Gå til innhold

Anitas snirkletråd...


Gjest Anitgro

Anbefalte innlegg

Nå følte jeg veldig med deg Anita!

Opp såpass mye er jo bare trist og leit. Iallefall vet jeg at du syns det!

Antagelig er det en god forklaring - som bl.a. Volia forsøker å si, men skjønner veldig godt at du blir litt motløs.

 

Men samtidig så prøver du jo iallefall å holde motet oppe.

Tapper er du!

 

Ønsker deg alt godt i påsken - og håper vekta raser.... :-)

 

Kjempeklem fra tanta !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 676
  • Created
  • Siste svar

Har du tatt fram målebåndet?

Dersom det viser at du "går sammen" så er det muskler du bygger. Står du på stedet kan det være væske i kroppen. Min væskebalanse varierer veldig. Det er iallfall sikkert at du ikke har lagt på deg 1,8 kg FETT på den uka med så mye trim og så lavt antall kalorier.

 

Spiser du forresten nok i forhold til trimpoeng?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anitgro

I går koste jeg meg skikkelig.... med sport lunsj, potetgull og rødvin.... og hjemmelaget pizza med marinert kyllingfilet.... Det ble rundt 2600 kcal.. og jeg følte meg skikkelig uvel når jeg la meg. :)

 

Tenkte at jeg tillater meg å skli skikkelig ut en dag.... men bare EN dag... Så i dag er jeg på skinner igjen... ;)

 

Har ikke målt, men tanken har jo slått meg. Jeg pleier å måle en gang pr mnd, og jeg skal ta fram målbåndet en dag i påsken.

 

Har akkurat vært og gått en times tur i den deilige sola, og denne uka har dermed endt med 13,8 trimpoeng. I dag blir det laksefilet og brokkoli til middag, og siden vi skal ha en rolig hjemmepåske, er det bare slaraffenliv i heimen i helga :)

 

Jeg tillater ikke meg selv å gå på vekta før i slutten av uka igjen, men spennende blir det jo...

 

Og smg, jeg vet ikke om jeg spiser nok, men jeg har variert mellom meny på 1600 kcal og 1750 kcal, og det går like sakte åkke som... Prøvde meg en stund på 1900 kcal, og da var det helt stillstand, så det er jammen ikke godt å vite hva som fungerer. Men forbruket ligger på ca 2400 kcal med ca 12 trimpoeng... Så rundt 1600 kcal burde vel være bra?

 

Men jenter, slapp av, jeg gir ikke opp, men jeg blir ganske forbanna.... og da gjelder det vel å bruke den forbannelsen til noe konstruktivt... så det er min utfordring i påsken.

 

Ha en super påske alle sammen!

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anitgro

Hei og hå, jenter...

 

Nå er det påske og fri :( Det er jammen deilig. I dag har jeg vært i Østfoldbadet med store og små, og det ble 3 trimpoeng ut av svømminga.

 

Jeg var jo også på Balder klinikken i går, og det var spennende. Det er den første legen jeg har vært hos som sa; "jeg tror jeg kan hjelpe deg". Det var som musikk i mine ører. :) Det handler om langvarig stress, og følgene av det. Og jeg kjente meg igjen i det som ble sagt. Stresshormonene lagrer fettet rundt magen, det stemmer jo også, og siden kroppen er i "kamp"posisjon, slipper ikke fettet taket heller. Og det stemte også med en hel haug av andre symptomer jeg drasser på. Så det første som skjer er B12-sprøyter, og en B-vitamin coctail-pille på resept. Uka etter påske blir det en haug av prøver fastende, og spyttprøver og døgnurinprøve. Det handler om kortisol (stresshormon) og jod.

 

Det er veldig spennende, og jeg har fattet nytt mot, selv om legen var helt klar på at jeg har en jobb å gjøre selv - nemlig ta vare på meg selv. Og trening på treningssenter var ikke gitt at er bra for meg nå, jeg skal nok se i retning Yoga og meditasjon/avspenning etc. Det skal vi snakke mer om neste gang. Tror forresten at svømming ikke kan være så verst? Boblebad var også aldeles herlig, snakk om å bli avslappet.

