Gå til innhold

Treningsglad, men tung. Kurs 1 :-)


Gjest Tussa3
 Share

Anbefalte innlegg

Hei !

 

Håper flere har lyst til å være med meg på kampen mot kiloene.

Jeg begynte på kursbok 1 for to uker siden.

 

Litt om meg selv: Jeg er 28 år, 1.72 høy og veide på første kurskveld 86,3 kg. Jeg studerer, er glad i å trene, aktivisere hunden min, være sosial og alt som er nytt og spennende!

Jeg ser for meg at ideal-vekten min er 70 kg, men målet mitt er i utgangspunktet 75 kg. Dvs 11 kg skal bort !!

 

Jeg har ikke noe problem med å unngå usunn mat, er glad frukt, grønt og sunne matvarer. Men jeg har lett for å hoppe over måltider, spise mindre enn jeg skal, for så å spise masse når jeg oppdager at jeg har fått i meg altfor lite kcal i løpet av en dag. Jeg har gått på lignende kurs tidligere, men der ble det ikke tatt hensyn til forbrenning av kalorier gjennom trening, og jeg gikk med et kjempekcal-underskudd. Ble nesten anorektisk etterhvert. . Muskler forsvant i samme slengen. De siste årene har jeg fått på muskler igjen, men også en del kg ekstra. Fikk helt sjokk når vekten viste så mye på første kurskveld.

 

Er ihvertfall kjempemotivert for å starte kampen! Er glad i å trene og har ca 2-3 trimpoeng hver dag. Men synes det går tregt for det, er utålmodig ! :-) :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 1,2k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Har prøvd å finne ut hvordan man lager blogg i dag, men ser ut til at dette blir min blogg. Hyggelig om noen stikker innom :-)

 

Jeg har egentlig kursdag i morgen, men får ikke vært med pga jobbing. Skulle så gjerne ha veid meg. Hadde ikke gått ned så mye etter første uka, ant. fordi jeg spiste for lite. Samme kvelden kjøpte jeg meg kjøkken-vekt, så denne andre uken tror jeg at jeg ca har fått i meg mine 1900 kalorier hver dag. Skulle gjerne visst om endring av mat-inntaket gjorde noen utslag på vekta. Har bestemt meg for å ikke kjøpe inn vekt til badet ennå. Blir fort at jeg veier meg hver dag og blir opphengt i det.

 

Jeg har en dagsforbruk på 2300 kalorier. Jeg har ca to trimpoeng hver dag, så jeg har en forbrenning på nærmere 2700 kalorier. Har satset på meny 3 (1900 kalorier). Spiser 1900 kalorier de dagene jeg ikke trener så mye, prøver å spise i overkant av 2000 de dagene jeg har forbrent ca.400 kalorier med trening (bruker pulsklokke).

 

I dag har jeg vært på spinning og trent styrke. Er spent på hva vekten viser på neste kursdag :-) Trenger litt motivasjon på at dette virker !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oslojente1981

Hei Tussa3!

 

Jeg er en jente på 27 år fra Oslo. Holder til på tråden til glajenta79, men måtte nesten svare deg siden vi er ganske like. Jeg er 176 og veier for tiden 79,4. Veide 81,1 for en uke siden. Som deg liker jeg å trene, men er ikke flink til å spise regelmessig. Kjenner meg veldig igjen med å spise to store måltider, og dermed ødelegge forbrenningen og ikke få noe utbytte av treningen.

 

Kanskje vi kan dra hverandre mot målene? Mitt mål er 69 til sommerferien. Veiedag på torsdager :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oslojente1981

Takk :-)

Er litt i mellom menyer jeg. Skal egentlig ha 2200 kcal, tror det er meny 4? Har ca 25 trimpoeng i uka, men stoler ikke helt på kaloriutregningen til GR når det gjelder spinning f.eks. Så jeg holder meg mellom 1900 og 2000 kcal hver dag. Har litt problemer med å få i meg mer, og synes det er bra nok å spise fem ganger om dagen (frokost, lunsj, mellom, middag, kvelds). Så får vi se utover om det er bra for meg, eller om jeg ikke går ned fordi jeg får for lite mat. Ser du også spiser ca 1900, hvordan legger du opp? Samme som meg? Jeg spiser det samme som jeg pleier, minus godis. Normal sunn mat; dvs svinekjøtt, kylling, fisk, ris osv. Har ikke lyst å spise sånne slankeretter, liker verken cottage cheese eller tunfisk :-D

Har du veiedag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har veiedag på tirsdag. Fikk desverre ikke vært der i går pga jobbing. Skulle gjerne vært der og visst om jeg fikk noe mer effekt enn første uken. Blir spennende til tirsdag igjen :-) Jeg la meg på 1900, får heller sette ned hvis jeg går lite ned. Har i gjennomsnitt 2 trimpoeng hver dag.

