Gå til innhold

Operasjon minst mogleg vektoppgang på 9 mnd!


Gjest Huldra81

Anbefalte innlegg

Ja, jeg regnet nok med du hadde litt lengre vei :-) 3,5 timer er litt i lengste laget ja... Går jo bort en hel dag til kontroll da...

 

Det er vel vanlig å veksle litt mellom lege og jordmor, men man kan velge selv også om man vil gå kun til jordmor eller kun til lege. Tror det er 8 kontroller som er vanlig for førstegangs. Men det varierer kanskje fra sted til sted, eller på dem man går til.

 

Jeg tror jeg hadde fler enn 8 kontroller. Jordmor var ivrig å sette opp kontroller. Men syntes det var bra å få komme litt ofte.

 

Huff, jeg er så forferdelig kvalm nå... Har mest lyst å dra hjem, men kan jo ikke gi seg bare pga litt kvalme... Kan jo vare en stund dette her, og har jo ikke lyst å være borte fra jobben så mye. Og ihvertfall ikke ennå. Er litt redd for å vekke mistanke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 254
  • Created
  • Siste svar

Det vanlige nå er 8 kontroller uavhengig av om det er første eller andre. Det kom nye retningslinjer etter at jeg hadde fått nummer 1, så jeg hadde flere første gang enn denne gangen. Eneste er at en selvfølgelig har fler dersom en hadde komplikasjoner første gang. Ellers er det 8 det er lagt opp til.

 

Jeg går annen hver gang til jordmor og lege, jordmorgangene er totalt bortkastet her. Men det er gjerne for at jordmora som er her (er kun en kommunal jordmor her, og ingen private) er litt snedig og ikke akkurat min type. Har allerede bestemt at skal jeg ha fler blir det kun lege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Huldra81

Det blei sirkeltrening på meg i går, men gløymde klokka. Ein god time med slik trening anslår eg til å forbrenne ca 600 kaloriar. I allefall ikkje mindre. Greitt nok;)

 

Må prøve å komme meg ut på tur i dag. Regnet og vinden har stilna av litt no, so då er det ingen unnskyldning lenger. Spyr framleis 1-2 gongar for dag...*sukk* måtte det snart ta slutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror også jeg kommer til å be om bare legekontroller. Legen min er så søt og omtenksom, føler aldri at det er tidsnød og hun spør de "riktige" spørsmålene mens jordmoren bare jattet i vei uten å se meg liksom.

 

Huldra: så bra at du får trimmet! Men sover du nok? Min erfaring er at jeg blir kvalmere når jeg har sovet lite eller når jeg får dårlig tid og stresser litt. Kanskje det hjelper litt? God bedring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det ikke bare meg som ikke er helt fornøyd med jordmor. Godt å høre :)

Jeg ble ble skikkelig irritert sist jeg var der. Skulle prate om amming. 3 måneder før termin. Konstaterte først at jeg hadde god ammeerfaring fra sist gang, deretter begynte hun å bable om hvordan barnet skulle ligge og hvordan tak barnet skulle ha og bla bla bla, jeg lukket rett og slett ørene og satt og sa ja og ha der jeg følgte jeg måtte si noe. En ting er å snakke om amming, men ikke 3 måneder før termin, det kan en snakke om når det nærmer seg spør du meg. Hvem går vel rundt å husker på det hun har sagt om diverse stillinger i 3 måneder, og på toppen av det hele er det jo langt fra sikkert at det er det beste for alle i praksis. Vel nok frustrasjon om det. Konklusjonen min er bare at om det skal bli noen neste gang er det kun lege som teller!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På jobbreisen kan du kanskje få deg en rask spasertur? Sikkert noen som vil bli med å lufte seg litt også, det er jo bedre enn ingenting.

