Gå til innhold

Anitas snirkletråd...


Gjest Anitgro

Anbefalte innlegg

Hei dere!

 

Starter med å fortelle litt om meg selv; jeg er en gift dame på 45, har 2 sønner på snart 10 og 19, og en snill mann som støtter meg på alle måter... Jeg har slanket meg det meste av livet, og det er egentlig ganske pussig at jeg er tyngre enn noen gang, eller???

 

Jeg har prøvd ALT. GR, Fedon, Eurodiett, Ketolyse, fettkurer, karbokurer, grapefruktkurer, og jeg vet ikke hva... Det som funker best for meg er faktisk GR, her lander jeg alltid tilbake... Men tålmodigheten settes på prøve... det går så forferdelig sakte... Men iallefall nedover :P

 

Nå har jeg fulgt GR siden ferien, og har gått ned 5 kg. Jeg vil gjerne ned iallefall 10-15 kg til før jeg er fornøyd". Jeg trener jevlig på treningssenter, og har en liten firbent som krever turer hver dag, så utgangspunktet sånn sett er bra.

 

Jeg har en følelse av at min største fiende heter STRESS... Selv om jeg spiser rett, veier og skriver, klarer jeg å gå opp en kilo på en stresset uke på jobben... Men jeg har mye innvendig stress, det må jeg vel innrømme når jeg tenker etter. Siden jeg har gått halvt sykemeldt i snart et år, tar jeg det jo litt roligere enn når jeg er i full jobb...

 

Jeg trenger å hjelpe meg selv, og gjerne også få med meg noen på laget, med formål å holde ut, selv om det er noen motbakker og ting går sakte. :D

 

Vi har bestilt sydentur til sommeren, og målet mitt,eller skal jeg si drømmen, er å se 80 til det. Jeg nå er 86,5, er 1.70 høy. (Veide 91,5 etter sommerferien...)

 

Har tenkt til å holde ut ved jevlig rapportering og følge med dere andre som gir meg masse inspirasjon her inne framover.... til målet... :) :)

 

Hvis noen vil henge med er det selvsagt kjempehyggelig....

 

 

 

Klem Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 676
  • Created
  • Siste svar

Her er jeg, en mann på 40.

skal ikke ha på noen bikini til ferien, men hadde vært hyggelig å kunne knytte skoene uten å måtte måtte holde pusten.

Er ikke så nøye med vekten og hvor den skal stoppe. men målet er å ikke kunne legge hendene under magen, og IKKE være i stand til å løfte den opp :P når hendene føres oppover.

 

Vi kan jo følge hverandre litt underveis kanskje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det var betryggende å høre at du ikke skal ha bikini til ferien :P vet igrunnen ikke om jeg skal ha det heller...

 

Litt støtte og oppmuntring underveis er uansett flott, bikini eller ei.... Det gjelder å komme inn i gode vaner. Jeg tenkte å starte uka med en kondisøkt på treningssentret i morgen tidlig før legetime, da bruker jeg mellom 500 og 600 kcal.

 

Ellers må jeg jo fortelle at jeg var veldig misunnelig på mann min sist jeg gikk på GR-kurs, jeg gikk på kurs, han fulgte kostholdet, og gikk ned omtrent dobbelt så mye som meg... Menn har jo større forbrenning, og er heldige sånn... Men jeg har en mistanke om at det ble en del mindre sjokoladespising på vei hjem fra jobb også... men det vil han ikke innrømme :D

 

I dag ble det kokt laks og brokkoli til middag, og julekakene er kastet ut til pip-pip'ene. Her er det ingen fristelser som skal ødelegge gode forsetter, nei, enn så lenge...

 

Stå på!

 

 

 

Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, snøen sørget for trimmen her i dag. 12 trimpoeng bare der, om jeg har skjønt utregningen riktig.

 

Jeg har hatt problemer med å få fylt kvoten min med kalorier for dagen når jeg følger de oppsatte posjonene i gram. Skal ha 2200 om dagen, men har endt opp på 1800-2000.

Så i dag forsynte jeg meg fra restene av julesylta til lunsj (etter snømåkingen). Fant ikke på pakken hva den skal inneholde, siden den delen var skåret bort. men om Finsbråten og Grillstad har omtrent samme nivå av kalorier. har jeg plutselig endt opp med riktig mengde kalorier til lunsj, når jeg forsynte meg godt av sylta. Merkelig slankemåltid må jeg si.

 

Ser du har hatt noen runder før. om jeg har skjønt prinsippet her rett, gjelder det vel å finne den kombinasjonen av variert og mengden av mat som setter igang forbrenningen i kroppen. sammen med nok aktivitet.

