Gå til innhold

Motivasjonsgruppe - Ned 40+


Gjest EllenFit4Fun

Anbefalte innlegg

  • Svar 152
  • Created
  • Siste svar

Dette blir flott! Det hjelper godt på motivasjonen dette her! Kjenner at GR-tankegangen begynner å komme tilbake etter et lengre fravær. Nå er det bare å komme seg ut og trimme!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er definitivt klar for motivasjonsgruppa! Kjempebra - jeg er med!

 

Som jeg har skrevet i min "tråd", så starter jeg på ett opplegg på Ullevål i slutten av måneden. Fra da av blir jeg nok enda mere aktiv her inne, siden vi også der skal registrere alt vi spiser de første månedene så er det greit å gjøre det her inne. Å få en total oversikt kan være motiverende i seg selv.

 

Og at vi er mange - som kan motivere hverandre både i motgangen som vil komme og også i fremgangen som det skal bli enda mere av - er kjempebra! Og et "must" for meg tror jeg som har en veldig lang vei å gå.

 

DA SIER JEG LYKKE TIL FOR OSS ALLE - SÅ "TASTES" VI!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg også fått orientert meg såpass at jeg finner igjen denne tråden og vet hvor jeg skal skrive ;-) . Så da er det bare å sette igang. Fint at det er flere som skal ned såpass mange kilo. Med så mange kilo vil det nødvendigvis ta en god stund og da er det fint at vi er flere som holder på en stund. Da jeg gikk kurs sist var jeg den tyngste deltageren og dermed den som startet på nytt kurs hver 8. uke med nye meddeltagere. Jeg gikk da kurs i et drøyt år og savnet at det var noen andre som også skulle ned mange kilo og hold på over lang tid. De andre forsvant jo etterhvert som de kom ned dit de skulle ( eller at de ikke orket mer).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her møtes vi som skal ned mer enn 40 kg' date=' for å støtte hverandre. Linken tilhører

 

"Ny i vektklubben" - Link "Ned 40+.[/quote']

Hallo 1

 

Vet ikke hvordan dette fungerer så jeg prøver meg frem litt her jeg. Skal starte på kurs førstkommende onsdag. Prøvd å gjøre dette alene mange ganger, men nå svikter motivasjonen totalt . Håper på mange motivasjonsvenner her inne . :-)

 

Klem fra anki32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest EllenFit4Fun

Hei og velkommen du også

 

Jeg håper at så snart kursene har kommet i gang denne uken at vi alle er innom og motiverer hverandre.

Jo flere jo bedre. Jeg begynner på torsdag 12.jan for fullt. Har startet litt men det blir nok lettere når jeg starter med rapportering. Håper vi snart ser deg igjen her på denne linken

 

Ellen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I morgen blir det første kursdag, men starta allerede i dag med arbeidsboka på nettet.

Som vanlig for meg er jeg bestandig like overraska over hvor mye jeg må ha i meg for å nå godt over 1000 kalorier!!Ingen nyhet hva jeg legger på meg av BRUS og SJOKOLADE.......Vet også at jeg synes tradisjonelle vanlige middager blir litt lite, men med litt kreativitet bruker det også fungere.

Lykke til vi som skal motivere oss nedover kilo på kilo!! Nå er vi i gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest EllenFit4Fun

Jeg har også kommet i gang med arbeidsboka. Jeg kan ikke skjønne hvordan huleste jeg skal få i meg all den maten. Tror det var middagen som tok knekken på meg i dag. Jeg var kvalm etter 2/3 deler. Jeg skal visst ha i meg ca 1900 kcal om dagen - så vi er vel flere som ser hvor mye "ordentlig" mat vi kan spise i steden for sjokolade etc.

 

Får ikke tid til å tenke på annet enn mat - man spiser jo hele tiden. Men med litt "trening" blir det vel automatikk som all sjokoladen jeg har proppet i meg di siste 15 årene. For en på 33 tror jeg det har blitt noen kontainere med sjokolade.