 

Jeg skal på første trening for året i kveld, spinning med pulsbelte, veldig behagelig fordi en holder seg til 80% puls og blir ikke så skutt som hvis en tarn helt ut. Jeg har lett for å starte for hardt og da blir det mye melkesyre... Det slipper jeg med denne timen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har jeg vært ute til lunsj kl.11.15, spiste en stor salat med reker og 1 rundstykke og ble kjempemett. Så utover dagen var jeg ikke sulten men plutselig kom kvalmen kastet over meg, og buksa føltes altfor trang over magen. Så at det var mer enn 4 timer siden jeg spiste. Fant noe mat i kantina som var til overs og heiv innpå og det hjalp. Men merkelig å spise når en ikke er sulten men kvalm. Likevel føles det litt trangt i buksa ennå, liksom tungt å lene seg mot pulten og tastaturet... Hvordan skal det gå, er jo bare 7 ker på vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Huldra81

Då er eg tilbake etter tur med jobben. Det blei ikkje tid til verken tur eller anna mosjon (irriterande med så stramt program). Mykje god hotell mat og ingen trim er ingen god kombinasjon.

Vekta viste ein liten oppgang, men eg er endå ikkje kome opp i den same vekta som eg var då eg testa positivt. 82,5 kg viste vekta i dag.

 

Håpar formen blir litt betre så eg kan komme meg ut av sofaen på kveldstid. Føle eg søve på sofaen frå eg kjem igjen frå jobb til eg går å legge meg. Snakk om å vere usosial og tiltakslaus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

høres kjent ut huldra, jeg sov 10 timer hver natt i helgen og da var jeg ikke trøtt før kl.21 :( Mens ellers er øynene tunge hele ettermiddagen. Prøver å få meg minst 8 timers søvn mens jeg tidligere kunne klare meg med 6 i perioder.

 

I helga ble det mye godis, kjøpte smågodt til hele familien og når Mannen var gått på jobb på lørdagskvelden toppet jeg det med chips og dip. Litt deilig å skeie ut uten å tenke iblant :D Men når jeg så på mengden nå i dag ble jeg litt skremt. Totalt på lørdag ble det ikke mer enn 2400 (skal ha 1900) Men av disse var over 900 kosemerkekalorier! Så istedetfor kveldsmat ble det godis... Vel ny uke og nye sjanser. Har meldt meg på nettkurs som begynner i uke 6 og er litt irritert på meg selv for det, for da blir jeg "tvunget" til å tenke kosthold hver dag :) (Helst ville vel kroppen min spist til jeg sprakk, men jeg tvinger meg til å ta kontrollen tilbake)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Huldra81

Flink du er til å ta tak i situasjonen Koala (laurdag er snoperier lov :( ). Eg har nok ikkje pengar til å gå på kurs, men skal prøve å halde meg på matta likevel.

 

Eg spyr. Verken meir eller mindre. I går gjekk det ut over teppe på vaskerommet. Det kjem som kasta over meg. I dag tidleg trudde eg magen skulle vrengte seg. Lurer på korleis det skal gå i morgon når eg skal til doktoren. Fekk beskjed om å ikkje ete før timen. Skal ta blodprøve for å måle blodsukkeret. Trur eg må ha med meg spypose og niste som eg kan hive innpå med ein gong prøva er tatt.

 

Det skal IKKJE vere enkelt det her :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler virkelig med deg! Ikke lett å tenke rett kosthold da heller, du må spise det du føler for og så ofte du føler for det. Det går jo som regel over etter 1.trimester. Har en venninne som hadde ekstrem svangerskapskvalme i alle graviditetene (flere måneder) Men selv hun har valgt å få 3 :( på tross av kvalmen.

 

Jeg vil ha mer permisjon enn ett år siden det er sistemann, og da blir det ulønnet så jeg må spare mest mulig nå. Så det føles veldig unyttig å bruke penger på kurset siden vekten likevel skal opp :D Men kanskje det skjerper meg litt ekstra? Uansett så kan du jo veie samme dag som meg og rapportere hit hvis du vil det? Jeg har onsdag som veiedag.

God bedring og lykke til hos legen i morgen, jeg skal også til legen i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, kan ikke forestille meg hvor slitsomt det må være. Er kvalm til tider, men har ennå ikke kastet opp (bank i bordet).