Det var enkelt sagt på 2 linjer. nå gjenstår det bare å gjøre det :(

 

Selv har jeg hatt 2 runder tidligere (de siste 15 årene) der jeg har kommet opp i disse 110+, men da klarte jeg å komme ned til ca 90 igjen på egenhånd. Bare ved å være streng med meg selv å redusere mengden mat i hvert måltid. og uten noe mer trim enn vanlig.

Men nå har jeg prøvd det igjen over ett år, men gått opp 5 ekstra kilo isteden.

så nå er jeg her på GR kurs. Den sjokoladen i bilen hørtes kjent ut. og en dårlig vane med å ikke skulle kaste mat (og dermed ende opp som søppelbøtte etter ungene) kan vel ta meste av skylden.

 

Her har det imidlertid begynt lovende etter snart en uke, det er nok som du sier. vi menn profiterer vist bra. spesielt i begynnelsen. min egen vekt tilsier noen kilo ned allerede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Anitgro. Gratulerer med egen tråd.

 

Innom å heier litt på deg, jeg. Her går det greit, om enn litt saktere enn planen, men uansett.....riktig vei.

 

Svinger innom jevnlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagen er gjennomført etter planen :) med treningssenter og snømåking omtrent en halv time, og noen småturer med den firbente. Nesten 5 trimpoeng, veldig fornøyd med det. I tillegg ble det legebesøk uten ekstra venting. Sjelden kost.

 

Til middag ble det steinbitkaker, poteter og raspede gulrøtter. Det blir skarve 250 kcal, så det er vel litt i minste laget. Jeg prøver å holde meg rundt 1600 kcal om dagen. Skal nok klare å finne noe å dytte i munnen for å kompensere.

 

Siden jeg snirkler meg nedover, og det går veldig sakte, går jeg ikke på kurs. Synes det er morsommere å bruke de pengene til noe jeg ønsker meg, i stedet for et 7 ukers kurs der jeg går ned 1,5 - 2 kg. Innen jeg når målet ville jeg blitt arm og fattig. Tenkte jeg skal vurdere å melde meg på et stabiliseringskurs når jeg nærmer meg målet. :D

 

Jeg gikk et GR-aktiv kurs i høst, med spinning, gikk ned ca 2 kg, tror jeg. Føler at jeg liksom må forsvare meg siden det går så sakte, nei, jeg tror jeg klarer dette like bra på egen hånd... Jeg vet jo hva jeg skal gjøre, og som du sier Egil, det er bare å gjøre det som gjenstår :(

 

Ninass, følger med på tråden din jeg også... Det gjelder å ikke gi opp!

 

Imorgen er det jobb på meg, og kunsten er å ikke stresset livet av seg, fordi jeg skal jobbe 200% når jeg er på jobb, siden jeg jobber bare halv tid. Skal prøve å huske mellommåltidene!

 

Ha en fortsatt fin kveld!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har det vært en travel dag med jobbing og mange møter. Hadde med matpakke slik at jeg fikk i meg mellommåltid, i tillegg til en banan.

 

Middagen måtte gå kjapt unna, siden minstemann har fotballtrening allerede kl. 17. Det ble kylling/kalkun wiener og lomper. Ingen ideell middag, men dog ikke det aller verste heller.

 

Etter det har jeg gjort unna en drøy time med maling av lister og vinduer i min kjøkkenrevolusjon, som går ut på en ansiktsløftning av kjøkkenet med maling av alle fronter, det har jeg dog overlatt til "proffer".

 

I dag blir det dårlig med trim ellers, men maling gir vel kanskje noen trimpoeng det og? Skal sjekke iallefall :D

 

Vanndrikkinga har gått rett "på dunken" i dag, skal skjerpe meg imorgen.

 

:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer med en liten oppdatering i dag også :(

 

Har akkurat vært ute og gått en rask tur i søle og slaps, og sur vind, det ble vel 50 minutter.

 

På matfronten holder jeg meg i selen, rundt 1600 kcal om dagen. Jeg starter med havregrøt med rosiner, lett eplesyltetøy og mandler. Det blir et kcal-rikt måltid, men det jevner seg ut utover dagen, slik brødlunsjen min som regel har magert pålegg, og det da blir vanskelig å komme opp i nok kcal.

 

Er veldig spent om det blir noen nedgang denne uka, blir det ikke det vurderer jeg om jeg bør gå ned enda noen kcal. Lurer på om noen har noe erfaring med det?

