Gå til innhold

Holde vekten lengst mulig dagbok:D


Gjest Victoria82

Anbefalte innlegg

Gjest Victoria82

Hei Huldra81,

det er godt å vite at det ikke bare er jeg som må slite litt lengre enn det jeg innbilte meg var vanlig. Selv om jeg ikke unner noen å være dårlig. Jeg har selv litt problemer med å glede meg over selve graviditeten. Synes ikke at det var noe stort å se barnet på ul heller, men var jo skuffet over kvaliteten og følte egentlig at det hele var bortkastet...

 

Jeg slipper heldigvis foreløpig å kaste opp. Men sitter med maten i halsen uansett om jeg spiser mye eller lite. Og ender som regel med en kraftig halsbrann:( Hasr begynt å trene på noe opptreningsgreier. Men er ødelagt hele dagen etterpå, samt litt av dagen derpå. Men det virker ikke som om de bryr seg noe om. Og møte må jeg dersom jeg ønsker å fortsette å få sykepenger.. Men skal prøve å være positivt innstilt til treningen. Det kan jo være at den som et under tar bort hodepinen som jeg har slitt med i lang tid:D

 

Takker så mye for oppmuntringen, den både virket og var sårt trengt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 179
  • Created
  • Siste svar
Gjest Huldra81

Kjedeleg å lese at du ikkje klarar heilt å glede deg over graviditeten. Eg har fått høyre kor fantastisk det er å vere gravid, og veldig veldig lite om plagar og ulemper. Ikkje det at det spelar noko rolle, vi planla jo at vi ønskte å stifte familie no, men eg trur eg hadde vore meir førebudd psykisk om ikkje ALLE hadde fortalt meg kor fantastisk dei hadde i sin graviditet :)

Eg er veldig glad for at eg har klart å gå på jobb kvar dag. Trur eg hadde gått på veggen om eg ikkje hadde klart det, og måtte gå heime. Dei negative tankane kjem veldig fort når ein har tida til å tenke dei!

 

Håpar treninga gjer resultat, og at du snart kan komme deg gjennom dagen utan ubehag.

 

God helg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære Huldra og Victoria82, skjønner godt at dere er "skuffet" over at det er tungt å være gravid, spesielt når dere sliter med mye kvalme og andre plager! Jeg blir litt irritert når noen presiserer i det uendelige at "husk, graviditet er ingen sykdom". Nei det er ikke det men det er en vannvittig påkjenning på kroppen og det er ikke uten grunn at man anbefales å vente litt mellom to svangerskap f.eks. og ikke føde for tett fordi det er tungt for kroppene våre. Tror mange førstegangsfødende er veldig opptatt av å leve som normalt, dvs. som de alltid har gjort. Men med en liten i magen eller på magen for densaks skyld så er ikke det alltid mulig. Det er tungt og slitsomt etterpå også når babyen er kommet ut, men også fantasisk morsomt og fint :) Prøv å ta hensyn til deg selv og ikke bry dere om hva andre sier og gjør. Lytt på råd og sil ut hva dere selv tror på og ikke tenk mer på det dere ikke tror på. Selv er jeg på vei for tredje gang og har glemt alle de kjipe tingene før de plutselig kommer, åja det var sant, det var jo slik det var... Men tiden går og snart er alt over og da er det bare de gode tingene man husker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Graviditet er definitivt ikke fantastisk spør du meg, men det er definitivt ingen sykdom heller! Selv koser jeg meg ikke meg å være gravid, jeg gleder meg til å få kroppen min tilbake og for meg selv igjen. Selv om jeg er en av de heldige som har hatt få plager og vært i fin form.

 

Jeg tror det er altfor mange som blir altfor fort "syke" når de er gravide, altfor mange som bruker graviditeten som en unnskyldning for å få en sykemelding og dermed være hjemme fra jobb. Men når det er sagt så må en jo selv kjenne på egen kropp hva en kan og ikke kan gjøre. Tror kanskje det kan være en fordel å sette på bremsene litt, og ikke tro at orker å gjøre absolutt alt en har lyst til heller. Jeg er enig med Huldra om at jeg hadde gått på veggen om jeg ikke hadde kunnet gått på jobb, merker nå som jeg er i permisjon at jeg nesten klikker, ble utålmodig og lei den første dagen jeg var hjemme.

