Gå til innhold

2009 - Nytt år, nye muligheter


Gjest EliseV

Anbefalte innlegg

Nytt år - nye muligheter.

Et helt ferskt nytt år ligger foran oss og vi kan fylle det med det vi vil. Noe er kanskje ikke helt frivillig, men til syvende og sist så er det vi selv som tar valgene. Det er jeg som bestemmer om jeg vil jobbe så mye at jeg omtrent ikke klarer å puste, det er jeg som velger om jeg vil prioritere trening istedet for sofaen og tv'en og det er jeg selv som velger hva jeg spiser.

 

Jeg har tatt et valg allerede, og det er at jeg skal fortsette å ha på meg min kjære skritteller og den skal vise minst 10 000 skritt hver dag. Et annet valg jeg har tatt, er å endelig få på plass vanndrikkingen min.

 

Jeg valgte å la alt ligge i julen og ukene før den. Det var veldig travelt på jobb og førjulstiden er jo ikke den roligste vi har, så i desember prioriterte jeg å samle mest mulig energi med å kose meg sammen med familien min. Vi slappet av sammen, koste oss ved måltidene og hadde en kjempefin førjulstid.

 

Nå er januar kommet, og det er på tide å la hverdagen ta fatt igjen. Jeg har ikke tenkt å sette noe eksakt mål for hvor mye jeg vil ned på så-så lang tid, men at jeg skal ned noen kilo i løpet av året er helt sikkert. I hele fjor slet jeg veldig med å gå ned i det hele tatt, så jeg vil ikke bli for opphengt i et bestemt antall kilo. De gode vanene må innarbeides skikkelig og da regner jeg med at vekta vil reduseres som et resultat av det.

Jeg tok bestemmelsen om å ikke spise sjokolade før jul, og det klarte jeg å holde. Så den bestemmelsen holder jeg på. Sjokolade skal jeg holde meg unna i hele januar.

 

Det er nok av valg i denne omgang, tenker jeg. Minst 10 000 skritt hver dag, drikke nok vann og ingen sjokolade i januar.

 

Vekten i dag viste 72,2 og midjemålet mitt er 87.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 366
  • Created
  • Siste svar

Det var greie valg du har tatt og det er faktisk det samme jeg har også bortsett fra at jeg også skal ha av med rundt 10 kg i første omgang :) Men jeg henger meg gjerne på motivasjon om å gå 10000 skritt og drikke min posjon med vann pr. dag :P Startet bra idag - har vært ute å gått tur i 1,5 time noe som ga 9066 skritt, og jeg er fornøyd. Sliter nemlig med et vondt kne så det å gå er det eneste jeg kan utføre akkurat nå som ikke gjør alt for vondt. Kanskje vi kan backe hverandre opp slik at det blir litt "konkurranse" for oss selv :P

 

Ønsker deg lykke til ihvertfall.

 

Hilsen HEIDI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt nyttår! Ja nå er det igang igjen. Jeg var på vekta i dag. 74,6. Skal ned 10 kg jeg å. Gått en fin tur i kulda men det gjorde godt. Nå får kaker være kaker og sjokoladen skal andre få spise. i morra blir det skitur og på mandag starter jeg med spinning igjen. Gleder meg faktisk! Vannflaska er fremme igjen her å. Vi får stå på så føler vi oss snart bedre. Tvi- tvi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg henge meg på her? Ser ut til å være en koselig tråd, hvor en både kan få inspirasjon og motivasjon..

For de dagene hvor man trenger det kommer.. Før eller senere..

 

Litt om meg.. Har vært på vektklubben tidligere.. Og lyktes da.. Men en høst og jul har satt noen spor.. Og det er i 2009 den store begivenheten skjer.. Jeg skal gifte meg med min kjære! Så da ønsker jeg å komme tilbake på trivselsvekta! i dag er vel vekta rundt 70kg, fordelt på mine 167centimeter.. (Ikke veid meg i dag.. Starter på ny frisk på mandag!) Og håper å se 63-tallet innen sommeren! :P

 

Det nye året startet med god frokost og en times gåtur i flott vintervær! Og da ble det jo noen tp også.. :)

Og vannflaska er fremme.. Så det skal ihvertfall drikkes to liter om dagen..