 

Jeg startet med meny 2,5, 1750 kcal, og har nå gått ned til meny 2 på ca 1600. Hvis det fortsatt går sakte lurer jeg på hva som er lurest.... De siste månedene har jeg gått med mellom 200 og 300 gram i uka, og en liten utskeielse i form av f.eks. en fest en helg gir meg kjapt 1 kg i feil retning.

 

Tar gjerne imot gode råd, hvis noen har?

 

Enn så lenge får jeg fortsette mot målet, og vente spent på veiing i slutten av uka.

 

 

 

 

Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

her har det vært travle dager med, snømåking og fødselsdagsforberedelser til 6 åringen.

 

Veing i går og gått nedd 1 kilo på en uke.

 

Mitt problem i forhold til GR-programmet jeg har gått på, med 2200 kal om dagen, er at jeg har spist for lite.

I følge min veileder vil derfor å spise mer, bidra til å gå ned.

Ved å spise for lite, i forhold til det kroppen faktisk har bruk for på en dag. setter vist kroppen inn sparemodus for å forberede dårligere tider. Resultatet av dette skal være at når en da faktisk spiser nok, eller litt mer, legger dette seg direkte på kroppen for å være forberedet på fortsatt "dårlige tider" med for lite eller ensidig kost.

Så for meg ble rådet å sørge for å spise nok, og å holde forbrenningen i gang ved å sørge for å få spist minimum hver 3-4 time. En utfordring for meg som går i turnus og normalt har litt uregelmessige måltider.

 

Trimmen har snøen sørget for. Deilig med stor gårdsplass sånn til det vanlige. men med mye snø går det jo noen timer å få den ryddet :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kanonada

Med egen tråd:)

 

Allerede nærmer det seg februar i dette nye året, og tida går fra meg føles det som. Fortsetter samme tralten som før, men uteblivende resultater er jo fortsatt ikke så motiverende da..

Jeg må seriøst fundere på å enten øke eller minske inntaket, og etterhvert som vekta går ned så kan det jo være kroppen forbrenner mindre slik at vi må minske litt? -vanskelig dette, for jeg har absolutt ikke lyst å gå så langt ned på mengden at man blir gående konstant småsulten, for det er en påkjenning for selv den sterkeste viljestyrke.

Foreløpig tror jeg at jeg vil prøve å øke med et par hundre kcal pr dag, men da må jeg først ha tid til å sette meg ned å finne ut omtrentlig hvilke måltider jeg skal øke på og med hva, for jeg liker å ha kontroll og noenlunde oversikt for å få det til å gli så enkelt som mulig.

Du, som jeg får visst bare prøve litt fram og tilbake, og så håper jeg du finner det som funker for deg!

Denne uka har jeg opplevd for første gang å gå konstant rundt å være fysen på èn spesiell ting, men tenkt med meg selv at det skal få venta til helga, til sofakos og helgeunderholdning på tv. I tillegg skal jeg jobbe både lørdag og søndag, og siden helgene alltid er hektiske på jobb så satser jeg på at jeg har råd til noen ekstra kalroer i form av deilig iskrem fra Mövenpick:))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill, dere!

 

Både rådet med å spise nok, men også det faktum at det kan være lurt å prøve seg fram, er nok råd som absolutt skal prøves :) Enten må jeg prøve meg opp mot meny 3, som vel er 1900 kcal, eller ned mot 1300... Utregningen min sier 2.280 med 10 trimpoeng, og det er jo godt innenfor meny 2. Lurer på om det kan være verdt et forsøk å erstatte alt brød med knekkebrød en periode? Ingenting skal være uprøvd...

 

Når man har prøvd måned ut og inn, og vekta ikke flytter seg, er det jo fristende å prøve noe... Jeg innser jo at dette er noe jeg skal leve med, men... jeg vil jo gjerne ned til drømmevekta, da...

 

Fortsatt stillstand her, tror det er 6 uka på rad. Mot alle odds gikk jeg ned litt i jula... spiste godt, men tok det kanskje litt mer med ro??? Vet ikke om det har så mye å si, men jeg lurer noen ganger. Skal ta en snikveiing imorgen, bare for å sjekke om en roligere morgen kan bety en lettere kropp?

 

Idag har jeg frika ut med kinamat, lammefilet i karrisaus, tror kanskje ikke det er det aller verste, men vanskelig å kcal-beregne. Men en utrolig lettvint løsning når man er trøtt og sliten, vi har en sjappe rett ned på hjørnet her...:)

 

En liten tur med den firbente har det også blitt, men en masete dag på jobben setter en effektiv stopper for hva jeg orker, tenkte å male et stykke videre på kjøkkenrevolusjonen min etterpå...

