Gå til innhold

Dagbok over de siste 6 kg som skal bort!


Gjest Sibbie

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har litt behov for å skrive ned mine daglige strabaser og oppnådde mål her, for å holde motivasjonen oppe de siste månedene i dette prosjektet!

 

Så da starter jeg også en egen tråd.

 

Jeg har til nå (siste veiing i dag) gått ned 13,9 kg! Jeg er så glad og stolt over hva jeg har fått til! Jeg er 167 høy, begynte på 90 kg i august i år, er nå på 76,1 kg, og skal ned til 70 kg!

 

Jeg har hatt det veldig greit med slankingen i denne perioden, gått jevnt ned, ca. 1 kg i uka! Dette har gått mye lettere enn jeg trodde det skulle, men merker nok at det begynner å skorte litt på motivasjonen nå etter disse litt over 3 mnd. som har gått. Så utfordringen blir jo å holde på det gode mønsteret. Gleder meg også til å finne kaloriene som trengs for å holde vekten. Har lest litt rundt her om andres erfaringer.

 

Har forresten ikke gått kurs, men jeg har trent en del, og registrert ALT jeg har spist de siste månedene.

 

Det har jeg tenkt til å fortsette med en stund ut i stabil vekt tenker jeg!

 

Andre som begynner å nærme seg slutten? Og som trenger en felles motivasjon for å holde det gående! Eller noen som nettopp har begynt?

 

God mandag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Whow.............. så flink du er. Må bare innom å gratulere. Her går det veldig sakt, ja mer stillstand enn noe annet, men fullt i gang fra i dag av igjen. Har liksom gått på tomgang i et halvt år, men er klar for nye tak.

 

Trimmer du mye eller det stort sett kostholdet som gjør at det går greit nedover?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gratulasjoner, alltid hyggelig, ikke alltid man får det ellers :D

 

Tror kanskje matinntaksbegrensning har vært viktigere for meg enn trening, men jeg har trent nokså fast også, ligget på 10-15 trimpoeng i uka omtrent. Så det er vel en kombinasjon. Men mest av alt at jeg har klart å holde kaloribegrensninger så og si hele veien. I hvertfall i snitt i uka! Men kjenner jo nå at jeg begynner å få lyst på "bedre" mat da! Så gleder meg til jeg kan begynne å spise litt mer!

 

 

Du da, holdt på lenge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har holdt på en stund. Dvs. jeg startet i januar og gikk greit ned 6 kilo på egenhånd. Så stoppet det opp fra påske til over sommeren. Tok av 2,5 kilo til, men så sluttet jeg å røyke. Skal si deg det raste på igjen. Nå sprakk desverre røykeslutten så nå er jeg i gang igjen på egen hånd.

 

Startet egentlig forrige uke, men det ble stillstand. Ble en litt hektisk uke hvor det ble for mange kjappe løsninger. Så... jeg starter på igjen denne uken. Får nok ikke lagt inn så mye treningsom jeg ønsker, men noe skal det bli, og det er heller ingen grunn til at jeg ikke skal få spist som jeg skal. Handlet inn i går så det hele tiden skal være sunne alternativer tilgjengelig.

Jeg følger ikke grete roede 100%, men vet sånn noegenlunde hva jeg kan og ikke kan, så bare jeg er konsentrert så bør vekta bevege seg.

 

Har veiedag på mandag (morgen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg vært på trening, step 1. 638 kcal i følge min pulsklokke, 687 her i følge GR. Får vel følge klokka. HAdde ikke trent siden torsdag, så føltes godt å trene igjen, vært litt sigen på å komme igang.

 

Jeg følger ikke GR jeg heller, ikke kurs, bare på egen hånd. Følger det ved at jeg begrenser kaloriinntaket mye, og at jeg spiser små og hyppige måltider. Tror det er det viktigste. Ellers spiser jeg og kjærsten generelt mye sunnere. Fisk og grønt, og mye mindre salt. Jeg var helt saltavhengig før. Han helt søtavhengig.