 

Snakkes!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jeg blitt igjen helt alene? I dag starta jeg dagen med: 60 gr yoghurtbrød. En skive med laks og eggerøre, en halv med kirsebærsyltetøy og en halv med tomatsild. Fått i meg både salt og søtt. Før har det gått i knekkebrød med magerost men da sprekker jeg etter en stund, så nå skal jeg rett og slett prøve med normal mat men mye trening. Måtte på vekta i dag bare for å se og det var ned 600 gr siden torsdag. Skal ut på ski i dad å. Går en runde på 13 km så jeg er fornøyd med det. Men først skal jeg vaske litt i heimen!!!!Trim det å. Ha en fin dag alle sammen! Kari.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stikker innom jeg, men er mest på den andre tråden "Ned 8-10....." der vil jeg rapportere.

 

Men du har du bakt yoghurbrød selv, og hvor fant du oppskriften??

 

HEIDI :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble så glad da jeg så at flere hadde vært innom her på tråden min. Kjempehyggelig, altså.

 

Jeg startet på jobb i går, med å sitte i en konferansesal på et hotell og høre på en mann som sa mange interessante ting. Men det ble jo ikke mye bevegelse av det da. Telleren sto vel på litt over 1000 skritt da kurset var over. Men det ble da skritt i går uansett. Vi dro nemlig til Sandvika storsenter en tur, og der er det så stort at det blir ganske mange skritt bare av å gå fra den ene enden til den andre. Så dro vi på Ikea, så selv om jeg ikke var ute på noen trimtur i går, så stoppet telleren på 10 276 skritt.

Torsdag var jeg ute i skogen med hunden min og vi gikk opp til et vann i skogen her i nærheten. Det er drøyt 5 km opp hjemmefra meg, fryktelig glatt var, det men vi kom oss opp. Jeg tok en kortere rute hjem igjen og jukset med å bli hentet av min kjære (ellers hadde det nemlig ikke vært noen snarvei:-) )

Ihvertfall så ble det totalt en 2 timers tur ute i kulda og 3,6 tp. Har ikke hatt trimpoeng på aldri så lenge, så det var deilig. Vi skal ut på tur i dag også til samme sted, så det blir både mange skritt og tp. Totalt ble det 16 264 skritt torsdag (14 328 arobe skritt)

 

Jeg blir veldig gjerne med på en liten "konkurranse" med antall skritt hver dag. Jeg var veldig flink en stund før jul med å gå hver dag, men jeg stresset til slutt for mye med å få det til, og dermed ble det liksom ikke noe positivt ut av det i det hele tatt. Men jeg kan skryte av at jeg klarte over 10 000 skritt hver eneste dag fra 8. mars til en gang ut i september.

Jeg håper du får lagt inn mange skritt her inne, Heidi:-)

 

Andkali: Du er godt i gang. Fortsett med å være like flink videre. Når du skriver inn hva du spiser er det jo lettere å ha oversikten. Jeg skal vente litt med å begynne å skrive inn. Nå vil jeg har i gang vanndrikkingen min først, så regner jeg med at jeg starter med å skrive inn om en stund.

 

Umulius: Gratulerer med stor begivenhet i år! Så flott at dere skal gifte dere. Jeg blir så glad på andres vegne, når noen planlegger bryllup og gleder seg veldig underveis. Jeg ønsker dere masse lykke.

Jeg er selv meget lykkelig gift og ønsker at alle andre også skal få det like bra.

