkene. Merker allerede at jeg er litt mer "gjerrig" Må passe på å spare noen kosemerker til fastelavensboller på søndag :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Victoria82

uff... er det noe jeg ikke har gjort så er det å bruke kcaltelleren her inne. Tror jeg hadde fått sjokk dersom jeg hadde prøvd meg..

 

Ikke har jeg fått noen "cravings" enda heller. Men ellers er symptomene like sterke som de alltid har vært. Begynte til og med å sippe på telefonen til et behandlingsopplegg som jeg har sagt meg villig til å prøve via nav. Og det kun fordi de ønsket at jeg stilte på et informasjonsmøte. Ikke det at det er så mye forlangt, men må kjøre i 1 time og ser ikke hensikten med å slite meg opp der for så å sitte sammen med 5 andre som skal prøve det samme når de skal ha et individuelt møte med meg senere. Og at den "timen" skulle vi få når vi var der (altså tidspunktet for når vi skulle møte igjen).

 

Men tror jeg slipper å stille. Heldigvis... Har hatt hodepine konstant i 1 og en halv uke nå. Gått 5 ganger til kiropraktor som spør hva jeg driver med siden det låser seg mellom hver behandling... Han lurte på om jeg stresset eller noe... Er jo bare hjemme hver dag.. Prøver å bevege meg litt, men er for det meste på sofaen...

 

Har forresten gått opp til 75.5 kg denne uken (19 fullgåtte uker). Er litt hysterisk, men prøver å la være... Altså totalt oppgang til nå = 2,5 kg

Har fremdeles bare "deigmage" og gleder meg til det i alle fall ikke ser ut som om jeg bare er feit. Det føler jeg at det gjør nå. Pluss at jeg har kjøpt nye bher. Det jeg endte opp med var ammebher. Som gjør puppene mine flate og som bare fremhever magen... Så vurderer å kjøpe meg noen push-up i "nåværende str..."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, disse hormonene er ikke så enkle å hanskes med... Man får jo både psykiske og fysiske reaksjoner... Heldigvis er humørsvigningene mine litt mindre nå enn sist. Da var det virkelig ekstremt!

 

2,5 kg opp er jo ingenting så langt som du har kommet. Vekta må jo nødvendigvis øke litt. Så vil det gå i rykk og napp...

 

Ser forresten at du har lagt inn nytt innlegg i vektrapport-tråden. Men tanken var at vi skulle redigere det innlegget vi allerede har lagt inn, slik at vi bare har et innlegg hver. Tråden blir så lang og uoversiktlig hvis vi legger inn nytt innlegg for hver gang, hvis du skjønner?

 

Å kjøpe nye bh-er er en god ide. Du skal jo være gravid en stund til, og det er jo godt å kunne føle seg vel. Vi kjøper jo andre klær for å bruke under graviditeten, så hvorfor ikke undertøy også? Selv om det bare er for noen få mnd.

 

Kanskje det er den låsningen som gir hodepine? Høres slitsomt ut i alle fall! God bedring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Victoria82
Ser forresten at du har lagt inn nytt innlegg i vektrapport-tråden. Men tanken var at vi skulle redigere det innlegget vi allerede har lagt inn' date=' slik at vi bare har et innlegg hver. Tråden blir så lang og uoversiktlig hvis vi legger inn nytt innlegg for hver gang, hvis du skjønner?[/quote']

 

Dette har jeg gått glipp av:D Men skal sørge for at resten av gangene så skal jeg kun redigere innlegget... hehe

 

Vet at 2,5 ikke er mye. Men gikk jo noe ned og, og dersom jeg teller med det så er det 3,7kg. Ikke mye det heller, men har 10-15 for mye fra før. Og håpet på at noen av de "reservene" ble brukt til graviditeten om du forstår meg;)

 

Det er nok låsningen som gir hodepine i tillegg til at kvalmen hindrer meg i å få i meg nok vann i tillegg. Men ryggen og nakken har vært låst lenge og var på bedringensvei før graviditeten gjorde sitt inntog. Og da holdt jeg det i sjakk med litt trening og. Mens nå er det helt umulig å få trent noe i det hele tatt. Så tror kroppen protesterer litt på det og... I alle fall sjokkerende å få vite etter 5 behandlinger at hver gang han ser meg så er samme låsningen like gale...

 

Kjøpte nye bh-er, men det var som sagt ammebh-er. Tenkte at jeg skulle spare penger. men føler meg rettere uvel når jeg bruker dem pga den lite flatterende måten puppene blir seende ut. Så tror jeg skal ta meg en tur og i alle fall kjøpe to som jeg kan "fremheve" de nye større puppene med. Litt kjekt å kunne nyte det og...

 

Takker så mye for bedringshilsner.. Jeg trapper ned kiropraktoren pga at økonomien ikke strekker til. Så håper at nav prosjektet kommer i gang og fungerer bedre snart...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også 10-15 kg for mye, hvis ikke ennå mer... Men jeg ligger nok litt bakpå og tar det med ro pga at jeg gikk ned så lett etter forrige fødsel... Det er kanskje ikke så lurt...

 

Det jeg mente var at det er sikkert en god ide å kjøpe noen push-up bh-er i tillegg til de du hadde kjøpt. Skal jo så lite til for å føle seg litt flottere, og selv om det koster, så er det jo verd det.

 

Har du snakket med jordmor om det med ryggen? Kan hende du kan få dekket noe behandling ettersom du er gravid... Er jo synd at økonomien skal stoppe deg i å gå til behandling. Og er nok ekstra tungt å slite med sånt under graviditet og sikkert etter fødsel også.