 

Skal bli artig å nå 75 kg! Gleder meg. Skal på julebord snart og, kanskje jeg kan føle meg litt ekstra fin!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sliten i dag. Trente i går, og trente igjen i dag for å "ta igjen" noen tapte dager. Prøver å få trent 3-4 ganger per uke. Var på styrke og spenst i dag til beina sa helt stopp og armene også, klarte rett og slett ikke bevege dem mer. Men pulsklokka viste til slutt ca. 700 kcal, så det er jo flott.

 

Men fikk veldig lyst på noe godt til middag. Og det hadde kjærsten og så. Så da ble det Amerikansk gryte, (med karbonadedeig i stedet for kjøttdeig). Ble absolutt ikke så ille kalorimessig. Før ville jeg vel dunga på med revet ost og rømme (kanskje) og hvitløkabaguette. Nå var det gryte med masse frisk salat :) Så er lett å skjønne hvorfor jeg la på meg før, og hvorfor jeg går ned nå.

 

Etter treninga så jeg 75-tallet, det er kult, målet til jul er 75, nå klarer jeg kanskje litt mer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag ble det middag på restaurant. Deilig laks med hvitvinssaus og olivenpaste og poteter, og brød, sukkererter. Var nok ikke det mest kalorifattige måltidet jeg kunne spist, men vel vel, godt var det.

Ut fra sånn ca. beregninger her ble det ca. 900 kcal, kan det stemme?

Vet at man ofte undervurderer restaurantmåltid. Så pleier å orøve å overdrive litt.

Ellers gjort en del husarbeid i dag. Og gikk fram og tilbake til restauranten da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hei, søndag og roen senker seg håper jeg. Har vært en litt slitsom og stressende uke, begynner å merke at mørket har vært over oss en stund nå, men det er jo ikke så lenge til sola snur igjen :)

 

Har ikke vært spesielt bra matmessig denne uka. Vært flere anledninger med en del mat. Restaurant på torsdag og i går var hele familien på besøk og det ble mye, veldig god mat! Var godt da å kose seg litt, og jeg gadd ikke tenke kalorier og anslå gram osv. Det viktigste er å ikke fortsette den trenden i dag. I dag er jeg på'n igjen med kaloritellingen! Har akkurat inntatt en salat, litt rester fra i går.

 

Fikk forresten "straff" for gårsdagens matinntak, med kjempevondt i magen, masse luftsmerter, kroppen min er nok ikke vant til den mengden mat, og fett, på en gang.

 

Men har trent greit denne uka, med nesten 12 trimpoeng til sammen, så er fornøyd med det, det er det jeg føler jeg har tid til.

 

Så får se hva vekta viser i morgen da, regner med litt nedgang, for har sett vektnåla både oppe og nede i løpet av uka :) Men kanskje ikke så heftig nedgang som det kunne vært, men noen ganger må man vel følge humøret og kroppens behov for noe ekstra også! Behovet er jo litt større vinterstid enn sommerstid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Au au au! Operte ut min første vidomstann for ca. 5 timer siden. Ble en ganske lang prosedyre med mye bedøvelse og oppdeling av tann osv. Men det gikk nå ganske smertefritt.

 

Nå derimot har jeg veldig vondt i kjeven/munnen/svelget! Buhu! Begrenser matinntaket helt naturlig da, så blir nok noen dager med litt faste, med mindre det hele er bedre til i morgen da. Håper jo det. Nå drikker jeg druejuice av sugerør for å få tatt Paralginen min og for å få i meg litt kalorier!

 

Dette er ikke spesielt godt altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er alt så meget bedre ;) Ikke veldig vondt i kjeve/munn lenger. Men er litt vondt å tygge, og er veldig hoven. Så da har det blitt suppe og myk mat de siste dagene. Bran flakes godt bløtet, banan gikk greit og nå spiste jeg lunsj med avocado, mager kesam og lodderogn. Mmmm... kjempegodt.