 

Tar treningsenteret fra morgenen imorgen, før det dukker opp andre tildels fornuftig gjøremål. Har liksom alltid nok å fordrive tida med.

 

Har akkurat betalt inn depositum til syden-sommerferie, og det skal være min motivasjonsfaktor utover våren, målet er der... og skal fortsatt være der :)

 

Ha en flott fredag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kanonada

Det kan virke som vi er like på mange måter, jeg har også laaange perioder med stillstand, i jula slappa jeg helt av både ifht trening og kaloritelling, og DA gikk jeg ned, og er 120% sikker på at jeg var langt over kcalmax hver eneste dag i en drøy uke, så det er litt merkelig, men derfor tenker jeg også at en økning er bedre enn å minske.

 

Jeg kutta ut brød for et år siden, fortsatt spiser jeg det en sjelden gang, gjerne i form av varme rundstykker feks til en søndagsfrokost nå og da. For meg var det nødvendig for å gå ned og jeg savner faktisk ikke brød i det daglige.

 

Du virker positiv og motivert så jeg har tro på deg, sydentur er jo ikke den dummeste gulrota:)

Lykke til utover vinteren, snart er det vår og da skal jeg sende meg selv på joggekurs i regi av meg selv -til tross for at jeg er litt anti-jogg, prøve det som prøves kan som du sier!

 

God helg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei dere!

 

I dag har jeg prøvd å ta vare på meg selv, har vært og trent, en tur innom senteret, bevilget meg et speltrundstykke (som jeg veide, men spiste selv om det var altfor mye..). Dro hjem og koste meg med det og grønn te... og har tatt dagen i mitt eget tempo :) Nå er det en kaffekopp og en yoghurt.

 

Jeg har hittil samlet 3,7 trimpoeng i dag, kanskje blir det en tur til med den firbente senere i dag?

 

Kanonada, jeg tenker på det du skriver... Litt pussig at vi er like der. Holder på å lese en bok av Grete Støa Birketvedt som heter "Bli arkitekt for din egen kropp".

Hun skriver mye om det der med å (fritt tolket av meg...) ha ro med seg selv, og ikke ha dårlig samvittighet for alt man spiser og hvor mye man spiser, og samtidig spise mat som trigger de riktige hormonene i kroppen. Jeg vet ikke hvorfor, men jeg føler at det der treffer meg. Det er kanskje ikke helt "normalt" å veie alle brødskivene og alt pålegg man spiser dag ut og dag inn?? Jeg stoler jo aldri på min vurderingsevne der, blir liksom aldri fornøyd med meg selv :)

 

I jula tok jeg livet rimelig med ro. Ingen jobb, ikke spesielt mange familiedramaer heller, og de aktivitetene vi foretok oss var etter "innfallsmetoden". Ikke veide jeg maten, og jammen var det ikke litt egg og bacon til frokost noen dager også. Litt småkaker, og en og annen marsipanbit vanket det også. Og ingen trening. Men altså, som sagt før, en vektnedgang. :)

 

Er det det hun prøver å si?, tenker jeg... Og hvordan skal man få til det? Hun beskriver selvsagt noen metoder, men jeg er ikke ferdig med boka ennå, så alle konklusjoner er ennå ikke trukket.

 

Ja, dette var noe å tenke på... skal tenke mer på det i helga før jeg bestemmer meg hvilke "tiltak" som skal settes inn. I mellomtida skal jeg prøve å kose meg med maten i helga, og ikke veie alt.... (Er det tiltak 1 mon tro?)

 

Ha en flott helg, alle sammen...

 

 

 

Klem Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest afrodithe

Ser at Vi over 40- tråden er rimelig død.... ninass har jo egen tråd og nå ser jeg at du har gjort det samme! Sikker lurt å ha sin egen tråd... litt mer forpliktende kanskje?

 

Takk for etterlysningen - god å høre at man er savnet... men jeg har ikke feiget ut... snarer tvert imot!

Nå var det endelig tid til å komme innom her etter at nettet er oppe å går her igjen... Utrolig kjedelig når det er borte og ting og tang ikke er som det skal være... Stakkers telenor... de har virkelig fått kjørt seg med å få alt opp igjen... de tabbet seg skikkelig ut!

 

Som jeg nevte i mitt innlegg på oss over 40 for nærmere 14 dager siden har jeg meldt med inn på Elixia for en 2 månders periode. Kjempelurt... har prøvd masse forskjellige treningsformer og funnet noen jeg trives ekstra godt med. I tillegg har jeg hatt to timer med personlig trener.. og hun satte opp diverse øvelser og instruerte meg i manualbruk slik at jeg kan fortsette med styrketrening i heimen sammen med elipsemaskinen og rockeringen. Nå har jeg kjøpt meg en stor treningsball også, så da kan jeg jo trene core(kjerne)muskulatur når jeg ser TV og ikke driver på elipsemaskinen.