 

Har aldri fått beskjed om at jeg må komme fastende på kontroll selv om de har målt blodsukkeret... Rart det der hvor ulik praksisen kan være.

 

Har vurdert internettkurs jeg også... Men tror jeg skal prøve å avtale ukentlig veiing med en venninne først, så får jeg litt press på meg! Kanskje det nytter! Jeg begynner på ny frisk hver mandag og skal liksom være så flink, men når det nærmer seg helg mister jeg litt fokus...

 

Er lite motivert til å trene. Er slapp og dorsk. Prøver å bruke energien min på vesla om ettermiddagene, og da har jeg lite til overs. Dårlig unnskyldning sikkert, men sånn er det vel når man er umotivert...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Huldra81

Takk for trøst - det hjalp nok litt :(

 

I går var vi på 1.kontrollen og fekk høyre hjertelyd! Det var kjempe tøft. Blir litt meir verkeleg når ein faktisk får bekrefta at det er noko der inne.

Fekk med resept på noko kvalmestillande tablettar, men forstår ikkje heilt korleis dei skal hjelpe meg når eg spyr nesten før eg har kome meg ut av senga. Uansett verdt eit forsøk.

 

Mandag var eg på sirkeltrening. 720 kaloriar forbrent. Gjer framleis alle øvingane, og kjenner ikkje noko ubehag. Vi snakkar både løft, mageøvingar, hopp og sprett ++. Det einaste doktoren sa var at ein måtte vere ops på støt/slag og det er det jo ikkje. Håpar energien er begynt å vende tilbake no. Må prøve å komme meg ut på tur i kveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du er flink som står på selv om du sliter med kvalme og oppkast. Har lest at for de aller fleste gir dette seg etter uke 14, så får håpe du slipper å være plaget noe lengre enn det ihvertfall.

 

Åh, hørtes herlig ut å få høre hjertelyden. Gleder meg skikkelig til min 1. kontroll, men er litt nervøs også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Huldra81

Har henta ut resepten min på phenegran. Dagen i dag har vore grusom. Driv med samkøyring til/frå jobb (køyrer 90 km kvar dag) so hadde eg ikkje hatt med meg folk i dag hadde eg reist heim frå jobb. No sete eg her å lure på om eg rekke toalettet i tide :eek:

Først høyrte eg at det kom til å gje seg rundt veke 12, og nokon seier veke 14 (er jo der ganske snart), men tenk om det ALDRI gjer seg??? Nokon er vel kvalme heilt fram til veke 20? Skjønnar ikkje korleis dei klarar det eg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel det at man ikke har så mye valg... Man må bare komme seg gjennom det. Kanskje hjelper de tabelettene, eller i hvertfall tar brodden av kvalmen.

 

Jeg sliter for tiden med en vemmelig smak i munnen... Det gjør at kvalmen blir verre. Skjønner ikke hva den smaken kommer av, og det nytter ikke uansett hva jeg gjør. Men man må jo bare holde ut. Er jo ikke så mye jeg får gjort med det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Victoria82

Er i uke 14 her, og kvalmen er her fremdeles sammen med den ekkle smaken i munnen. Gjør alt for å slippe den... Tyggis, dropps u name it:)

 

Jeg har hørt at fra og med uke 12 begynner kroppen å stabilisere seg. Så det er nok bare å bite tennene sammen og holde ut mens det holder på. Men håper både for min og deres del at det snart gir seg. Slik at vi kan nyte resten av graviditeten.

 

Jeg har dessverre en lege som er anti alt av tabletter og hjelpemiddler, så kan se lenge etter å få hjelp fra henne. Krysser fingrene for at det snart gir seg... Sånn at det er mulig både å trene og å ha et sosialt liv utenom hjemmet:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vi må bare ha i tankene at dette er faktisk midlertidig og at det kommer til å gå over.

