Gå til innhold

Pepsi Max -Farlig å drikke


Gjest Andeam

Anbefalte innlegg

Visste du/dere at Pepsi Max ikke er anbefalt å drikke hvis man skal ned i vekt ? Jeg lærte av NIMI Ringerike at Pepsi Max kunne vi godt drikke fordi det var uten sukker.. Men i etter tid har det kommet masse dokumentasjon om at Pepsi Max er kjempe farlig og drikke fordi det inneholer ett søtnings stoff som kan føre til kraftig avhengighet og depresjoner og hodepine og stor oppgang i vekta...Etter at jeg har sluttet og drikke det har jeg mye mindre hodepine enn før, jeg merker at vekta går sakte men sikkert nedover og humøret er mye bedre, så jeg er levende bevis på at det er farlig og drikke Pepsi Maks.... I kveld drakk jeg min siste brus generelt da det er over 15 sukkerbiter bare i en liten cola flaske, så da er det bare å kutte ut brus og drikke Te i stedet, og da uten sukketter ellers har det ingen virkning... Men Te om kvelden i stedet for brus er mye bedre enn Pepsi Max og annen brus, men for all del, hold dere unna Pepsi Max hvis dere mener seriøst at dere skal ned i vekt ...! Det har gått masse programmer på Nrk om dette men jeg er ikke sikker på hvilke program det var da det varmoren min som så disse programmene... Men går sikkert å søke det opp..Uansett så anbefaler jeg dere og slutte å drikke Pepsi Max med engang, så fremt dere ikke har sterkt ønske om å bli virkelig syke ????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...mye forskning på, og mange motstridende konklusjoner. Noe forskning sier at man bør begrense inntaket av søtningsstoff ( og da gjelder det all sukkerfri brus, ikke bare Pepsi Max....), atter andre undersøkelser sier at det er trygt å innta disse søtstoffene. Statens helsetilsyn anbefaler å begrense inntaket, dvs ikke overstige 4 liter om dagen. Det er mye!

At Pepsi Max - og annen sukkerfri brus-er livsfarlig er nok sterkt overdrevet- da hadde det ikke vært til salgs i norske butikker.

Dog skal det sies at det utelukkende er positivt å kutte ned forbruket evnt kutte det helt ut. Noen opplever større vekttap etter å ha kuttet det ut, andre merker ingen forskjell.

Hver og en får gjøre som de selv vil. Jeg er av de som tenker at det finnes verre ting i livet, jeg hverken røyker eller bruker narkotika og drikker alkohol kanskje tre ganger i året. Så jeg unner meg et glass Pepsi Max eller to et par kvelder i uka- som kos :)

Jeg synes det blir feil å si at det er livsfarlig, for det er det virkelig ikke ;)

Men jeg ser poenget ditt, og det er jo flott at du har kuttet det ut, hvis du trives med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med soleia - veldig mye motstridende resultater angående både de kunstige søtningsstoffene og konserveringsmidlene i kunstig søtet brus. Det er også ulike anbefalninger på maksimalt daglig inntak fra 0,5 - 4 liter om dagen. Det er derimot veldig god dokumentasjon på sukret brus, og det er derfor veldig god grunn til å anbefale alle som slanker seg å drikke kunstig søtet heller enn sukret brus. Jeg tror også de på NIMI Ringerike anbefaler aller helst vann. Kunstig søtet brus er bare bedre enn sukret brus, ikke bedre enn vann.

 

Grunnen til at sukret brus er farligst:

 

- brus med sukker er vist å gi overvekt, og det er konkludert i mange studier. Man tror årsaken er at flytende kalorier gir ingen metthetsfølelse. I flere av studiene har de sammenlignet sukret og kunstig søtet brus, det er alltid de som drikker sukret brus som går mest opp i vekt eller minst ned i vekt.

- overvekt gir diverse livsstilsrelaterte sykdommer, samt tidligere død, og det er også konkludert med i mange studier.

- sukret brus er dermed farligst, faktisk livsfarlig

 

Personlig er jeg mye reddere for overvekt enn eventuelle effekter av kunstig søtet brus som enda ikke er entydig bevist. Overvekt er livsfarlig. (Det gir i alle fall sykdommer og tilstander som potensielt forkorter livet.)