 

Har faktisk også satt i gang med trening i dag. Har crosstrainer og "ball" hjemme, og det blir mitt treningsstudio. Er alene med en gutt på 4,5 år, og har lite nettverk som kan passe. Det blir bra. Får tråkke når påden er i seng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil også være med her...... Har ikke meldt meg på kurs nå, men begynte såååå bra i mai 05. Gikk ned 8 kg på 6 uker og så mistet jeg motivasjonen. Skulle tro at det å gå ned 8 kg var motivasjonen men NEIDA! Begynte på et nytt nettkurs i august, og kom ALDRI i gang. Hadde dårlig samvittighet hver dag, men greide ikke å begynne. Så nå er jeg skikkelig sur på meg selv for nå er jeg 6 kg tyngre enn det jeg var i mai!!!!! Begynte forrige uke og det ble ned 1,5 denne uken ;) Så nå håper jeg at jeg er i gang. Håpet er å gå ned 45 kg, men i første omgang er målet å se kun to siffre på vekta.

 

Jeg trenger virkelig hjelp og støtte for å klare dette, vil også prøve å hjelpe dere andre hvis jeg kan....

 

hilsen Dysian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på kurset med min kursleder i dag. Sjokk hvor mye jeg skal ha i meg, som deg litt før meg skal jeg ligge på 1900!!Jeg som tidligere har hatt vanskeligheter med overstige 1000... Gla for å komme i gang, og synes det nye kursopplegget til Grete Roede ser enda bedre ut enn før, særlig det med å regne ut hvilken meny passer for deg.I morgen håper jeg at jeg komme i gang med trimmen hvis ikke det blir alt for mye blåst her ved kysten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Det er tydeligvis lenge siden jeg gikk kurs for det er nok en del nytt siden da. Ser på sidene her at det står mye om kosthold ol. men hvordan finner man ut ca. hvor mange kalorier man skal ha pr, dag. Da jeg gikk på maxikurs skulle man ha i seg ca. 1500 kalorier hvis man ikke var i mye fysisk aktivitet. Nå er det tydligvis mer. Regner med at jeg kanskje også skal ligge på ca 1900 , men hvordan kommer dere fram det ?

Ellers er også jeg i gang med arbeidsboka og på jakt etter GULLEPLER. Her har jeg funnet en fordel med å være tung ( kontra min datter på 65 kg) MAN TRENGER IKKE TRENE LIKE LENGE FOR Å FÅ TRIMPOENG OG DERMED RASKERE OPPNÅ GULLEPLER . Har derfor fått det første gullepler i arbeidsboka og det er jo moro ;-)

Har også krøpet til korset og kjøpt ny vekt ( den gamle gikk ikke høyt nok ) så på fredag har jeg holdt på en uke og kan veie meg .

 

Heidi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi trenger alle litt motivasjon! Jeg skal ikke delta på kurs, men bruker vektklubben og registrer på nettet. Jeg har vel 4-5 GR-bøker fra tidligere kurs liggende i skapet... Virker på det dere skriver som om GR-kursene er gjort om på siden jeg gikk der sist.

Jeg veier 112 kg og er 170 cm høy, og har kraftig benbygning (jeg har faktisk det... ikke noe jeg bare skylder på:D som mange "litt store" vanligvis sier)

Er det noen som vet hvilken meny jeg skal følge?

 

Jeg skal ned i 80 kg nå først, men ønsket er selvsagt å komme ned i 65-70 kg. Det har jeg ikke veid siden ungdomsskolen!!!!! Nå er jeg snart 31 år!!! Det måtte vært utrolig deilig å kune gå på januarsalget å finne noe på tilbud!!! Og da mener jeg ikke i butikker hvor jeg må kjøpe Simply eller Dominiqe... og heller ikke i B&B-avdelingen på Hennes...

 

Sliter med nakke/rygg-smerter etter en bilulykke... Det er en av årsakene til de siste 15 kiloene som er kommet på det siste året...trøstespising og NULL aktivitet!

