Gå til innhold

For oss på 160 cm eller deromkring - som skal holde vekten!


Gjest charliemor
 Share

Anbefalte innlegg

Gjest charliemor

Ja, da har jeg flyttet på meg. Fra "Ned under 10 kilo" til "Hold vekten".

 

Charliemor er jeg. Kvinne på 159,5 cm og 44 år. Siden oktober 2008 har jeg gått ned 10 kg og 15 cm rundt livet. Nå pendler vekta rundt 57 kg, og der har jeg tenkt til at den skal bli i månedene og årene som kommer. Jeg har i hele vinter sagt: "Ingen kunst å gå ned i vekt; større kunst å holde vekten". Nå skal jeg se hvordan det arter seg i det virkelige liv!

 

Planen er omtrent som så: Fortsette med det sunne kostholdet, øke inntaket noe, se til at jeg drikker mine 1 1/2 liter vann eller så hver dag, jogge tre ganger i uka frem mot Sentrumsløpet 3. mai, sykle på frem mot Fredagsbirken i august - og jogge ennå mer frem mot Oslo (halv-)maraton i september :)

 

Jeg har hatt STOR glede av mitt forum "For oss på 160 cm eller deromkring" i "Ned under 10 kilo". Jeg håper at noen rundt 160 cm som skal holde vekten vil bli med meg på veien med en stabil vekt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Propella

Planen er omtrent som så: Fortsette med det sunne kostholdet' date=' øke inntaket noe, se til at jeg drikker mine 1 1/2 liter vann eller så hver dag, jogge tre ganger i uka frem mot Sentrumsløpet 3. mai, sykle på frem mot Fredagsbirken i august - og jogge ennå mer frem mot Oslo (halv-)maraton i september :)

 

[/quote']

 

Fredagsbirken? Fortell.

 

Jeg er 163 og ligger nå på rundt 61 kilo, hatt mange kilo mer og er ferdig med slankingen nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest charliemor

... ble lansert i 2008. Det er det samme sykkelløpet som Birken (som går dagen etter), 9.1 mil med start i Rena sentrum og målgang utenfor Håkons Hall på Lillehammer. Fordelen, slik jeg ser det, er at Fredagsbirken "kun" har plass til rundt 5.000 deltakere. Dagen etter, på Birken, starter det vel en 16-17.000.

 

Jeg har aldri syklet så langt som 9.1 mil på en dag. Sist høst syklet jeg drøye 6 mil fra Haugastøl til Vatnahalsen (Rallarvegen). Siden da syklet jeg en god del til snøen kom. Nå - endelig! - har jeg skodd sykkelen med piggdekk og er atter ute og sykler.

 

Fredagsbirken er veldig populær og er, i liket med den "ekte" Birken, fulltegnet for i år.

 

Du kan lese om Fredagsbirken her: http://www.birkebeiner.no/Birkebeinerrittet/FredagsBirken

 

Jeg teller ellers på knappene om jeg skal melde meg på Raumerittet som går av stabelen 6. juni. Det løpet er 8.4 mil og kan være en fin prøvesmak på Fredagsbirken. Om Raumerittet kan du lese her: http://www.raumerrittet.no.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest charliemor

Jepp, i kveld er det italienskkurs. Da tar jeg trikken til og jogger hjem. Tar vel ca. en halvtime. Gleder meg, ikke jogget siden torsdag! Planen er denne uken å jogge mandag-onsdag-fredag og sykle lørdag. Evt. bytte om til sykling onsdag og da jogging lørdag.

 

La inn mitt skjema her for riktig å motivere meg selv for stabilisering av vekta; skjemaet lyver ikke (ikke veldig i hvert fall!).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Propella

Takk for info.

Har tenkt å sette et mål å jobbe mot.

Inga Låmi til neste år, men ser at det også er noe til høsten. Trysil Rypa eller noe. Vært med på det?