 

Jeg fant også ut at jeg skulle ta en Inbody-analyse:

http://www.bodyanalyse.no/

http://www.bodyanalyse.no/nyheter.htm

 

Jeg ville gjøre dette for å få en statusrapport på legemets tillstand... ikke så dumt når man har bikket midten av 40-tallet mht diverse ting og tang som kan begynne å hangle med årene... I denne analysen (som også brukes til å evalurer deltakerne for livsstilsendring i Puls-progremmet) måles vekt, muskulatur, fett, vann, skjelett, fett rundt indre organer, basalforbrenning, vannansamling i og utenfor cellene (ødem). I tillegg analyseres kroppen din og sammensetningen av den og du får opp idealvekten for nøyaktig din kropp, samt anbefaling for hva du bør gjøre for å komme i ideell vekt for deg. Du får også en helsevurdering utfra dataene. Jeg var jo veldig spent på dette... MEN jeg vant i lotto nærmest... fikk en utrolig høy helsescore.... (skjeldent høy sa mannen som analyserte dataene...) har tett beinvev/sterkt skjellett så jeg er ikke disponert for osteperose, har masse muskler, har ikke mye fett rundt indre organer, ikke vannansamlinger (ødem) og er sunn i kroppen. Det eneste jeg bør er å gå ned 3 kg i fett... noe som tilsier jeg godt kan ligge litt over normalen mht BMI fordi jeg har såpass med muskler... Les på linkene som jeg la inn om du er nyskgjerrig...! Jeg betalte 450.- for analysen, noe jeg synes den var vel verdt.

 

I januar har vekten min forøvrig stått stille, men jeg tror jeg har fått litt ekstra muskler som følge av Elixia stuntet! Forøvrig bosu/core trening + en økt med personlig trener i går... i dag ble det 40 min spinning + en time med power..!

 

Kjedelig at du har stått i ro så lenge... men det kan godt være at kroppen din reagerer på stress.. det har jeg hørt om før! Prøv om du kan roe litt ned da...!

Jeg har også hørt om flere som synes det er lettere å gå ned i vekt om de bytter brød med knekkebrød... verd et forsøk en periode det da!

 

Du skrev i den andre tråden at du synes jeg var modig som turde å prøve så mye rart mht trening - og at du ikke kan delta på salaktiviteter pga dårlig balanse... Har du prøvd bosu? Da trenes balansen ved å gjøre diverse øvelser på en halv ball... om ikke dine balanseproblemer skyldes medisinske forhold, ville jeg kanskje ha utfordret meg selv litt til å trene opp balansen... og da virker Bosu veldig bra!

Ellers er vel ideen din med personlig trener en kortere eller lengre periode heller ikke så dum!

 

Sydenferie høres herlig ut.... og jeg håper du kommer noen gode skritt nedover på vekten før flyet letter!

 

Ser du har startet helgen med å pleie deg selv - smart! Jeg har ikke lest boken du refererer til - men jeg tror absolutt at det kan ha noe for seg å senke skuldrene en smule mht å veie maten (jeg gjør det ikke... men kan kontrollveie ett og annet innimellom for at ikke porsjonene skal vokse og at øyemålet mitt er noenlunde riktig)

 

Ønsker deg ellers en super sprek og sunn helg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hyggelig å høre at det er liv i deg, Afrodite...

 

Den der analysen hørtes spennende ut, skal se på de linkene du la inn...

 

Det der med balansen min skyldes jo den betennelsen jeg har i sentralnervesystemet, men det er helt lov til å utfordre den... Det er bare at jeg "tryner" eller må ha noen sideskritt innimellom.... føler meg litt hemmet av det...

 

Jeg har imidertid prøvd meg litt på ellipsemaskinen på treningssenteret. Den forbrenner ikke så mange kcal som Cardio Wave'en, men krever mer kondis... Har bestemt meg for å jobbe meg oppover i tid på den framover, i tillegg til, og ikke i stedet for Waven.

 

Men først og fremst skal jeg prøve å stresse ned litt...

 

Ha en super helg, hyggelig om du henger med på tråden.....

 

 

Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten oppsummering ved ukeslutt...