 

Blir spennende å følge folka på tråden her:)

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Det er tydeligvis lenge siden jeg gikk kurs for det er nok en del nytt siden da. Ser på sidene her at det står mye om kosthold ol. men hvordan finner man ut ca. hvor mange kalorier man skal ha pr' date=' dag. Da jeg gikk på maxikurs skulle man ha i seg ca. 1500 kalorier hvis man ikke var i mye fysisk aktivitet. Nå er det tydligvis mer. Regner med at jeg kanskje også skal ligge på ca 1900 , men hvordan kommer dere fram det ?

Ellers er også jeg i gang med arbeidsboka og på jakt etter GULLEPLER. Her har jeg funnet en fordel med å være tung ( kontra min datter på 65 kg) MAN TRENGER IKKE TRENE LIKE LENGE FOR Å FÅ TRIMPOENG OG DERMED RASKERE OPPNÅ GULLEPLER . Har derfor fått det første gullepler i arbeidsboka og det er jo moro ;-)

Har også krøpet til korset og kjøpt ny vekt ( den gamle gikk ikke høyt nok ) så på fredag har jeg holdt på en uke og kan veie meg .

 

Heidi[/quote']

 

I forhold til de "gamle" kursene har det skjedd MYE når det gjelder det med å få i seg mat. Nå må vi regne ut menyen i forhold til vekt, lengde, hvor aktiv vi er og hvor mange trimpoeng vi har planer om å begynne med.

Ut i fra dette har vi 5 menyer å velge mellom hvor den høgste er på ca. 2500 og den minste på 1300 når det gj. energibruk. Jeg har fått meny 3 med 1900kalorier, og det er MYE mat i forhold til tidligere kurs jeg har gått..Anbefaler deg å få tak i kursbok1, kanskje kan internettkurs være noe for deg.LYKKE TIL, og kjempe bra at du har kommet så godt i gang med trimminga:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest EllenFit4Fun
I forhold til de "gamle" kursene har det skjedd MYE når det gjelder det med å få i seg mat. Nå må vi regne ut menyen i forhold til vekt' date=' lengde, hvor aktiv vi er og hvor mange trimpoeng vi har planer om å begynne med.

Ut i fra dette har vi 5 menyer å velge mellom hvor den høgste er på ca. 2500 og den minste på 1300 når det gj. energibruk. Jeg har fått meny 3 med 1900kalorier, og det er MYE mat i forhold til tidligere kurs jeg har gått..Anbefaler deg å få tak i kursbok1, kanskje kan internettkurs være noe for deg.LYKKE TIL, og kjempe bra at du har kommet så godt i gang med trimminga:)[/quote']

 

Jeg veier selv 133 kg og er 1,68 cm. Har stillesittende dag, og lite trim til nå. Jeg skal også ligge på 1900 kcal. Så det kommer ann på. Jeg følger internettkurset, og kanskje dette er noe for deg også, som nevnt over. Det koster, men jeg tror d er vel verdt det. Jeg fulgte også et 1/2 kurs for 10 år siden, og det er totalt forandret.

 

Vi backer opp så langt vi har mulighet. Lykke til!

 

Sorry den var til Heidi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest EllenFit4Fun
Vi trenger alle litt motivasjon! Jeg skal ikke delta på kurs' date=' men bruker vektklubben og registrer på nettet. Jeg har vel 4-5 GR-bøker fra tidligere kurs liggende i skapet... Virker på det dere skriver som om GR-kursene er gjort om på siden jeg gikk der sist.

Jeg veier 112 kg og er 170 cm høy, og har kraftig benbygning (jeg har faktisk det... ikke noe jeg bare skylder på:D som mange "litt store" vanligvis sier)

Er det noen som vet hvilken meny jeg skal følge?

