Gå til innhold

Nå skal vekten voktes


Nickii

Anbefalte innlegg

Februar er måneden jeg igjen skal bli sunn! Jeg har siden GR-kurset sluttet i desember vært på og av GR og ikke helt klart å følge prinsippet. Delvis pga kvalme og ubehag. Men det kjennes ut som det verste er over, og 1. februar trår jeg til. Samboer har sagt at han skal slutte å røyke i februar, så da synes jeg det er en fin tid for meg også å gjøre en innsats for å komme på rett spor igjen.

 

Holder på å forberede meg mentalt, og må si jeg har begynt å glede meg til å komme ordentlig i gang igjen! Målet er å begrense vektoppgangen i svangerskapet ved å leve sunt og holde meg i form gjennom svangerskapet.

 

Vektrapportering skjer i tråden "Vektrapportering for gravide som passer vekten".

 

https://www.vektklubben.no/v3/Calculator/energi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 213
  • Created
  • Siste svar

Henger meg på jeg, begynner kurs i neste uke men prøver å holde meg i skinnet likevel. Problemet er at jeg plutselig synes jobb er så kjedelig, sikkert fordi jeg er så trøtt hele tiden. Og da spiser jeg for å ha noe annet å gjøre... Høres helt teit ut men det er slik det henger sammen. Synes det er helt forferdelig å ikke kunne si noe ennå til noen men vi vil vente til de første 12 ukene er gått. Tankene kretser gså veldig rundt tidlig ultralyd tirsdag i neste uke, er litt bekymret for hva jeg får se. Håper inderlig ikke vi behøver å ta et vanskelig valg, men at alt er bra med den lille. Det er ingen grunn til at noe skal være galt annet enn min alder, men... Men istedetfor den sjokoladen jeg fikk lyst på ble det en nyt yoghurt og banan så det er bra! Blir mye frukt :D Prøver å spise hver 3.time.

Jeg rapporterer hver onsdag til kursleder så da gjør jeg det her også :)

 

 

Høyde: 171 cm

Vekt før graviditet 27/11: 80,5

Uke 8 Vekt 22/1: 84,9

Uke 9 Vekt 28/1: 84,7 - 200g

Uke 10 Vekt 03/02: 85,3 + 600g

Uke 11 Vekt 11/02: 85,1 - 200g

 

Total vekt oppgang : 4,6kg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da blir det en spennende dag for oss begge på tirsdag. Jeg skal på UL jeg også da. Gru-gleder meg. Men håper og tror det går bra! Det gjør det sikkert for deg også. Risikoen øker jo litt med alderen, men sjangsen for at alt er bra er nok mye høyere!

 

Det blir kanskje en fin motivasjon fremover når man har fått sett babyen og at det er liv og alt er bra. Å spise sunt i svangerskapet handler jo like mye om babyen. Det gir den jo en god start i livet. Jeg har litt dårlig samvittighet på grunn av livsførselen min i første svangerskapet. Da spiste jeg det jeg ville spise... Men jeg var ihvertfall flink å holde meg i aktivitet i de periodene hvor ryggen var god.

 

Nå håper jeg at jeg både klarer å holde et fornuftlig kosthold og aktivitetsnivå gjennom resten av svangerskapet selv om det ikke har vært på topp til nå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser sunn mat, det blir bare litt mye :) Men hvis trimmen er i gang så kan det gå likevel. Trente på helsestudio i går, skulle hatt en spinning time men kom for sent og da ble det vanlig sykling istedefor. Men innkasserte 260kcal der og 1,3 poeng :) Problemet er at jeg er så usannsynlig trøtt! Sover 8-9 timer hver natt og må i tillegg ha en time eller to på sofaen etter jobb! Føler meg helt nummen i kroppen når jeg kommer hjem om ettermiddagen...Mannen viser liten forståelse for akkurat det og mener jeg "skylder" på graviditeten for å sluntre unna (for da må jo han ta seg av de to små helt alene stakkars)

Vel denne uken gikk jeg faktisk ned 200 gram og i morges veide jeg en gang til og hadde gått ned 400 til :) Sikkert vann men det gjør jo ikke noe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jordmoren sa til meg sist at hvis man spiste sunt men likevel la på seg, så gjorde det ingenting. De ekstra kg man pådro seg som følge av det vil lett forsvinne etter fødsel.

