Gå til innhold

Nå skal vekten voktes


Nickii

Anbefalte innlegg

Ble en laaang tur i går. Faktisk for lang. Noe jeg fikk kjenne i rygg og bekken etterpå. Må visst være forsiktig så jeg ikke forverrer bekkenløsningen...

 

Jeg må prøve å finne ut hvilke aktiviteter jeg kan gjøre som ikke skader. Svømte jo litt sist svangerskap og det gikk jo veldig bra, så jeg må vel prøve å komme meg noen turer i bassenget :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 213
  • Created
  • Siste svar

Jeg var plaget med bekkenløsning i første svangerskap men ikke i andre. Nå merker jeg også at støvsuging og gulvvask ikke er en slager for bekkenet akkurat :) Svømming må en jo prøve seg fram med men jeg opplevde at det bare ble vondt når beina ble spredt i svømmebevegelsen. Men spinning og styrketrening tilrettelagt av treneren mhp. bekkenproblemer fungerte veldig bra!

Mandag tok jeg sykkelvogna og gikk til butikken, handlet full handlekorv og gikk hjem igjen med varene i vogna. Det ble tilsammen 1 time rask gange og 1time rolig gange (ibutikken). Men kjente det litt dagen derpå så jeg må også passe meg litt. Men på tross av 8 trimpoeng, kun 450kcal som kosemat og ukentlig gjennomsnitt på 1931kcal om dagen så gikk vekta opp 800g! Håper det bare skyldes hard mage :) Tross masse vann, frukt og grønnsaker, grovt brød osv. så er magen ofte hard og jeg går nok bare hver2.-3. dag på bommelom mot daglig til vanlig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg svømte ikke da det var på det verste sist da... Og det gjør jeg nok neppe nå heller. Men har tenkt å gå i varmebassenget og få beveget meg litt og gjøre noen øvelser, bare for å få beveget meg litt. Men svømmingen opplevde jeg som positiv sist. Løste liksom opp ryggen litt, og jeg klarte bedre å bevege meg med mindre belastning på bekken og rygg. Jeg var jo temmelig stor og tung da, så det har nok spilt inn en del tenker jeg...

 

Sykling fungerer ikke for meg. Men det er sikkert en del styrketreningeøvelser jeg kan gjøre. Kan jo ikke råtne bort på sofaen hele svangerskapet heller :-)

 

Har også hard mage for tiden. Spiser yoghurt, og innbiller meg at det hjelper litt i alle fall... Men når du har vært så flink siste uka, så kan du jo være sikker på at de 800 gram ikke er bare fett da. Jeg er kjempespent på hvordan det vil gå med meg på fredag. Synes det går temmelig greit i ukene nå. Litt utskeiing i helgen, men med begrensninger er lov. Håper jeg har riktig kosthold for å holde vekten nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tabell om gjennomsnittlig vektoppgang i svangerskapet hentet fra bim:

 

uke 5: 2.3 kg

uke 7: 2.6 kg

uke 10: 3 kg

uke 13: 3.5 kg

uke 15: 4 kg

uke 17: 5.6 kg

uke 20: 6.2 kg

uke 23: 7.2 kg

uke 25: 8.2 kg

uke 27: 9.3 kg

uke 30: 10.3 kg

uke 33: 11.3 kg

uke 35: 12.2 kg

uke 37: 13 kg

uke 40: 14kg

 

Hm... her er en annen:

 

En vektøkning på 10-12 kg regnes som normalt. Av praktiske grunner deler man graviditeten inn i 1., 2., og 3. termin.

* 1. termin er fra 0-12 uker. Her er det passende å legge på seg 1-2 kilo.

* 2. termin er fra 12.-28. uke. Her er det passende å legge på seg 300-400 gram hver uke.

* 3. termin er fra 28.-40. uke. Her er det passende å legge på seg 1-3 kilo hver måned.

 

Jaja... vet ikke hva jeg skal si... Men det er jo selvsagt ikke en mal alle følger da... Det er jo som med alt annet, veldig individuelt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, og kurslederen min sa at hun hadde lagt på seg 5-6kg helt i starten på sine tre svangerskap, mens det heller ikke er unaturlig å ikke legge på seg i det hele tatt i starten.