 

I kveld blir det julebord, denne situasjonen med munnen gjør jo matinntaket litt selvbegrensende, så greit nok det ;) Skal vel få i meg litt flytende kalorier tenker jeg :)

 

Så er det snart helg, det er også deilig! Og vekta går i riktig retning forsatt. Blir lite trening denne uken pga. tannen, men men, fikk gått hjem i dag da, ca. 45-50 min. gange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg kan si så mye at det eneste vi har til felles er at vi er like høye...!! du har jo hatt en fantastisk fantastisk nedgang da!! så inne "hos oss - ned 20-30 kg" hvor flink du har vært - GRATULERER sibbie

jeg har sådan sett gjort det samme som deg, trent mye og skrevet ned ALT jeg spiser .......... men fra 1.11.2007 - 08.12.2008 har jeg gått ned 13,9 kg !!!!

surt altså!! har gått 5 kurs men må bare finne meg i det

 

lykke til videre

kire

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann Kire og takk for oppmuntringen!

 

Jeg har fått dette til kjempebra og det er superdeilig! Og jeg er veldig stolt av at jeg har klart det!

 

Men jeg synes du har vært utrolig flink også! Og det er noe positivt med at ting går litt langsomt, for da kommer vanene i mye større grad inn i kropp og sinn, det blir slik kostholdet ditt blir, og hvis du klarer å holde det, og faktisk også gå ned, over så lang tid, så tror jeg det er det aller beste!

 

Som jeg har nevnt er min neste utfordring (etter de siste kiloene) å holde på vekten! Tror det kan bli ganske vanskelig, for det er jo noe med å slippe opp litt, og ikke helt. Men jeg håper jo, som noen andre skriver her at man har en naturlig brems på som ikke var der før! Og jeg vet jo mye mer nå om hva kroppen min faktisk trenger og ikke trenger!

 

Men vel, først skal jeg ned i hvertfall 4 kg til! På mandag veide jeg akkurat 74 kg. Og så lurer jeg på om jeg ikke skal gå videre 2 kg så jeg havner på 68....Får se det an litt. Har litt lyst til å gå ned til 68, på 70 ligger BMI'en min på 24,9, mens på 68 kg ligger den på 24,4, kanskje greit å ha noe å gå på!

 

Nå har jeg ikke trent på en stund. Opererte ut en visdomstann i forrige uke, så har vært litt på smertestillende og hatt litt vondt en stund, men i dag tenkte jeg at jeg skulle ta en runde på tredemølla for å komme i gang igjen! Og så skal jeg til tannlegen etterpå å ta ut stingene. Må få trent litt før jul assa.

Og jeg skal ta med ski når jeg skal til familien i jula :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har jeg hatt en super dag, har hatt en lengre periode hvor jeg har kjent mørket begynne å slite meg ut. Men nå begynner det å bli bedre, litt mer energi igjen! Er nok tanken på at det bare er en uke til med studier og så juleferie! Skal bli godt.

 

I dag begynte jeg også dagen, om enn ikke så tidlig, med å trene en times tid. Ga vel kanskje litt overskudd det og! Og i tillegg brant jeg noen ekstra kalorier ved å gå/småløpe hjem! Så tilsammen 820 kcal i følge min pulsklokke!

 

Etter å ikke ha trent kondis på over en uke, kanskje bortimot to, har jeg begynt å få håll når jeg løper på tredemølla, går bra i et visst tempo, men når jeg skal øke litt på så gjør det så vondt at jeg må sakke igjen, og det går ikke på pusten/pulsen. Bytta til sykkel i dag pga. det, og fikk høy puls og svetta fært, men jeg fikk ikke håll da....så jeg vet ikke. Har varma opp godt, og ikke spist rett før trening heller. Så får da inderlig håpe det gir seg snart, kjedelig hvis sånne ting skal begrense treningen.

 

I tillegg så er jeg ganske nær trivselsvekten min nå, det er kult! Kanksje jeg ska bli enda tynnere! I love my new slimmer body! Hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veiedag i dag viste 72,6 kg, altså bare 2,6 kg igjen til mitt opprinnelige mål! Kult! Har riktignok senket målet til 68 kg, så mangler jo litt til.