 

Lurt med skjema.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest charliemor

Ja, jeg liker skjemaer! Det trigger meg til å gi ekstra. Nå har jeg nettopp jogget hjem fra italienskkurset. Dataene fra pulsbeltet og gps-en er behøring ført inn på ymse steder, alt fra excel-ark til nettsted. Så har jeg det tilgjengelig både her og der :)

 

Har ikke vært med på de løpene du nevner. Det er faktisk omlag ..... tja hva blir det? Omlag 27 år siden jeg løp et løp sist...! Det var Osloløpet på Ekeberg. Skal ta en titt på de løpene du nevner. Kanskje neste år? Nå ser jeg at denne sesongen er rimelig full: Sentrumsløpet 3. mai, Raumerritttet 6. juni, Fredagsbirken 28, august, Oslo (halv-)maraton 27. september. Det får holde før vinteren setter inn trur eg :P

 

Vil du forresten joine meg i skjemaet? Jeg fører deg med glede inn og oppdaterer hver uke ettersom veiedagen kommer. Vi var flere som syntes - og stadig synes - at skjemaet jeg lagde under "Ned under 10 kilo" - "For oss på 160 cm eller deromkring" har vært til stor hjelp i forbindelse med å nå våre vektmål. Vet ikke hvor lenge jeg vil holde på med dette skjemaet, men i hvert fall til sommeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Propella

Jeg syns skjema er lurt, men det er ikke sikkert jeg blir god til å oppdatere...Jeg syns disse sidene her inne er litt klønete.

Ikke finner jeg noe kontrollpanel, signatur eller noe litt surrete, men det kan nok være for at jeg ikke er kjent. Det er nok derfor jeg ikke har brukt disse så mye.

Jeg har aldri løpt noe løp overhode. Har ikke trent noe av mitt 34 årige liv før i høst. Nå er jeg bitt av basillen og skal ikke tilbake der jeg var før....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest charliemor

Jeg er også grepet av basillen, dvs. jogge- og sykkelbasillen. Det er gøy å jogge, gøy å sykle! Jeg ønsker at denne lysten skal holde seg i år fremover. Det er deilig å kjenne på en slankere og sprekere kropp!

 

Ang. skjemaet: Jeg kan legge inn din vekt og midjemål - om du vil. Ang. oppdateringer, så bestemmer du selv hvor ofte du vil melde meg dine tall :) Jeg legger ut revidert skjema så snart jeg har nye tall fra deg eller meg (for min del blir det ukentlig i hvert fall til å begynne med).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest charliemor

Jeg har nå også meldt meg på Raumerrittet som er 6. juni. Det er et sykkelløp på 8.4 mil. Tenker det er et ok mål. Får da sjekket ut litt i forhold til Fredagsbirken i august.

 

Så da har jeg to joggeløp og to sykkeløp foran meg i år. Holder det!

 

Fornøyd med mitt nye, sprekere liv! Viss på at fysiske aktivitetet vil være en sterk bidragsyter til å holde vekten. Noen advarer meg mot å overdrive. Til dem må jeg bare si: Slapp av! Jeg tar det pent og pyntelig! Skynder meg langsomt. Vet at formen kan komme fort, men at kroppen trenger noe lengre tid for å venne seg til uvante bevegelser og belastninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med oppnådd trivselsvekt og lykke til med å holde vekten :D.

Syns du har vært utrolig flink og også til stor motivasjon for oss andre her inne.

Nå er det forhåpentligvis ikke så altfor lenge til jeg også kommer til det punkt at jeg er fornøyd, men uansett så skal jeg fortsette med den livsstilendringen som jeg nå har klart.