 

Prøv å se postivit på det Victoria, du ble vel ikke sykemeldt pga graviditeten heller, du var vel sykemeldt før du ble gravid også var du ikke det? Tenk på at treningen sikkert blir bedre etterhvert også, og trening har vi alle godt av :) Sier jeg som ikke husker sist jeg var på trening engang....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Victoria82

joda, stemmer at jeg allerede var sykemeldt før jeg ble gravid, men var på vei tilbake i jobb før kvalmen og andre svangerskapsplager slo meg ut...

 

Litt greit å ha et forum å kunne "spy ut frustrasjoner". I alle fall for meg som holder på å gå på veggene her hjemme. Har nå så og si vært hjemme siden august 08, og har lite å gjøre på om dagene. Så det fører til videre frustrasjon. Spesielt når mat og vekt var på riktig vei før jeg ble gravid. Nå har jeg ikke sjanse til å holde meg på den rette sti... Får halsbrann av det meste som er sundt og blir "bra/bedre" av usunne ting. Så det ender opp med det siste.

 

Har lagt på med litt, selv om det egentlig ikke er mye så føles det sånn. Er snart tilbake på 80 kg. Og jeg som håpet på å så vidt komme over dette ved slutten av svangerskapet:( Hadde ikke vært helt umulig iforhold til at jeg har noen kilo for mye fra før...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig greit å ha en plass hvor en kan komme med alle sine frustrasjoner, det trengs av og til....det kommer nok til å bli mange sutrete meldinger fra meg framover, en uke til termin og jeg er drittlei............ :)

 

Halsbrann er noe dritt, men har funnet ut at så lenge jeg holder meg unna sterk mat så går det stort sett bra, men så var det den svakheten for taco da...hehe

Melk hjelper forresten synes jeg, så du kan jo gjøre et forsøk på det.

 

Du får prøve å finne deg en hobby du kan drive på med Victoria. Jeg driver litt med scrapbooking, eller helst med å lage kort, synes det er kjempekjekt, i tillegg strikker jeg litt på kveldene for å holde fingrene unna diverse snop og godsaker, er akkurat ferdig med et tovet lappeteppe til babyen. Jeg må ha noe å holde på med ellers hadde jeg gått på veggene jeg også.

Jeg var på kafe i dag med ei venninne som har studiepermisjon, og som veldig gjerne ville ut å gå tur, så i morgen SKAL jeg ringe og ha henne med på en liten tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Victoria82

Forstår godt at du begynner å bli lei:) Jeg var lei allerede 1 uken etter at kvalmen og kroppen satt en stopper for all bevegelse og behag. Men på den andre siden så tenkte jeg at heldigvis ikke er så dårlig at jeg ble innlagt. Hadde i tankene at det er flere som blir verre enn meg når de er gravide, og det har hjulpet meg litt;)

 

Det er jo nå ikke så lenge til nå at du får den lille i armene og alt er verdt det:D Så misunner deg litt det. Men det kommer nok fort nok tid for det hos meg og. Fremdeles bare litt over halvveis, men det har gått fort de siste ukene synes jeg..

 

Halsbrannen har heldigvis holdt seg på et "kontrollerbart nivå", så link tablettene har tatt det meste. Prøvde galviston på apoteket, men det var bortkastete penger for den smakte bare GRUSOMT!!!!!

 

Har planlagt å begynne med scrapbooking, men har bare ikke komt igang. Har heller ikke kjøpt inn noe å bruke, så det er vel første trinn:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om du har oppdatert vektlenken i det siste, men det som står der er jo 4,5kg på 21 uker og det er jo helt normalt. Skjønner godt at du ikke vil gå opp de kiloene du har slitt av deg, har selv slitt av kg i høst som sitter smakk på an igjen, men husk at det er nødvendig å gå opp ivekt når du er gravid. Ikke bare er det de nødvendige kg som er barnet, morkake, økt blodvolum og kjertelvev i brystene, men like viktig er det du skal tære på når du ammer. Er ikke sikkert du får spist like ofte som vanlig når ungen kommer og da er det godt å ha litt å ta av :D Jeg synes det er litt trist at du ikke klarer glede deg over det som skjer og skal skje for det er spesielt og det er ikke så mange ganger i livet man får oppleve det, kanskje bare denne ene gangen... Håper du kommer litt mer ovenpå etterhvert og kan kose deg litt med magen også, det unner jeg deg virkelig :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Victoria82

Sliter med å få i meg normal mat. Det går dessverre ofte i sukkerholdig og hveteholdig mat. Samtidig som hodepinen holder stand, selv etter behandling.

