Gå til innhold

Oslo Maraton (halvmaraton)?


Gjest Caddie

Anbefalte innlegg

Gjest Caddie

En liten intro. Jeg er 47 år, i dårlig form, liker ikke å løpe/jogge (selv ikke da jeg var aktiv håndballspiller for mange år siden).

Jeg prøver og prøver å motivere meg til å starte å jogge, og ikke minst til å like det. Det ser jo så greit ut å kunne ta på seg treningstøy, og sette avgårde på en joggetur for å få opp og holde formen.

 

9 mars starter jeg på GR Aktiv. Der skal vi ha spinning. Jeg har i lang tid nå lovet megselv at det kommende halve året skal stå i treningens tegn. I tillegg til spinningen på kurset, skal jeg trene spinning en gang til pr. uke samt styrke i sal en gang i uken. Utenom dette vil jeg gjerne motivere meg selv til å starte å løpe(jogge).

Jeg er et typisk konkurransemenneske, som lar meg motivere av et konkret mål.

 

Så til poenget: Jeg kunne tenke meg å komme igang å løpe for å avslutte "prosjektet" med å løpe halvmaraton under Oslo Maraton 27 september. Det høres nesten umulig ut, men hvis vi hadde vært flere så vil jeg mene at det er mulig med målrettet trening.

Det finnes mange "program" for å bygge seg opp og forberede seg til å gjennomføre løpeprogram, så hjelpemiddlene er tilstede. Da er det som vanlig kun meg selv det står på.

 

Er det noen som seriøst kunne tenke seg dette? Jeg vil tro det blir et slit med mange barrierer som skal forseres, men andre har gjort det så hvorfor skal ikke jeg få det til?

 

Venter spent på eventuell respons.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 239
  • Created
  • Siste svar
Gjest maraton

Jeg liker ikke å løpe.

Likevel har jeg satt meg som mål å kunne klare å løpe maraton (lengde)

det året jeg blir 55.

Det er lenge igjen. Blir 48 i april:

begynte så vidt å løpe i fjor. Skaffet meg skikkelige joggesko hos Løpelabbet. Måtte gi meg i høst pga av et ben.

Plutselig var det vinter, og trening har ikke vært prioritert.

 

Skal seriøst tenke over din "ville" idèe.

Jeg går Gr-kurs internett. Strever med å skygge unna småspising av både mat og godis.

Skal jeg klare halvmaraton MÅ jeg ned i vekt.

 

Dette frister.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hyggelig at flere tenker på det. Jeg starter løpetrening i dag. Skikkelig stille og rolig med 3 minutter gange, 1 minutt løping, 3 minutter gange, 1 minutt løping osv. Det er viktig å trene opp beina så de etterhvert tåler belastningen.

 

Jeg er ikke ennå sikker på om jeg skal melde meg på. Men bør vel bestemme meg innen påske, for å lage/følge et skikkelig opplegg.

 

Så............. hadde vært kjempemoro å vært flere.

Jeg må ha av 10 kilo, og med kursstart i går, på aktivkurs, håper jeg å få av de resterende 10 kiloene. Kanskje ikke i løpet av kurset, men i alle fall før sommerferien.

 

De kommende månedene skal stå i treningens lys hos meg. Håper å like dette etterhvert som det blir lettere og lettere.

 

Melder inn i kveld eller i morgen hvordan første økt har gått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

å ta utfordringen din å være med!

 

Jente 34 år, har alltid hatet å løpe, kan jo være noe med at det faktisk er vondt å løpe når de ekstra kg disser rundt ... :-)

Har fått et litt annet syn etter at jeg begynte å gå/løpe på tredemølle. Ikke at jeg løper mye på den ennå, men merket at det ikke var så ille som jeg har innbilt meg.

Kanskje vi kan gjøre som du sier og samles noen i denne tråden med et slikt mål og dele treningsprogram og motivasjon?

 

Skal også gå i tenkeboksen og finne ut om jeg er klar for en slik utfordring :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

YIPPY.

Da er vi i alle fall flere tenkere. Jeg har virkelig lyst (nå om dagen). Liker å ha konkrete mål å trene mot. Å gjennomføre dette hadde vært en sinnsvak bragd for meg.