 

Så min plan inntil videre er nå; stresse ned registrering av det jeg spiser, kun registrere trimpoeng. Holde meg til litt roligere trening en stund, f.eks. gå turer og kanskje vann-aerobic??? Yoga er jeg veldig usikker på, er så klønete, så jeg må sikkert sjekke om det finnes et kurs for nybegynnere :)

 

Blir spennende å se om det kan gjøre noe utslag på vekta, enten del ene eller andre veien :(

 

Fortsatt god påske!

 

 

Klem Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei Anitgro...så spennende,føler at jeg er litt i samme greia som deg.De siste kg har kommet rundt magen,aldri hatt dette før de siste årene.Har hatt det veldig tøft de siste årene med en datter som er og har vært veldig syk.Tar på en mamma det,og har en indre uro og stress som fører med se mange negative ting.Håper at de kan hjelpe deg ,og at du får en bedre hverdag.Jeg har gått og trent i treningsstudio i over 1 år nå 2-3 dager i uken, men det har ikke gjort noe med min vekt:(til tider synes jeg det kan bli litt stressende med alt peset om prestasjon og og det at man hele tiden måååå presse seg det "lille" ekstra for hele tiden å bli i bedre form:( det liker jeg IKKE. Jeg vil trene i det tempoet som jeg føler er bra for meg,i en alder av 56 er jeg ikke ute etter å bli toppidretsutøver akurat:)men jeg vil trene for å holde meg og kroppen i så bra form at jeg har det ok.En type trening jeg kan anbefale deg,er PILATES MED BALL :) kjempe artig...og du bruker hele kroppen .Lykke til,spennende å høre hvordan det går med deg.Klem Voila.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle lykkeønskninger...etter ett års sykemelding, er det selvsagt spennende når noen kan hjelpe, og disse B12 sprøytene skal visstnok "virke" ganske raskt, forsto jeg :( Gleder meg til det.

 

Når det gjelder trening, har jeg alltid tenkt at bare jeg tar meg helt ut, er det sikkert bra, men den gang ei, altså. Nå skal det bli rolig og jeg skal ta vare på meg selv uten å kave meg opp... Kan nok bli en utfordring, jeg har hatt en stressende jobb i minst 25 år, i tillegg til alt annet som skjer i livet. Men jeg forstår den sånn at du også har litt erfaring med det.

 

Derfor, jeg har vel mer grunn til å være opimist enn på lenge, så får kilokampen ta seg litt opp etter hvert. Men jeg prøver å holde det rimelig gående, vil ikke skli helt ut, men har kost meg litt disse påskedagene. Litt, ikke mye :)

 

Jeg skal sjekke opp dette med yoga og pilates, og tilbudet i nærområdet her. Tror kanskje de har noen timer på det treningssenteret jeg går :(

 

Klem, Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja vi må lære oss til å være litt tålmodige hehe:) men rart med det der ....vi går sakte men sikkert opp.....men ned ...ja det vil vi helst skal skje i går:)Jeg vet at jeg er ikke den typen som kommer til å bli "BITT"av treningsbasillen.Jeg velger heller og ta all aktivitet som noe positivt for min kropp,og som min kloke fastlege sier"all aktivitet er helsegevinst"Jeg blir stressa når jeg har ting som dette over meg, at kl da skal jeg gjøre det ,og den dagen skal jeg det NIKS, vil gjøre det jeg har lyst til jeg.Men bevares en halv times tur hver dag det gjør jeg,men alt annet det er bonus:)Har fortsatt ikke våget meg på godterier....i(kke siden 16.mars) Jeg har kost meg med smoothie og lavkcal sjokoladepudding fra Heistad.MMMM godt det også.Skal ned å veie meg på mandag 13,men ser ut på vekta som den har tatt påskeferie fra siste veiing:(men det er fortsatt 2 dager til det ,så håper de er litt ned.Kos deg resten av påsken,så "snakkes" vi på mandag etter veiing.Klem Voila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikke'no godteri siden 16. mars, du er jo kjempeflink! Jeg pleier å bruke kosemerkene mine på litt popcorn, men i påsken har det sklidd litt ut... Har kost meg med en sjoko eller noe annet til kaffen så og si hver dag :) Ikke bra.

