Gå til innhold

2009 - Nytt år, nye muligheter


Gjest EliseV

Anbefalte innlegg

Gjest trollmor66

Hei bare såvidt innom for å se hvordan det går, og det høres jo bra ut både med epletrær, ferie og vekt:)

Jeg har ferie hjemme for tida med kjøring av 17-åringen på sommerjobb og øvelseskjøring. Registrerer bare ett par ganger i uka, koser meg litt for ofte og trimmer litt for lite ( epletre nr 3 uten epler), men holder målebuksa og vekta :)

Oppussing er forøvrig god trim for vi pusset opp både kjelleren og en gang i vår og det hjalp på vekta mi :(

Stå på og fortsatt god sommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 366
  • Created
  • Siste svar
Total nedgang fra start i januar er på 3' date='7 kilo. Ikke akkurat noe å rope høyt hurra for, men cm mine har minket jevnt og trutt. Ca 30 cm er jeg blitt mindre på dette halvåret.

 

Planen for sommerferien er å ha ferie fra jobb, men ikke helt fra slanking. Jeg vil nok ikke notere ned kcal hver dag, men vekta skal bli flittig brukt. Jeg vil ikke at min lille nedang skal spises opp i løpet av noen få ferieuker. Jeg har jo satt meg som mål å nå 67 kilo innen 8.august, så her er det bare å jobbe videre.[/quote']

 

Som jeg pleier å si: det er CMene som synes, ikke KGene. Godt jobba!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Total nedgang fra start i januar er på 3' date='7 kilo. Ikke akkurat noe å rope høyt hurra for, men cm mine har minket jevnt og trutt. Ca 30 cm er jeg blitt mindre på dette halvåret. [/quote']

Hehe - du snakket om at vi startet samtidig og ca med samme utgangspunkt, men at jeg har gått ned raskere enn deg. Vel. Jeg regnet sammen mine cm nå og kom til 33... Da bruker jeg "kursmålene" og ganger armer og ben med 2...

 

Så jeg tror jeg vet hvem av oss som har beholdt musklene og hvem som har mistet masse av dem... Kjenner meg litt misunnelig nå ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest EliseV
Hei bare såvidt innom for å se hvordan det går' date=' og det høres jo bra ut både med epletrær, ferie og vekt:)

Jeg har ferie hjemme for tida med kjøring av 17-åringen på sommerjobb og øvelseskjøring. Registrerer bare ett par ganger i uka, koser meg litt for ofte og trimmer litt for lite ( epletre nr 3 uten epler), men holder målebuksa og vekta :)

Oppussing er forøvrig god trim for vi pusset opp både kjelleren og en gang i vår og det hjalp på vekta mi :(

Stå på og fortsatt god sommer[/quote']

 

Hei trollmor!

Hyggelig å "se" deg:-)

Det høres ut som om du har bra kontroll, selv om du ikke registerer hver dag for tiden. Greit med en målebukse, da kjenner du med en gang om det er endring feil vei.

Jeg gleder meg til oppussingen. Det skal bli godt å endelig få gjort noe nede i den kjelleren. I mange år har det bare vært "en gang skal vi pusse opp kjelleren ordentlig", men nå skal det endelig skje. Det blir litt som i fjor da vi fikk oss nytt kjøkken; jeg nyter synet ennå hver dag når jeg kommer inn dit.

Og når man i tillegg kan få betalt for det ved en nedgang på vekta, så kan det jo knapt bli bedre.

God sommer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest EliseV
Hehe - du snakket om at vi startet samtidig og ca med samme utgangspunkt' date=' men at jeg har gått ned raskere enn deg. Vel. Jeg regnet sammen mine cm nå og kom til 33... Da bruker jeg "kursmålene" og ganger armer og ben med 2...

 

Så jeg tror jeg vet hvem av oss som har beholdt musklene og hvem som har mistet masse av dem... Kjenner meg litt misunnelig nå ja.[/quote']

 

Joa.... kanskje jeg ikke skal føle det så ille at det ikke er blitt flere kilo. Men jeg må nok innrømme at jeg hadde vært mere fornøyd om jeg hvertfall hadde klart 5 kg på et halvår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest EliseV

I dag har jeg skrevet inn det jeg har spist hittil, og jeg skal være flink med å notere ned noen dager fremover nå. Det er rart hvor fort man "glemmer" innarbeidede vaner, spesielt når de vanene er gode. Dårlige vaner tror jeg det er verre å "glemme".