Tror nok at jeg forsatt vil ha behov for å søke støtte og hjelp til å klare det så kanskje jeg kan slutte meg til din link om ikke altfor lenge :cool:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest charliemor

Ja, takker for gratulasjoner mht. trivselsvekt! Og det er nå jobben starter... Det er godt å ha hjelp her inne på forum. Jeg gleder meg til vi blir flere akkurat her innei dette forumet; da blir det mer driv :D Så, ja: Vær velkommen hit når du kjenner at trivselsvekten har ankommet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest charliemor

Jepp. Samme vekt og mål som for en uke siden. Den er grei :D

------

Oppsummering av uken som ligger bak: Det ble fire jpggeturer, hvorav en av den lengre typen (11 km) og 2 sykkelturer, hvorav en av den lengre typen (5 mil). Litt i overkant av trimopplegget jeg kommer til å følge i en vanlig uke. Da er tanken tre joggeturer og en sykkeltur. Matinntaket har vært greit, i hvert fall frem til helgen! Jeg har økt på inntaket ut i fra at jeg nå jobber for å holde vekten (skal riktignok ned 0.4 kg til neste mandag; mitt mål har i lengre tid vært 57.0 kg 30.03). Søndag kveld ble det litt for mye kos; det ga utslag på dagens veiing. Var kosen verd det? Jepp!

 

Nå: ny uke med nye muligheter for atter å lykkes :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest charliemor

Jeg hadde et par sykkelturer sist helg, hvorav den ene på 5 mil. Jeg merket det godt i lårene dagen etter! Etter mandagens hjem-jogging fra italienskkurset (fem km), kjente jeg at ikke alt var som det burde på baksiden av venstre lår, ned mot kneet. Jeg har en teori på hvorfor jeg hadde dette som kjentes ut som en lett strekk: Jeg syklet på søndag med litt for høyt sete, slik ble bena strukket ut kanskje litt for mye i fem mil. Og særlig venstrebenet da, som er benet hvor mitt vonde korsbåndopererte kne befinner seg. I går så valgte jeg da å ta det helt rolig; ingen trimming. Masserte også inn Zon-gel og tok noen betennelsesdempende piller. Der ser ut til å ha gjort underverker! I dag er jeg MYE bedre!

 

Jeg fortsetter med mine piller og Zon i noen dager til. Når det gjelder trimmen: I dag skal jeg kjøre en tur bort til nærmeste svømmehall og rett og slett svømmen noen lengder. Pent og rolig. I morgen venter løpetrening med Ingrid Kristiansen. Jeg skal kjenne godt på hvordan benet er da; ikke gjøre noe jeg kjenner gjør benet verre. Jeg skynder meg langsomt og lar meg ikke stresse av at det kun er 39 dager og noen minutter til starten i Sentrumsløpet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Propella

Håper beinet blir fort bra.

 

Jeg for min del har ikek fått trent så mye i det siste. Har feber som flyr opp og ned og opp igjen.

Fikk trent i går, planen er å få trent i morra, men må se ann om jeg har feber først.

Lurer på å teste en spinningtime snart. Har aldri gjort det før og er usikker på om jeg fikser det. Søstern er helt hekta, kanskje jeg og blir det, bare jeg tør da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest charliemor

... prøvde jeg en gang for noen år siden; det var tungt! Ingen pauser jo! Når jeg sykler på veien, får jeg i det minste en og annen nedoverbakke hvor jeg kan hvile. Vet dog at mange er hekta på spinning så det er jo bare å forsøke, Propella :)

 

Løpetreningen i går gikk veldig fint. Venstrebenet ble hverken verre eller bedre. Det kan jeg leve med :) Det var utrolig artig å være sammen med en gjeng (vi var vel 15 stk) og få veiledning av Ingrid K. Det hele var variert, med rolig jogging og hurtigere strekk underveis. Blir fint med denne treningen en gang i uka, så kan jeg konse om roligere turer for meg selv et par dager utenom. Da skal jeg nok bli klar for Sentrumsløpet 3. mai!

------------------------------

Kjipt med feber.... Håper du merker rask bedring. Har du fått noen gode tips for å bli bra? Er det å pøse på med Ibux morgen og kveld eller vente til det hele gir seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...