Gå til innhold

Yeees kor godt det ska bi...håpa æ...


Gjest avfruen

Anbefalte innlegg

Jeg er snart 42 og har etter mine 3 barn slitt en del med vekta. Den har sakte men sikkert bare krøpet oppover og oppover. Mi tåleransegrense har vokst med kiloene noe som gjør at det e ca 20 kilo førr mye av mæ. Det virker i utgangspunktet ganske umulig å få kvitta sæ med alt dette, derfor har æ i noen runda gitt opp på rundt 6 kilo. Da har æ opplevd dette som et slags "rykk til bake til start"-følelse som ikke gir noe særlig god selvvfølelse.

Æ lika i utgangspunktet å røre på mæ. Elska tura i skog og mark, men e også glad i å male (noe som forbrenner serdeles lite kalorier...)

Nu har æ altså nådd et punkt kor æ ikke trives med den kroppen æ bor i lengre, og klean e ubehagelig å ha på. (Å uten klea e det ikke meir behagelig..:)) Æ vet at førr å nå mitt mål må æ være 110 % motivert. Æ trenge å bli inspirert av dokker som e så flink her på nettet, men må nok gjøre mestparten av jobben sjøl.

Æ vet at æ istedet før å se dette som en slankeperiode, må æ tenke livsstilsendring førr å holde ut. Ellers vil dete bli tungt. Klare æ dette da?Har gått flere kurs, vært kursleder selv, men det e i VILJEN alt sitter. Så kjære VILJE: Nu træng æ din hjelp til å starte opp i morgen, mandag den dag ;))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja nu går det på rein vilje. Håper at det er flere som skal samme vei sånn at vi kan slå følge... Nu har æ planlagt mitt første måltid i morgen og ført det inn i dagboka. Så får vi se kordan dette går da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var akkurat som jeg skulle skrevet det selv. Er 43 år og veier 15-20 kg for mye som har sneket seg på i løpet av de siste 15 årene. Som du sier har toleransegrensen stadig endret seg. Og jeg trøster meg også ofte med at det er bedre å ha litt kjøtt på bena nå som vi har blitt litt eldre.....

Jeg sluttet å røyke 1. oktober 2007, og det har jo ikke akkurat hjulpet på vekta det heller, selv om jeg føler meg veldig mye sunnere og i bedre form.

Jeg begynte å trene på helsestudio for 4 uker siden, og vært der 3g i uka. Etter det har vekta faktisk gått opp ytterligere 2,5 kg. Jeg vet jo at muskler veier mer enn fett, men at jeg i løpet av 4 fattige uker skulle klare å "bygge" 2,5 kg muskler har jeg vondt for å tro.

Føler egentlig også at jeg har vært mer bevisst på hva jeg putter i munn de siste ukene, men det eneste jeg kan se er at nåla går oppover. Målene har jeg ikke tatt, men jeg kjenner ingen som helst endring på klærne heller :-(

Derfor er beslutningen tatt; Jeg må rett og slett gå mer systematisk til verks. Og planen er klar:

Spise lite og ofte - min. 5 g pr. dag.

Registrere ALT jeg spiser i dagboken her på vektklubben.

Fortsette å trene min 3 g. pr. uke - gjerne mer....

Gå min. 30 min. pr. dag de dagene jeg ikke trener.

 

Jeg må ha oppnåelige mål, hvis ikke gir jeg lett opp.

Derfor er første mål å gå ned 5 kg innen utgangen av mars.

Det går jo gjerne raskere i begynnelsen......

Deretter må jeg ned minimum ytterligere 5 kg. innen St.Hans.

 

Altså 10 kg før sommerferien!

Vekt idag; 77 kg.

Målene skal jeg ta i kveld.....

Av erfaring er de viktige å ta meg. I uker hvor kanskje vekta står litt

rolig så synes det likevel ofte på målene.

 

Sånn - nå føles alt litt mer forpliktende nå som jeg har fortalt dere hva jeg har planer om.

Håper vi kan være til støtte for hverandre underveis.

Jeg går igang med friskt mot iallefall!