 

Er nå på 78,8 kg, og nei har ikke oppdatert vektloggen på en stund. Har ikke akseptert at den er over 77 enda... Men det kommer nok til å gå opp for meg inni hodet og til slutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Victoria82

Hodepine hodepine hodepine....... Prøvde å komme igjennom på telefonen på legekontoret i dag. Men det var ikke enkelt. Skal til jordmor på tirsdag, men skulle hatt en tur innom legen i tillegg pga hodepine og andre plager...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Victoria82

Hei koala.

 

Kom ikke gjennom på telefonen til legen, men bestiller time i morgen når jeg er inne til jordmor på samme kontoret. Ellers har hodepinen kommet og gått de siste dagene, så da har jeg overlevd. Men dersom jeg får flere dager med konstante smerter så nekter jeg å bare "lide". Da får de komme med et alternativ til paracett.

 

Ellers så har jeg funnet ut at enhver aktivitet gir meg hodepine dagenderpå. Så nå blir det enda mer avslapping. Har også skaffet meg øvelser som skal hjelpe meg med å være mer bevisst på musklaturen i kroppen. Er ikke så flink til å slappe skikkelig av.. Blir mer sånn halveis, til og med når jeg skal sove:(

 

Ellers lite nytt. Barnet snur og vender på seg hele tiden.. Masse liv og leven hver dag. Så er nok ikke medtatt av at mor sliter litt om dagen;) Vekten har jeg holdt meg unna, men skal på den i morgen pga at jeg skal inn til kontroll. Greit å slippe å veie meg hos jordmor... Men vekten har i det siste gått opp nesten 1 kg i uken.. Så er spent på resultatet i morgen.

 

Har enda ikke "godtatt" at magen fremdeles skal vokse. Inbiller meg liksom at det holder når for en stund. Og at babyen heller kan ta litt av bilringen som ligger på utsiden av magen og får den til å se større ut enn den egentlig skulle vært... Men er i bedre humør om dagen, selv om jeg MÅ ut en gang for dagen for å ikke komme tilbake i "gammelt" spor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra, høres ut som om humøret er på rett vei i hvertfall :) Skjønner at du sliter med litt mer enn "vanlig" hodepine og håper du får hjelp til det. Når det gjelder magen så er den jo fantastisk, den rommer et lite menneske og gjør jobben sin. Du skal være stolt av kroppen din, den virker slik den skal :) Vet det kan være vanskelig å se det slik når en har slitt med vektproblemer men det er helt sant. Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Huldra81

Svarar deg her òg eg :)

 

Kjempe flott at du kjem deg ut av huset ein gong for dagen! Eg trur vi alle har godt av litt miljøforandring inn i mellom. Det som ikkje er fullt så bra er at du har begynt å spy igjen!!! Eg føle med deg.. Om det kan vere til noko trøyst så kastar eg og opp på morgonen, men heldigvis ikkje på dag-eller kveldstid lenger. Eg fortalte dette til jordmor, og det var visst ikkje normalt. I følgje ho var dette kroppen sin måte å sei at vi må roe ned tempoet på. Det same gjelder for hovudverken. Eg blir litt frustrert når det blir sagt at tempoet er for høgt, for eg har ikkje noko tempo å snakke om! I allefall ikkje i forhold til tidlegare. Berre det å sitte i ro på eit møte etter arbeidstid har øydelagt dagen derpå for meg. Fortell jordmor korleis du har det, og ikkje legg skjul på at du ikkje føle at det å vere gravid er heilt topp.

