Gå til innhold

Operasjon minst mogleg vektoppgang på 9 mnd!


Gjest Huldra81

Anbefalte innlegg

  • Svar 254
  • Created
  • Siste svar

Jeg har også det sånn at jeg føler jeg har lagt meg mye ut, har jo gått opp litt, men på klærne føles det som mye mer enn hva vekta sier. Jeg trente også en god del før jeg ble gravid, men nå er det en spasertur i ny og ne, så tror nok ikke det er så usannsynlig at jeg har hatt en del tap av muskler samtidig som fettmassen har økt. Kan jo dermed være at jeg har tapt et par kg muskler og lagt på meg 4-5 kg fett...

 

Huff! Det hørtes forferdelig ut! Men synes jeg har mer energi enkelte dager nå, så da skal jeg prøve å få beveget meg litt mer :-)

 

Jeg hadde lyst å melde meg på neste GR-kurs som går her, men det begynner 3. mars, og jeg orker ikke gå på kurset når jeg ikke kan fortelle at jeg er gravid. Blir så dumt synes jeg! Men hvis vi har fortalt det da, så tror jeg at jeg skal begynne. Får se det litt an.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg valgte nettkurs fordi da ttrenger jeg ikke tenke på barnevakt og andre, dessuten er dette kurset for gravide og ammende så kurslederen vet det allerede :D og har erfaring med slike kurs (pluss tre egne unger) Hun sa at i sine svangerskap hdde hun lagt på seg 2-3kg ganske tidlig så det høres jo kjent ut. Jeg håper jeg bare kan bremse vektoppgangen litt for da blir det lettere å gå ned etterpå. Nettkursene begynner hele tiden så da slipper du å vente til mars.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det vet en jo best selv, jeg var skeptisk i starten men ser at det funker bra likevel. Det jeg savner er miljøet på et kurs, å kunne prate med de andre. Men nå gjør jeg jo det her :D Og fordelene er store synes jeg (mannen min jobber turnus så han er ofte på jobb om kveldene) når jeg slipper å ut av huset for å gå på kurs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Huldra81

Også eg som trudde kvalmen var vekke..... Begynte mandagen med å henge over doskåla igjen. Hurra!! Men om det begrensa seg til ein gong om morgonen skal eg klare å halde ut :D

 

Fekk meg ein liten spasertur i går. Nydeleg veir og frisk luft gjorde godt. I dag er det sirkeltrening. Håpar å klare og unngå sofaen etter jobb...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uffda! Våkner du kvalm eller blir du det etter å ha stått opp? Jeg merker at jeg er mer kvalm når jeg står opp tidlig/har sovet for lite, stresser eller har spist sukker/snop/sjokolade (da kommer kvalmen en times tid senere) eller når det går for lang tid mellom måltidene. I forrige sv.skap sto mannen opp litt før meg og laget skive som sto ved sengen når jeg våknet. Beregnet litt tid i sengen på å spise og våkne og unngikk dermed kvalmen i stor grad. Men jeg har nok ikke vært i nærheten av å være så dårlig som du beskriver det. Lykke til og god bedring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Huldra81

Eg blir dårleg etter at eg har stått opp. Som regel når eg kjem ut av dusjen. Har blitt det uansett om eg står opp seint, tidleg, med mat i magen, uten mat i magen osv. Men eg føle meg myyykje betre på dagen i dag, so satsar på at det er på veg til å forsvinne :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er mye rart som skjer med disse kroppene under graviditeten. Ikke alt er like behagelig å gjennomgå, men vi må bare holde ut. Vet jo at det er en begrenset periode, og før eller senere blir det bedre. Liten trøst mens det står på egentlig, men lurt å ha i bakhodet likevel!

 

Tiden går så fort synes jeg. Det er jo bare litt over 3 uker til jeg går over i 2. trimester... Da jeg gikk med nr 1 synes jeg tiden sneglet seg avgårde. Tok en evighet før jeg var 12 uker på vei og endelig kunne begynne å fortelle nyheten. Og nå har vi planlagt å vente ennå lenger... Selv om jeg tviler litt på at vi klarer det. Vi får se det litt an tror jeg. Men sier ikke noe før 12 uker er gått uansett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Huldra81

Det blei sirkeltrening på meg i går *Klapp på skuldra*. Det var tungt, og eg merkar at nokre av øvingane ikkje er heilt ideelle for ein gravid kropp. Men så lenge det ikkje er ildt køyrer vi på :D (heller ingen på treninga som veit at eg er gravid, so eg kan ikkje "skulke" unna øvingane).

 

Formen ellers er stigande. Det virkar som kvalmen berre er på morgonkvisten. Det kan vi like :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Huldra81

Total utskeiing i går - på ein tysdag. Legg skulda på ein alt alt for spennande handballkamp med eit skuffande resultat. Trenge vel ikkje nemne at det ikkje blei noko trim..

I dag har eg derimot store planar om litt mosjon :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Huldra81

Veging i dag viste 500 gram opp :eek: Då har eg gått opp 700 gram på to veker, og totalt i svangerskapet. Klarar ikkje å slå meg til ro med tanken på at vekta MÅ gå oppover. Heldigvis er formen stigande, og energien på veg tilbake. Målet kommande veke må vere å komme seg ut på tur minst ein tur i tillegg til dei faste treningane mine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er vel rart å akseptere at vekta skal oppover. Men du har jo kommet ganske langt og 700 gram er jo ikke mye.