 

Smoothie er jo kjempegodt, jeg pleier å kose meg med yoghurt med bær, eller bær med yoghurt om du vil, blåbær, bringebær, stort sett sånne frosne poser. Det er jo absolutt kjempegodt, tror jeg var veldig sløv før påske, fylte ikke opp lageret...

 

Apropos Heistad, har du prøvd sviskekompotten?? Den synes jeg er nydelig med litt vaniljekesam, eller rett og slett en skvett lettmelk på... Kjempegod dessert. :(

 

Det høres ut som du har en kjempefin innstilling til trening og morsjon, og ikke stresse seg til bestemte klokkeslett er nok riktig innstilling. Vi har vel nok stress som det er, og en ikke skal lage seg stress i tillegg. Tror i grunnen ikke jeg gjør det, mitt stress er vel i grunnen påført av andre, problemet mitt er vel antagelig at jeg er for mottakelig (Les snill... sier alltid ja...). Det skal jeg jobbe med framover.

 

Du får nok din belønning på vekta siden du er så flink, men det er ikke alle som går jevnt og trutt nedover, for noen går det litt i rykk og napp... det viktigste er vel at det går rett vei?

 

Lykke til med veiinga!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Anita:) er litt rykk og napp her nå tror jeg:( Gikk på vekta i dag....he he skulle venta til i morgen men ...pytt pytt.Så ikke ut til at det har gått mye ned siden forrige veiing ,kanskje 0,5 ....det er IKKE mye på 2 uker.Men er usikker, for vekta mi går litt sine egne veier.Jeg får se i morgen...å håpe på det beste.Har ikke skjeiet ut,tror jeg har spist nok og riktig....men det er vel som det pleier:(at det stopper opp litt,og da er det tålmodigheten blir satt på prøve....da er det godt å få litt trøst av dere her inne som vet hva slike nedturer gjør med en stakkar....men har ikke veid meg enda da så det kan jo være at jeg blir GLEDELIG overasket i morgen. Vi "snakkes" ...klem Voila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ja da...mmm har da smakt det meste ....liker alt jeg hehe.Hm...lurer på om det kan være grunnen til min overvekt he he.Forbasket da at man skal like alt som IKKE er heldig for kroppen....det kan jo være noe med mengden da :(:) Voila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei på deg.

 

Så flott å høre at de var positive på Balderklinikken. Nå skal du se at det blir fart i sakene, bare du kommer skikkelig i gang med deres opplegg.

 

Vi er her og heier og støtter, vet du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HIPP HURRA:) - 1kg i påsken....fornøyd jeg.Nå er det snart bunad tid,så hva sier dere jenter klare for 4kg til 17 mai??? kan i hvertfall ha det som et mål,så får vi være fornøyde med det resultatet vi klarer:) Godt med hverdager igjen synes jeg,alt er lettere da. Snakkes:) klem Voila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei på dere!

 

Ser at det har vært litt aktivitet her de siste dagene, og det er jo koselig. Jeg er veldig glad på dine vegne Anita. Har hørt mye positivt om den Bladerklinikken fra andre, og når de tror de kan hjelpe deg så er det jo flott. Kroppen vår er noen rare greier som kan være vanskelig å forstå...... Og det med at stress kan medføre at kroppen "niholder" på fettet er jo svært sannsynlig.

Og Voila - du er jo kjempeflink. Tenk, gått ned en kg i påsken også. Flott!