 

Eg må berre sei at det er veldig godt å høyre at du og har lagt på deg ca eit kg i veka! Eg tenkje med gru på korleis fortsettelsen skal bli... Kryssar fingrane for at det kun er for eit par veker no, også at det roar seg litt utover. Vi har ikkje soooo lenge igjen no Victoria. Hadde ei positiv oppleving på morgonkvisten i dag. Det kom ein kollega innom meg og lurte på kva eg styrte med sidan eg var så sein på jobb i går. Eg sa då at eg hadde vore med jordmor, og dama fekk skikkeleg hakeslepp og sa:"Jammen kjære deg, er du gravid??????" Ho kunne ikkje sjå noko teikn til det meinte ho (har på meg vid skjorte i dag), og fekk endå større hakeslepp når eg sa kor langt eg var komt. Snille dama som gjorde min start på dagen kjekk :)

 

Lykke til med jordmora i dag! Også får vi håpe du får høyre hjertelyden til babisen du og. Mi jordmor lytta berre med det urgamle instrumentet sitt, så eg fekk ikkje høyre noko.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos vektoppgang, jeg har lagt på meg ca 1 kg i uken mellom uke 20 og ca 30 i begge mine svangerskap. Lite før og lite etterpå. Dette svangerskapet har jeg gått opp totalt 14,3 kg, og 10 av disse mellom uke 20 og 31. Etter uke 31 har jeg bare gått opp ca 2 kg denne gangen. Så fortsettelsen deres trenger ikke nødvendigvis bli så ille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Victoria82

Var hos jordmor i dag. Har fått gitt beskjed om hodepine og puls, og andre plager. De sjekket EKG og blodtrykk, men det var helt normalt, selv om hvilepulsen lå på 100 i følge jordmor.

 

Hun hadde full forståelse for at jeg ikke hadde noe gode følelser anngående graviditeten, og sa at foreløpig så har du nok mer enn nok med deg selv... Ellers så har ikke min forrige lege gjort jobben sin, så jeg måtte ta nye prøver i dag.

 

Fikk også ny time til legen, med beskjed om at det kunne være greit å få tatt en mr av hodet for å sjekke om det var noe synlig grunn til hodepinen.

 

Ellers nærmer det stygge 80 tallet seg fort...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tihii, hos meg er det 90- tallet som nærmer seg :) I forrige svangerskap tangerte jeg vel 100 akkurat innen fødselen, mens første gang stoppet jeg opp på 96kg. Planen denne gang er å stoppe på ca.93-94 kg. Jeg pleier å legge på meg mye i starten (4-5kg) og mest de siste 10 ukene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Victoria82
Tihii' date=' hos meg er det 90- tallet som nærmer seg ;) I forrige svangerskap tangerte jeg vel 100 akkurat innen fødselen, mens første gang stoppet jeg opp på 96kg. Planen denne gang er å stoppe på ca.93-94 kg. Jeg pleier å legge på meg mye i starten (4-5kg) og mest de siste 10 ukene.[/quote']

 

 

hehe, her er det første graviditeten, og jeg har nettopp kommet meg ned til nedre del av 70 tallet før jeg ble gravid. Og i og med at jeg fremdeles har 10-15 ekstra å ta av så håpet jeg på å kun gå opp ca 10-14 kg. Men det nærmer seg 7 kg allerede. Så tror ikke så mye på at det holder:D

 

Gikk lite opp i begynnelsen, men har rast opp de siste tre til fire ukene... Og tror ikke at det stopper med det første. Ligger forresten øverst på den grønne kurven på skjemaet over symfyse mål. Fikk kommentaren stor og fin fra jordmor. Selv om den ikke var helt velkommen så forstår jeg hva hun mente...