 

Nå fremover skal vi være hjemme og da er det mye lettere å notere ned hva man spiser. Da får jeg veid opp, og har mye mer kontroll enn å bare ta det på øyet eller "feelingen". Jeg skal spise så normalt som mulig, men allikevel huske på at det er ferie og unne meg noe ekstra. Men da er det om å gjøre å gjøre dette lille ekstra til noe som ikke er så usunt eller veldig kaloririkt.

I dag kjøpte jeg meg en smoothie på butikken. Den besto bare av forskjellige frukter og det sto at denne mengden tilsvarte 2 frukter. For meg passet det ekstra godt for det er ikke hver dag at jeg klarer å fylle fruktkvoten min. Jeg er ikke flink nok til å varierer hva jeg spiser og da blir jeg så lei av den vanlige frukten min, at det lett blir til at jeg dropper den. Da er det greit å kunne ta en sånn smoothie, veldig godt er det og den metter ganske godt og så føles det som litt "godteri":-)

 

I går fikk jeg meg en god og lang skogstur sammen med bikkja, og så fikk jeg meg en svømmetur. Skogsturen min var endel roligere enn den pleier, jeg gikk hele veien og hadde ikke så veldig fokus på å holde pulsen oppe. Lengden på turen er uansett en drøy mil, og jeg tror det var lurt å ta det rolig for jeg var veldig sliten på slutten.

Jeg skal ut en tur i dag også, og det er mulig jeg prøver meg på en liten joggetur. Må kjenne litt på hvordan kroppen reagerer først. Akkurat nå regner det og temperaturen er vel rundt 15 grader, så det kan være fint å komme seg ut en tur. Regn er ikke farlig, det gjør deg litt våt bare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest EliseV

Dagen i dag har gått bra, selv med en hvetebolle som mellommåltid tidligere i dag.

 

Jeg endte på 1688 kcal og 2,2 tp. Trimpoengene fikk jeg på en jogge- og gå-raskt tur sammen med bikkja. Det regner, så vi var skikkelig våte da vi kom tilbake, både bikkja og jeg. Men du og du, hvor det var verdt det.

 

Jeg satser på at morgendagen blir like bra:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest EliseV

I dag hadde jeg tenkt å planlegge alle måltidene mine skikkelig. Det er de dagene, hvor alt er planlagt ordentlig, som pleier å være mest vellykket for meg. (Hva slanking angår).

Jeg er ikke kommet så langt ennå, dessverre. Feriemodusen er satt inn for alvor, så her går tiden rolig av sted og jeg slapper av og har det deilig.

 

Frokosten var grei da, den pleier stort sett alltid å være den samme. Men ved siden av meg ligger nå kursbok 1 og 2, så jeg skal bla litt for å finne en ok lunsj og hva vi skal spise til middag i dag.

 

Ellers så har jeg ingen store planer for dagen. Badet står klar til å vaskes, jeg skal en tur til legen, jeg skal avgårde til lageret for loppemarkedet for å ta imot noen lopper og så skal vi en liten tur til datter på sommerkurs på Hønefoss. Det var selvfølgelig noen ting hun glemte å ta med i går, og det er ikke så veldig langt fra oss til Hønefoss så da går det greit å ta den turen.

Jeg skal også sørge for å få et lite trimpoeng eller to i dag også. Har nå 2 epler på tre nr.3, og jeg vil ha flere epler:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest EliseV

Da har jeg kikket litt i kursbøkene mine, og valget falt på Gryte med sopp og squash m/potetmos til middag. Den har jeg prøvd før, og mener å huske at den var god. Kjøpte avocado også (noe jeg vanlgvis aldri gjør), og skal prøve sandwich med avocado og kalkun til lunsj i morgen.

 

I morgen har jeg veiedag, og er selvfølgelig spent på resultatet. Forrige uke var det bursdag for faren min og så feiret vi 4.juli hos broren min. Han er gift med en amerikaner, så vi får gleden av å feire amerikanske høytider sammen med dem. Var bl.a på min første Thanksgiving i november i fjor og det var virkelig en høydare. Men det er en dag man ikke slanker seg så veldig.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest EliseV

Gryta var veldig god den. Jeg brukte mer hvitløk enn det står i oppskriften, og så brunet jeg grøbbsakene alene og ikke sammen med karbonadedeigen. Lettvint og veldig rask middag var det, og den er absolutt å anbefale.

