Gå til innhold

Operasjon minst mogleg vektoppgang på 9 mnd!


Gjest Huldra81

Anbefalte innlegg

Gjest Huldra81

Då torer eg meg inn på desse sidene...

 

Eg er 27 år, nygift og førstegongs gravid. I skrivande stund er vi 10+6 veker på veg. Det vil sei at mykje framleis kan skje og lite er sikkert. Formen til no har vore varierande, men dei siste 3 vekene har eg vore kvalm stort sett kvar dag. Fram til bryllaupet gjekk eg ned godt over 20 kg og var på god veg vidare nedover. Men det blei litt for mykje kos og lite trening etter bryllaupet, og eg la på meg 5 kg fortare enn svint!

 

So blei eg gravid (det var veldig planlagt, men hadde ikkje trudd det skulle skje so fort!), og då blei slankeplanane lagt på is. Den dagen eg fann ut at eg var gravid viste vekta 82,9 kg. I dag, 7 veker, ei bryllaupsreise og ei laaang juleveke seinare, er vekta 81,6 kg. Heldigvis har eg ikkje gått opp i svangerskapet endå, men eg kjenner på kroppen at den har forandra seg. Puppane har eksplodert og magen er stor. Ikkje stor som i gravid-mage, men som i blaut, slapp og blubben. Føle meg rett og slett som bolle-tjukke-feiten! Ikkje noko kjekt i det heile tatt! Mannen har forlagt målebandet ein plass, so eg får ikkje målt forskjellen på magen no og for 11 veker sidan. Trur vi må gå til innkjøp av eit nytt.

 

Eg tenkte at eg med denne tråden skal prøve å begrense oppgangen dei neste 29-30 vekene. Eg har to faste treningsdagar i veka der det er ein hard spinningtime og ein time med god gamaldags sirkeltrening. Utanom desse faste treningane håpar eg å få til 3-4 gåturar på ca 1 time kvar veke.

Maten er pr no ikkje noko problem sidan eg ikkje orkar tanken på chips og sjokolade (takk og lov for det), og epler er blitt min beste venn. Eg er nok meir og oftare svolten no enn tidlegare, men orkar heldigvis ikkje ete like mykje på ein gong.

 

Eg såg ei oversikt over kor mykje ein må rekne med å gå opp i ein graviditet, og der sto det at 10-14 kg måtte ein i allefall rekne med. Kroppen min er fantastisk til å samle vatn, men eg håpar likevel å klare å halde meg innanfor den øvre grensa på 14 kg.

 

Tidlegare har pulsklokke vore min beste treningsvenn, men eg har ikkje heilt bestemt meg for om eg skal bruke den i mosjonen eller om det vil stresse meg. Har ikkje nytta den til no i svangerskapet, men på den andre sida er det jo greitt å ha den for å sjekke at øktene ikkje synke meir i intensitet enn nødvendig :)

 

So, då sparkar eg treningsåret i gang med ein gå-tur med min nye ipod :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 254
  • Created
  • Siste svar

Hei hei! Gratulerer så mye med barn i magen :-)

 

Selv er jeg bare 5+5 uker. Har et mål om å ikke legge på meg mer enn 10 kg denne gangen. Det ble 16 kg sist, men de var borte igjen 4 uker etter fødsel, så var nok en del vann. Skulle det bli mer enn 10 kg tror jeg ikke det er noen krise, men greit å ha et mål å jobbe mot :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Huldra81
Hei hei! Gratulerer så mye med barn i magen :-)

 

Selv er jeg bare 5+5 uker. Har et mål om å ikke legge på meg mer enn 10 kg denne gangen. Det ble 16 kg sist' date=' men de var borte igjen 4 uker etter fødsel, så var nok en del vann. Skulle det bli mer enn 10 kg tror jeg ikke det er noen krise, men greit å ha et mål å jobbe mot :-)[/quote']

 

Takk det same Nickii :) Kjekt at vi er fleire i same båt. Ikkje noko problem å legge på seg 16 kg når dei er vekke etter 4 veker!!

