Gå til innhold

Fiskeboller i hvit saus


Gjest Tonic

Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg har tenkt å lage fiskeboller i hvit saus.. men er ikke så fryktelig lysten på den feiteste hvite sausen. Er det noen som har en god oppskrift på en mager og barnevennlig hvit saus?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bland antall desiliter lettmelk/ekstra lett evt. skumma med en mengde maizena mel (du ser på pakka hvor mye det skal være til en dl osv). Kan blande litt mindre enn det står, for det blir fort veldig tjukt. Så kan du ha oppi en buljongterning, enten fiskebuljong eller grønnsaksbuljong. Og litt pepper, liker jeg :) Det blir så magert som du kan få det. Men hvitsaus posesaus fra toro har ikke mer enn 60 kcal pr dl, og mindre hvis du lager den med skummet melk. Vet ikke helt hvor mange kcal det blir pr dl hvis du lager med maizena, men det blir nok rundt 40 eller noe sånt avhengig av hvilken melk du bruker. Ikke så stor forskjell altså :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å bruke å varme opp 30 g flytende vita i bunn av en gryte, og ha oppi 35 g hvetemel. Deretter blander jeg inn 5 dl skummet melk og sausen fra boksen med fiskebollene, eventuelt litt vann hvis den blir for tykk. Smak til med karri, pepper og salt. Fiskebollene varmes i sausen til slutt når sausen er fin og passe tykk.

 

Sausen får jo ikke mindre kalorier, tror det blir 60 - 65 kcal pr. 100 g saus (500 kalorier med melk, vita og mel hvertfall). Det er 550 g fiskeboller i en boks (250 g lake). 75 kcal i 100 g fiskebolle. Hele gryten har totalt da: 500 kcal saus + 412,5 kcal fiskeboller = 912,5 fiskeboller i hvit saus.

 

Jeg spiser 1/4 - 1/3 av en sånn gryte = 228 - 304 kcal.

1 porsjon kokt potet (150 g) = 112 kcal

Masse ja grønnsaker ved siden av = teller ikke kalorier på dette.

 

:) Det er sunt fett i vita hjertego så det unner jeg meg, godt for kroppen. Hvis man virkelig ikke vil ha noe fett så går det an å varme opp 4,5 dl melk og fiskekraften i en gryte. Bland 0,5 dl melk med 2 ss hvetemel i et glass og rør det inn i gryta. Kok sausen tykk. Da sparer du 229 kalorier på hele sausen og hele gryta. (Totalt i gryta da: 683,5 kalorier).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...