 

Før middag fikk jeg meg en joggetur. Skulle på låven for å ta imot noen lopper, og benyttet muligheten til å ta med bikkja på en løpetur. Jeg klarte ikke å løpe hele veien, og det er den ene foten som stopper meg. Den gjør litt vondt, men det holder å stoppe å løpe. Jeg får ikke vondt av å gå. Jeg vet ikke hvorfor den blir vond, men så lenge det ikke er vondt utenom når jeg løper så er det ikke så ille. Det har blitt noe bedre etter at jeg fikk de nye joggeskoene, men det hender jeg bruker de gamle. I går gjorde jeg det, fordi det regnet og jeg villle spare de nye. Litt dumt, kanskje.....

Uansett, så ble det 2 trimpoeng av det:-) Jeg nærmer meg eple nr.3 (kanskje det vil være på plass i morgen kveld)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest spirevipp

Den gryta hørtes god ut. Trenger middagstisp til i morgen, så kanskje jeg skal prøve den. Vi hadde skinke og makaronigrateng ( fra grønn kursbok) den kan også anbefales. Den falt i smak både hos barn og voksne:)

 

Så flink du er som jogger. Har ikke forsøkt meg på det enda, holder meg forløpig til "inne trening".....

 

Lykke til med veiedag i morgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest EliseV
Den gryta hørtes god ut. Trenger middagstisp til i morgen' date=' så kanskje jeg skal prøve den. Vi hadde skinke og makaronigrateng ( fra grønn kursbok) den kan også anbefales. Den falt i smak både hos barn og voksne:)

 

Så flink du er som jogger. Har ikke forsøkt meg på det enda, holder meg forløpig til "inne trening".....

 

Lykke til med veiedag i morgen[/quote']

 

Mmm.. makaronigrateng er godt. Det pleier å være populært her hjemme også.

Et annet middagstips jeg har er wok. Jeg bruker enten laks eller kylling, og begge deler er veldig godt.

Hvor mye kylling eller laks er avhengig av hvor mange dere er. Så bruker jeg frossen wokgrønnskaksblanding + en boks hermetiske wokgrønnsker.

Kylling/laks stekes først, deretter er det grønnsakene som wokes. Sausen har følgende oppskrift:

hønsebuljong (1 firkant) blandes ut i 4 dl varmt vann

1/2 dl soyasaus

1 ss maizenna

1 - 2 ss chillisaus

1 ss honning (kan droppes)

 

Når grønnsakene er woket noen minutter, blandes kylling/laks inn og sausen helles over. Gir alt et lite oppkok og det er ferdig. Serveres sammen med ris. Jeg bruker villris.

 

Jeg synes dette er veldig godt og virkelig verdt å prøve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest EliseV

Jeg skulle veid meg i går, men diverse omstendigheter gjorde at det ble i dag istedet for.

Vekta viste 68,7. Altså opp 0,2 kg. I og for seg ikke veldig overraskende, siden det har blitt noe ekstra siste uke.

 

Det blir derfor en ekstra utfordring til neste uke å bli kvitt de 200 grammene og i tillegg miste noen hundre gram til.

 

I dag prøvde jeg sandwich med avocado og kalkun til lunsj, og den var skikkelig god!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig overrasket over meg selv og hvor deilig jeg synes det er blitt å jogge. Har aldri vært glad i å jogge og syntes en stund det var det verste som fantes. Jeg spilte håndball fram til jeg var ca 16 år, og da måtte vi selvfølgelig jogge endel og jeg syntes det var noe ordentlig herk. Jeg ble alltid hengende etter de andre og orket ikke så mye.

Det er først nå nylig at jeg klarte å knekke koden til hvordan det gjøres. Jeg glemte å puste før, og så vet jeg at det går over når det kjennes ut som om du ikke orker mer. Før stoppet jeg alltid da jeg kom til det punktet, men nå klarer jeg å fortsette. Det lengste jeg har jogget i ett strekk er ca 40 minutter, men selv da kunne jeg fortsatt. Og etter at jeg fikk meg nye joggesko nå for en stund siden, føles det enda greiere.

Det morsomste med joggingen er å finne ut at kondisen min var mye bedre enn det jeg trodde. Det kommer nok av at jeg er veldig glad i å gå turer, og jeg går gjerne veldig lange turer når jeg har mulighet til det.

 

I dag har jeg anledning til å få til en lengre tur, og jeg tror det blir en tur til Stikkvann. Når jeg går helt hjemmefra er det en tur på 13-14 km. Været er ikke spesielt godt, men litt regn har vel aldri skadet noen. Jeg blir bare våt.