 

Jeg har en mann som nok ikke vil delta, men som er flink til å heie og oppmuntre, men trenger noen å diskutere løpsopplegg, plager, motbakker o.l. med.

 

Jeg har forøvrig en tråd til hvis du/dere har lyst til å følge med. Den ligger under forumet "Ned 10-20 kilo" og heter "kommende treningsfantast"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest charliemor

Jeg vil gjerne bli med på halvmaraton! Sier dette med skrekkblandet fryd; vil jeg virkelig klare en halvmaraton; det er langt!

 

Litt om om selv: 44 år, 160 cm høy, bosatt i Oslo. Begynte på et GR-kurs 6. oktober i fjor. Siden da har jeg gått ned 10 kg og 15 cm i midjen. Har nå fått vekten jeg tenker å beholde i årene som kommer. Ang. jogging: Hadde min første joggetur på 25 år fredag som var. Joggetur nr. to hadde jeg i går. Jeg tenker å jogge tre dager i uka fremover. Har meldt meg på Sentrumsløpet som er 3. mai. Det er "kun" en mil..... 28. august venter Fredagsbirken; liker å sykle også :D

 

Jeg er ikke i god form i dag, men har alvorlige hensikter om å komme i form i løpet av våren! Kunsten nå er å ikke bli for ivrig slik at jeg pådrar meg noen skader i bena...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest charliemor

... og der fant jeg ut at det er bare å melde seg på nå :D Jo lengre en venter, jo dyrere blir det... Jeg tar sjansen: Melder meg på halvmaraton nå i kveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jommen er du tøff Charliemor.

Jeg ser for meg at dette nesten er uoverkommerlig, men likevel fristende. Kanskje jeg bare skal kaste meg ut i det. Hm.......... må tenke litt til, men har jo lyst da.

Sentrumsløpet kommer litt for fort for meg tror jeg. Vil ha av noen kilo til før de lange distansene kan påstartes.

 

Kanskje noen av treningsekspertene hos Grete Roede kan hjelpe oss med treningsopplegg. Jeg har vært å hentet noen program, men hadde jo vært greit med litt oppfølging her inne kanskje.

 

Stikker innom sidene til Oslo Maraton og sjekker litt der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest charliemor

... at ved å melde meg på nå vet jeg hva jeg har å forholde meg til. Om jeg velger å vente for å se om formen kommer, er det en viss fare for at jeg kommer til å vente til Oslo maraton er gjennomført - uten meg. Slik er jeg altså laga, melder meg på og gjør mitt beste for å trene meg opp til den store dagen :)

Ellers så er jeg enig i at halvmarton, 2.2 mil, er LANGT! I dag vet jeg ikke engang om jeg klarer å jogge meg igjennom Sentrumsløpet, som er en mil!

 

Hadde vært supert med noen veiledere på veien. Ellers så fant jeg et forslag til treningsopplegg på Oslo maratons hjemmesider. Opplegget går over 18 uker og er relativt tøft, synes jeg. Dere kan jo ta en titt: http://oslomaraton.no/Treningsprogram/Treningsprogram%20Halvmaraton%201.pdf.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tittet på programmet. Det passer nok ikke meg i starten. Blir litt mye. Får starte med nybegynner programmet på iform.nu. Kanskje litt mer løping enn de legger opp til, og så gå over til Grete Waits sitt program når grunnformen er litt bedre.

 

Fikk ikke løpt i går kveld. Det var speilblankt over alt. Jobbet meg gjennom et styrketreningsprogram i stedet. I dag ser det mye mer lovende ut. Masse har smeltet, så hvis jeg tar det rett etter jobben ( da kan jo mannen i huset lage middag, mens jeg trener) har det sikkert ikke frosset på, så da burde det gå greit.

 

Jeg var innne i går å sjekket tidene på løpet i min aldersklasse. Den dårligste i fjor løp på ca. 2 timer og tredve minutter. Lurer fælt på hvilken tid man bør prøve å legge opp til. Ja, ja................. får vel kanskje komme igang med treningen før jeg bestemmer tiden, ha, ha.