 

Min "snikveiing" var en nedtur, eller skal vi si opptur.... vekta var høyere enn på veiedagen, så den er hermed glemt :)

 

Denne uka har det blitt nesten 18 trimpoeng, med vanlige trimøkter, i tillegg og god porsjon med snømåking og mye maling... Er snart ferdig med kjøkkenet nå, gudskjelov :)

 

Afrodite, jeg glemte helt å si det, med jeg må jo virkelig gratulere deg med de flotte resultatene på den testen du gjorde. Har tittet litt på det, vet ikke engang om jeg tør... jeg blir vel sikkert avskilta, jeg... Det er et treningssenter i nærheten av meg som tar denne testen, de tar 500,- kr, det er jo ingenting å snakke om... Jeg tror jeg må psyke meg opp litt på den der.... nevnte det for mannen min, har følger meg sikkert, han....

 

I helga har jeg prøvd å stresse ned med å veie og skrive ned hva jeg spiser... det er vrikelig pyton. Jeg føler at jeg mister kontrollen helt. Var hos svigers på kaffe i ettermiddag, da ble det en vaffel... Har liksom ikke noen peiling på kcal-inntaket nå. Dette må jeg virkelig jobbe litt med. En virkelig utfordring for en som er kontroll-frik :) Har stressa ned kroppen også, i ettermiddag la jeg meg til og med nedpå litt... ikke akkurat noe som er lett for meg... det er liksom forbudt, det... Jeg klarer liksom ikke å slappe av, jeg.... Må gjøre noe hele tida.

 

I uka som kommer skal jeg jobbe videre med akkurat det, å tillate meg og slappe av, og å ikke veie maten... Det lover jeg meg selv. Skal prøve å få tatt de vanlige trimøktene, og hvis været er fint på fridagene mine, skal jeg ut å gå tur...

 

Lover, kors på halsen...

 

 

Klem Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten rapport etter å ha klart å gjennomføre to nye dager uten å stresse med å veie maten. Jeg har holdt meg tålelig i tøylene likevel, tror jeg... På grunn av kjøkken-oppussing, ble det først lunsj ute å går, kyllingsalat, og senere kinamat til middag, biff chop suey.

 

I dag er kjøkkenmontørene ferdig, og det som gjenstår er vasking og rydding. Kjempedeilig, og det ble superfint :) :)

 

 

Ha en fin uke :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest afrodithe

Så flott at du klarer å gi litt slipp på veiingen av maten - og gratulerer med nytt og fint kjøkken! Tipper det blir mye frisk og sunn mat som skal tilberedes der!

 

Så morsomt at du ble nysgjerrig på Inbody analysen. Det er ingenting å være engstelig for, selv om man kan frykte tallenes klare tale... jeg ble imidlertid veldig positivt overrasket! Det er jo ikke sikkert det er så ille som du kanskje frykter, og jeg foretrekker heller å forholde meg til en kjedelig/negativ realitet enn å lure meg selv og kanskje frykte og fantasere om noe som jeg ikke vet noe om. Det jeg vet noe konkret om kan jeg jo faktisk gjøre noe med og jobbe målrettet mot - da blir det jo veldig meningsfylt og jeg kan lettere se resultatene av arbeidet mitt ved å ta analysen på nytt etter en tid og se om jeg gjør ting riktig (går ned i vekt/får mer muskelmasse/mer muskler i de ulike kroppsdelene).

 

Det er godt å høre at du har det bra og er i fint januarsig på den sunne og spreke veien for 2009!

 

Jeg fikk gått meg en laaaang deilig skitur på lørdag i snødrevet sammen med kjæresten... men først var det måkejobb både før og etter skituren... mye god styrketrening! Måking på søndag også! Mandag en svett og god spinningtime, etterfulgt ab styrke og core. I går ble det tur og eleipsetrening men i dag er det spinning og power! Jeg har forresten begynt å skrive ned hva jeg spiser bare for å sjekke at jeg ikke ligger for høyt eller lavt mht energiinntaket. På Inbodyanalysen fikk jeg jo utregnet hvilestoffskiftet mitt, så da har jeg "personlige" tall å gå ut fra. Vi skal jo aldri spise mindre enn hvilestoffskiftet vårt... (det er derfor ingen meny hos GR er under 1200 - mht at de fleste har et hvilestoffskifte over 1100 kcal). Jeg tenker å notere meg matinntaket noen dager for å se hvor jeg ligger - og jeg ser nå at jeg har nok ligget litt i underkant av hva jeg trenger (noe som stemmer med stillstanden min... eller er det et vektplatå?), så nå får jeg enten spise litt mer eller trene litt mindre... kanskje en kombinasjon?

