Gå til innhold

Holde_vekten_dagbok


melis

Anbefalte innlegg

hei på deg og tuuuuusen takk for kjempefin oppmuntring på tråden min. Jeg er også alene denne helgen' date=' er det hver 3. helg når mannen min jobber. Kan trøste deg med at jeg gruer meg litt for hver gang, men det går som regel alltid bra; ) Man får bare ta ting litt som de kommer og så er det lurt å ha planer, men ikke så store planer at det tar pusten fra en...

 

Jeg tok meg helt fri fra GR, kaloritelling og slanking i to dager. Det var helt herlig! Men så var det jammen meg godt å komme tilbake til rutinen også... rart igrunnen. Det merkelige er at det løsnet! Gikk ned en halvkilo ved å knaske potetchips altså : D Det er nemlig min store utfordring: salt....

 

Har to spørsmål til deg melis: hva gjør du med klærene ettervhert som de blir for store? Jeg har litt kvaler med å kvitte meg med de, men det er vel litt farlig å ha de liggende i skapet også... er det ikke?...

Og så lurer jeg på om du har vært åpen til folk om at du har slanket deg og at du har gått på gr.?

 

Ha en flott torsdag. Stor, stor kjempeklem fra meg[/quote']

 

Det må være tøft å være alene hver 3. helg... Men akkurat som du sier så er det vel heller det at man gruer seg i forkant og når man står der så er det slett ikke så ille. Synes egentlig det har gått bra så langt, men gleder meg allerede til mannen min kommer hjem:) Minste snuppa holder det gående pga feber og tannutbrudd så søvnen har det blitt så som så med...

 

Så deilig at det løsnet litt med vekta, noen ganger er det godt med en pause, både for kropp og sjel;) Gratulerer med nedgang!

 

Angående klærne så kan jeg fortelle deg at jeg ikke har tatt vare på et eneste plagg!! Etterhvert som det har blitt for stort har jeg donert det bort til de som vil ha og det jeg ikke har gitt bort til noen i familien har jeg gitt til fretex. Synes det har vært utrolig deilig og befriende og kvitte meg med de. Jeg skal jo tross alt ALDRI passe inn i de igjen;)

 

Akkurat ift åpenhet rundt det å gå ned i vekt har det vært litt så som så. De nærmeste visste at jeg tok et internettkurs da jeg var gravid. Etter at jeg fødte har jeg vært litt mer åpen, men da synes jeg det var lettere å snakke om også. Da gikk jo tross alt vekta nedover i motsetning til da jeg var gravid. Jeg er ikke så veldig komfortabel med å diskuterer kropp og vekt med folk jeg ikke kjenner så godt så i mange situasjoner har jeg ikke sagt noe om ikke folk har spurt... Men jeg kjenner noen som har gått ned mye i vekt etter gr kurs som har vært veldig åpne om det, de fleste er jo utelukkende positive og støttende når de hører det!

 

Ha en fortsatt fin helg! Og stor klem til deg og:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 113
  • Created
  • Siste svar
Hei Melis!

 

Takk for innlegg i tråden min :D Jeg lister meg innom tråden din og motivasjonsrapportmødrene innimellom. Det høres ut som du har hatt en kjip periode' date=' men holder vekten lell - er svært imponert! Du er et forbilde for oss andre som har et mål om å nå idealvekta!

 

Håper du "overlever" helgen :D

 

Lene[/quote']

 

Tusen takk for det:) Veldig motiverende å få sånn koselig ros:)Har vært en litt kjip periode, men er heldigvis litt bedre nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne uka er det travelt her. Mann og barn er syke fortsatt, de eldste er i barnehage og på jobb heldigvis, men minste gir meg en fulltidsjobb og mere til på hjemmefronten. Kan ikke ta henne med på minisats når hun er så dårlig form og kveldene måjeg bruke til å gjøre unna endel av det som må gjøres... Altså lite trim denne uka, men sånn får det bare bli akkurat nå! Om jeg får tid er det en bonus isåfall:) Så har kun et mål denne uka og det er å passe på maten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vektrapport idag er vel heller lite vits. Bare tulletall fra vekta mi. Mellom 53,9 og 55,2. Stoler ikke på noe av det... Skal ha kroppsanalyse ikveld så da blir jeg jo veid, riktignok med klær. Men det vil jo gi en pekepinn mot hvordan det ligger ann. Så tenkte jeg å tråkke på vekta hjemme etterpå for å se hvor langt unna det er. Det eneste jeg har begynt å tenke på nå er at vekta mi kanskje har løyet lenge...?? Kanskje jeg slett ikke veier rundt 55 kg sånn som jeg tror... Jaja, vi får se ikveld...