 

Og selv om man går opp i vekt betyr ikke det at man har lagt på seg det i form av fett. I mitt tilfelle gjør det nok det. Merker det på kroppen at den ikke er så fast og at valkene har vokst litt. Men gjort er gjort. Nå må jeg bare fokusere fremover :-)

 

Tretthet kjenner jeg også til! Synes stakkar jenta vår blir helt forsømt om ettermiddagene nå. Jeg sniker meg alltid til en lur mens hun ser Drømmehagen, så det går nå greit likevel :-)

 

Æsj, disse mannfolkene vet jo ikke hva de snakker om. De skulle fått kjenne selv på kroppen hvordan det er. Jeg er enig i utsagnet graviditet er ikke en sykdom, men de burde jo forstå at det skjer mye i kroppen når man er gravid og at enkelte symptomer er like ubehagelige og slitsomme som sykdom kan gi...

 

Jeg gruer meg litt til veiing i morgen. Føler at det er flere kg opp. En stund siden jeg veide meg sist... Og da veide jeg tirsdagskvelder, men nå vil jeg veie fredagsmorgener... Så da blir det jo ikke helt rett egentlig da, men det gir jeg en lang marsj i :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet helt sikkert at jeg har gått opp. Kanskje så mye som 3 kg de siste par ukene. Men jeg tar det ikke så tungt da, for jeg har jo vært fullstendig klar over konsekvensene av utskeielsene mine.

 

Det er liksom bare det at når jeg først er veid, så er det ingen vei tilbake liksom... Da blir det på en måte virkelig. Og det verste er om det er mye verre enn forventet. Så jeg prøver bare å forberede meg litt...

 

Men som sagt, jeg må bare fokusere fremover nå. Ikke så mye å gjøre med det som allerede er gjort!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var nettopp og kikket på babysete :) Det gamle vi hadde har vi gitt bort i fjor til noen som ikke eide stort men ble alene mor, en ansatt hos søsteren min.

Hadde falt for HTS izi sleep utifra reklamen, men det var DRIT tungt! Kjentes ut som det satt en ettåring i allerede enda det var tomt. Vil ha base som festes med iso-fix samtidig som sete kan festes alene uten basen. Dermad falt Graco sin også bort for den kan kun festes med basen (det er dumt om en skal sitte på med noen som ikke har isofix eller om mannen har tatt bilen m/basen i og du skal sitte på med ei veninne) Likte ikke Recaro, virket riglete og vanskelig å klikke inn/ut. Så da står det mellom Britax Römer og Maxi Cosi, Britax var på tilbud ut uken (2600 m/basen) ellers kostet den 3400 m/basenog MaxiCosi 3300 m/basen.

Skal sjekke testene og innom en annen butikk før jeg bestemmer meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Acta Graco og den gikk helt fint an å feste uten base... Med bare sikkerhetsbeltet altså... Jeg var veldig fornøyd med den stolen og kjøpte også vogn som jeg kunne klikke stolen fast i. Var kjempekjekt!

 

Men jeg har jo ikke prøvd de andre, så er mulig jeg hadde vært like fornøyd, eller kanskje mer, med en annen stol...

 

Er glad jeg har det meste jeg trenger. Vi må kjøpe litt nytt til snuppa da. Ny seng og kommode, sånn at babyen får sprinkelsenga og stellekommoden :-) Så er det jo spennende å se om det blir gutt eller jente. Blir det gutt må vi nok til innkjøp av noen klær som ikke er rosa :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har maxi cosi sitt, var veldig godt fornøyd med det til nummer en, men vi har uten base da. Hadde definitivt kjøpt det samme igjen (med base da, siden vi har fått isofix i bilen siden sist ) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vekta stoppet på 67,5. Men sist jeg veide meg veide jeg meg på kvelden og med klær på, så egentlig har jeg gått opp mer. Men siden jeg ikke går på kurs lenger passer det bedre å veie fredagsmorgen synes jeg.