Bruker du pulsklokke ? Jeg synes det er kjempegreit mtp utregning av kalorier. Hvis jeg har 2 trimpoeng forbrenner jeg ca 2700 kalorier i løpet av en dag, da må jeg ikke spise mindre enn 1900 kalorier, helst mer. Ikke alltid lett å beregne kaloribruk, så får ikke å gå for mye på sparebluss så bruker jeg pulsklokka hver gang jeg skal trene, gå tur etc.

 

Hehe, må inrømme at jeg er litt sulten om dagen. Har ikke helt funnet balansen ennå. Er veldig sulten fram til lunch, og så synes jeg middagen er for stor og på kvelden må jeg spise en del for å komme opp i 1900. Så tror jeg må fordele kaloriene litt mer utover dagen. Tror du det er ok å "ta" 100 kalorier fra middagen og putte på til frokost ? Jeg bruker mye grovhakkede tomater etc så sjelden jeg får middagen til å bli 600 kalorier...

 

Lykke til på veiing i morgen ! Krysser fingrene :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oslojente1981

Jepp, fikk en rosa Polar F11 av kjæresten for to uker siden. Bruker den når jeg trener cardio, men er ofte på SykkelPuls der de allerede bruker pulsbelter. Da kan jeg ikke bruke min egen. Vanligvis har jeg 22-27 trimpoeng i uka, liker å gå turer og er på spinning hvertfall tre ganger i uka.

 

Angående kalorier. Jeg tror at det er helt greit å ta fra middagsrasjonen og putte til frokosten. De sier jo at frokost er det viktigste måltidet, og dessuten har du jo hele dagen med aktivitet til å forbrenne de på. Jeg sliter selv med å komme opp i 1900 (og skal ha 2200) selvom jeg spiser 5 ganger om dagen. Spiser gjerne polarbrød med pålegg og jus, lunsj (salat/suppe/varmmat om det er noe som er ok sunt), nøtter til mellommåltid, middag og kvelds.

 

Veiingen ja. Gikk ikke bra, av en eller annen merkelig grunn. Opp 1 kilo, selvom jeg har spist mellom 1850 og 1950 hele denne uka. Kanskje det er for lite? Eller noe annet? Mye vann i kroppen? 1 kilo muskler på en uke? :) Veldig usikker på om jeg skal spise opp mot 2200 denne uka, eller om jeg skal fortsette på samme nivå som nå. Hva tror du?

 

Får vel bare legge det bak meg og tenke at jeg spiser sunt, ikke noe poeng å stappe i meg masse godis fordi jeg synes synd på meg selv nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æsj, det var kjipt å høre. Hvis du har 22-27 trimpoeng i uka tror jeg 1900 er altfor lite kalorier for deg. Går du på kurs nå ? Går an å spørre kursleder i såfall. Tror ikke du har spist for mye ihvertfall.

 

Jeg legger til noen kalorier de dagene jeg trener mye. I dag har jeg vært på ski og hadde et totalt energiforbruk på 2900 kalorier i dag. Så da har jeg spist 2100 slik at jeg ikke skal ha mer enn 800 kalorier i minus i dag.

Hvis man spiser for lite senker kroppen forbrenninga og går i sparebluss, og det vil vi jo ikke :-)

Et kaloriunderskudd på under 800 er ikke å anbefale forsto jeg. Så jeg tror du bør titte på regnestykket ditt med hvor mye kalorier du trenger. Et underskudd på 500-800 dagen er fornuftig når en skal ned i vekt står det i kursboka.

 

Takk for svar ang flytting på kalorier. For meg høres det også fornuftig ut å spise mer til frokost og mindre til kvelds :-)

 

Synes du også at det er veldig mye middag man skal ha i seg ? Phu - slet med potet-rasjonen i dag, nesten så jeg mistet matlysten (og jeg er GLAD i mat, haha).

:-) Stå på ! Og kast godisen :-) Se fremover, du er kjempeflink !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten, har lest i forum på andre nettsteder at folk spiser masse grønnsaker, men ikke gulrot og kålrot når de skal ned i vekt. Aner du hvorfor ? Jeg spiser veldig mye av det..... og hverken Libra eller Grethe Roede setter noen begrensninger på det. Eneste jeg har lest i kursbok er at man skal være forsiktig med mais, erter etc fordi det har høyere kaloriinnhold enn andre grønnsaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oslojente1981

Hei igjen!