 

Have i nice day

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahaha..fallt så førr navnet på tråden din..:) også har det vel nåkka me at man e nordlending og ;)

 

Uansett, eg e me i en ainna tråd her, men tenkte eg måtte skrive nån ord tel deg.

E sjøl nettopp tippa over 40-tallet, gift og har to skoleunga. Slit litt me helsa førr tia, så e sykemeldt, vente på nye undersøkelsa og eventuell ny operasjon. Nån av kiloan mine kan eg nok skylde på den dårlige helsa de siste månan, men det har blitt mykkje sjokolade og ja..

 

Har egentlig ailltid vært slank, men gått opp nån kilo de siste vintran, men klart å gått ner igjen i løpet av vårn. Har brukt å gå meg raske tura og trent litt pilates heime.

 

Har no prøvd å slanke meg i en 3-ukers tid, men har gått ner bære ca 500 gram. Har nok spist førr mykkje sjokolade og snop i helgen (og litt i uka:o) og trimma førr lite. Men starte på ny frisk denna uka, og idag har eg vært flink og gått meg en times tur allerede.

Det e jo bære å ta fram denna viljestyrken som du snakke om, så skal vi nok klare dettan ! :)

 

Stå på !!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk tanta :))

 

Det hjelper faktisk å vite at det er noen der ute som leser i tråden og som følger med, kommer med sine erfaringer, kommentara, gledsutbrudd og fortvilelsa osv. Da står man liksom ikke helt aleina. Har nemelig bestemt mæ førr å ikke snakke så masse om dette i det daglige med venna fordi æ ikke har lyst til at SLANKING skal bli et tema. Æ har unga i ungdomsalder som fort kan misoppfatte signalene samt at æ ikke vil gå rundt å tenke så mye på slanking. Mi bevisstgjøring skal skj her inne i tråden og i dagboka som æ nitidig skrive ned i hver en bit æ spise. Ordet slanking førr mæ e veldig negativt lada, og det e en tilstand æ ikke kan være lenge i. Derfor snakke æ om ENDRING.

Va hos ei venninne på lunch i dag. Ho serverte sunn lunch og da blei æ glad. Smakte på tre små biter mørk sjokolade til kaffen, men gikk ut å va veldig fornøyd.

Kjenne at det å skrive ned å veie /(veier bare hjemme) e noe som kan gi mæ ekstra motivasjon. HAr alltid likt å ha oversikten og her har man jo nettopp det. Det gir mæ litt konkurransefølelse også. (Å det har en gammel håndballspiller masse av...)

En og en halv dag e gått og æ har ikke klart å komme opp i de berømte 1600 kcal ennå men er på vei. Ska si dæ at det sannelig e et paradoks at en ikke klarer å spise all maten som ska til førr å få bort det som mat har forårsaka...Hmmmm

Må tenke litt på det....

I går gikk æ en lang tur på 1 1/2 time. 3.5 trimpoeng ble det gitt. Skal ut å trimme sidebeina litt i dag oxo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æ glemte å si til at æ sende dæ masse gode og positive tanka sånn at det du har satt dæ som mål vil bli nådd gjennom gode opplevelsa og stunda :)) Vi får følges ad du å æ :o) Så får vi backe kverandre opp når det trængs og roses når det e fortjent.

Synes du har et veldig godt utgangspunkt og som du sa sjøl; nu har du lagt fakta på bordet så NU E DET BERRE Å LA DET STÅ TEL...

Masse lykketanka tel dæ fra mæ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har et likanse navn du oxo...

Gla førr at du skreiv nån ord i tråden min. Det betyr masse førr mæ.

Ja den viljen e berre alfa omea, og har man vondt i vil-ikke`n eller viljen så blir det ikke lett. Æ synes du har vært flink som har gått ned så da e det vel ikke så mange du har å ta av i denne omgangen?