 

Tror jeg rett og slett går inn å melder meg på i kveld. Dette skal jeg klare! JA..... jeg har bestemt meg! Jeg er med. (skummelt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stakk innom nettsidene til oslo maraton igår jeg også...ble helt demotivert av det treningsopplegget til GW. MEN skal prøve å ikke la det knekke meg...

:-)

Ser flere også vil starte litt roligere. Så prøver meg igjen på tredemølla imorgen og får se om det kan hjelpe litt på motivasjonen.

 

God trening og kveld til alle så lenge :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest chicago

Hei.

 

Jeg har ett lite tips til dere maratonløpere.

I denne mnd utgave av Det Nye Shape-Up står det en flott reportasje om halvmaraton og ett treningsopplegg for nybegynnere. Tror det er basert på 3 dager i uken over en 12 eller 18 ukers periode.

Kan være verdt å ta en titt på :)

 

Selv er jeg ingen løper så jeg holder meg til sykkelritt.

 

Men det er som dere sier mye lettere å holde fokus på trening når dere har ett mål!!

 

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest charliemor

Ja, det ser ut til at vi er enige om at opplegget til Grete Waitz er vel tøft for oss der vi er nå formmessig. Hun skriver i inneldningen at man må være i såpas form at man kan jogge 3 km (med noen få korte gåpaiser om nødvendig). Vi er kanskje ikke der ennå?

 

Selv googlet jeg etter et treningsopplegg her forrige uke. Ser NÅ at det jeg fant var fra iform.nu! Sjekk ut denne linken for nybegynnere: http://www.iform.nu/Crosslink.jsp?a=4643&d=1211

 

Og denne for øvede: http://www.iform.se/Crosslink.jsp?d=1211&a=4644

 

Da tar jeg meg en joggetur i kveld, jeg. Med eller uten løpebrodder :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lenemalin

Skal og løpe oslo halvmaraton.

 

Ett tips til nybegynnere.I den siste utgaven av det nye shape up er det

treningsprogram rettet mot oslo halvmaraton.Her finner dere del 1.

så kommer del 2 i utgaven som kommer i salg i butikkene fra 4.mai.

 

del 1:grunnstyrke

del 2:kosthold

del 3:løpeteknikk

del 4:motivasjon.

 

Verdt og sjekke ut:-)

 

Blir morsomt og følge hverandre på veien mot målet vårt:-)

DETTE SKAL VI KLARE:-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest charliemor

Forstår jeg må ut og kjøpe Shape Up i morgen :)

 

Har nå vært ute på min 3. joggetur siden fredag. Jeg har mer eller mindre fulgt opplegget på iform for øvede. Jeg synes det gikk veldig lett i dag; tror det hjeper å trene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest heidiklum

Hei:)

Jeg skal også løpe halvmaraton i år. Skal løpe sammen med broren og faren min.

Vi tok hverandre i hånda på det i fjor, etter broren min gjennomførte løpet.

 

Så for min del er det ingen vei utenom;)

 

Skal alltids greie å gjennomføre, da jeg er igang med endel løpetrening. Målet mitt blir å greie det på under 2 timer.....:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og hå. Nå var det blitt liv her inne. Så flott.

Må ut og kjøpe shape up i morgen skjønner jeg.

 

Etter hva jeg kan skjønne er det nå 4 stykker som skal løpe. Noen er visst kommer litt lenger enn andre, men det spiller jo ingen rolle.

 

Jeg har vært ute og løpt i kveld. Egentlig livsfarlig ettersom jeg ventet til kvelden og da hadde det frosset på, så det var skikkelig balansekunst. Gikk i bakken så det sang en gang, men det gikk helt greit. Ble jo ikke så fryktelig mye løping da, men sånn ca 10 minutter delt opp i 5 økter. Gikk raskt i en time i tillegg, så god og svett da jeg kom hjem.

 

Klapper meg selv på skulderen, tar litt vann og kommer meg straks i seng.

 

Min ferd mot halvmaraton er startet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lover å tenke på det.

Lover ikke noe mer....

:-) :-)

 

Det er flere som er i tenkeboksen Julianna, så det er helt OK.