Husker legen min i første svangerskap (bodde i Oslo den gang) sa at 12kg som var gjengs anbefaling var etter hennes mening for lite om man var normalvektig, for en skal ha litt å gå på det første året med amming. Hun mente at 15-17kg var mer ideelt og at 12kg var "gammeldagse" mål. Nå gikk jeg opp 26kg dengang, så jeg trakk nok statistikken opp litt,hi hi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg gikk det fint å gå opp 16 kg sist selv om jeg var overvektig fra før. Kiloene nærmest raste av i begynnelsen, og kan tenke meg det hadde vært sånn om jeg var normalvektig også. Og da burde jeg sikkert ha lagt på meg mer for å ikke bli for tynn...

 

Men nå har jeg jo reserver da, så trenger jo ikke legge på meg mer fett i alle fall... Jeg er kjempespent på veiinga i morgen. Føler at jeg har lagt på meg igjen... Håper bare det ikke er så mye...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tabell om gjennomsnittlig vektoppgang i svangerskapet hentet fra bim:

 

uke 5: 2.3 kg

uke 7: 2.6 kg

uke 10: 3 kg

uke 13: 3.5 kg

uke 15: 4 kg

uke 17: 5.6 kg

uke 20: 6.2 kg

uke 23: 7.2 kg

uke 25: 8.2 kg

uke 27: 9.3 kg

uke 30: 10.3 kg

uke 33: 11.3 kg

uke 35: 12.2 kg

uke 37: 13 kg

uke 40: 14kg

 

Hm... her er en annen:

 

En vektøkning på 10-12 kg regnes som normalt. Av praktiske grunner deler man graviditeten inn i 1.' date=' 2., og 3. termin.

* 1. termin er fra 0-12 uker. Her er det passende å legge på seg 1-2 kilo.

* 2. termin er fra 12.-28. uke. Her er det passende å legge på seg 300-400 gram hver uke.

* 3. termin er fra 28.-40. uke. Her er det passende å legge på seg 1-3 kilo hver måned.

 

[/quote']

 

No blei eg litt positivt overraska her!! I følgje veke oppgangen ligg eg i underkant, og i følgje 1.-2.termin ligg eg eigentleg sånn passe bra an ;) HERLEG!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En vektøkning på 10-12 kg regnes som normalt. Av praktiske grunner deler man graviditeten inn i 1., 2., og 3. termin.

* 1. termin er fra 0-12 uker. Her er det passende å legge på seg 1-2 kilo.

* 2. termin er fra 12.-28. uke. Her er det passende å legge på seg 300-400 gram hver uke.

* 3. termin er fra 28.-40. uke. Her er det passende å legge på seg 1-3 kilo hver måned.

 

Hvis man legger på seg max pr uke/termin etter det ovenstående blir vektoppgang gjennomsnittlig ca slik (regner at sv.skapet begynner i uke 4)

 

1. termin er fra 0-12 uker. 2 kilo.

Uke 5: 0,25 kg

uke 6: 0,5 kg

uke 7: 0,75 kg

uke 8: 1 kg

uke 9: 1,25 kg

uke 10: 1,5 kg

uke 11: 1,75 kg

uke 12: 2 kg

 

2. termin: er fra 12.-28. uke. 400 gram hver uke.

uke 13: 2,4 kg

Uke 14: 2,8 kg

Uke 15: 3,2 kg

Uke 16: 3,6 kg

Uke 17: 4 kg

Uke 18: 4,4 kg

Uke 19: 4,8 kg

Uke 20: 5,2 kg

Uke 21: 5,6 kg

Uke 22: 6 kg

Uke 23: 6,4 kg

Uke 24: 6,8 kg

Uke 25: 7,2 kg

Uke 26: 7,6 kg

Uke 27: 8 kg

Uke 28: 8,4

 

3. trimester er fra 28.-40. uke. 3 kilo hver måned. (regner 4 uker = 1 mnd)