Det at du har gått opp etter at du begynte på helsestudio ska du ikke ta så tungt. Æ trur heller ikke (som du) at det er musklene som alene har skylden førr du skal ha trent temmelig mye da, men det handle også litt om kroppens ballanse. KAnskje har du inntatt noe som gjør at kroppen holder ekstra på vannet? KAnskje du har spist for lite siden du begynte å trene slik at kroppen samler på alle avfallstoffene istedet for å skille dem ut? Det som ofte skjer hvis man begynner å trene og samtidig spiser for lite er jo at hypofysen registrerer dette og oppfatter signalene som "hungersnød". Da samler han på det meste i tileflle "dårlige tider". Så kluet er å spise ofte men heller litt mindre. Der synder æ sjøl masse. Vanskelig å holde tidsplanen. Bruker av og til mobilen førr å minne mæ på måltidene.

En ting som også er lurt er å ikke bare kjøre styrketrening, men kondisjonstrening oxo. Men det gjør du sikkert. Da får du ikke disse korte, store musklene, men mer stram og langsenete muskler.

Æ har en gang tidligere tatt av mæ 17 kg og da va æ døktig stolt. Men det høre tel at æ amma da og da e jo alt litt lettere. Lure på om æ kunne brukes som ammehjelp ei stund framover...

Livet e ikke førr amatører det e sikkert, førr hadde æ berre kunne sette alt som æ har av kunnskaper om kosthold ut i livet ja så hadde æ jo ikke sitta her å skrevet. Hm.

Æ håpa vi kan følles ad framover? Det e så kjekt å ikke gå veien aleina, men ha nån å skjennes sammen med, fryd sæ sammen med og motivere sæ sammen med.

To daga e snart gått å æ e still motivated. Hurra. Dagboka e berre helt topp!

(Legg merke til mine positivt lada ord som æ prøve å trenge inn i topplokket under mi kostholdsendring. HEr skal vi ha det bra og trives hele veien, ikke sant?)

 

Mange lykke tanka tel dæ oxo fra mæ.

PS! Æ vet vi kan klar det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det lure eg litt på avfruen, førr først så skriv du vesst nån ord som eg tolke e tel meg, men når du snakke videre om helsesudio og trening, e det vel tanta du tenke på ?

Gjør ingating, blei bære litt førrvirra, og veit ikkje heilt ka eg ska svare..:o:) haha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To dager har gått og jeg er motivert som aldri før.

Spiser og spiser.... bare sunn mat, og da blir det jo mye også.

Vet ikke helt hvor mye jeg bør ha i meg.

Har gått på Grethe Rode kurs 2 ganger for hhv. 15 år og 10 år tilbake. Den gang skulle vi holde oss rundt 1200 kcl. Da lå jeg på rundt 1000kcl - og gikk ned 7-8 kg på sju uker. Hvorfor er det så annerledes nå? Har tittet litt rundt på flere tråder og det virker som om vi skal spise mye mer.... Hvordan finne ut hvor mye jeg må ha?

Uansett; jeg syns det går kjempefint!

Har spist rundt 1200 kcl begge dager. 5 måltider + frukt. Var på spinningtime igår 45 min. Idag har jeg også vært på spinning + trent 30 min stryketrening. I og med at jeg har trent i 4 uker så begynner jeg å merke at formen har blitt bedre. Utrolig deilig! Man får virkelig mer energi av det. Har dermed samlet 7,9 trimpoeng.

I morgen blir det kun en liten gåtur. Da skal jeg på musikkøvelse.... Spiller fløyte i korps. Bruker vel noen ekstra kalorier på det også....:-) Er alltid veldig sulten etter musikkøvelsen iallefall - jeg får spare litt sånn at jeg kan spise noe lett og enkelt.

 

Stå på avfruen! Vi klarer dette sammen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager. Blei jo så ivrig når æ først va kommen så godt i gang.

Men gla du ikke har gitt mæ opp førr det:o)

Nu har æ vært på tur å samla trimpoeng. 2.6 på ei flott kveldsrute sammen med ei god venninne. Deilig med litt sjøluft i håret før en legge sæ.

Nu e frokosten i morgen planlagt så nu e alt berre lekkert.