 

Så med den vekta, så har vi nok mye igjen for å passe oss litt gjennom svangerskapet. Men samtidig må vi godta at vi kommer til å gå opp litt. Skikkelig slanking får vi ta fatt på etter fødselen :-) Hvis man bare er litt bevisst, så klarer man sikkert å begrense oppgangen tilstrekkelig. Man må bare ikke bli overgitt over at det kommer noen kg på. Selv om det ikke er noe moro å se nåla på vekta bevege seg i "feil" retning.

 

Hva går det nav prosjektet ut på? Er jo bra hvis det kan hjelpe deg da :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Victoria82

Jo, jeg får bite i det sure eplet og spandere noen penger på noen skikkelige push-ups ja:D

 

Har ikke snakket med jordmor,men får ikke dekket kiropraktor timer uansett.. Men fikk henvisning til fysio før jeg ble gravid. Men den fysio behandlingen hjalp lite. Så har nå prøvd det meste av behandlingsformer. Har derfor gitt opp litt... Det hjalp før jeg ble gravid, men gikk tilbake til start med en gang kvalmen kom...

 

Når det gjelder nav så er det noe fysio, men med kombinasjon til at de skal vurdere arbeidsevnen i tillegg(for å tilfredsstille nav). Det siste er døfødt, men får i alle fall gratis fysio ettersom jeg har forstått. Så det er jo et pluss om det hjelper litt da..

 

Vektmessig så har jeg godtatt at nålen skal opp, men har ikke helt gått med på hvor fort og hvor mye:) hvis du forstår meg rett... Kan jo ikke gjøre noe med selve vektoppgangen. Men slet mye før jeg ble gravid med å gå ned. Så jeg regner ikke med at det blir "a walk in the park" å bli kvitt ekstra vekt som kommer på i svangerskapet heller.. Men får bare innse at det er lite jeg kan gjøre så lenge kvalmen holder i..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo hende at ammingen gir deg et puff da... Jeg er heller ikke av de som gå så lett ned i vekt. Jeg gikk to kurs i høst og gikk ned tilsammen på de to det som flere gikk ned på ett kurs. Jeg skeiet aldri ut og var kjempeflin med kosthold og trening. Likevel gikk de andre damene ned mye raskere, selv om de bare satt på ræva hele uka og tok seg fest i helgene... Tidvis demotiverende...

 

Men etter sist fødsel gikk jeg lett ned mens jeg ammet. De første mnd da jeg fullammet gjorde jeg ikke så mye annet. Ikke trening og passet ikke så mye på hva jeg spiste. Så kuttet jeg ut godter, potetgull og brus og sånt, og da fortsatte jeg å gå ned etter at jeg sluttet å fullamme også.

 

Siden du er så plaget med kvalme må du nok bare se på deg selv som i en unntakstilstand. Vi blir jo her etter fødsel også, og da skal vi "reparere" alle skadene, hehe! Så må vi bare godta at det tar tid og krefter... Og håpe ammingen hjelper på :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk ikke heller ned så mye på kursene i høst, tror det ble 5,6kg på to kurs...Og alt er tilbake nå ;) I amme perioden ble jeg så sulten så etter de første 10kg som gikk med engang etter fødselen (baby+++) så gikk de neste 5 i løpet av halvåret etter. Men de siste 10-15kg som jeg hadde til overs satt ganske så fast, slet meg ned i høst som sagt men var jo 10kg+ når jeg ble gravid. Men jeg tror at bare ved å være aktive her inne så hjelper det oss til å være mer bevisste slik at det er sunne ting vi spiser og da er det best for babyene våre, og det er jo tross alt det viktigste! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Gjest Victoria82

Da er ul gjennomført. Skuffet over både bilder og utnyttelse av tiden de brukte. Men hadde en lærling de første 50 minuttene, og 10 min med en erfaren jordmor. Så de siste ti minuttene fikk vi se litt bedre..

 

Morkaken ligger forran babyen, så jeg kjenner ikke så mye til bevegelser. Og har heller ikke noe mer gravide følelse. Håper at det endrer seg snart. Har begynt å få problemer med bekkenet. Men har fått noen øvelser å gjøre for å forhåpentlig slippe bekkenløsning.

 

Ble anbefalt av fysioterapaut å skifte jobb. Men det er jo vanskelig før jeg er ferdig med permisjonen... Men skal snakke med noen snart angående behandlingen jeg har fått siden jeg startet i det firmaet som jeg nå jobber hos.

 

Vekten raser oppover nå føler jeg. Har gått opp 1 kg i uken i det siste. Ligger nå mellom 77 og 79, avhengig av tidspunkt på dagen. Klarer ikke å kontrollere inntaket. Og kvalmen og alt henger fremdeles i..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Huldra81

Hei Victoria82!

 

Eg har lest gjennom tråden din og funne ut at vi har eit par ting til felles! Ser at du framleis slit med kvalme og at vi omlag er komt like langt i svangerskapet. Kor tid har du termin? Eg har slete med oppkast store delar av svangerskapet til no. Etter veke 14 har eg hoppa over kvalmestadiet og gått rett over til oppkast. Travelt, ubehagleg og utmattande å plutseleg bli so kvalm at ein berre må spy. Les at du også slit med å gå opp i vekt og det å ikkje få trent så mykje som ein kunne ønskt.

 

Vil i grunn berre sende ein oppmuntrande tanke og sei at du ikkje er åleine! Det er travlare å lage born enn eg hadde trudd :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...