 

Uke 29: 9,15 kg

Uke 30: 9,9 kg

Uke 31: 10,65 kg

Uke 32: 11,4 kg

Uke 33: 12,15 kg

Uke 34: 12,9 kg

Uke 35: 13,65 kg

Uke 36: 14,4 kg

Uke 37: 15,15 kg

Uke 38: 15,9 kg

Uke 39: 16,65 kg

Uke 40: 17,4 kg

 

Oi, det ble jo en del til slutt det da... Men man legger sikkert ikke på seg max hver uke, så det blir helt sikkert litt mindre :-) (håper jeg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OPP! 0,7 kg opp! Jaja, det har vel blitt litt usunne middager og litt vel store mengder kanskje. Skjerpings nå! Hvordan klarte jeg å legge på meg så lite i starten av forrige svangerskap mon tro? Jeg synes jeg spiste som en hest da også... Men jeg var jo en del tyngre, og det har jo noe å si for forbrenningen... Kunne spise mer uten å legge på meg da.

 

Nei, nå skal jeg fokusere på litt sunnere middager fremover. Kanskje jeg må legge inn et litt større mellommåltid i to tiden så jeg ikke blir så skrubbsulten til middag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at du har nokså lik utgjevning og så et hopp som meg, så det er kanskje naturlig nå? Dessuten så har du nylig gått ned 20 kg og kroppen "husker" den gamle vekten og vil strebe etter å oppnå den igjen (i tilfelle krig eller hungersnød) kanskje spesielt nå som en er gravid og må sikre lagrene til babyen kommer ut. Så det er ikke så rart at du går mer og fortere opp i vekt denne gangen. Kurslederen min trøstet meg med at det var naturlig med små hopp opp/ned selv når en var gravid så det er bare å stå på og skjerpe der en vet det trengs ;) God helg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nylig og nylig... Har jo brukt 2 år på det da... Men gikk jo ned i høst omkring 7 kg. Og de jobbet jeg veldig hardt for å ta av, så mulig det er de som prøver å snike seg på igjen...

 

Når jeg ser på vekta har jeg gått opp ca 5 kg fra det letteste jeg har vært. Jeg gikk jo ned litt helt i startet av svangerskapet, men spratt like fort opp igjen. Det verste synes jeg er at jeg har trent veldig lite. Føler at alt er slapt og dissete på kroppen. Kvapsete rett og slett...

 

Og nå har bekkenet begynt å protestere veldig. Det er vondt å sitte, stå, gå. Ikke så mye jeg får rørt på meg da. Etter en dag på jobben er jeg helt gåen! Så dette må jeg bare regulere med kosthold. Nå virker det som kvalmen er over, matlysten er tilbake og da er det mye lettere å spise sunt. Det er når jeg har dårlig matlyst jeg spiser usunt, for da går det inn sjokolade og mye annet. Fordi jeg egentlig er sulten, men ikke har lyst på mat...

 

Håper det holder seg sånn nå. Men tror jeg må kutte ut søtsaker totalt. Nå har jeg bestemt meg. Null og niks sjokolade og snop frem til påske!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helgen er over. Jeg har vært i bassenget i helgen. Fikk svømt litt og lekt litt med snuppa. Det var herlig!

 

Ellers ble det bytur på lørdag og jeg fikk jo gått litt rundt omkring og det forbrenner jo også kcal. Dessverre inntok jeg nok litt ekstra også på den byturen.

 

Mammaklær er kjøpt nå, og det er ikke for tidlig! Sist gikk jeg jo i egne klær i månedsvis, men nå strammer mange av buksene og det er ubehagelig. Men mammaklærne fremhever jo magen også, så jeg må liksom vente med å bruke de til graviditeten er offisiell... Skal si det på jobben i løpet av de nærmeste dagene nå... Gruer! Tror jeg bare får gratulasjoner og sånt da, men vet jo at de tenker at det passer veldig dårlig!