 

Nå er det om å holde seg på 60 tallet så lenge som mulig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Basen passer nok ikke til stolen vår nei, vi mangler ei jernstang under som ikke var på de stolene som ble laget før de begynte å produsere basen. Men men, gidder ikke kjøpe ny stol for det. Da sparer jeg heller de pengene til ny sportsvogn viss jeg klarer å overtale mannen innen den tid kommer. Har phil&teds sport, veldig okei for junior og fantastisk handlekurv under, men dårlig kjørekomfort for oss med litt lange ben, pluss at den mangler håndbrems, noe jeg ble helt bortskjemt med da vi hadde quinny speedi, som egentlig var helt motsatt av p&t-vogna, fantastisk kjørekomfort (savner den enda), men junior vokste ut av den før han var 1,5 år...

Må også ha ny stol nummer to når den tid kommer, den vi hadde til junior sto ikke stødig i det hele tatt når vi fikk ny bil. Men heldigvis hadde han passert 15 kg så vi kunne hoppe videre på den største stolen. Der har vi Rømer Kidfix nå, og den er jeg også superfornøyd med, junior sitter kjempebra i den. og kan sove uten at hodet dingler fram og tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var jeg i gang igjen...

 

I helga har jeg kun tasset rundt i joggebuksa. Så nå i dag da jeg skulle på med vanlige bukser fikk jeg meg et sjokk. Er det mulig å bli så rund på bare 2 dager? Jeg prøvde 4 bukser før jeg fant en som passet... Urk nå føler jeg meg feit altså!

 

Så nå er det virkelig på tide å bremse vektoppgang. Noen mål for kommende uke:

 

1. Null inntak av godter og potetgull

2. All middag skal veies

3. Være litt mer aktiv

 

Jeg har spist en del godter i helgen, men har også gått på ski, så har i grunn ikke kjempedårlig samvittighet. Men nå er jeg ferdig med godterier helt frem til påske!

 

I morgen er min 1. kontroll. Gleder meg!! Håper vi får se en sprell levende krabat inni der :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, ser i speilet at jeg alt har fått en rund ring rundt midjen, dvs. midjen er i ferd med å forsvinne. Og det er ikke der jeg er tjukk :) Jeg legger som regel på meg på rumpe/lår så det er uvant med et spekklag rundt magen, for livmoren har ikke kommet høyt nok ennå til at det er babymage. I helgen droppet jeg å notere kalorier og koste meg litt med godis men ikke de helt store utskeielsene. I dag begynner kurset mitt så nå er det nøye veiing og notering daglig i 8 uker, første veiing er på onsdag :)

Jeg skal også på første ultralyd i morgen, er veldig spent og håper alt er bra... Faktisk gruer jeg meg mer enn jeg gleder meg. Men det blir bra når det er overstått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte meg noen plommer for å spise til mellommåltid senere i dag, smakte på en i lunsjen, men de var så sure at jeg bare måtte spytte ut igjen... Det betyr intet mellommåltid, og da kommer jeg til å være utsultet når vi skal spise middag... Ikke bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dag 1 gikk overraskende lett. Pleier å slite skikkelig med søthunger når jeg skal kutte ut godter etter å ha fråtset. Mulig frukten hjelper!

 

Koala når skal du på ultralyd? Jeg skal ikke før i halv fem tiden... Kommer sikkert ikke til å klare å tenke på så mye annet i dag... Du får ha lykke til, det går sikkert helt fint :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal 10.50 og ja det er vanskelig å konsentrere seg. Sa til sjefen at jeg ble borte en drøy times tid i dag fordi jeg måtte til legen med minsten :) Og det stemmer jo, selv om han sikkert tror det var tre-åringen jeg mente :) Er veldig spent, grugleder meg. Og i går på jobben slukte jeg en hel melkerull... Angret litt på det etterpå men da er det jo for sent. Holdt litt igjen på middag og kvelds så totalen ble ca.2100 (skal være 1900).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må innrømme at jeg ikke har skrevet opp alt jeg har spist. Begynte så fint i går morges, men så skled det ut. Jeg bør sikkert skrive for å holde oversikt, men føler egentlig at jeg klarer å ha en viss kontroll likevel...