 

Ellers er det fortsatt dårlige utsikter for noe særlig mer aktivitet her. Jeg måtte avgårde å hente hjem største snupp fra barnehagen med feber igjen og skikkelig hovne lymfekjertler på halsen. Stakkars jenta mi:( De andre er jo også syke, og jeg har klart å holde meg, men nå kjenner jeg at det er noe som lusker i kroppen min også. Tenkte å prøve meg på en treningsøkt idag før kroppsanalysen så får jeg se hva jeg orker rett og slett.

 

Hmm... tror jeg glemte å skrive veierapport sist uka, da var den ihvertfall 55,2... Om det var riktig da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest glajenta79

Så spennande med body analyse da!!! Korleis fungerer det egentlig???

Eg bur jo på bondelande så slikt finst ikkje på fleire mils avstand, med det eg veit ivertfall. Håper du ikkje ligg nede for telling med sjukdom i huset du og...stakkars dokke! Har jenta di vært plaget før med de kjertlene?

 

Her har eg en skikkelig øsekopp på fanget, men no begynner drømmehagen på tv så da blir han helt lost i tv'n komisk, det der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så spennande med body analyse da!!! Korleis fungerer det egentlig???

Eg bur jo på bondelande så slikt finst ikkje på fleire mils avstand' date=' med det eg veit ivertfall. Håper du ikkje ligg nede for telling med sjukdom i huset du og...stakkars dokke! Har jenta di vært plaget før med de kjertlene?

 

Her har eg en skikkelig øsekopp på fanget, men no begynner drømmehagen på tv så da blir han helt lost i tv'n komisk, det der.[/quote']

 

Ja, spennende var det absolutt:) De hadde tilbud på sats, så det måtte jeg jo prøve! Var som å tråkke på en stor vekt med håndtak. Så analyserte den kroppen min rett og slett. Etterpå fikk jeg vite vekt, fettprosent, bmi, basalstoffskifte, muskelmasse og fettmasse, både i prosent og kg, i tillegg målte den bukfett. Og heldigvis står det veldig bra til med kroppen min!:) Men det kan absolutt anbefales,om du skulle komme over det noe sted der du bor... :)

 

Jenta mi har heldigvis ikke vært noe plaget med kjertler før, men idag var det tydelig veldig vondt. Hun klaget over nakken så min første tanke var hjernehinnebetennelse (kanskje noe hysterisk...) Men det er dreier seg altså om hovne kjertler i forbindelse med vondt i halsen. Håper virkelig jeg slipper å bli så dårlig som resten av gjengen her har vært, noen må jo holde orden på dette huset og;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igår fikk jeg sjekket min egen vekt mot hva vekten fra kroppsanalysen viste og noe har nok vært galt... Gummiknottene under er delvis og helt slitt bort så mannen min fjernet like godt alle sammen helt. Etter det viste vekta nøyaktig 1 kg mindre enn den jeg fikk på analysen og da gikk jeg på mange ganger for å se at den viste det samme. Sjekket idag hva morgenvekt var og plusset på 1 kg = 55,4. Slår meg til ro med det foreløpig, men skal handle inn en ny vekt så fort som mulig!:)

 