 

I går var det første ribbemiddag - tror det gikk nokså greit, skar bort fettet og spiste lite svor, samt masse surkål og poteter til :D med litt medisterkake/-pølse beregnet jeg det likevel til ca. 900 kcal! Men det går da det!

 

Siste uka før jul nå! Med litt hell drar jeg med -1 kg til før den tid!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var det endelig juleferie! Skal bli utrolig godt!

 

Jeg hadde tenkt til å trene i dag, det ble det ikke noe av gitt. Kanskje kombinere det med litt julehandel i morgen! Men trena i går da, 600 kcal på Step 1, og ørlite grann støl i leggene i dag (egentlig en god følelse). Og har gått ca. 30 min i dag. Så hvis jeg får med en treningsøkt i løpet av helgen (mellom konserter og julebord), og en runde på mandag så får det holde før jul :D Ikke no særlig til skivær heller så., evnt. hesteridning og gåturing rundt jul.

 

Ellers er jeg spent på vekta denne uka. Har ikke sett noen nedgang foreløpig, heller oppgang, men har mensen, så håper på at det er den. Kjedelig hvis det skal begynne å gå trått nå som jeg bare har et par kg igjen!

 

Blir automatisk til at jeg nedregulerer kaloriinntaket mitt, og jeg ligger allerede på 1300 (følger ikke GR anbefalinger der), eller i snitt i løpet av uka blir det vel oppimot 1400 fordi jeg spiser/drikker mer i helgene. Vel vel, regner med at julebordet trekker snittet opp denne uka og, og det er vel det som er viktigst. Blir jo en del salt mat i jula og som holder på vannet.

 

Håper på under 71,noe til mandag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja da far det på tide å komme seg avgårde ut på landet til familien!

 

Det skal bli hyggelig med litt fritid/ferie og litt familiehygge, og til og med med maten kanskje, selv om det nok blir litt anstrengt.

 

Jeg veide denne mandagen 71,8 kg, bare 1,8 kg fra mitt opprinnelige mål. Har jo satt målet mitt til 68 kg, så det er jo litt igjen da. Er liksom fristende å faktisk bli litt "tynn" nå som jeg har sjansen, hvis dere skjønner hva jeg mener? :) Men de sitter vel kanskje litt hardere de siste kiloene. Men merker at jeg er sliten og at lite mat tærer på humøret (sammen med mørket) og tror kanskje det er litt tyngre å trene pga. lite mat også. Kroppen bryter jo ned hele tiden i stedet for å bygge opp. Trener litt styrke innimellom for å ikke miste for mye muskler, men det er akkurat som om de kjennes litt slunkne for tiden i forhold til før. SÅ kanskje bra med en liten juleboost :D)

 

God jul til alle!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Puh...endelig hjemme etter julekalaset! Har vært hyggelig, litt slitsomt, og altfor mye god mat. Har unnet meg en del, men kjente at det nå begynte å tære litt på samvittigheten og at jeg synes det blir vanskeligere å holde seg unna jo fler dager det går. Vel, nå er jeg tilbake til knekkebrødet og kalkunskinka mi, hehe. Og en liten sjokoladebit som jeg måtte ta meg i det jeg kom hjem!

 

Men i morgen skal jeg tilbake på treningsstudioet! Og så på vennefest...med mer mat og drikke, men nå er liksom jula avsluttet og den friheten jeg har gitt meg skal nå skrenkes inn til målet er nådd og opptrappingen skal begynne langsomt.

 

Hvordan har det gått med dere andre i jula?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ble det 1 kg opp på veiingen siden sist mandag, så litt julespekk har festa seg kanskje. Men uken er jo ikke helt ferdig, og med litt hardtrening i dag, og kanskje i morgen så blir kanskje ikke totalresultatet på mandag så ille likevel håper jeg. Litt surt å gå opp. På den annen side er vel jula den tida man går opp!