 

No skal det seiast at eg har ca 10 kg for mykje på kroppen som eg ikkje rakk å slanke vekk før graviditeten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, man kan vel kanskje si det... Men jeg var jo 18 kg tyngre sist jeg ble gravid, og har ennå 10-15 kg for mye, så hadde nok å drasse på... Og 16 kg ekstra gjorde jo ikke akkurat svangerskapet lettere.

 

Hadde en lege som maste veldig på meg om det med vekta sist. Er veldig spent på om han kommer til å fokusere på det denne gangen også. Jeg var jo egentlig i risiko-sonen forrige gang, pga høy bmi. Men alt gikk nå bra for det.

 

Men denne gangen skal jeg ha større fokus på å være sunn. Og etter å ha gått to gr-kurs i høst føler jeg at jeg har mye kunnskap og gode vaner å bygge videre på :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Huldra81

Dagen i går var ganske so grei. Fekk trent godt (935 kaloriar forbrent på sirkeltrening), og ete relativt sunn mat. Likevel kom kaloriinntaket opp i 2150. No har ikkje eg sjekka kor mykje ekstra det er på ein "gravid meny", men tidlegare låg eg på 1900 kaloriar pr dag. Eg kan ikkje sjå kor eg skal kunne klare å kutte kaloriar då eg hadde ein "billeg" middag i går med fiskegrateng. Er ikkje mange kaloriane der altso.

 

Kan kanskje prøve å kutte ned på brødmaten, men det er den som held kvalmen i sjakk. 7 skjever blei det på meg totalt i går :eek:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Huldra81

Inntaket i går eksploderte virkeleg i taket!! 2600 kaloriar utan å ete noko som ikkje er "lov". Har sjølvsagt ete alt alt for mykje.. Det er jammen mykje kaloriar i frukt!!

 

Ingen trim :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Huldra81
En skal øke en meny' date=' for deg som lå på meny 3 1900kcal skal du opp på meny4 2200kcal fordelt på frokost 330, lunsj 330, mellommål 220, middag 600, kvelds 220 +melk 200 og frukt 200. Kosemerkene øker desverre ikke :)[/quote']

 

Tusen takk Koala!! Då ligg eg faktisk ikkje so hakkande gale an. Prøvar å unngå å bruke kosemerka, so det er fint at dei er konstante :( Frukt er jo berre sooooo godt for tida, so eg får heller bruke kosemerka på dei so lenge eg klarar å halde meg unna sjokoladen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frukt er jo sunt da! Hvis du er redd for å få for mye kcal kan du jo bytte til lett-varianter i annen mat hvis du har anledning. Spise litt magrere middager/pålegg eller lignende.

 

Jordmoren min sa til meg sist jeg var gravid at hvis jeg spiste sunt og variert, så var det ikke farlig om jeg la på meg. Om det kom litt ekstra fett på kroppen av det var det mye bedre enn om det kom av usunn mat og godteri. Delvis fordi dette skulle fungere som reservelager under ammingen. Og det synes jeg jo høres fornuftig ut. Så hvis frukten holder deg unna mer usunne alternativer, så er det ikke noe poeng i å kutte ned på den!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Huldra81
Frukt er jo sunt da! Hvis du er redd for å få for mye kcal kan du jo bytte til lett-varianter i annen mat hvis du har anledning. Spise litt magrere middager/pålegg eller lignende.

 

Det er ikkje så mykje å hente på å ete anna mat. Det må i sotilfelle vere å ete mindre av den maten. Eg har ete mykje brødmat i denne perioden, og det kan med fordel reduserast. Må berre slutte å vere kvalm først........ Håpar det gjer seg snart :(

 

Er heilt skoten på kveldane eg. Sovnar på sofaen nesten før eg har fått lagt meg ned. Ingen trim i går heller. Men i dag blir det spinning på meg. Hurra!! Gledar meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner også trøttheten ja, sovner på sofaen under barnetv med de andre to ungene liggende vedsiden av eller oppå meg :( Er litt koselig det da men de synes nok jeg er veldig trøtt og har vondt i hode og kort lunte for tiden. Vi har ikke tenkt å si noe før det er offisielt, rundt 12 uker. Da får de vite det først, så sjefen på jobben (gruer litt for det selv om det sikkert ikke er noen grunn til det), så bestemødrene og dermed får resten av vår verden vite det.