Synes absolutt ikke et så lite tilbakeslag på vekta er noe å ta på vei for, igår fikk jeg målt bmi til 20,8 og fettprosent til 24,7 som tilsvarer at min kropp per idag har ca 14 kg fett. Og muskelmassen veier ca 40,55 kg. Her burde jeg utifra analysen legge på meg 1 kg i muskler;) Og det var visst armene som kunne trenge litt mer... I tillegg fikk jeg score 1 på bukfett, her er alt under 13 bra, men 1 vil jo tilsi at det er helt minimalt:D Altså er jeg absolutt ikke i faresonen for å få hjerte- og karsykdommer! Alt i alt er jeg veldig fornøyd med tallene som tydelig viser at jeg faktisk er ganske så slank:D Har bestemt meg for å ta en analyse igjen til sommeren eller rundt der for å se på framgangen i muskler. Så så snart jeg kommer ut av denne travle perioden og familien er på bedringens vei skal jeg komme meg tilbake til treningsrutinene mine! Det skal bli deilig... Det ble ingen treningsøkt igår, men en god tur. Det får jeg leve med enn så lenge...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Mlis! Da leste jeg her om analysen, så da trenger du ikke svare på den andre tråden! kjempe spennende og nteressant. Gleder meg til jeg skal. Så nå må du jammen gi deg sjøl en applaus!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne1969

utrolig flink du har vert Melis!!! Jeg er skikkelig imponert over deg.

Selv har jeg hatt en lang periode, hvor jeg ikke har vert her inne i det hele tatt.

Har vert så drittlei alt som har med slanking, og spesielt det å registrere alt til en hver tid. Men innsett at nå er det ingen vei utenom, om jeg ikke har tenkt å gå deprimert i sommer pga kroppen. :) Og det kan vi jo ikke ha noe av... :P

Du er en inspirasjons kilde!!

 

Hannemor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk til dere alle tre:):) Så koselig å komme inn her og lese nå!!

 

Hannemor: som jeg skrev i den andre tråden, så koselig å se deg igjen:) Det er fortsatt en stund igjen til sommeren så jeg er sikker på at du kommer til å nå målet ditt til det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen vektrapport fra meg idag. Har fortsatt ikke kjøpt meg ny vekt, men tenker den kommer i hus i løpet av helgen. Sliter litt med å ta opp tråden igjen etter de siste ukenes ufrivillige treningsfri. Gir meg selv noen dager til å komme igang nå og håper motivasjonen kommer sigende:o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har det gått sånn halvveis her ganske lenge, noen bra dager og noen ikke fullt så bra. Jeg har ved flere anledninger startet på "ny frisk" etter jul, men det varer liksom ikke så lenge før det skjer noe som gjør det vanskelig å holde motivasjonen på topp. Mange grunner til at det har blitt sånn, men synes ikke det er noe vits i å dvele ved det. Jeg vet jo godt selv hvorfor så poenget nå er å finne tilbake til fokus!

 

Noen ting å være glad for: :D

 

-jeg har holdt vekten stabil til tross for litt manglende motivasjon!

-jeg har fått gode resultater på kroppsanalyse, noe som viser at jeg har god helse!

-våren er i anmars, det er lysere dager med alt det bringer med seg!

-jeg er ferdig med å ta førerkort, noe som frigjør mye tid!

-mann og barn er mer eller mindre friske, noe som gjør at mor kan prioritere seg selv litt mer.

 

Planen idag og framover....

Idag skal jeg gå meg en god tur og handle inn litt til bursdagsselskapet imorgen + kjøpe ny vekt. Sunn mat hele dagen;) Jeg ser for meg et besøk på sats enten imorgen før selskapet eller søndag. Imorgen blir det litt vanskelig med kcalinnaket, først bursdag og så ut med en venninne imorgen kveld. Men det går nok greit så lenge jeg henter meg inn igjen på søndag!!