 

Gulrot og kålrot har høy GI, særlig når de er kokt. Vet ikke om du tror på sånn GI jeg; jeg tror mer på vanlig sunn mat. Sikkert derfor folk fraråder det...

 

Jeg går ikke på kurs, tror jeg kan klare det selv. Dessuten er jeg arbeidsnarkoman, så tror ikke jeg hadde fått tid til det :)

Om jeg skal spise 2000+ kalorier om dagen og bare 400 til middag betyr jo det i praksis 400 kalorier hver gang jeg spiser (har ikke sjans til mer enn 5 måltider). Hvordan gjør du det, likt på alle måltider? Tenkte fylle opp med sunt fett, f.eks. nøtter. I en pose Trigger er det jo 355 kalorier på bare 70 gram.

Angående trimpoeng: Teller du med de små tingene? F.eks. jobber jeg i 4. etasje, og går opp trappa minst to ganger om dagen. Har også lagt til 30 min middels gange, siden jeg går til og fra buss, rundt på jobb osv. Det kan jo hende at jeg bare hadde en dårlig veiedag da, og at jeg ikke skal stresse sånn med dette. Bare greit å vite eksakt hva jeg skal ligge på, så jeg ikke plager meg selv og er kjempeflink uten å få resultater :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aaaa, GI ja. Hm.. ser poenget med det i forhold til hvitt brød etc. Men tror ikke jeg kommer til å kutte ut gulrot og kålrot allikevel. Men kanskje begrense mengden, hehe... :-)

 

Hvordan har du kommet frem til antall kalorier du bruker hver dag ?

I kursboka mi er det en formel og i den skal man legge inn om man er "ikke", "litt" eller "moderat" i aktivitet sånn generelt i hverdagen (bl.a. med tanke på hva man jobber med etc). Jeg har en veldig rolig arbeidshverdag om dagen, men går en del i løpet av dagen, så har lagt inn i formelen at jeg er litt aktiv. Så dermed legger jeg ikke inn 15 min luftetur med hunden etc som trening. Kommer an på hva du har lagt inn som generelt vanlig energiforbruk. Hvis du føler at du går mye i trapper i løpet av en dag, er det absolutt energikrevende :-) (=trening)

 

Jeg har i utgangspunktet 220 kcal til frokost, 330 til lunch, 110 i mellommåltid, 600 til middag og 220 kcal til kvelden + melk og frukt i løpet av dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oslojente1981

Jeg regnet ut fra den formelen som brukes her på Vektklubben, jeg. Du regner med høyde og vekt ganger xx og minus alder og kvinne og så ganger du med trimpoeng osv. Sikkert det samme som du har. Jeg har også regnet 1,4 i hverdagsaktivitet, selvom jeg har kontorjobb. Er på mye møter, og flyr også mye i gangene for å få tak i folk :)

 

Har egentlig spist sånn: Frokost 300 - Lunsj 400 - Mellom 350 - Middag 500 - Kvelds 250. Problemet er at det bare blir 1800. Så må enten spise mer kaloririk mat, eller så må jeg finne flere måltider. Lurer på om energidrikk er ok, eller om det er veldig usunt? Før pleide jeg å drikke en oransje Imsdal på trening i tillegg til vann, men så fant jeg ut at det var 700 kalorier i 6 dl...Er det bare sukker, eller kan man spe på med det?

 

Tenkte sette meg noen delmål for neste uke:

 

- Aldri under 2000 kalorier (Totalt energibehov er 3002)

- Være ajour med kaloriene når middagen er unnagjort, og ikke måtte spise et tonn på kvelden :)

- Gå ned 500 g

- Ikke skippe måltider

 

Nå er det spinning om en time, gleder meg :)

Ha en fin kveld!

 

PS: Angående nøtter: Anbefaler deg å prøve Trigger. Den grønne synes jeg er best. Ca 350 kalorier i en pose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som du har en bra plan :-)

Hvis det virkelig er 700 kalorier på 6 dl, så tror jeg det er mye raske karbohydrater (sukker ja), uten at jeg kjenner produktet. Tror jeg heller ville fått opp kalorimengden med litt nøtter (skal ikke mye til før det blir mye kalorier) eller andre hjerte-produkter (olje, smør i salat etc). Litt ekstra pålegg gir også fort noen kalorier ekstra eller litt tykkere brødskiver.

Å ikke skippe måltider er veldig lurt !! :-)

 

Jeg også har planer om å være ca ajour med kalorier til middag. Så kan jeg spare en frukt og en youghurt f.eks til kvelden. Skal holde meg til opplegget slik jeg har det nå og se hva vekten sier på tirsdag. Føler ikke akkurat at klærne sitter noe løsere, snufs. Får se på tirsdag om det må noen endringer til.