 

Selv har jeg slitt i påsken. Syns alt går grusomt tregt, og selv om jeg har vært flink å trene 3-4 dager i uka siden januar...., og forsøkt å holde meg til GR siden midten av februar så har ikke vekta beveget seg ned mer enn 2,5 tilsammen. Grrrrr!

 

Men jeg har sett lyset:-)

Neida.... ikke akkurat det. Men har vært så innmari langt nede pga. den vekta i påsken at jeg nå har startet med noe jeg aldri før verken har gjort eller trodd på.

Jeg har sluttet å spise karbohydrater.

Begynte på søndag 1. påskedag, og gir meg selv 14 dager.

Dette strider egentlig i mot alt jeg før har gjort og sagt, men akkurat nå føler jeg det er forsøket verdt.

Har nemlig en søster som har gått ned 16 kg siden begynnelsen av januar.

Hun har riktignok kjøpt en helt spesiell diett med ferdigretter uten karbohydrater. Det skal ikke jeg. Jeg skal spise masse sunn, god mat, men holde meg borte fra brød, poteter,ris osv. Ikke mer enn totalt 30-50g karbohydrater pr. dag.

 

Foreløpig har det gått veldig bra:-)

Det syns på vekta allerede, og jeg er ikke sulten. Kroppen har kommet i ketose som det heter....., dvs. at den kun forbrenner fett.

Høres så merkelig ut, men følte at jeg bare måtte prøve noe annet.

 

Føler at det blir litt feil å drive en helt annen slankemåte her på disse sidene...., så jeg tror jeg holder meg i ro et par uker. Men kommer tilbake etter prøveperioden på 14 dager.

 

Inntil videre; Lykke til!

 

Snakkes

 

Klem tanta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei tanta:) spennende det å prøve noe nytt,kanskje det er det som må til for at ting skal skje med vekta.Har forsøkt det selv ,og vet at det virker.Står masse å lese om det på nettet om du går inn på ketolysekur.no eller bare søker på lavkarbomat.Lykke til.Ja jeg er strålende fornøyd med 3,6 kg siden 16.mars....og 24 cm totalt.

Ja da Pus52....hun var til sin første behandling på smerteklinikken i dag, og hun følte seg helt ok da jeg henta henne.Hun har fått forskjellige ting rett i blodet(husker ikke helt hva det het ,det ene er Stezolid + noe til:)...),men det var ikke ventet noe reaksjon i dag,men i morgen skulle hun merke at smertene ville bli redusert(håper vi da.)Gammel du da ...jeg da som er helt fra 1953 :) tror nok det kan bli hard for meg med 4 kg men ...jeg prøver å ha det som mål :)Klem Voila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hyggelig å se det er sånt liv her :)

 

Jeg veide meg etter påske i dag tidlig, og kan melde om 500 gram ned, dvs at jeg nå har igjen 400 gram av de 1,8 som smalt på... Enda jeg har IKKE vært flink i påsken, har kost meg med både det ene og det andre... og slappet av. Påskeuka ble det totalt 7 trimpoeng, og det er lite til meg å være :) Ikke så lett å forstå, dette her...

 

Voila, du gir deg ikke... 1 kilo ned i påsken, eller 1000 gram som jeg vil foretrekke, er jo aldeles praktfullt. *applaus*

 

Og tanta, lykke til med lavkarbo og ketolyse. Jeg har en del forsøk bak meg her også, men jeg går kjempesakte ned uansett hva opplegg jeg følger, så sånn er den med den saken. Men jeg vet jo at mange lykkes...

 

Jeg har prøvd både ketolyse gjennom Fedon-klinikken, gjennom prinsippet til en sørlandslege som jeg mener heter Torgeir Andersen (som har gitt ut bok om temaet, Ketolyse-kuren tror jeg den het) og ved å hente ferdig mat i porsjoner hos Norsk Senter for Riktig ernæring. :)

 

Ja damer, uansett hvilket opplegg vi følger eller ikke følger, er det godt med hverdager igjen, og mindre fristelser...