 

Har ikke fått skriftlig tilbud om fast jobb, men tenker at hvis de ikke vil ha meg pga graviditet, så vil ikke jeg jobbe her heller! Muntlig er jeg blitt lovet fast jobb. Og tviler på at de går tilbake på det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da var det sagt på jobben. Gikk greit. De gratulerte og tok det så pent som jeg hadde forventet. De skjønner jo at dette er ikke noe jeg gjør mot dem. Heldigvis :-)

 

Nå føler jeg at jeg kan slappe av. Nå er det 4 uker til ordinær UL. Gleder meg! Håper de klarer å se kjønnet :-) Blir spennende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så deilig å ha det overstått! Det er skjønt å kunne gå rundt uten å være redd for å avsløre seg. Jeg handlet endel mammatøy når jeg var i Oslo på fosterdiagnostikken, kjøpte også sånne strikk som en kan bruke på de vanlige buksene, men det var et bomkjøp! De er så ubehagelige å gå med tross åpen splitt og strikk så de blir nok liggende desverre.

Var så uheldig og pådro meg lumbago(kink i ryggen) i helgen så denne uken er jeg sykemeldt og går til kiropraktor. Skal gå korte turer men ellers ikke trene noe. Det er veldig vondt og blir trøtt av å ha det vondt også så det er deilig å være "fri".

Når det gjelder vekta så er det litt rart. Både forrige helg og denne veide jeg 85,1kg mens når det kom til veiedagen så var det 86,1 og 86,3 nå i dag! Skikkelig snodig for jeg har beveget meg bra og ikke vært over 1900i snitt + at maten har vært sunn og god... Tror rett og slett jeg er (unnskyld tema) full av dritt på veiedagen og så løsner det litt og vekta går ned igjen. Sliter litt med hard mage i perioder. Håper neste veiing kan "bevise det", har bare 3 veiinger igjen på kurset og jeg hadde håpet å holde meg til 85,etellerannet gjennom hele kurset. Når det er slutt er jeg jo nesten halvveis (i 18.uke) og 5-6kg da er jo ikke så verst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelpes!! Opp 1 kg fra forrige uke! Er det mulig? I denne farta legger jeg nok på meg 30 kg tilsammen før svangerskapet er over!

 

Jeg er på grensa til 70 kg nå. Helt forferdelig! Hadde virkelig håpet å komme meg halvveis før jeg bikket 70 kg i alle fall! Tror egentlig jeg lurer meg selv mye. Innbiller meg at jeg spiser så sunt, men så har jeg en tendens til å glemme hvis jeg har puttet noe usunt inn i munnen...

 

Jeg blir nok nødt å begynne å registrere maten jeg spiser igjen, sånn at jeg får oversikten tilbake! Ja, det skal jeg! Starter på mandag!

 

Nye regler fra mandag av:

Skrive ned ALT jeg spiser

Ligge på rundt 1600 kcal pr dag

Ikke kosemerker på ukedager

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så deilig å ha det overstått! Det er skjønt å kunne gå rundt uten å være redd for å avsløre seg. Jeg handlet endel mammatøy når jeg var i Oslo på fosterdiagnostikken' date=' kjøpte også sånne strikk som en kan bruke på de vanlige buksene, men det var et bomkjøp! De er så ubehagelige å gå med tross åpen splitt og strikk så de blir nok liggende desverre.

Var så uheldig og pådro meg lumbago(kink i ryggen) i helgen så denne uken er jeg sykemeldt og går til kiropraktor. Skal gå korte turer men ellers ikke trene noe. Det er veldig vondt og blir trøtt av å ha det vondt også så det er deilig å være "fri".

Når det gjelder vekta så er det litt rart. Både forrige helg og denne veide jeg 85,1kg mens når det kom til veiedagen så var det 86,1 og 86,3 nå i dag! Skikkelig snodig for jeg har beveget meg bra og ikke vært over 1900i snitt + at maten har vært sunn og god... Tror rett og slett jeg er (unnskyld tema) full av dritt på veiedagen og så løsner det litt og vekta går ned igjen. Sliter litt med hard mage i perioder. Håper neste veiing kan "bevise det", har bare 3 veiinger igjen på kurset og jeg hadde håpet å holde meg til 85,etellerannet gjennom hele kurset. Når det er slutt er jeg jo nesten halvveis (i 18.uke) og 5-6kg da er jo ikke så verst.[/quote']

 

Uffda... Får håpe ryggen din blir bedre snart!