 

Jeg skal ned i 80 kg nå først, men ønsket er selvsagt å komme ned i 65-70 kg. Det har jeg ikke veid siden ungdomsskolen!!!!! Nå er jeg snart 31 år!!! Det måtte vært utrolig deilig å kune gå på januarsalget å finne noe på tilbud!!! Og da mener jeg ikke i butikker hvor jeg må kjøpe Simply eller Dominiqe... og heller ikke i B&B-avdelingen på Hennes...

 

Sliter med nakke/rygg-smerter etter en bilulykke... Det er en av årsakene til de siste 15 kiloene som er kommet på det siste året...trøstespising og NULL aktivitet!

 

Blir spennende å følge folka på tråden her:)

 

Lykke til![/quote']

 

 

Jeg jeg ligger selv på 1900 kcal, og jeg har også kraftig benbyggning (d er konstatert av lege). Har stillesittende dag + kveld, så tror kanskje du kommer innenfor denne kategorien. D er vanskelig å forklare her hvordan du skal regne ut. Hvis du har råd, ville jeg ha meldt meg på et internettkurs, og fått boken. Den gjør alt så mye enklere. Da trenger du ikke tenke så mye på kcal, d er enklere å se eksemplene, og d er også målt opp i posjoner. Jeg følger internettkurset.

 

Jeg vet selv hva nakke/ryggsmerter gjør med en, og d er ikke lett å få kommet i gang m trening. Blir veldig innaktiv. D var slik mine først 20 kg la seg på i 1992+94. Har vært i to bilulykker, og sliter med muskulære problemer. Men - nå må jeg/vi bare komme i gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var egentlig deilig å komme seg på kurskveld igjen i går, selv om det ikke var alt for hyggelig å veie seg. Forhåpentligvis blir det litt morsommere neste uke...

 

Gjorde noe i går som jeg ikke vet om var smart enda. Jeg er nemlig sjokoholiker (dvs over gjennomsnittet glad i sjokolade), og det har alltid vært et problem for meg å ikke overspise sjokolade. I går gikk jeg i butikken etter kurset og kjøpte masse sjokolade som jeg stappet i meg. Etterpå følte jeg meg selvfølgelig skikkelig uvel; kvalm, stinn og slapp. Jeg skrev ned alt det jeg følte fysisk og psykisk i en liten bok, og den har jeg med meg i veska. Planen er at jeg skal ta fram boka og lese hva jeg følte sist jeg spiste sjokolade, kanskje det kan hjelpe meg med å ikke få så lyst på sjokolade.

 

Har ikke tenkt til å slutte helt å spise det, men må skjære kraftig ned på forbruket. Håper jeg skal klare det denne gang.

 

Noen som har andre tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg skal klare meg uten kurs bare jeg vet sånn cirka hvor mye kalorier jeg skal ha i meg:)

 

Har akkurat vært på vanngymping!!! Skikkelig stolt:)

SÅ dette skal vi klare!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er egentlig med i 20-30kg, men hvis jeg regner fra starten av perioden så er målsetningen 38-40kg totalt. Ser at noen lurer litt på det nye opplegget. Har kopiert ett innlegg jeg la inn på vår link forrige uke, og nedenfor hvordan en typisk dag på meny 3 (1900kcal) skal legges opp på meny 4 legger man til 1 brød- og påleggsrasjon til frokost og en til mellommåltid. (tror jeg, har ikke boka her nå..):

 

En som heter Iris har lagt inn dette i Åpent Forum; så kan du jo regne litt på forbruk og inntak selv.

 

"Noen etterlyste hvordan men finner sitt kalori-dagsbehov.

Her er en formel fra GRs kursbok:

 

Regn ut anbefalt kaloriinntak etter denne formelen:

 

(vekt x 10)+(høyde i cm x6,35)-(alderx5)-161(kvinne) eller 165(mann)=hvilestoffskiftet.

 

Så skal du gange hvilestoffskiftet med 1,3 hvis du har lav hverdagsaktivitet (uten trim), 1,4 hvis du har normal hverdagsaktivitet (uten trim), eller 1,5 hvis du har høy hverdagsaktivitet (fysisk arb/og eller meget aktiv fritid).