Man må jo være motivert.

 

Selv liker jeg å ha et konkret mål. Ettersom jeg ikke egentlig liker å løpe må det være noe som lokker i enden hvis jeg skal klare å gjennomføre ting. Har lenge hatt lyst til å komme i gang med løping. Ser jo unektelig ut som en grei treningsform når man ser de andre som rolig jogger avgårde. Jeg håper at jeg skal bli "avhengig" av å løpe. Noen sier jo at de blir det etterhvert som de kommer i bedre og bedre form.

 

Så bare tenk i vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest maraton

Pr. dags dato er det ikke løpeforhold her. Mye snø og glatte veier gir ikke særlig fart. Har riktignok tredemølle på jobben, men jeg vil trene ute. Få luft og nå er det tilogmed mulighet for lys.

Har begynt å gå 20 minutter i lunsjen min på jobben. Startet denne uka.

Går turen rundt jobben, akkurat nå er det spennende, er overhodet ikke kjent der ( Karihaugen, Oslo)

Prøver å få til 1 time 2 ganger i uka med stavgang i uka.

Må nok innom sidene for sentrumsløpet og maraton løp.

 

Det jeg er mest skeptisk til er faktisk asfalt løping.

Mulig det må bli 1 par nye joggesko til asfalt.

Kjøpte nye sko i fjor på Løpelabben. Anbefales.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest charliemor

...å løpe ute i snøføyka her i Oslo i kveld. Men jeg var på et kurs like ved Oslo S. Tok bussen ned og jogget hjem. Dvs. la inn rask gange flere steder. Totalt ble det vel en 15 minutter gange av i alt 55 minutter ute. Nå tøyer jeg ut før jeg må ut å måke litt. Så skal jeg ta det med ro resten av kvelden - og ikke jogge før mandag; kroppen skal få hvile litt nå :)

---

Enig i Løplabbet: Kjøpte mine joggesko der sist fredag. La oss si det slik: Det er ikke skoene det står på nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg hatt andre løpetrening. Gikk litt lettere (føltes i alle fall sånn) enn for 3 dager siden. Følger sånn nogenlunde begynnerprogram, men de fleste der har bare 3 repitisjoner av 1 minutt med løping. Jeg tar 6-8 drag med løping, og holder dem på ca et minutt, men tar ikke tiden sånn helt nøyaktig. Når jeg ikke løp var det rask gange. Var ute i en time og 25 minutter.

 

Føler meg såååå flink. Får ta en tur i morgen også, men kjenne etter hvordan bena har det. Kanskje blir det bare gange, men føles det greit, så tar jeg noen joggedrag også.

 

Mandag er det kurs og spinning, så foreløpig følger jeg mitt eget opplegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest maraton

I dag ble det 75 minutters stavgang.

Var god å andpusten flere ganger.

Gikk sammen med mannen min som har mye bedre kondis enn meg+laaange ben. Kaloriforbruket var litt over 500. Pulsklokka ville ikke at jeg skulle ha så veldig høy puls i dag.

Mål for uka som kommer er intervalltrening.

Jobber kveld, er lettere med intervalltrening når det er lyst.

Jogger langs skogsbilvei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill1978

Er mitt hemmelige mål også!!!

Bare partneren min som vet om det. Håper å kunne overraske og "sjokkere" venner og kjente med å kunne si at jeg har gjennomført.

Skal være stolt og kry hvis jeg klarer det. Mitt største problem er at jeg har 2 knær som ikke er veldig villige til å være med på jogging på asfalt. Var ute å jogget idag, og etter 3 km sleit jeg skikkelig. Har dermed hatt vondt i hele kveld.

Gikk totalt 6,2 kilometer så jeg er likevel fornøyd med dagen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest maraton

Nå har jeg utfordret sønn på 20 år til kappløp 2 pinsedag.

Det betyr at jeg har veldig dårlig tid på meg..

Løpet blir på ca 7 km. Skulle egentelig tatt det i fjor høst, men da ble sønnen tett som ei potte pga av astma. Jeg er dømt til å tape. MEN neste år, da skal jeg vinne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...