 

Nå skal jeg finne fram bæremeisen, slik at yngstejenta mi får være med ut på tur i dag. Skal ha med eldstejenta og kjæresten hennes også i dag, så da blir jeg ikke alene med bikkja på tur i dag. Jeg gleder meg til å komme ut på tur. Så deilig å få samle skritt og tp.

 

Ha en fin dag, alle sammen:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble en veldig fin tur til Stikkvann i dag. Vi gikk fra et sted hvor det er 4,9 km opp til hytta, og da er det jo selvfølgelig like langt ned igjen. Vi brukte akkurat en time opp og 50 minutter ned igjen selv om det var veldig glatt.

 

3,6 tp ble det i dag:-)

 

Vanndrikkingen min har hittil i dag ikke blitt det helt store, men jeg har straks drukket mitt andre store glass. Jeg har et stort glass som tar 0,4 l, så jeg nærmer meg da en liter foreløpig i dag, men det er jo mange timer igjen av døgnet ennå.

Klarte 1,6 l på torsdag og i går ble det ca 1,5 l totalt. Skal jo prøve å komme meg opp i minst 2 l om dagen, men det vil ta litt tid å komme seg dit. Det er ikke gjort over natta å få det inn som vane.

 

I det hele tatt, så er det ingen gode vaner som er innarbeidet etter 2 dager, så her er det bare å være tålmodig.

 

Jeg er ingen brødbaker jeg heller, andkali. Jeg spiser enten trivselsbrød fra Goman eller Polarbrød Extrem. Begge disse er ganske grove og de er gode, synes jeg. Jeg har prøvd Ingers rugbrød og Fedon Lindbergs brød også tidligere, og Ingers er godt. Fedon Lindberg brødet var ikke fullt så godt, og det var også veldig dyrt. Men det er Ingers rugbrød også, hvis man ikke baker det selv.

 

I dag skal vi kose oss med kyllingfilet, sammen med villris og salat. Det blir veldig godt, og det gleder jeg meg til.

 

Er det noen av dere som skal begynne på kurs nå? Jeg har lyst til å melde meg på et internett-kurs, men har ikke helt bestemt meg ennå. Det begynner å bli en stund siden forrige kurs, og man kan ikke akkurat si at jeg klarer meg fint alene. Jeg har vel ikke ikke gått spesielt mye opp, men jeg har helt bestemt ikke gått noe ned på egenhånd. Må tenke på det et døgn til....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trengte ikke tenke på det et døgn til, så jeg har meldt meg på internett-kurs med start i uke 3.

 

På dette kurset skal jeg være så flink som jeg aldri har vært før, så det er veldig greit at jeg allerede har sluttet med sjokolade.

 

Jeg skal ikke spise sjokolade før påske, men jeg tenker heller at jeg skal klare en uke av gangen. Og i første omgang har jeg lovet meg selv - ingen sjokolade i januar. Så tar vi de andre månedene etter det:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torill78

Hei!

 

Er innom litt forskjellige tråder, men det er jo kjekt å følge med litt fleire plassar, og så motiverar vi kanskje kvarandre på forskjellige måtar... Dessuten svingar aktiviteten litt.

 

Eg er 30 år og gift. Har to jenter på 1 og 3 år. Gjekk på Grete Roede Aktiv i høst, gjekk ned 7 kg då. Startar på kurs 2 13. januar :P Gledar meg til det!

 

Utenom trenar eg så godt eg klarar. Har det siste året blitt mest jogging, utendørs sykling, rockering og enkel styrke på golvet heime. Men på mandag startar eg på Elixia! Gledar meg til det òg!!! Så får vi sjå. Målet er å gå ned minimum 5 kg til 1. april i år. Blir glad dersom eg klarar 7 kg!