 

Hvis man sliter med overvekt har man dårligere helse, og det er mye farligere å være overvektig enn å drikke kunstig søtet brus - i alle fall i følge studier så langt. Valget er derfor veldig enkelt:

- helst vann

- ok med kunstig søtet brus

- nei til brus med sukker¨

- ja til vektreduksjon

 

- innen2010 ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til dere som slutter helt å drikke brus.. Jeg har ikk3 drukket brus på flere år, sluttet tvert og jeg har ikke sett meg tilbake. Det var rart i begynnelsen, men i dag som vanen er brutt er brus bare ubehagelig å drikke, det er søtt, klissete og jeg kjenner en grusom ettersmak som jeg ikke kjente før.. Pluss at jeg får vondt i nesa av kullsyren:P Det er utrolig hva man venner seg av med etterhvert=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan i alle fall bekrefte at pesimax skaper ingen avhengihet. jeg har sett folk har sluttet å røyke og med narkotika. Sett noe av abstinens. Til og med har jeg sett abstinens hos folk som drikker kaffe. Men jeg drakk minimum 1,5 liter om dagen og jeg sluttet tvert. Jeg hadde overhodet ingen abstinens.

 

Når en vet hvor utrolig mange liter light brus som selges årlig skulle verden etter dine beregninger vært svært så syk. Poienget er vel heller at levealderen går oppover og oppover.

 

men at det er sundt: Nei, se der er vi enige. Det tror ikke jeg heller.... på linje med alle f.eks e-stoffer, kaffe,hudkremer, soling, sminke, røyk, alkohol.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lena73

Jeg har lyst til å komme med informasjon om lettbrus. Det er ikke bra for kroppen vår. Nyere forskning viser at når man driker lettbrus og saft så skiller bukspyttkjertelen ut insulin. Men med lettprodukter så har ikke insulinet noe å jobbe med, så insulinet som er blitt produsert og står da i kø for å bryte ned det vi putter i munnen. Selv om vi vet hva vi putter i munnen så vet ikke refleksene det. Når det til stadighet er insulin i kø så vil vi skade kroppen vår. Ikke med en gang men på sikt. Lettprodukter er ikke naturlig.

 

Lena

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde helt forferdelige hodepiner hver dag nesten da jeg drakk pepsi max, og jeg drakk mye! Fra ca 1,5l til dagen. Men så snart jeg sluttet med det gikk hodepinene vekk, og har ikke hatt slik type hodepine siden. Så jeg tror ikke at det på noen måte er særlig sunt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest soleia

...at det er sunt- som feks vann- det er vi jo alle enige i at det ikke er. Men derfra til å påstå at det er livsfarlig- det er for drøyt.

Og jeg heller mer mot Pepsi Max enn vanlig sukkerbrus- da vi VET - at sukker er direkte farlig for kroppen i for store mengder. Søtningsstoffer er ikke påvist farlig i moderate mengder.

Ang hodepine: det er nok pga koffeinet som finnes i Pepsi Max, på samme måte som i kaffe. Man får hodepine når man kutter koffein tvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg må si meg hjertens enig med Soleia og innen 2010. Jeg selv er en ihuga max drikker og har gått ned 24 kg på tross av eller pga denne drikken. Jeg er blant de heldige som ikke får sug etter noe annet eller mer pga. drikken. Den hjelper meg ENORMT til å motstå andre fristelser. Men at det er sunt - nei sikkert ikke. Men sunnere enn mine alternativ :)c015.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

at det ikke påvirker vekten. Ikke i mitt tilfelle i hvertfall. Men jeg tror ikke aspartam er sunn fordet. Synes bare folk skal være obs på bivirkningene det kan føre til (merk KAN), selv om mattilsynet mener det er ufarlig.

Et lite eksempel: http://www.nrk.no/programmer/tv/puls/1.6204462

 

Jeg tar ei lettbrus i ny og ne, men prøver å holde meg helt borte fra kunstige søtningstoffer. Jeg foretrekker heller å dekke søtbehovet mitt med mindre mengder sukker enn å forgifte kroppen min.

Og angående koffein teorien; av de 2 årene da jeg drakk pepsi max varte hodepinene i 1,5år, men straks jeg sluttet med pepsien forsvant hodepinen også! Jeg kan fint drikke kaffe noen uker og så kutte det helt ut, koffeinen er ikke noe problem.