 

Du holder deg nå noenlunde stabil på vekta da, enten den er på 85 eller 86 tallet :-) Og ikke usannsynlig at mageinnhold er det som gjør at vekta på veiedagen er litt høyere enn de andre dagene. Du går nok neppe opp så veldig mye mer på resten av kurset heller. Skal du ta et nytt kurs, eller fortsetter du på egen hånd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg fortsetter på egenhånd, kjenner at motivasjonen begynner å glippe litt så det hadde sikkert vært lurt med videre kurs men samtidig er det dumt å bruke mye penger når ikke motivasjonen er på topp. Men får så utrolig dårlig samvittighet nåe kurslederen påpeker at jeg ligger på mer enn dobbelt av "tillatt" kosemerker... Velger sunt fett når jeg kan det og begrenser mengden kosemat, men hallo! 350kcal er jo egentlig ingenting når det gjelder kosemat... Så selv om gj.snittet ser snilt ut 1900-2000 så er det nok litt mye kos ja. Og jeg veier ikke maten hele tiden heller så det kan godt hende jeg lurer meg selv litt på mengdene også slik at jeg i realiteten ligger noe høyere. Men så lenge jeg ligger noenlunde stabilt så er jeg fornøyd. Hvis jeg ligger på 85,5 når jeg er halvveis og så går opp en halv kilo i uka resten av tiden så ender jeg på 15kg totalt. Det er litt høyere enn målet på 13kg men er fullt akseptabelt. Da blir det "bare" 25 kg å gå ned etterpå :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 kg opp er ikke så ille :-)

 

Jeg er mer redd for å gå opp 25-30 kg...

 

Er nok delvis derfor jeg ikke har kommet meg på kurs ennå heller. motivasjonen har ikke vært helt på topp. Jeg er motivert noen dager, så faller motivasjonen igjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er jeg i gang med registrering av maten! Nå skal jeg klare å få kontroll over inntaket igjen!

 

Jeg tror det er akkurat dette som skal til for å komme i gode vaner igjen! Håper jeg kommer til å se resultater allerede på fredag. Målet er å holde meg under 70 nå de neste tre ukene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra! Har stor tro på registreringen, bare husk alt :D selv om det kan se mye ut. Lett å lure seg selv... Utfordringen min er å holde meg til 350kcal kosemerker, der sprekker jeg gang på gang. Men snittet ligger på 1900 likevel, det betyr jo at jeg fyller opp med mer usunn mat enn nødvendig. Men jeg orker liksom ikke leve helt asketisk heller, synes jeg er "flink nok" i valg av mat så da er det liksom lov å kose seg litt. Men ifølge kursleder legger kroppen på seg mer fett når en er gravid enn ellers og det er derfor det er viktig å velge riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, da jeg holdt på før jul registrerte jeg absolutt alt. Men veide ikke alt da, ting jeg visste sånn ca hvor mye det var, sånn som en brødskive, et knekkebrød en skive ost ol veide jeg ikke. Men veier middager og sånt da.

 

Mulig jeg sprekker litt på kosemerker jeg også. Men skal gjøre et forsøk på å holde de :-)

 

Kose meg litt ekstra i påsken tenker jeg. Så er jeg moderat frem til da. Ikke at jeg skal ta helt av da, men vet at påsken medfører litt ekstra snop enn ellers, og det synes jeg er litt kos.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ja, jeg gleder meg til påske... Påskeegg, påskemarsipan, Anton Berg-egg lammelår m/masse hvitløk.... Men kun påskeuken har jeg bestemt! Lov å kose seg litt da :D

 

Vi skal ikke bort noe i påsken men reiser til syden om 12 dager, en uke på Gran Canaria, gleder meg til det også!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...