Jeg fryser sånn hele tiden, gjør dere det? Kan ikke huske at jeg gjorde det sist, husker bare at jeg aldri frøs i slutten av svangerskapet, selv i 15 grader inne satt jeg i t-skjorte. Kanskje det har noe med endringen av forbrenningen å gjøre?

Har ligget greit på 1900-2000 de siste tre dagene og foreløpig ikke så kvalm, bare litt uggen når jeg er trøtt/sulten /stresset. Var ikke så mye kvalm de to forrige gangene heller, bare litt om morgenen med andremann men da hjalp det med en skive på senga før jeg sto opp (snill mann som sto opp litt før for å ordne mat til meg :))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så trett på formiddagen. Sliter med å holde meg våken på jobb. La meg tidlig i går, men det hjalp visst ikke særlig, så i kveld blir det ennå tidligere!

 

Er litt frossen av meg til vanlig, men nå fryser jeg ekstra, og særlig på beina. Gleder meg til det snur. Bedre å ha det litt for varmt enn for kaldt!

 

Rart at den lille spiren i magen kan påvirke kroppen så mye :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Huldra81

Dei siste 5 vekene har eg vore relativt kvalm. Det gjeld ikkje berre om morgonen, men heile dagen og spesielt om kvelden. Heldigvis har eg vore vekke på bryllaupsreise i denne perioden også kom jula rett etter det, so har endå ikkje vore vekke frå jobb grunna kvalmen. Slite kvar morgon med å få i meg litt mat for å halde kvalmen i sjakk. Må ete HEILE tida.

 

Vi har kun fortalt det til mine foreldre (blei gjort i veke 9), og resten får vente til etter legekontroll i veke 13. Er 12 fullgåtte veker på mandag :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ikke kvalm sist, men kjenner det mer nå. En slags uggen oppblåst følelse. Det kommer å går litt sånn hele dagen. Er verst når jeg er sulten.

 

Jeg skal på legekontroll når jeg er 9+6 uker. Synes i grunn det er tidlig, og hadde tenkt meg mer i uke 12-13. Spurte hun som satte opp timen om ikke det var litt for tidlig, men hun sa det var passe. Er egentlig litt glad for det også, så får jeg bekreftet litt tidlig at det er liv. Skal gå til kontroll hos gynekolog, og da får jeg UL.

 

Skal ikke fortelle noe til noen før jeg minst 12 uker på vei. Har lyst å holde det lenger, men det er ikke sikkert vi klarer. Har jo lyst å dele gleden, men samtidig er det litt godt å holde det hemmelig også. Spørs også på størrelsen på magen. Kan jo hende jeg får synlig mage fort denne gangen. Sist var det flere som ikke så det da jeg var 5 mnd på vei. Men var så rund fra før, så kunne se ut som jeg bare hadde lagt på meg litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Huldra81

Eg og merkar at eg har lyst å halde det hemmeleg lengst mogleg. Rart i grunn, for med ein gong eg fann det ut ville eg berre fortelle det til ALLE :) Trur nok det blir vanskeleg å halde det skjult so mykje lenger enn to veker til. Skal i barnedåp i helga og prøvde bunaden i går. Der syne magen heilt vanvittig godt!! Har ikkje fått skikkeleg gravidmage endå, men magen er blitt stor og blubbete.

Reknar ikkje med at det blir noko stor overrasking for nokon at vi er gravide sidan vi er nygfite og greier :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror i grunn ikke så mange forventer at vi skal få en til ennå, jenta vår blir 2 i mai. Men tror heller ikke det er så mange som blir overrasket...

 

Noen har spurt å gravd litt om når vi har tenkt å få nr 2, men vi har bare spøkt det bort. Samboeren overdriver litt synes jeg der han "uff" er og høres ut som barn er det verste som kan skje omtrent...