 

Når du har ganget hvilestoffskiftet med faktoren for hverdagsaktivitet, får du tallet for ENERGIFORBRUK FØR TRIM.

Så skal du legge til (trimpoeng pr uke multiplisert med 28,58). (Kurset anbefaler MINST 7 trimpoeng pr uke).

 

Energiforbruk før trim + trimpoengx28,58 =DITT DAGLIGE ENERGIFORBRUK.

 

Menyanbefalinger:

Totalt energiforbruk:

Under 2000 kcal: meny 1 (1300 kcal)

1900-2400 kcal: meny 2 (1600 kcal)

2300-2800 kcal: meny 3 (1900 kcal)

2700-3200 kcal: meny 4 (2200 kcal)

3100 kcal eller mer: meny 5 (2500 kcal)"

 

Frokost:

2 brødrasjoner

2 påleggsrasjoner

 

Luns:

3 brødrasjoner

3 påleggsrasjoner

 

Mellommåltid:

1 brødrasjoner

1 påleggsrasjoner

 

Middag:

1,5 middagsrasjon

1,5 potetrasjon

saus og annet tilbehør

 

Kveldsmat:

2 brødrasjoner

2 påleggsrasjoner

 

3 melkerasjoner

3 forskjellige frukt.

Minimum 2 liter vann

 

Kan legge til at en brødrasjon er 30 gram, pålegg er 20g, 1,5 middagsrasjon(fisk/kjøtt/kylling) er 225 gram rå vare. (1 rasjon er 150g) 1,5 potetrasjon er 225g potet/150g pasta/100g ris. Melk er 1,5 dl skummet eller ekstra lett melk (Biola, lett yoghurter, Lett og mild youghurter osv).

 

Freia; Håper du lykkes i sjokolade prosjektet ditt. Selv har jeg vært sjokoman i 16 år (kiloene kom ikke før jeg sluttet å trene for 10 år siden), og alle forsøk på å spise litt sjokolade har endt med katastrofe og ny vekt oppgang. Nå har jeg sluttet for alltid, og etter 2 måneder tenker jeg ikke på sjokolade hele tiden lenger.. (Bare 2-3 ganger om dagen) Det er en lang vei igjen for meg å bli kvitt avhengigheten. -Og det tok meg lang tid med mental trening å faktisk få styrke til å kutte den ut!

 

Lykke til alle sammen her inne!

CamCam

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yepp er en avhengig av sjokolade er det et lite helvete, men det er jo en avhengighet så da kan det være en ide som cancan skriver å holde seg helt fra det. Vi får håpe det ikke blir slik at vi ser rosa elefanter og får skjelvetokter etter stund...

Men jeg skjønner at det er sjokoladen som gjør skaden for meg..så derfor nå skal jeg ikke unne meg litt en gang ,heller bruke kosemerkene på alt annet enn sjokolade for jeg greier meg ikke med en twist bit eller to, svishj så er hel posen tom...

Kjenner godt igjen følelsen Freia etter en har hatt et sjokoladekick. Lurt at du skriver ned følelsene etterpå. Vi vil jo ikke ha det sånn.

Nei nå bretter vi opp armene og kutter ut hele greier, glemmer alle utskeilser og starter op nytt.

LYKKE TIL FREIA, heier på deg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest EllenFit4Fun

Hei alle i Ned 40+ gruppen

 

Jeg er alene med en gutt på 4,5 år, og av naturlige grunner blir jeg sittende en del alene om kveldene, og da blir det en del PC bruk. Dette holder meg borte fra alt for mye snop/spising.

 

Hvis det er noen som vil legge seg på min msn liste er adressen:

 

ehaugly@msn.com

 

Selv om jeg står som opptatt, eller borte er d bare å prøve, hender jg glemmer å skifte status.