 

Bare ha i bakhodet at det kiloene som kommer på når man likevel spiser sunt og trener, vil forsvinne av seg selv etter fødselen. Noen ender til og med opp med å veie mindre etter de har født enn før de ble gravid, men det bør ikke være noe mål!

 

Det er nok verre med meg som har skeiet så ut t il de grader og ikke trent i det hele tatt... Tar meg sammen nå, og satser på å være sunnere resten av svangerskapet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Huldra81

Takk for oppmuntrande ord.

 

Var til jordmor i går og ho var ikkje heilt fornøgd med startvekta mi. Altso vekta før eg blei gravid. Ho messa og messa om eit godt og riktig kosthald. Eg sa at eg var godt kjend med prinsippa og at eg ikkje stappa i meg feitt, chips og sjokolade ukontrollert, men det virkar ikkje heilt som ho trudde på meg. Blei faktisk litt lei meg eg, for eg har ikkje gjort noko som skulle tilseie at vekta skal eksplodere!!

 

I staden for å gå på sirkeltrening i går, gjekk eg meg ein kjapp tur og forbrente 603 kaloriar. Om eg klarar å forbrenne 400-600 kvar dag KAN ikkje vekta gå oppover i den farten uansett kor gravid eg er!

 

Ellers sto alt bra til med Lille Trille i magen, og eg fekk høyre hjarteslag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørtes ikke helt god ut den jordmora...det er ikke min heller, men hun har ikke sagt noe om vekta, men tror selv jeg sa at jeg egentlig var på vei nedover i vekt når jeg ble gravid. Du skulle bare sagt du visste alt om kosthold og hvor mye du har gått ned totalt. Jordmor skrøt faktisk av at jeg ikke hadde gått opp så mye når jeg var der sist, så jeg får ta med det postive jeg kan fra den kjerringa...Ellers prøvde hun å bruke amming som argumentasjon for vektnedgang, så da måtte jeg bare sette henne på plass og fortelle at slik virker ikke denne kroppen her nei, her forsvinner ikke kiloene før jeg slutter og amme, noe jeg selvfølgelig håper ikke slår til denne gangen, håper virkelig jeg får litt mer hjelp av ammingen denne gang til å gå ned i vekt enn sist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min jordmor sa at jeg faktisk var nødt å legge på meg under svangerskapet. Hvis ikke måtte jeg jo slanke meg, og det var ikke sunt.

 

Ikke bry deg om det jordmora sa. Du vet jo selv sannheten og at du er flink. Vær stolt av deg selv heller! Og viktigst av alt, så må du ikke være redd for om du går opp noen kg. Det er ikke fett, det er baby, fostervann, økt blodvolum, større livmor osv. Ikke bestandig det er usunt å gå opp i vekt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk heller ikke ned så mye når jeg ammet, for ammingen gjorde meg så sulten! Gikk ned 5-6kg like etter fødselen (baby, morkake og vann) og så 5-6kg på det neste året. Men når en legger på seg 24kg så er det litt liten vektnedgang.

De to første gangene gik jeg annet hvert til legen/jordmor, men denne gang går jeg kun til legen for jeg liker ikke jordmoren. Legen min er omtenksom og jeg føler aldri at hun har dårlig tid om det er noe ekstra. Hun spør de "rette" spørsmålene og jeg vet jeg kan spørre om jeg lurer på noe. Men som tredjegangs føler jeg at jeg kan nok og de svar jeg behøver får jeg fra dere og andre nettgrupper.

Legen kommenterte ikke vekten men jeg sa selv at jeg skulle ta et Grete Roede kurs for gravide for å holde vekten litt i sjakk og da sa hun at det syntes hun var en god ide. Dermed fikk jeg bekreftet at kurset var ok å ta uten å få skyldfølelse for å veie for mye :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Huldra81

Jordmora var flink og koseleg nok ho altso, men akkurat på vekt-området kunne ho ha stoppa lenge før ho gjore. Eg fortalte ho jo at eg tidlegare hadde gått ned mange kg, og at eg var veldig fokusert på det med vekta. Jaja, det er nesten to månader til neste besøk der, so eg må berre vere veldig flink og skjerpa fram til då (og resten av svangerskapet sjølvsagt).

 

Kom meg ut av sofaen i går (med eit nødskrik) og fekk forbrent 416 kaloriar på gå-turen min. Ikkje mykje, men fekk i allefall lufta skrotten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Huldra81

Rykk tilbake til start...*sukk* Trudde eg var kvitt spyinga, men i dag var det tilbake til gamle takter. Kjedeleg. Har følt meg friskare dei siste dagane, og hadde håpet eg var kvitt kvalmen. Skal på spinning etter jobb så eg har ikkje "tid" til å vere dårleg i dag!!!!!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fort gjort å leve "som før" når en føler seg bedre, og kanskje har du sovet litt lite, stresset litt mer eller spist uregelmessig og det har gjort deg dårligere igjen. Jeg merker det godt når jeg har slurvet litt. Men pass godt på deg selv og hvil mye så går det sikkert bedre :P God bedring, kjedelig å være kvalm...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...