 

Selv om du nå jobber med å fokusere mindre på måling og veiing av maten kan kanskje dette være et greit hjelpemiddel til å estimere ditt energibehov...?

Jeg fant denne kostplanleggeren på nettet som estimerer hvilestoffskiftet (basalstoffskiftet) ditt utfra vekt og midjemål, og dette resultatet stemte veldig godt overens med det jeg fikk på Inbody analysen. Kostplanleggeren estimeres også hvor mye av ditt daglige energiinntak som bør komme fra proteiner, fett og karbohydrater... hvor mange kcal du bør spise til hvert måltid utfra hvor mange måltider du spiser, hvor mange kalorier du bør spise for å gå ned ønsket vekt pr uke, samt anbefalt vanninntak. Obs du må oppgi vekten din i pounds (dvs gange antall kg med 2,2) og livmålet ditt i inches (dvs gange antall cm med 2,5).

Her er linken http://www.iform.no/pub/art.php?id=445 Have fun! :D

 

Ønsker deg en sprek og sunn uke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipset og oppmuntrende ord, Afrodite...

 

Dette var litt av et sjokk, med en beregnet nedgang på 1 kg i uka, skal jeg ligge på 1979 kcal... Jeg sliter for å komme opp i 1600. Jeg har på det meste vært oppe i 1750 kcal, da gikk jeg veldig sakte ned.

 

Har du noen anelse om hvor lang tid det tar fra man "legger om" til kroppen responderer? Det jeg lurer på, var om jeg sist var for utålmodig for jeg satte ned kcal-inntaket igjen...

 

Det kan kanskje også stemme litt med at jeg spiste litt bedre i jula, og gikk ned??? Vet ikke helt jeg, jeg har også bestilt en bok fra Bokklubben som heter Endelig slank, av Allen Carr, den samme mannen som fikk meg til å slutte å røyke for 4 år siden...

 

Her skal ingenting være uprøvd, det er sikkert! :)

 

Trimmen min har vært heller dårlig så langt denne uka, nytt kjøkken tar på... Men turene med hunden har jeg iallefall ikke sluppet unna. Skulle gjerne tatt en skitur til helga, nå som vi endelig har fått skiføre her, men da har vi fått fotballturnering med minsten... Typisk? Fredagen har jeg fri fra jobb, så da får været styre hvilken aktivitet det blir, men noe blir det...

 

Ha en fortsatt fin uke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag er det veiedag, og ingen opptur denne gangen heller. 5. uka med samme vekta, går hverken opp eller ned...

 

Har prøvd å bytte ut brødet med knekkebrød, uten at det har gjort noe utslag så langt.

 

Men... jeg gir ikke opp... jeg lever jo pr. definisjon etter oppskriften, og har jo både veiet og skrevet alt helt siden jeg startet i fjor sommer. Har ikke veid den siste uka, jobber med å slippe litt opp på kontrollen, samt stresse ned.

 

Siden den testen jeg tok etter tips fra Afrodite gav meg en mye høyere kcal-inntak daglig, lurer jeg selvsagt på om det bør prøves. Men all logikk sier jo at man ikke blir slankere av å spise mer, eller :)

 

Vurderer å gå opp på meny 3 for en periode... trenger nok noen dager til å venne meg til den tanken, men...

 

God helg, alle slankere!

 

 

Klem Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uken er slutt, og blanke ark venter...

 

Denne uka har det blitt 7 trimpoeng. I går var jeg i 50-års lag hos en venninne, det var tapas, og maten gikk greit. Verre var det med kakene, jeg måtte bare smake en liten flis av de kakene jeg likte, hadde bestemt meg for det på forhånd, men akk, så mange kaker jeg likte... Dermed ble det valgets kval, og hele 3 kakestriper... Ellers ble det nok noen flere rødvinsglass enn kosemerkene skulle tilsi. Men en gang i blant må man tillate seg litt? Ikke så ofte man feirer 50, selv om vi er skikkelig i siget i gjengen vår i år.

 

Har ikke veid noe særlig mat, og har i tillegg prøvd å "spise" meg litt opp, litt større mellommåltider. Har et stykke igjen før jeg kommer opp i 1900 kcal daglig. Middagen klarer jeg nok ikke på 600 kcal, så jeg må smøre det utover de andre måltidene istedet.

 

Håper på å åpne uka med en skitur i morgen... Håper det ikke blir altfor kaldt!

 

:) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skituren i går gikk bokstavelig talt rett i dass.... Minstemann hadde skikkelig oppkastsjau :)

 

Og jeg føler meg kjempeoppblåst, har ikke fått rørt noe på meg... Jobber fortsatt med å komme litt opp i kcal, tror jeg klarer 1700, men problemet mitt er at jeg ikke tror på det... Men jeg må vel prøve, går jo ikke nedover uansett...