 

Håper du hadde det kjekt på spinning !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har jeg vært skikkelig sulten. Har ikke fått trent siden jeg har vært på jobb og treningssenteret stenger tidlig. Snødde sidelengs når jeg sluttet på jobb, men tok en tur med hunden. Så ble ihvertfall 1 trimpoeng. Bedre enn ingenting - og godt å få rørt på seg og få frisk luft etter en dag på jobb. Og følte at jeg kunne spise med litt bedre samvittighet.

Har hatt en litt kjip dag i dag. Føler at jeg ikke får noe resultater av den harde innsatsen jeg gjør. Synes jeg er kjempeflink - holder meg til antall kalorier, spiser hver 3. time, trener når jeg rekker det og styrer unna alt som heter godis, fristende mat, alkohol og kosemerker. Allikevel hadde jeg ventet å merke det litt på klærne nå. Bare litt. Men synes ikke jeg gjør det. Kanskje jeg har litt for høye forventninger ??

 

Er litt ekstra trøtt om dagen og har ofte anelse av hodepine. Lurer på om kroppen min synes det er litt kjipt å gå på kaloriunderskudd. Men ikke snakk om at jeg gir meg - 11 kg skal bort !!!! :-)

 

Skal ut på ski i morgen. Det gleder jeg meg til. Og så blir det vekta på tirsdag - er veldig veldig spent på den !!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Trying !

Takk for lykkeønskinger. Jeg har i min tredje kurskveld til uka.

Skal du begynne på kurs 1 ? Hvis du vil være med her og gå ned 11 kg i selskap med oss, er du hjertelig velkommen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen Tussa3:)

Ja begynner på kurs 1 nå neste uke, gleder meg og har allerede begynt litt smått for meg selv. Prøver å trappe litt ned på denne overspisingen jeg har bedrevet det siste halve året. Lagt meg til noen skikkelig uvaner både med mat og med snop.

Flott om man kan slå seg sammen i kampen ned mot idealvekten til sommeren.

I morgen er det mandag og ny arbeidsuke, en hektisk en sådann. Men skal prioritere å trimme litt i tillegg til jobben denne uken, for å se hvor mange trimpoeng det vil være realistisk å sette seg som mål. Med 4 barn blir det litt kjøring hit og dit, men det handler bare om å planlegge litt bedre:) Håper jeg.

 

Ønsker alle her en ny uke med pågangsmot:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for godt tips Latona, Avocado er noe jeg "glemmer" å handle og bruke - selv om jeg synes det er godt :-)

 

Hyggelig at du blir med på veien nedover på vekta Trying !

Du har rett i at planlegging er tingen! Jeg har tidligere vært altfor dårlig til å spise regelmessig og ofte nok. Nå som jeg går på kurs og MÅ være strukturert med måltidene, ser jeg virkelig hvor sløv jeg har vært. Gull å gå på kurs slik at man kan innarbeide seg noen gode vaner, samt legge av seg de mindre gode :-)

 

For min egen del må jeg si at jeg trodde jeg visste mye om mat og kalori-innhold. Etter første kveld forstod jeg at det var bare tull... Fort gjort å få i seg mye kalorier hvis en ikke er bevist ser jeg.

 

I dag har jeg vært på ski igjen. Gikk trått med klister, ikke det beste gliden på føret i dag - men fikk frisk luft, rørt på meg - og forbrent 570 kalorier :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo bra!!! 570 kcal bort er flotters!! Dessuten er det herlig bare å få være ute i snøen:) Her har det kommet en halv meter siste to døgn, så vi snør snart inne hehe. Jeg har min jobb oppe på fjellet, og er selvstendig så jeg styrer min egen dag. Har derfor en plan om å ta med langrennskiene og gå en skitur midt på dagen. Bare tull å ikke gjøre det når jeg har arbeidsplassen min midt blandt de flotteste langrennstraseene i Norge!! Jaaaaaaaa, det SKAL jeg i gjør i morgen, finne meg en fin runde jeg kan gå i pausen min:)

 

Nå er det natta for min del, viktig med nok søvn...... også en av mine store laster...sitte oppe etter mann og barn har lagt seg, og nyte stillheten i huset:)

 

Natta!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heldig du er Trying som har jobb oppe på fjellet ! :-) Ble det noe skitur på deg i dag ?