 

Jeg er så overrasket over at buksene mine ikke passer lenger! Jeg skal ut å kjøpe meg noen bukser jeg kan vokse i etter jeg har vært på kontroll... Det blir nok bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen ringte nettopp og sa at han ikke kunne være med likevel, ble sendt ut på oppdrag langt unna og rekker ikke tilbake. Litt kjedelig men mest for ham for da får han ikke sett nurket. Ekstra kjedelig hvis de finner noe for da er jeg helt alene om informasjonen og alt. Men, men slik er det bare. Reiser fra jobb nå snart, kommer igjen etterpå. Lykke til til deg også Nickii i ettermiddag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen ringte nettopp og sa at han ikke kunne være med likevel' date=' ble sendt ut på oppdrag langt unna og rekker ikke tilbake. Litt kjedelig men mest for ham for da får han ikke sett nurket. Ekstra kjedelig hvis de finner noe for da er jeg helt alene om informasjonen og alt. Men, men slik er det bare. Reiser fra jobb nå snart, kommer igjen etterpå. Lykke til til deg også Nickii i ettermiddag :)[/quote']

 

Jeg skal også alene på UL. Håper det blir gode nyheter. Har egentlig ikke tenkt på at jeg kommer til å være alene hvis det skulle bli dårlige nyheter... Det må jo være veldig vanskelig... Men jeg får ta det som det kommer.

 

Håper alt gikk bra med deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt gikk bra så langt, men de hadde ikke lov til å ta duoblodprøven og diagnostisk ultralyd i min hjemby... Det er bare 6 sentere i landet som kan gjøre det og nærmeste for meg er i Oslo (4,5time i bil) Så det ble bare en kjapp UL og samtale i dag. Men han sa at i utgangspunktet så alt bra ut. Kunne ikke se noen nakkefold men det var litt tidlig også (10 uker) Men han så visst nesebeinet. Hjertefrekvensen var sterk, jevn og fin. Så ei lita bolle, halvparten hode og halvparten kropp med noen bittesmå erter på (armer og bein) og fikk med et kornete bilde til pappan, målte 3,6mm og det stemmer nok med min eggløsningsdag 12 så da blir terminen 4/9 istedetfor 6/9. Så da er det bare å vente på brev fra Oslo til innkalling om to-tre uker.

Var helt tom etterpå, kjøpte meg boken "heia mamma", gikk på kafe og spiste skolebrød mens jeg leste og roet meg litt :)

Nickii: Bor du slik at du skal på et sånt senter og ha full pakke i kveld? Eller må du også reise litt? Lykke til uansett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjedelig at du må vente ennå en stund før du får diagnostisk ultralyd da, men det var jo bra at alt så bra ut så langt! Var det ikke godt å se den lille da? Jeg begynner å lure på om jeg ikke skulle egentlig ventet ennå et par uker med kontroll... Jeg mener å huske da jeg var sist i uke 12 var fosteret 5,2 cm eller noe deromkring, og så tydelig hele babyen med armer og bein... Nå er den jo mindre og ikke like langt i utviklingen, men blir sikkert godt å se den for det...

 

Jeg må reise en times tid, men skal bare til vanlig gynekolog jeg. Skal i utgangspunktet ikke være noen fosterdiagnostikk, bare vanlig svangerskapskontroll. Men siden jeg går til gynekolog får jeg UL også. Sist så han på nakkefolden, men som du sier det er kanskje for tidlig nå.

 

Jeg er mest opptatt av å se om det er liv eller ikke... Selvsagt håper jeg jo den er frisk da, men jeg er mest bekymret for om den lever eller ikke... Lever den tror jeg risikoen for at det feiler den noe er så liten at jeg ikke trenger å bekymre meg over det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 38 ved termin og jo eldre en er jo høyere er risikoen. Jeg tenkte at jeg helst ikke ville vite slik at jeg unngår å måtte ta et vanskelig valg, men Mannen er nok mer bekymret for at det ikke er en frisk baby. Han er redd et barn med handicap/sykdom vil være for stor belastning på familielivet og gå utover de to vi har fra før. Og det må jeg respektere, han gikk med på å få en til for min skyld og jeg går med på fosterdiagnostikk for hans skyld. Men jo, det er fint å ha "hilst" på lille persille i dag. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...