 

Jeg vet jo at jeg burde satt i støtet på masse trening, men det krever overskudd. Overskudd får man jo av å trene... så hvordan komme igang og trene mer enn de 2 gangene i uka som er innarbeidet? Det skal egentlig lite til for at jeg ikke får til det heller, f,eks et sykt barn :)

 

Det gjelder å komme seg ut av den onde spiralen og inn i den gode... Det VIL jeg... og SKAL jeg, når bare.... Nei, det vil jeg ikke tenke. Imorgen jobber jeg halve dagen, da skal jeg iallefall ut å gå en lang tur, hvis jeg ikke skal hive meg innom en kondisrunde på treningsstudio... Hmmm, noe å tenke på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En dag med litt mer motivasjon i dag, har vært ute og gått en god tur 1 drøy time, med halvparten sammenhengende oppoverbakke... ble skikkelig varm, og det er jammen godt etterpå.

 

Jeg tror jeg på vei i en bedre ende av spiralen nå, tror nok kjøkkenoppussing tok på mer enn jeg har skjønt :)

 

Har vært skikkelig flink med maten etter helga også, i går kveld lagde jeg meg en god salat med et par skiver kalkunskinke og en ss tzatsiki til dressing... Kuttet opp et par oliven i skiver også, med et par Ryvita til ble det reneste gourmetsalaten, synes nå jeg... Det smakte kjempegodt, fikk tak i noen skikkelig gode cherrytomater...mmmm. Tror kanskje det blir salat i kveld også, blir ikke så mye kcal ut av det, men det går jo an å ta på litt olje, så ordner jo det seg med noen dråper... skal ikke så mye til før det blir kcal.

 

Men før den tid skal jeg lage middag til de håpefulle, det blir steinbitkaker og raspede gulrøtter, gammeldags, men godt innimellom. Og ikke minst, ungene spiser.

 

Spent på veiedag imorgen...

 

Ha en fin kveld, alle sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veiedagen ble ingen opptur denne gangen heller, snarere tvert imot... 100 gram opp. Ingen katastrofe, men det er for j....

 

Her må det nye grep til, og jeg har gjort en ny beregning av mitt daglige energiforbruk i GR-boka mi. Med 10 trimpoeng i uka, som vel kanskje er i nærheten av snittet mitt de siste månedene, blir det 2.281 kcal i daglig forbruk. Trekker jeg fra 800 på dette, blir det 1.481 kcal pr. dag. Trekker jeg fra ytterligere 50 til helgekos, lander jeg jo helt ned på 1.430. Så lavt har jeg ikke ligget etter kurset jeg gikk ifjor høst... Da startet jeg på 1600, og gikk opp til 1750 etter råd fra kurslederen. Så det er jo velprøvd, nå vil jeg prøve en ny strategi. Ingen katastrofe, jeg spiser jo nøtter hver dag nå for å komme opp... Så da tror jeg vi sier at det er historie, sånn er det med den saken...

 

Ellers ble det ingen skitur i dag heller, i vind og sno. Jeg valgte innendørs trim, men det er jo godt å vite at 960 kcal er forbrukt, svetta skikkelig gjorde jeg også. Men for en god start på helga! :P Nå står tur med den firbente på dagsorden! :D

 

God helg til alle!

 

:) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Anitgro

Så irriterende å være så flink, men likevel stå stille. Jeg tror det begynner å bevege seg litt her. Har gitt meg selv denne uken og neste på å vise meg selv at jeg klarer dette på egenhånd. Føler meg som en dust som ikke får det til. Det finnes ingen grunn til å ikke klare det, bortsett fra egenkontroll.

 

Nemlig! Sånn er det med meg. Jeg er rett og slett litt sur på meg selv. Vil ikke bli boende her inne på forumet som en gjenganger. Får jeg ikke noe til å skje disse to ukene, blir det kurs på meg. Jeg vet at det fungerer, for ikke søren om jeg skal komme på kurskveld og ikke ha godt ned. Der er nok konkurranseinstinktet såpass stort at det er derfor jeg klarer det strålende på kurs, men pengene holder meg igjen. Mye mer moro å bruke dem på f.eks. klær når kiloene forsvinner.

 

Nå går vi inn i helgen og maten er planlagt. Synes ikke den er noe særlig problem. Det er trim jeg må konsentrere meg på.

 

Ha en strålende helg. Klem fra Ninass

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...