 

Jeg tror egentlig også det beste er å klare seg uten tabeletter og medisiner, men man må jo veie det litt opp mot hvor plaget man er. Tror at hvis man kaster opp hver dag og går mye ned i vekt og får lite næring er ikke det heller så bra for verken en selv eller babyen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Victoria82

selvfølgelig ikke. Det er jo avgjørende hvor påvirket mor er. Men kan si det sånn at selv om jeg hadde gått ned 10 kilo på 1 mnd så hadde hun kun sjekket om jeg hadde nok veske i kroppen og i forhold til det tatt en avgjørelse på om jeg trengte intravenøs veske eller ei. Hadde ikke en gang da fått noen kvalmestillende... Så negativ er hun til i det hele tatt å se på tanken. Men så sykemelder hun meg heller og da....

 

Men jeg skal ikke klage. Det er folk som har det verre enn meg. Vekten har holdt seg stabil de siste 2 ukene, selv om kvalmen er konstant hele døgnet. Og har heller ikke gått ned mer enn 4 kilo siden startvekten. Hørte at de fleste ble kvitt kvalmen inne 20 uker er gått så håper at det er sånn det blir for meg og:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser 1900-2100Kcal om dagen og har 7-8 trimpoeng i uka (spinning og går raskt) og vanlig kaloriforbruk for meg er 2200 i døgnet med denne aktiviteten. Likevel øker vekten med 600gram i uken... Kjenner at det er mye vann men likevel! Jeg fyller dagen med sunn mat så det er ikke tjafs og godteri. Med dette tempoet vil sluttvekten ende på +24kg! (de to forrige svangerskapene ble det hhv.+26 og +24 og da åt jeg alt jeg kom over) og jeg hadde jo tenkt å holde meg litt mer i skinnet denne gang. (er nå i 9.uke med termin 6.09.09)

 

Hva med dere andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har egentlig liten kontroll på det der nå... Men har erklært meg i unntakstilstand... Jeg forsøker å ha det litt i bakhodet, så er klar til en skikkelig innsats når formen blir bedre, motivasjonen er høyere og energien begynner å komme tilbake. Har faktisk hatt en god dag i dag. så snart er jeg nok i GR-modus igjen :-)

 

Har lagt på meg ca 2 - 2,5 kg fra når jeg var på det slankeste, men tar ikke det så tungt egentlig... Jeg var ikke noe særlig flink under forrige svangerskap, og da gikk jeg opp 16 kg. Så skal vel klare å gå opp mindre denne gangen håper jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Huldra81

Har slete litt med nett tilgangen denne veka.

 

Det kan sjå ut til at spyinga er lagt litt på is (bank i bordet). HURRA :) Har bestemt meg for å ikkje ta tablettar før det er høgst nødvendig sidan eg i utgangspunktet meinar at ein skal vere varsom med medisinar i svangerskapet. I tillegg blei eg so ufatteleg trøtt av dei. (Skjønnar ikkje korleis det er mogleg å bli endå meir trøtt og slapp enn det eg er i utgangspunktet, men det er faktisk mogleg!).

 

Torsdag var eg på spinning og der blei det gode 760 kaloriar forbrent. Laurdag vaska eg huset grundig (det er det leeeenge sidan eg orka sist), og i dag har eg store planar om å komme meg ut på tur.

Vekta i dag tidleg var 200 gram opp. Dvs at eg no 13+6 kun har lagt på meg 200 gram. Må seie meg nøgd med det, og måtte det berre halde fram slik.

 

No har eg ca 10 kg for mykje i utgangspunktet så det kan kanskje vere derfor eg ikkje har lagt på meg meir til no. Eg har jalfal ete det eg vil når eg vil, men har ikkje hatt lyst på verken chips eller sjokolade. Brødmat og frukt har vore menyen min dei siste vekene. Eg merkar at eg har lagt meg ut både her og der, og syns i grunn det er rart at vekta ikkje har gått meir opp. Mannen føreslo at det kanskje er musklar som er blitt omdanna til feitt og det er faktisk ikkje heilt ulogisk. Trente jo ca 5 dagar i veka før graviditeten og har no vore nede i maks 2 i veka.

 

Måtte energien komme tilbake så eg kan få bevega meg meir :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...