 

Nå er det helt ærlig, faktisk litt deilig å spise knekkebrød med magerost. Og jeg gleder meg til trening etterpå. Var ikke noe flink i jula, kun en rask tur på 30 min på julaften og det var det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går skeia jeg skikkelig ut for å si det sånn! Men det er greit det. Tror jeg havna på omtrent 4000 kcal...kanskje mer, hvem vet, var ute og spiste og da vanskelig og beregne. Pluss festligheter etterpå med vin og champis og mer! Var jo morsomt da! Spiste potetgull og saltstenger og cookies og sjokoladekake! Men var jo godt å skeie ut litt. Bare det ikke blir vanen, men det gjør vel ikke det tenker jeg. Var jo nyttårsaften i går så tross alt. Men dette var en av de første gangene siden jeg begynte å slanke i august at jeg spiste alt med god samvittighet. Selv i jula tenkte jeg liksom litt på det, men i går spiste jeg alt jeg ville.

 

Så nå tilbake til det nøkterne liv forhåpentligvis. Er skikkelig lei, men skal ikke gi meg riktig enda. FOrtsatt 1-2 kg unna første hovedmål, og jeg har jo satt meg nytt mål på 68 så, vil helst ikke gi meg før det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg kommet i gang med treninga. Høypuls på mandag, sykling + litt løping + ellipse på tirsdag og ca. 1 times gange i dag, det er bra. Og stramma inn litt på kaloriene igjen, hadde sagte men sikkert sklidd littegrann ut, selvfølgelig mye på høytidsdagene også som trakk opp.

 

Men nå synes det som om noe har gått av igjen. I morges etter dotur (vet det ikke er helt GR-stilen) veide jeg 70,2! Hurra! Bare 300 gram fra normalvekt! Håper på å komme på 69-tallet til offisiell veiedag (for meg) på mandag!

 

Så nå kan jeg vel nesten si jeg har nådd første målet mitt! GÅtt ned 19,8 kg! Mangler 200 gram da på første mål. Og har satt sluttmålet på 67 kg, da ligger jeg godt innenfor normalvektig BMI! Skal dermed tilsammen gå ned 23 kg, så burde vel bytta forum til ned 20-30 kg egentlig. Har ikke egentlig noe tidsmål..men håper jo at de siste kiloene ikke tar altfor lang tid da. 4-5-6 uker kanskje :(

 

Gleder meg til å kunne begynne å trappe opp litt...men skal ta det forsiktig! Er fryktelig redd for å gå opp igjen....så jeg vet jo at dette er en livsstilsendring, men merka jo allerede i jula at når man først slipper litt så er det lettere å slippe mer og mer....og til slutt risikerer man å havne tilbake til start, eller verre.... Så det er vel noe med å lære seg at hverdag er hverdag, og jo flinkere man er på hverdagene, jo mer kan man vel unne seg i helgene da :) Og treningen, den SKAL jeg fortsette med!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, en slitsom PMS-dag....blir skikkelig nedfor jeg....æsj. Men heldigvis kom mensen i dag da...har egentlig ventet på den noen dager nå. Påvirkes veldig hormonelt. Sukk. Men vekta har i hvertfall gått ned i dag da. Jeg veide 69,5 kg når jeg veide meg for noen timer siden. Pleier å veie meg om morgenen etter jeg har vært på do, men nå veide jeg etter mat og drikke til og med...Så nå er jeg endelig normalvektig, (BMI 24,9) hvilket er vel og bra. Men pga. mensen så klarer jeg ikke helt glede meg over det...men føler meg i og for seg slank i dag da...og det pleier jeg/man jo sjelden å gjøre ved mensen, så det er i hvertfall positivt det da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det Tove! Ja det er jo deilig å ha kommet til normalvekt, det er det! Men løpet fortsetter jo fremover da, det er jo det man må lære seg at det er en livsstilsendring.

 

Orker ikke gå opp igjen og ned igjen og opp igjen osv. Noen kilo opp og ned vil det jo naturlig nok bli, men kun noen kilo!

 

Nå sitter jeg og samboer og venter på at middagsbesøket skal komme. Kyllingwok med nudler og litt øl/vin, blir nok hyggelig :) Ha en god fredags kveld!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...