 

Lykke til alle sammen, dette skal vi klare!!! Og et lite tips, Elise V: Min kursledar sa at vi skulle ha fokus på det vi skal og kan ete, istaden for det vi ikkje kan ete... Og det hjalp faktisk :) For eksempel så skal du tenke at fram til påske skal eg kose meg med litt rødvin, grønnsaker og snacks. Istadenfor å tenke at "eg skal IKKJE ete sjokolade". For det kan forsterke lysten på å ville ha det...

Dårlig forklart... Men skjønte du det?

 

Torill!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til tross for helg, har det blitt litt trening... 2,3tp i dag og 2 tp i går. Så er i godt i gang på det nye året.

 

Har tenkt til å anskaffe meg en pulsklokke, for å få litt oversikt over hvor mye jeg egentlig kan klare osv.. Noen som har erfaringer med bruk av pulsklokke, merke osv?

 

Så flink du er EliseV, går turer med barn og hund! Koselig er det jo også! Og spennende med nytt kurs da.

Og er veldig sant det du sier Torill78, at man må fokusere på det man KAN spise.. (Eller så ønsker man seg bare det man ikke skal ha..)

For det er jo faktisk ganske mye som er både sunt og godt!

 

Imorgen blir min første veiing etter nyttår... Kommer tilbake da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempefint tips, Torill.

Det er jo så sant, så sant. Alt det som ikke er lov er veldig ofte mye mer fristende enn det du faktisk kan fråtse i.

 

Men når det er sagt, så har jeg ikke veldig problemer med å la sjokoladen være. Å ikke spise sjokolade er bare første skritt, min aller største svakhet er potetgull... Der kan jeg hive i meg en stor pose hvis jeg får muligheten. Men det jeg etterhvert skal øve meg på, er å spise litt, f eks potetgull, og så la det være med det. Jeg leste et sted en gang, at de som er slanke ofte spiser både potegull, sjokolade og fete sauser osv, men at de ikke spiser så mye av det og at de ikke gjør det så ofte.

Så det er det vi må øve oss på etterhvert.

 

Jeg skal kose meg veldig med dip og grønnsaker. Det er noe av det jeg virkelig liker veldig godt, så det skullle ikke være noe problem å bytte ut det med sjokolade og potetgull egentlig.

 

Jeg har vært ute på tur i kulda i dag. Fikk med meg eldstedatteren og bikkja og vi gikk en times tid. Ble skikkelig kald på kinnene, rumpa og lårene, men ikke verre enn at vi tinte opp ganske fort så snart vi kom i hus. Deilig var det, og det gjorde sitt til at jeg er over 10 000 skritt for fjerde dag på rad:-)

 

Jeg gleder meg til å begynne på kurs, og skal bruke kommende uke på å komme inn i riktig tankebane og handle inn endel grønnsaker og sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er flink. Jeg skal være med på skritt telling, men enkelte dager må jeg kanskje melde "pass" grunnet kneet. Det tar vi der og da. Igår hadde jeg 9832 og det var bare på en tur, så det var jeg fornøyd med :P

 

Og jeg er som deg EliseV - klarer fint å holde meg unna sjokolade, men er desto svakere for potetgull. Men jeg har funnet løsningen for min del. Jeg kjøper en liten pose - 40 g - som jeg koser meg med på lørdagskveldene. Den gir noe over 200 kcal, men det er bedre enn en økonomipose :P

 

Umulius: Jeg bruker ofte pulsklokke når jeg trener. Den inspirerer meg veldig til å yte litt ekstra når det gjelder. Har en Polar F6 som viser puls, tid, kcalforbruk + litt til som jeg ikke har satt meg skikkelig inn i ennå :)

 

Lykke til folkens!

 

HEIDI :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torill78

Utrulig motiverande å vere innom her, alle er jo godt i gang med trening og riktig mat, og det er mandag først i morgon :)

 

Så då ville eg berre sei det samme som alle andre eg; har kome i gang med jogging og var ute både i går og idag :P Ellers klar for å ete rett mat, og startar med friskt mot i morgon, er litt i gang allerede!