 

Min puls ble målt til 100, hvilepuls. Og barnet hadde denne gang en hjerterythme på 160, men den var våken denne gangen:) Sist bare 136 BPM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres litt likt ut som meg likevel, jeg hadde strevd meg ned i 80,5 før jeg blegravid denne gang og hadde fremdeles 10kg igjen til trivselsvekt. Så jeg kjenner meg igjen i frustrasjonen ;) Men iogmed at jeg har "vært der før" så blir jeg kanskje ikke like frustrert over magen som vokser o.l. Faktisk er det slik at jeg alltid har følt meg flott som gravid mens når ungen er ute og magen/lårene/++ fremdeles er igjen så er det ikke like stilig... Men det er slik at bare fødselen og tiden på barsel tappet meg for 6-7kg og innen et par uker etter fødsel gikk 2-3kg til og etter 5-6mnd var totalt 14-15kg borte. Det er resten som er problemet når jeg gikk opp hhv.26kg og 24kg for hver gang, satt igjen med 5kg+for hver fødsel og denne gang vil jeg helst komme ut i minus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Victoria82

Og der trakk NAV ut pluggen på behandlingstilbudet mitt og... Skal bli en festlig tid i møte med nakke og hodepine uten å ha noe som jeg vet hjelper som man har råd til å gå på på egenhånd.

 

Hadde de fått lov til å komme i dialog med arbeidsgiver så kunne jeg få fortsatt. Men hadde de gjort det så har jeg ingen jobb å komme tilbake til etter permisjonen. Så der har jeg ikke noe valg. Må jo ha noe å komme tilbake til uansett... Så får man holde ut til man har funnet noe nytt...

 

Så da blir det permisjon neste, og sikkert videre sykemelding etter det... Festlig at man ikke skal kunne bli frisk bare pga at man er gravid og skal ut i permisjon og ikke tilbake i jobb med en gang...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Victoria82

I dag er første dagen jeg har vært flink. Har vært på en 2 timers lang tur, selvfølgelig i rolig tempo, men en god økt for å være meg. Veldig trøtt når jeg kom hjem og kolapset på sofaen og sov i nesten 3 timer i strekk etterpå...

 

Har også prøvd å kontrollere intaket av mat...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Victoria82

Hehe takk huldra:)

 

Har fått kranglet meg til 4 uker til med utredning/behandling av NAV allikevel:) Så nå ser jeg straks litt mer positivt på livet;)

Ellers så var jeg ute på tur i to timer på onsdag og. Ble ikke noe tur i går, og hadde planer om det samme i dag, men kjenner at jeg egentlig ikke orker. Så det blir sikkert med tanken... Kan kanskje henge meg på en venninne i 8 tiden. Men får se når sambo kommer hjem.. Han jobber alltid så mye overtid......

 

Har dessverre en skuffe full av godter... Så det endte i går opp med at jeg kastet meg over en pose med påskegodt. Fikk ikke ned så mye, men det er pga at magen ligger oppunder ribbeina og ikke klarer så mye for tiden... Ellers hadde hele posen forsvunnet.. hehe kjenner meg selv så pass godt. Så nå ligger den forran meg og frister.. Skulle ha spist med god samvittighet om jeg hadde kommet meg ut en tur, men det ser som sagt dårlig ut foreløpig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Victoria82

kom meg heldigvis ut i dag. Så det ble en to timers treningsøkt i dag og:) Selv om både torsdag og fredag ble stillesittende så er jeg egentlig veldig fornøyd...

 

Vekten har jeg gitt litt opp å kontrollere for tiden. Den stiger fremdeles for hver dag, selv om det er lite om gangen. Men har gitt litt opp mitt lille mål om å kun gå opp 10 kg. Nærmer meg den grensen allerede... Begynner å få problemer med å gå med mamma buksene mine og... Litt kjedelig nå når det snart bare er tre mnd igjen av svangerskapet.

 

Men har satt meg et mål i forhold til å komme i form etter fødselen:) Skal tilbake til startvekt eller nesten i alle fall innen 31.12.09. Så da har jeg litt mindre enn 6 mnd på å få av det som kommer på av ekstra vekt.

 

Har jo et treningsabonnement som er fryst pga min dårlig form. Og i tillegg så har jeg lovet meg selv at jeg skal spandere på meg et abonnement hos et rehabiliteringssenter i forhold til å få bekken og holdning tilbake på plass så fort som mulig. Der er det trening uten noe særlig belastning for å styrke kjerne muskulaturen:D Så gleder meg til å komme i gang etter fødselen. Nesten som om jeg ikke kan vente til den lille er utenpå magen pga at jeg ønsker å komme tilbake i form;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...