 

Den litt mer langsiktige planen er å komme inn i treningsrutiner igjen i løpet av uka som kommer. Gjenninnføre lørdagskosen, altså KUN en dag med kos i uka. Være ute så mye som mulig og nyte våren:D Tror det kan være lurt å telle litt kcal et par uker framover for å være sikker på at det går som det skal!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes helgen har gått kjempebra. 1934 kcal på fredag, 1834 kcal igår. Og idag er det fortsatt litt åpent, men regner med jeg havner på rundt 1800. Synes det er helt greit. Kom meg på trening idag og det var helt herlig:p Nå er det bare å fortsette som dette utover i uka. Deilig å kjenne at motiavsjonen er på vei tilbake og jeg gleder meg virkelig over at jeg nå kan få tid og energi til å sette meg selv og trening litt høyere opp på prioriteringslista igjen:):D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uka går så langt veldig bra! Trente idag og det var herlig:) Måtte avbryte litt før jeg var ferdig pga lille snupp, men tok en runde med rockering + mageøvelser + push ups her hjemme nå i kveldinga og føler at jeg fikk kompensert fint for det jeg måtte stå over tidligere! Har planlagt å trene torsd. og lørd. også.

 

Imorgen er det venninnelunsj, håper det skal gå greit uten alt for mye kcal... Blir vel en trilletur og så da får jeg ihvertfall litt mosjon også! Lørdag skal vi på fest, mannen og jeg, det skal bli gøy!:) Jeg er ikke spesielt redd for utskeielser på alkohol fronten, så lenge jeg kanskje må amme i løpet av natta/tidlig morgen så begrenser det seg selv... Men håper å få tatt et par øl i det minste da..:)

 

Denne uka blir det veierapport med min nye vekt og jeg må vel avsløre at jeg har vært på den allerede. Så langt ser det ut til at min gamle vekt var litt "snill", men offisielle tall får vente til torsdag!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt sent ute med vektrapportering, men den nye vekta viste igår 55,5 kg. Noe jeg er helt fornøyd med. Snikveiing da jeg kjøpte den viste litt høyere, men den siste uka med litt mer riktig fokus har nok tatt kverken på de extra grammene;) Ligger litt etter med treningsplanene, men om jeg kommer meg på trening idag (i snøstorm:rolleyes: ) så er det fortsatt muligheter for å rekke 3 økter denne uka!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en følelse av vekta imorgen bare er opp... Etter en helg med med fest og dagen derpå mat... Og idag ble det middagsrester til kveldsmat, var sååå sulten etter trening. Men spørs om ikke dobbel middag synes på vekta ja...

Gruer meg litt til påske. Det blir alltid litt tull, selv om jeg planlegger at det ikke skal bli det. Skal sjekke åpningstidene til sats og kanskje legge en treningsplan?;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følelsen stemte bra igår. Opp 0,3 fra sist uke så idag viser vekta 55,8. Neste uke kan det godt gå andre veien. Håper å få det til med litt fokus på maten og et par treningsøkter, om ikke blir det vel kcal telling igjen. Teller jo en dag innimellom, men stort sett blir det litt på slump nå. Merker også at kcal inntaket kan svinge ganske mye fra den ene dagen til den andre. Men det er vel sånn det er for de fleste "normale" mennesker også...;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Midt i påskeuka og det går ganske så bra! e070.gif

 

Riktignok har det vært enda en festhelg, var ute på fredag og hos en venninne på lørdag. Lørdag var det helt alkoholfri da, hadde med minsta så det har ikke tatt helt av på festfronten;) Men kcalmessig er det nok ikke helt optimalt... Men jeg har trent sønd. og mand. Trilletur igår + 10 min rockering. Igår kveld ble det litt godis og potetgull, men ikke egentlig fordi jeg hadde så veldig lyst på. Men mannen min hadde kjøpt påskeegg til meg... Og hva gjør man da? Man spiser... Hvorfor er det så vanskelig å si nei takk fordi man er redd for å tråkke andre på tærne? Tydeligvis noe jeg trenger å jobbe litt med! Men alt i alt er jeg fornøyd med påsken så langt. Jeg har ingen forventninger til veiing imorgen, lurer på om det er enda litt opp? Håper ikke det..:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, så var påsken over. Trimmen har vært helt passelig, litt trening + litt trilleturer, tror uka endte på ca 10 tp. Men det har nok blitt i overkant med godteri. Har ikke giddet å telle en eneste kcal... Men vi har kost oss veldig da. Har vært på båttur med "barnas båt" til Fredrikshavn, puslet utallige runder med puselspill og jeg har tatt med størstesnuppa på hennes aller første kinotur:):( Veiedagen utgikk fullstendig på torsdag, jeg våknet med mensen, min første ordentlige siden jeg ble gravid med minste, har helt glemt hvor stakkarslig jeg blir da...:) Skal på vekta igjen på torsdag, men jeg gruer meg for det kjenner jeg... Selv om det har vært deilig med ferie skal det bli godt å komme i rutiner igjen;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff og huff, droppa veiinga igjen jeg... Ikke hatt den beste uka, litt tufs og det har blitt mye innesitting og mye tull med mat eller skal vi si godis...:)