 

Jeg syns bare man skal være litt obs på hva man putter i kroppen sin, det finnes værre ting enn kalorier. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

at det ikke påvirker vekten. Ikke i mitt tilfelle i hvertfall. Men jeg tror ikke aspartam er sunn fordet. Synes bare folk skal være obs på bivirkningene det kan føre til (merk KAN)' date=' selv om mattilsynet mener det er ufarlig.

Et lite eksempel: http://www.nrk.no/programmer/tv/puls/1.6204462

[/quote']

 

Sånne eksempler kan du da finne om at potet fører til kreft og at svidd pølse gir magesykdommer også?

 

Jeg er mer imponert hvis du kan skaffe meg en ny review artikkel som er publisert de siste månedene, slik at den er søkbar på pubmed, som gir nye oppsummeringer i motsetning til de som er publisert fram til 2008 - for de har jeg allerede lært om og tittet på (i alle fall mange av dem). Vi lærer om det på studiet mitt. Og jeg synes de må forske mer på dette, fordi det må frem i lyset hvor store andeler som er hypersensitive, og hvor ille effektene faktisk er for dem.

 

Sukker lærer vi også om. De som drikker brus med sukker i motsetning til de som drikker kunstig søtet brus går lettere opp i vekt, tregere ned i vekt og holder vekten dårligere. Derfor velger jeg vann eller kunstig søtet brus. Siden overvekt er en sykdom, og kan føre til død. Det er enda ikke bevist om kunstig søtet brus. Jeg synes det er veldig rart at personer inne på dette forumet velger å drikke sukret brus. (Det er ikke rart å velge vann!)

 

MEN jeg er helt enig i at det mest sannsynlig er best å unngå ALL brus. Men at kunstig søtet er farligere enn sukret, det tviler jeg sterkt på. Særlig med tanke på alle effekter av SUKKER og FEDME som rulles opp "daglig" i forskning - og der er det særdeles lite motstridende resultater, nesten alle studier gir jo de samme resultatene. På kunstige søtningsstoffer derimot - er det sjelden studier viser samme resultat.

 

Og at man kan finne enkeltpersoner som mener de reagerer på noe, nesten som allergi, det finnes vel på alt? Er folk som blir syke av høyt inntak av sukret brus også. De som er hypersensitive på noe burde jo kutte ut det de er hypersensitive mot, men det betyr ikke nødvendigvis at det er farlig for alle. Eksempel som kvinner kjenner seg igjen på:

p-piller: alle må finne et merke som passer best for seg, men spør du i venninnegjengen din er det 1000 meninger om hvert merke helt fra "jeg elsker de p-pillene" til "de gjør at jeg legger på meg 14 kilo og får mensen hele tiden."

 

En aller siste ting: en del av de som kutter ut kunstig søtet brus gjør det samtidig som de skal prøve å gå ned i vekt e.l. Altså samtidig med andre endringer i livet sitt. Det kan være økt inntak av grønnsaker og økt trening som gir effekter på trøtthet o.l. - dette tar man hensyn til i store studier, men ikke i media-artikler som publiseres på nett.

 

- innen2010

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foretrekker heller å dekke søtbehovet mitt med mindre mengder sukker enn å forgifte kroppen min.

 

Hvem har sagt at å innta sukker ikke er å forgifte kroppen? Vi har null behov for inntak av sukker, og alle effektene sukker har på kroppen - det er MANGE. For min kropp er sukker mer giftig enn kunstig søtningsstoffer, det forteller vekta meg. Jeg foretrekker også å ikke forgifte min kropp, prøver å si nei takk til sukker jeg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

....man forgifter ikke kroppen sin med lett-brus. Da hadde det ikke vært til salgs. Så enkelt er det.

 

Sukker derimot......

Hvis ting som er giftige for kroppen ikke blir solgt, hvorfor selges det sigaretter i butikkene for flere millioner hvert år da? Eller snus og alkohol osv?

Det enkleste er da virkelig bare å kutte det ut uansett, så slipper man problemstillingen. Man tar i hverfall ingen skade av å IKKE drikke det, _det_ er i alle fall sikkert. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...