 

Men skal egentlig bli godt når katta er ute av sekken, så slipper vi å komme med rare unnskyldninger og late som ingenting!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting, nå smaker ikke kaffe lenger. Slik var det de to forrige gangene også, jeg som elsker kaffe og brukte 4-6 kopper om dagen orker ikke tanken. De siste dagene har jeg holdt meg til en kopp om morgenen men i dag gikk halvparten i blomsterpotta for det smakte ikke mer. Det morsomme er at straks ungen er ute er kaffe det beste jeg kan få igjen :( Men jeg savner den gode kaffe smaken...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting' date=' nå smaker ikke kaffe lenger. Slik var det de to forrige gangene også, jeg som elsker kaffe og brukte 4-6 kopper om dagen orker ikke tanken. De siste dagene har jeg holdt meg til en kopp om morgenen men i dag gikk halvparten i blomsterpotta for det smakte ikke mer. Det morsomme er at straks ungen er ute er kaffe det beste jeg kan få igjen :( Men jeg savner den gode kaffe smaken...[/quote']

 

Ja merkelige det der... Men kanskje ikke så dumt i og med at man ikke skal drikke så mye kaffe når man er gravid :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Huldra81

Det blei trening på meg i går og 837 forbrente kaloriar. Spinning er noko av det kjekkaste eg veit når det gjeld trening :)

Maten var heilt ok på drøye 2000 kaloriar. No ser eg fram til helg og late dagar på sofaen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Huldra81

I dag har vi passert 12 fullgåtte veker. Eg føler ikkje for å juble heilt endå, sidan sjansen endå er tilstades for å miste. Kor tid kan ein vere heilt sikker i grunn??

 

Helga har vore eit einaste stort mat-orgie. Ekstrem veiret har gjort til at eg knapt har vore ut om døra (dei anbefalte folk å halde seg inne), og barnedåp i går gjorde sitt til at eg sprengte kaloribudsjettet totalt. I dag er det heldigivis sirkeltrening, så den skal eg få med meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan i grunn aldri være 100% sikker. Sånn er det å få barn... Selv etter de er født vil man bekymre seg. Men risikoen avtar betydelig etter 12 fullgåtte uker. Som regel vil det gå bra da for de aller aller fleste.

 

Når skal du på kontroll? Jeg har fått time den 3. februar. Er da 9+6. Hadde tenkt å vente til jeg var 12 uker på vei, men hun som ga meg time sa det var passe å komme da. Nå er jeg egentlig bare glad for det. Skal til gynekolog på kontroll, og da får jeg UL. Så da blir det bekreftet at det er liv ihvertfall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Huldra81
Når skal du på kontroll? Jeg har fått time den 3. februar. Er da 9+6. Hadde tenkt å vente til jeg var 12 uker på vei' date=' men hun som ga meg time sa det var passe å komme da. Nå er jeg egentlig bare glad for det. Skal til gynekolog på kontroll, og da får jeg UL. Så da blir det bekreftet at det er liv ihvertfall![/quote']

 

Vi skal til kontroll 20.januar. Eg bur i grisegrente strøk, og her finns faktisk ikkje privatpraktiserande gynekolog. Dvs at vi ikkje har moglegheit til å få ultralyd før den ordinære :) Så det er berre å smøre seg med tolmod gitt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke gynekolog her på plassen, så må nok bile en times tid for å komme dit. Men det gjør jeg gjerne. Veldig godt å ha den muligheten. Det er strengt tatt neppe nødvendig, men jeg har opplevd å miste før, så det får meg jo til å slappe av litt mer.

 

Men jeg skal bare gå annenhver gang til gynekolog. Så blir de andre kontrollene hos jordmor. Vet ikke helt hvor mange kontroller jeg skal ha denne gangen. Mener det er færre når man er andregangsfødende. Men det får jeg nok info om etter hvert :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Huldra81

Hadde det berre vore ein time til nærmaste gynekolog hadde eg sjølvsagt tatt turen, men her snakka vi ut om fylket og ei reisetid på minimum 3,5 time :)

Eg anar ikkje noko om kor mange kontrollar det er vanleg å ha, eller kven det er vanleg å gå til (jordmor eller lege). Håpar å få litt meir informasjon under legetimen neste veke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...