 

Ha en god slankeuke!

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han ketolysefyren heter Torkild P Andersen:) ..jasså du har prøvd det du også Anita...he he hva har man ikke prøvd tro.Husker jeg spiste Dole annanas i 1mnd og gikk ned 10 kg...svigerinnen min kom på sykehuset med kroppen full av røde prikker ha ha var nok av annanasen det:)eller hva med en tredagers hvitvinskur....ganske morsomt på slutten av dagen:) ja ja er nok best med mat i en eller annen form vil jeg tro. Men jeg er som deg Anita har slitt fryktelig med å gå ned de siste årene,selvom jeg har gjort alt etter boka....også MAGEN DA den har aldri vært så stor,før var det litt breie bildekk, men nååååå ja nå er det mer i størelsen TRAKTORDEKK:(.Ganske frustrerende å høre andre har spist det ene og det andre og alikevel går de ned i vekt.Hvor ligger denne Balderklinikken da??? og hva slags klinikk er det ??Har sjekka stoffskifte jeg også,men ut fra symtomene har jeg nesten alle,men legen mener verdiene er innenfor "normalen":Vil veldig gjerne høre hva de finner ut med deg,og om det de gjør vil gi resultater(håper det for din skyld) Klem Voila.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørtes kjent ut, det der.

 

Hva med grapefrukt og eggekur, bare kokte egg og grapefrukt. Tror den het Rikshospitalets slankekur... Huff, godt den tida er over :)

 

Balderklinikken ligger i Munchsgate i Oslo, rett ved siden av St. Olavs plass. Egentlig ganske lang ventetid hos denne legen, men jeg hadde usedvanlig flaks til meg å være, fikk en avbestilt time uka etter jeg ringte dit.

 

Dette med normale stoffskifteverdier har jeg hørt siden -96. Nå var jo legen på Balderklinikken enig i det, men det er helt i orden, så lenge han finner noe annet som kan rettes på. Han kalte det "stress-relatert dysfunksjon". Kan si en hel masse om dette, kan sende deg en privat mail, Voila, hvis du ønsker alle detaljene..

 

Ellers skal jeg dit imorgen og ta prøver fastende, og få min første B12 sprøyte, selv om verdiene iflg min fastlege er innenfor normalen, ligger nivå helt i nedre del av referanseområdet.

 

Det blir spennende, inntil da er det ingen trim og minst mulig stress på meg :)

 

 

Klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil jeg gjerne at du gjør,men da må jeg vel legge ut mailadr mi her da eller hur?? Vi kan jo snakkes i morgen,jeg suser fortsatt oppe jeg...pakker badetøy til svømmeundervisning med 2. klasse i morgen:)Klem Voila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen!

 

Jeg tror det er sånn at hvis du legger inn mailadressen din i kontaktinfo i profilen din, kan jeg sende deg en privat melding via denne siden, uten å få mailadressen...

Har ikke prøvd det før, men tror det funker sånn...

 

Ellers har jeg fått B12 sprøyte i dag :) er varm i toppen, vet ikke om det er derfor.

 

Har spist kokt torsk til middag nettopp, deilig var det:)

 

Klem Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Anita, jeg fikk ikke sendt mailadr mi til deg jeg ....Leste litt om Balderklinikken på nettet i går,hvem av de legene var du hos da??? Er spent på hva de vil gjøre for deg. Har litt tung uke kjenner jeg...:(kan jo være at jeg er inne i en uke da vekta vil stå stille...har jo gått ned 3,8 på 4 uker,og da kan det vel være at kroppen vil ta en pause.Men det gjelder og ikke gi opp da,har vært ute og gått tur hver dag i over en time.Orker ikke dra å trene noe utover det,kjenner at jeg blir stressa bare ved tanken.Det er så deilig å gå i skogen nå, fuglekvitter og lukt av vår ..mmm deilig.Du da går det bra, er du heit i toppen i dag også ?Klem Voila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes absolutt ikke du skal være misfornøyd med nedgang på 3,8 kg på 4 uker. Det er da godt over det anbefale snittet på 0,5 kg i uka. Jeg kan skryte av 5,6 kg siden 1. august, vil ikke engang telle hvor mange uker det er :) Har faktisk vært flink hele tiden også, bortsett fra utskeielse på Tallin tur i fjor høst, og litt i jula og i påsken(men da gikk jeg jo faktisk ned...)