 

Blir vel meir behov for motivasjon og oppbacking utover vekene som kjem...

 

Har vegd med idag, og gått opp 0,3 kg sidan 22 desember. Fornøgd at det ikkje er meir!!!

 

Ha ei god startveke på slankaren!

 

Torill!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hoppet på vekta i morres, og den stoppet på 71,1.. Så har kommet neon kilo iløpet av desember.. men nå er jeg igang med en sunnere livsstil!

 

takk for tips med pulsklokke, er den modellen jeg har sett på.. Så blir nok den. Så ut til å ha det jeg føler jeg trenger pluss litt til..

 

Så flinke dere er! Stå på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det er en uke som skal brukes vel.

Ikke på å trykke i meg alt ulovlig, som jeg så skal bare se på etterpå.... Neida, jeg skal jobbe med psyken, og prøve å få inn noen smarte ting allerede nå. Jeg har vært ganske flink med vannet mitt disse 5 første dagene av januar, og det er bra å ta meg seg. Er ikke oppe i 2 l pr dag ennå, men det vil vel komme etterhvert. Løper på do meget ofte, og det er litt upraktisk når du er lærer og har undervisningsøkter på 1 1/2 time av gangen. Men, men... det ordner seg vel.

 

Kom meg over 10 000 skritt i dag også, men jeg orket ikke gå ut i kulda i dag, så jeg jogget på stedet hvil foran tv en halvtimes tid. Det må da telle det også, jeg blir sliten som bare det ihvertfall.

 

Hemulen - genialt forslag om å bare kjøpe de aller minste posene med potetgull. Da vet man at man stopper på 40 g, med en stor pose er det veldig fristende å hente seg mer hvis fysingen fortsetter. Man kan bruke kosemerkene til det kanskje.

 

Jeg ønsker alle en meget god uke, og håper alle minker litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kom meg over 10 000 i går også, så vidt det var. Det ble samme metode som forleden dag, med småjogging på stedet hvil foran tv'en. Jeg kan ikke tro annet enn at det er trim det også, jeg blir jo svett og andpusten så det holder og jeg kjenner musklene dirre i bena etterpå.

jeg jogger dessuten veldig sjelden når jeg er yte på vanlig tur, så kanskje den er mer effektiv inne foran tv'en? Hvem vet.... ikke jeg. Men jeg klarer skrittene mine og det er jeg fornøyd med.

Det ble 10 192 skritt på mandag og 10 249 i går.

 

I dag spørs det hvordan det går. Jeg er hjemme med sykt barn. Minstejenta mi (2 1/2 år) begynte å kaste opp i går kveld og fortsatte med det utover natten. Hun lå i sengen med meg i natt og vi hadde bøtte ved siden av. Den ble flittig brukt. Tror hun kastet opp ca hvert 20 min, så vi rakk såvidt å sovne litt før det var på'n igjen. Min kjære måtte sove på sofaen i stuen i natt, så det er vel ingen av oss som kan skryte av en god natt.

Nå ligger hun ved siden av meg i sofaen og ser på Dora - the explorer. Har kastet opp en gang etter at vi sto opp, så det kan bli mye utover dagen. Men at det ikke blir mye aktivitet på meg er ganske sikkert, blir bare gåing her hjemme. Kanskje jeg klarer å få tatt en trimrunde foran tv'en hvis minsten er samarbeidsvillig.

 

I dag håper jeg kursboka kommer i posten. Jeg er klar for å planlegge første uke på kurs. Hadde passet så fint om den kom i dag, for i dag har jeg mulighet til å lese litt i den siden jeg er hjemme med sykt barn. Regner med at hun vil sove litt etterhvert. Stakkars, hun er helt blek og har mørke ringer under øynene og ligger bare helt stille på sofaen. Er ikke godt å være syk.

 

Håper dere andre har en fin dag, og at alle klarer det de har bestemt seg for denne dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...