 

Ellen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest EllenFit4Fun

Hei og hå. Skal si jeg kjemper en innbitt kamp mot sjokoladesuget. Tror jeg har knasket x antall gullerøtter og selleristenger i kveld. Jg var på sjokoladen i går kveld, og da stoppet jeg midt i den andre biten. HVA I HULESTE er d du gjør tenkte jg. Ikke d at jeg fikk dårlig samvittighet, men det hadde jo gått helt automatisk å stappe d inn i munnen. Tror jeg er som flere av dere andre, d er bedre å kutte sjokoladen helt, jeg er som en alkoholiker til avvenning. Jeg har abstinenser, har vondt i hodet, blir skjelven og irritert. Skal si d er gøy.

 

Maten går d egentlig veldig bra med. Jeg synes jeg spiser til det tyter ut av ørene på meg. Men med tanke på hvor mye sunnere d er enn sjokolade, tror jg at med tiden blir også det automatisk. Alle tilvendte ting, må innkjøres før d fungerer.

 

Har litt problemer m å få i meg nok vann, har satt 2 litersflasker på benken med vann, men d er alltid en del igjen.

 

Jippi, er i gang med trening, i dag har jeg greid 3, 4 poeng, minimum er 7 poeng i uken. Går på crosstrainer og bruker "medisin"ball. Bare kondisen kommer seg litt om en par måneder skal jeg vel være fornøyd. Datt på isen i dag og slo høyrearmen og skulderen skikkelig, så d er ikke akkurat godt å trene. Men hva gjør man vel ikke for skjønnheten. Stopper jeg nå er d gjort.

 

Ellers er motivasjonen på topp

 

TIL CamCam

 

- skriv så mye du vil du, så kan jeg snike meg med et innlegg i gruppen deres når jeg føler for d. Du er en inspirasjon, og har tross alt litt lenger fartstid enn oss "nye".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er visst mange som sliter med sjokolademani. Det er det samme med meg. Når jag først er i gang med sjokolade er jeg ikke i stand til å stoppe. Gjett om det er syton nå hvor alt julesjokoladen/Julegotteri er på halv pris. Det går nesten ikke an å gå i butikken. I alle fall ikke når man er sulten og egentlig er på vei hjem for å lage middag. Av erfaring vet jeg at når jeg bare har klart å holde meg helt unne sjokolade en uke eller to så er det verste gjort. Da har man ikke lyst på et eller annet hele tiden. Men det er det å klare og holde seg helt unna så lenge da. Tenker å heller bruke kosemerkene på micro popcorn, yoghurt is ol .

 

Ellers var det kjempefint med " formelen " for hvordan man regner ut kaloribehovet. Takk for det. Etter å ha regnet ut har jeg funnet ut at jeg skal ha meny 4 eller 5 så jeg får iallefall nok å spise. Spesielt når jeg ofte velger magre alternativer. Tidligere har jeg spist mye ryvita knekkebrud fordi jeg har syntes det ble lite med to tynne skiver brød til frokost, men nå trenger jeg jo ikke det.

Har fått låne en kursbok av ei venninne som har gått kurs etter at de nye bøkene har kommet slik at jeg kan sette med inn i forandringene.

Så fint at vi begynner og bli ganske mange , og at det kommer innlegg fra noen av "veteranene" her i forumet. Man kan nok få mange godt tips fra dere :-).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å vite at flere er i samme båt, vi skal nok klare dette sammen!

 

Det blir deilig å komme i gang med en ny uke, syns det er vanskelig å få struktur på måltidene i helgene. Mye lettere når en skal på jobb.

 

Min kursleder sier på nesten hvert møte at i løpet av en uke skal vi spise rundt 35 måltider. Dersom 3 måltider ikke blir "etter boka" er det fortsatt igjen 32 måltider man kan få til på en riktig måte. Jeg pleier å hente fram denne setningen når jeg ikke spiser riktig, da er det lettere å huske at alt ikke er ødelagt selv om dette måltidet ikke ble så bra...

 

Ønsker alle en god uke!

 

Klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...