 

Jeg prøver også å gå en times tid (minst) hver dag, blåveis, hvitveis, herlig... Har faktisk sagt opp treningsmedlemsskapet mitt... Tenkte jeg skulle sparke meg igang med litt mer svømming etter hvert. Jeg er heit i toppen i dag også ,men det skyldes litt misnøye og uro på jobben rundt min sykemelding, og ikke min B12-vaksine.... Jeg føler meg faktisk en smule klarere i toppen i dag, mulig det er placebo-effekt, men samma det... Jeg får nyte følelsen mens den er der.

 

Jeg har vært hos Lars Omdal på Balderklinikken... Han var kjempehyggelig. Han beskrev mine symptomer som stress-relatert dysfunksjon, og det handler om stressresponsen i kroppen, det er en ganske lang "symptomprofil", som blant annet utmattethet, klarer ikke å slappe av, lav stress-toleranse, små ting blir store, tåkefølelse i hjernen, søvnproblemer, "overload" fenomen dvs overfølsomhet for lyd og lys (f.eks. høy lyd på radio), irritabilitet... Man har vel som regel ikke alle disse symptomene like sterkt, men.... Jeg skal tilbake til legen 4. mai, men i slutten av neste uke skal jeg ta en mattoleranse-test og ny B12 sprøyte.

 

Men før det skal jeg på en 3 dagers konferanse til Haugesund. Hotellmat og slitsomme dager :) Ikke akkurat den beste slankemedisinen. Får slappe godt av i helga først...

 

Ha en riktig god helg, og ikke gi opp...

 

Klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Anitgro

 

Godt å lese at du føler deg litt bedre.Når det gjelder hotellopphold: Min erfaring er at hvis man vil så er det faktisk ganske lett å spise riktig. Utvalget der er i alle fall mye bedre enn hjemme hos meg. Så....... lukk øynene for det som er fristende, men ikke sunnt. Ta det som en mulighet til virkelig å spise sunnt. Alt er jo tilgjengelig for det.

 

Jeg vet det er lett å si og vanskeligere å gjenoomføre, men ta det som ukas utfordring. Sunnest mulig ( ikke kaloritelling, bare "sunnhetstelling") de dagene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hotelldagene er overstått, og sunnhetstellingen også... Matmessig tror jeg ikke at jeg har kommet så gæær'nt ut av det... men så var det vin, da :) Vin til maten flere dager på rad, begrenset det på mandag, men i går var det festmiddag, og stemningen sto i taket. Vanskeligere da, jeg blir så lett revet med :)

 

Men uansett, jeg må bare finne tilbake til det gode gamle sporet... Men det blir en del festligheter i helgene framover, mannen min har fylt 50, og det skal feires 2 helger på rad.

 

Så her gjelder det å holde fokus :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

føler det også litt som ny uke, men.... det er visst torsdag i dag.

 

Har vært på Balderklinikken i dag. Ny B12 sprøyte, og mattoleranse-test. Slik jeg kunne vurdere det slo jeg ut på masse.... får skikkelig svar når jeg skal tilbake til legen 4. mai, men slo bl.a. ut på hvete, rug, havre, melk... og ja, dette kan bli spennende med tanke på hva jeg pleier å spise.

 

Glemte veiing i dag, men har i grunn veid meg mandager de siste ukene, så jeg skal kanskje fortsette med det.

 

Full kons på å være flink :) Strutter av krefter i dag, begynner alle vitaminene å virke, mon tro?????

 

Ha en fin uke fortsatt, folkens...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...