 

Jeg har falt tilbake til gamle synder i dag. Jeg spiste frokost, men følte meg slapp og kvalm på jobben etterpå. Begynte å kutte ut mat og spiste kun et eple som mellommåltid. Følte meg ikke akkurat bedre uten noe særlig mat. Fikk heldigvis i meg noen knekkebrød utpå dagen, men orket ikke trene i dag. Tok meg selv i nakkeskinnet og reiste på butikken, slik at jeg kunne lage en sunn middag som jeg hadde lyst på etter jobb. Har spist middag nå og kommer ikke helt galt ut kalorimessig etter kveldsmaten tenker jeg, men har ikke mulighet til å klare 1900 kalorier når jeg har spist så lite tidligere i dag.

I morgen er en ny dag, da skal jeg være flink å spise alle måltidene. Det er målet :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen Tussa3:)

 

Jeg syns det er vanskelig å komme seg opp i de kaloriene man faktisk skal ha hver dag jeg! Ikke til vanlig selvfølgelig, med alle mine sjokolader og annet snop, men nå som man er bevisst på hva man skal spise, og legger det inn her, så overrasker det meg hvor MYE man skal putte i seg i løpet av en dag, og enda ikke klare nok! Men det gjør meg også litt glad, for da skjønner jeg at jeg ikke skal sulte meg , slik jeg alltid har gjort før når jeg har slanket meg.

Men jeg skjønner godt at du ikke klarer å "ta igjen" når du hopper over måltidene først på dagen. Men er ikke godt da når man er kvalm. Du skal se det blir bedre i morgen.

 

Jeg har hatt en fantastisk dag i fjellet. Måket snø og masse hardt fysisk arbeid i dag, og etter det spente jeg på meg skia og gikk en lang tur. Det var så herlig, helt alene i fjellet. Stillhet og en flott natur, og superpreparerte løyper.

Kun for meg:)

 

Du Tussa... vet du om det er ok å drikke svart kaffe når man går på kurs? Jeg er helt avhengig av det, og ser for meg det som krise om jeg ikke kan drikke det!

 

Ønsker deg en flott kveld!

 

Ps. Super lykke til med veiedag i morgen!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oslojente1981

 

 

 

Du Tussa... vet du om det er ok å drikke svart kaffe når man går på kurs? Jeg er helt avhengig av det' date=' og ser for meg det som krise om jeg ikke kan drikke det!

 

[/quote']

 

Hei Trying!

Tenkte jeg kunne svare, selvom du spurte Tussa :D

Fant denne artikkelen på GR:

 

http://www.greteroede.no/bakgrunn/tester/articles/artid356002.html

 

Så GR selv sier jo at kaffe ikke er fy. Det man skal huske på, er at kaffe er vanndrivende. Drikk derfor minst to glass vann for hver kopp med kaffe som du drikker. Jeg er også kaffeavhengig, men prøver å holde meg til to kopper om dagen og kun svart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, da trenger jeg ikke nevne det om kaffe. Takk for inspill :-) Jeg er også avhengig av kaffe. Blir noen kopper hver dag, men jeg klarer å drikke det jeg skal av vann, så kaffe er noe jeg virkelig koser meg med!

 

Takk for support Trying ! Så godt at du koste deg på skitur. Helt enig i at det er herlig. Jeg gikk en lang tur på ski i dag selv. Hadde tenkt å gå en time, men var så herlig å være ute, og det var vakkert og stille - så var ute og gikk i nesten to timer, hehe. Stakkar hunden min var ganske så sliten og sover godt nå.

 

Følte meg ordentlig sprek (og flink) når jeg kom inn fra tur. Rakk å spise litt mat før jeg skulle på kurs og veies. Ble kjempeskuffa i dag - hadde bare gått ned 600 gram på to uker. Og jeg som har vært så flink - ikke skeiet ut med noen ting... Snufs :-( Andre på kurset har vært på rødvinsfylla eller vært i selskap med sjokoladekaker etc og har allikvel gått ned mer enn meg på bare en uke. Så ble litt demotivert i dag.

 

Men jeg gir ikke opp av den grunn !! Vet så godt hva målet mitt er så må bare stå på videre !! Nå skal jeg spise etter planen, 1900 kalorier HVER DAG, samme hvor mye/lite jeg trener. Planen er å røre på meg litt hver dag, dvs 1 trimpoeng hver dag, slik at kroppen får noe stabilt å forholde seg til. Så får jeg se hva resultatet blir om en uke. Ser for meg at kurset er en prøveperiode hvor jeg kan se hva som fungerer for min kropp. Så kan jeg lage meg gode vaner som kan danne grunnlaget for hverdagen etter at kurset er slutt :-) Jepp, er motivert for en ny uke i Grete Roedes ånd :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share


×
×
  • Opprett ny...