Skal bruke helga nå til å tenke litt og legge en plan for hvordan jeg skal klare å holde på de gode vanene jeg hadde innarbeidet. For akkurat nå er det ikke mye gode vaner i hus i det hele tatt... Synes dette stabiliseringsprosjektet virkelig har gått i RYKK og NAPP hele veien. Kanskje streng disiplin må til igjen for å klare å holde på en god livsstil, mulig jeg har vært for rask til å stole på meg selv...? Som sagt, skal bruke helga til å tenke nå så får vi se hva jeg kommer fram til;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Det er vanskelig, det vet vi alle sammen. Jeg krysser fingrene for deg for at du får lagt en god plan på hvordan du skal jobbe videre fordi du er og har vært en sånn fin motivator for oss andre :) Finn deg et mål kortsiktig og ikke vær for streng mot deg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode ord Jaka:) Det varmer og motiverer når man står i oppoverbakke;)

 

Etter å ha fundert ganske grundig på både det ene og det andre igår bestemte jeg meg for å veie meg idag til tross for at jeg egentlig hadde tenkt og vente, hadde jo veldig lite lyst... Og vekta viste 56,3. Ikke så mye å rope hurra for. Men absolutt ikke grusomt heller. Jeg har tenkt mye på hva jeg har gjort i høst som har fungert bra og hva som ikke har fungert så bra nå i vinter. Jeg har også tatt en lang prat med mannen min om hva slags gode vaner vi vil ha, for oss selv og for familien vår. Nå er det 6 uker til vi reiser på ferie og fram til det vil jeg bruke tiden til å gå ned 1,3 kg til vekta viser 55,0 kg igjen. Først og fremst har vi nå i helgen tatt litt grep om rutinene eller mangel av rutiner hos den minste damen. Hun er nå forflyttet inn på storesøsters rom og nattmatkranen er stengt for godt;) Det kommer forhåpentligvis til å resultere i bedre rutiner på dagtid og mer opplagt mamma! Ellers satser jeg på å komme inn i gode treningsvaner igjen, 2-3 ganger i uka på sats, ellers trilleturer de andre dagene så langt det lar seg gjøre. Ingen unnskyldning for å sitte inne og titte på vårsola! Jeg skjønner at jeg trenger litt strengt regime på maten igjen for det er jo der det skjærer seg for meg. Eller ikke med maten egentlig, men med "tillegget". Altså for mye godteri... Og når det sklir ut på kcal fronten, da følger liksom treningslyst og turgåing i samme retning. Så fra nå og noen uker framover blir det 1700 kcal per dag + 350 kcal kosemerker på lørdag i ekte GR stil:) Jeg regner med at kosemerketelling vil hjelpe til for å begrense godtespisingen. Så snart vekta viser 55 kg igjen er det nøye opptrapping, det var vel kanskje der det også glapp litt på et eller annet tidspunkt... Og alt dette håper jeg å rekke i løpet av de neste 6 ukene... I tillegg har jeg tenkt og flytte veiedag fra torsdag til mandag, da har jeg ingen dager å "hente meg inn på"! Oi oi... Dette ble en lang plan ser jeg, men fordelen er at den er fullstendig oppnåelig!!

 

Jeg har allerede startet med en økt på sats idag, det gjorde godt. Imorgen blir det trilletur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...