 

Jeg veide meg igjen i dag, og da viste vekta 68,6, så hvis jeg er ekstra flink og aktiv i helgen så burde jeg miste noen gram til før neste offisielle veiing. Jeg skriver inn det jeg spiser om dagen og skal holde meg på 1600 kcal, kanskje litt mindre de dagene jeg ikke trimmer noe i det hele tatt. I går ble det litt mer, pga noen Mariekjeks som lå på stuebordet foran meg. Men jeg spiste ihvertfall ikke potetgullet som min kjære koste seg med (selv om det fristet noe så innmari....)

 

På tur i dag, skal jeg ha på meg både skritteller og pulsklokke. Skrittelleren skal få en siste sjanse i dag, den har jukset meg veldig i det siste. En stund var jeg helt avhengig av den, men når den klarer å telle 347 skritt på en 45 minutters rask tur, da blir jeg litt motløs. Forrige gang jeg var på Stikkvann mente den at jeg hadde brukt 3500 skritt, og bare den ene veien er det ca 7 km så det stemmer jo overhodet ikke. Nå har den ligget rolig på bordet i noen dager, så jeg skal prøve igjen i dag. Synes det er veldig gøy når jeg får et høyt tall på den. Forresten så er ikke den pulsklokka jeg bruker så veldig bra heller. Den slår seg av innimellom, så jeg må hele tiden sjekke hvor mye kcal jeg forbrenner. For meg er det viktigste med pulsklokka å se hvor mange kcal det blir på turene mine, og når den hele tiden nullstiller seg er det fryktelig irriterende. (Kanskje jeg bør kjøpe meg en ny?)

 

Nå skal jeg spise litt, før det bærer ut på tur. Ut på tur, aldri sur:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er jeg tilbake etter turen min. Det var mye lettere å gå opp og ned i dag enn det det var her forleden dag. Da føltes bena tunge og jeg kjente meg skikkelig sliten. I dag gikk det helt fint og jeg klarte å jogge 5 km på veien ned. Det ble hele 5 trimpoeng på meg i dag, så det er virkelig verdt turen. Dermed poppet eple nr 3 opp på epletre nr.3. Jeg prøver å ta denne turen en gang i uken, men det er ikke alltid jeg får det til.

 

Det beste av alt var at det ikke regnet på turen i det hele tatt.

 

Nå skal jeg jukse mens jeg venter på sol og strand igjen. Jeg skal i solariumet og ta en halvtimes sol:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er skikkelig flink med gåingen/joggingen, synes jeg. I sær at du klarer å finne lyst til å komme deg ut i regnet også.

De skrittellerne er ikke særlig pålitelige, dessverre. Pulsklokka fungerer bra på meg, bare jeg husker å fukte polene på beltet. Glemmer jeg det så jukser den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er skikkelig flink med gåingen/joggingen' date=' synes jeg. I sær at du klarer å finne lyst til å komme deg ut i regnet også.

De skrittellerne er ikke særlig pålitelige, dessverre. Pulsklokka fungerer bra på meg, bare jeg husker å fukte polene på beltet. Glemmer jeg det så jukser den.[/quote']

 

Så fint at du synes jeg er flink:-) Det er alltid hyggelig å få ros.

Egentlig så er jeg blitt så vant til å gå ut en tur, så det er nesten en vane. De dagene jeg ikke er ute, har jeg litt dårlig samvittighet, men jeg prøver å ikke la det bli så mange av dem.

Å gå tur i regn, er faktisk ganske deilig. Du må bare være riktig kledd og det er jeg. Jeg er så heldig å ha en mann som jobber i et firma som lager Norges beste fritidstøy, og da sier det seg selv at vi har endel av det tøyet. Godt å ha noen fordeler noen ganger. Men tilbake til regnet; det blir en helt egen lyd og lukt når man er ute i regn, og så er det jo så fantastisk deilig å komme inn igjen:-)

 

Skrittelleren min har jeg nå lagt bort. Nå har den helt sluttet å telle, og da er det ingen vits i å ha den på. Pulsklokka håper jeg er pålitelig, men foreløpig så tror jeg den er riktig. Jeg får ihvertfall stort sett likt resultat på de samme turene og mer enn det er det vanskelig for meg å sjekke. Men det ender den slår seg av underveis, så jeg må følge med på den hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagen i dag har jeg stort sett tilbrakt ute i hagen. Jeg har luket og ryddet i de få bedene jeg har, og så har jeg fått på ny jord og plantet endel nye blomster. Det er så flott å se ut på og jeg er skikkelig stolt av meg selv.