Har tatt en bestemmelse på at æ ikke skal veie mæ før det blir mandag. Så får vi se. Stresse ikke så mye med det. Men skal legge ut offesielle tall mandag som kommer :))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det med kor mye en skal ta inn av kcal kommer jo alt ann på kor mye en veie. men æ som har ca 20 kilo å ta av må bruke meny 2 i kursboka til Grete. Det vil si at æ må fortære ca 1600 kcal hver dag. Det e da iregna at æ da har et "lett" treningsopplegg på ca 3 turer i uka. Derfor e det viktig at hvis æ træna mye mer så må æ spise litt ekstra. For da forbrenner æ mer enn det som e beregna. Skjønne godt at du stussa litt førr konseptet e veldig forandra nu i forhold tel før. Vi ska rett og slett spis meir enn før- og ikke berre litt. Det som ofte skjer e at vi ikke klare å få i oss alle kaloriene. Et hett tips e da å ta litt nøtter og mandler sammen med et måltid. (Som f. eks i branflakes´en) En kan også ta sæ et ekstra glass med juce, eller et ekstra knekkebrød med pålegg.

Æ har ennu ikke klart å komme opp i 1600 sjøl, men nærme mæ sakte men sikkert. Planlegging, planlegging og atter planlegging :)) Æ trur du mæ spis meir rett og slett siden du trene så mye. Ka trur du sjøl?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,hei....

 

Bare en kjapp tur innom for å takke for tips og gode råd. Og for å si at jeg henger med fortsatt. Har akkurat registrert maten for idag.... (tar med smitt og smule) og ender da opp på 1368 kcl idag. Rakk en rask gåtur før musikkøvelsen også. Veldig fornøyd med meg selv:-)

Håper du også først og fremst er fornøyd med egen innsats, og at du syns livet føles fint nå som vi har jernvilje til å endre livsstil.

 

Tvi tvi - stå på!!!!

 

Klem fra tanta!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jotakk, bare bra:-)

Er fortsatt ved veldig friskt mot.

Trente igjen i går kveld. Først en time spinning, og så en halvtime med styrketrening.

Når det er som tyngst så tenker jeg på:

-hvordan jeg skal hoppe i land på svaberget når båten skal fortøyes....

-hvordan jeg lekende lett tar meg til toppen av holmen for å se utover havet når båten er fortøyd.....

-hvordan bikinien sitter på kroppen... og faktisk synes, og ikke forsvinner inn mellom valker og fett.

En deilig tanke faktisk!

Som jeg må huske å ta fram hver gang viljen er i ferd med å bli mindre.

 

Har også vært veldig flink med maten hele uken. Nå er det snart helg, og da skal jeg kose meg litt. Taco, en øl og et par glass rødvin blir det nok i kveld. Gleder meg til det :-)

Men, i og med at jeg skal veie meg på mandag så blir jeg vel forhåpentligvis automatisk litt forsiktig. Er nemlig veldig spent på både veieng og måling.

 

...... nei, nå må jeg vel nesten jobbe litt :-)

 

Klem tanta!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen respons fra avfruen på maaange dager. Men, jeg gir meg ikke for det jeg.... nehei... :-)

Helga har vært litt tung syns jeg. Og jeg har både spist og drukket mer enn jeg hadde planlagt. Planen var jo å ta litt øl/vin til maten på fredag og lørdag, men likevel holde meg unna snacks og søtsaker samt spise fornuftig.

Fredag holdt jeg meg ganske bra. Kom opp i drøyt 1600 kcl inkl. alkohol. Lørdag gikk vel også ganske bra, men søndag kom utskeielsene på rekke og rad. Sjokolade, fastelavnsbolle med krem, resten av vinflaska fra lørdag osv. Huff! og Huff!

Men, spist er spist, og jeg gir meg ikke.

Veide meg idag og har gått ned 1,6 kg nå denne første uka med matkontroll. Ikke verst!

Har trent ganske mye (unormalt mye til å være meg), og den første uka er det vel mye vann som forsvinner. Likevel gir det et ekstra lite kick til å fortsette.

Har meldt meg på spinningtime i kveld, og begynt å samle nye trimpoeng!

 

Andre der ute som har lyst å henge seg på her kanskje?

Alltid hyggelig med litt gjensidig støtte.

 

Inntil videre; good luck:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...