Det har blitt mye bæring av jord og bark også i dag, og tilsammen har jeg holdt på i mange timer. Jeg la inn 1 1/2 times planting på dagboken og fikk 2,9 tp ut av det. Føles litt rart at det skulle bli så mye, men pulsen har gått ganske bra i dag og jeg kjenner at jeg er sliten etter jobbingen, så jeg lar det stå. Har nå 4 epler på epletre nr.3:-)

 

I løpet av uken begynner vi forhåpentligvis å bygge ny terrasse, og jeg kan ikke få sagt hvor mye jeg gleder meg til den er på plass. Jeg har ønsket meg stor terrasse siden vi flyttet hit, og at den nå endelig skal komme er nesten mer enn jeg kan fatte.

Jeg håper det blir endel bra vær til uken, slik at vi kan få jobbet bra ute med terrassen. Vi skal bytte et vindu i kjelleren før terrassen kan komme på plass, og da er det greit å ha oppholdsvær ihvertfall.

Når terrassen er ferdig skal vi begynne inne i kjelleren, men det er noe vi godt kan bruke god tid på, så der trenger vi ikke jobbe så veldig når det blir varmt og godt og mye sol igjen.

Jeg håper vi er ferdig i kjelleren til jul, så vi har god tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagen i dag har vært rolig. Veldig rolig.

Vi dro en tur til moren og faren min sånn ca midt på dagen i dag, og der ble vi jammen værende. De holder på å lage terrasse på huset og broren min var der og hjalp til. Han hadde med seg datteren sin, som er jevnaldrende med min yngste, så de to hadde en kjempefin dag.

Vi ble værende der til middag. Kjøttkaker i brun saus og grønnsaker. Mmm kjempegodt.

 

Trim har det ikke blitt noe av i dag. Satser på en bedre trimdag i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har hatt minigraver her i helgen og gravd opp mesteparten av hagen bak huset. Ganske gjørmete har det blitt, siden det har regnet noe i helgen, men det er ikke så mye jeg kan få gjort noe med. Jeg har brukt jernrive og spade, for å dra jord utover og så har jeg båret stein til den store gullmedaljen. Det er utrolige mengder med stein på denne tomta her, og noen av dem er bare så innmari store. Nå sitter jeg her og kjenner at det er vondt både her og der. Spesielt på venstre side, bak ved skulderbladet, er jeg blitt støl. Men jeg kjenner jo at jeg har brukt kroppen skikkelig i helgen da, og det er egentlig en litt deilig følelse selv om den er litt vond også.

 

Vekta har jeg lagt litt til side nå om dagen. Jeg prøver å være litt fornuftig med hva jeg spiser, men kveldene er vanskelig for tiden, synes jeg. Det er så godt å sette seg med et glass vin eller en cider, og så det så kort vei til litt ekstra.... Tror jeg må konsentrere meg om å redusere skadevirkningene mest mulig, og det betyr at jeg må prøve å stå stille på vekta.

 

Nå har jeg en liten stille stund for meg selv, og dermed fikk jeg vært en tur her inne igjen. Har blitt lite tid til det i det siste. Jeg venter på at gutta skal komme hjem med masse verktøy som de har lånt av broren min. I dag skal et vindu i kjelleren skiftes, og så håper jeg vi kan få bestilt subbussen som skal i bånn av terrassen. Skal visttnok ha rundt 25 tonn av den, og det blir endel trillebårlass av det. Det går nemlig ikke å få kjørt subbussen helt frem, så det siste stykket må vi flytte den selv. Juhuuu.... du kan tro jeg gleder meg til det. Jeg trøster meg med det at det er god trim.... Spørs om jeg ikke oppdager ennå noen muskler i kroppen når den jobben er gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går fikk jeg styrketrening på armene mine, for en gangs skyld. Vi har tatt opp belegnings-stein bak huset, og måtte ha alt opp på hengeren slik at vi kunne kjøre det avgårde til fylinga. All steinen var stablet pent opp, så det var bare å få det på hengeren. Jeg sto på bakken og datteren sto i hengeren og tok imot. Aner ikke hva hver stein veier, men de må nok veie 1-2 kg minst. Kjente at jeg ble skikkelig sliten i armene etterhvert, og det ble tyngre og tyngre å løfte armene.

Det var over 300 stein, så det ble en bra økt ut av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt av noen prosjekter dere holder på med. Jeg håper at du er som meg og synes det er artigere med praktisk trening i hverdagen enn formålsløs jernløfting. Uansett ser det ut som du får mye av treningen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...