Gå til innhold

Sultekur


Gjest Gladlaksen

Anbefalte innlegg

Gjest Gladlaksen

Hei nå vil vel mange her inne mene at jeg er helt på jordet, men jeg ble så inspirert av en bok jeg kjøpte på mamutsalget. Slankedagboka, en slankedagbok for menn av Åse Kringlebotn. Den går i korte trekk ut på at mannen hennes lever på rundt 1000 kalorier pr dag og raser ned i vekt.

 

Jeg har lest en del om farene med å leve på så lite og om folk som ødelegger forbrenningen osv. Men så tenker jeg at er dette farligere enn å leve med så stor overvekt som jeg har??? Har blant annet mye pustestopp om natten og sover tidvis dårlig. Den mest effektive måten å bli kvitt dette problemet på er vektreduksjon.

 

Alle vet at mosjon og trim er viktig for en bedre helse og vektreduksjon osv, men det er ikke så enkelt å komme i gang med dette når man heller vil sove.

 

Planen min er å følge dette opplegget med lite mat og gå fort ned i vekt for å etterhvert øke det daglige kaloriintaket opp til et mer normalt "ned i vekt" nivå. Jeg tror at motivasjonen i å gå ned mye på kort tid vil gjøre det enklere å holde seg på matta og kjøre et strengt regime på spisingen en periode. Og tenk så fornøyd jeg kommet til å bli når jeg etterhvert øker matinntaket. Gradvis selvfølgelig.

 

Jeg har vanskelig for å tro at dette kan være så veldig farlig. Jeg spiser variert med fokus på mye fiber og lite fett og sukker. Tar sukkerfri sana sol for å få nok vitaminer

 

Jeg er mann på 31

190 cm høy

og 130,1 kilo i startvekt 16.03.2009

 

 

 

Startvekt 130,1

Dag 1 128,0

Dag 2

Dag 3

Dag 4 125,6

Dag 5 125,3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et veldig vanlig fenomen at man legger på seg (gjerne mer) igjen når man begynner å spise normalt etter en slik kur. Jeg skjønner at det kan være vanskelig å komme i gang, men snakk med legen din han/hun vil garantert hjelpe deg. Søsteren min veide godt over 130 kg for noen år siden og hadde ingen problemer med å trene og spise normalt. Jo mer man veier jo fortere går man ned virker det som for de fleste.

 

Dessuten er en sultekur bare ubehagelig og jævelig og blir bare anbefalt hvis man MÅ ned i vekt dritfort for en operasjon og det ikke spiller noen rolla hva man vil veie etterpå!

 

Bare husk at jo lettere kiloene slipper jo lettere kommer de på igjen.

Lykke til uansett=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gladlaksen

Hei, Det er faktisk ikke så hardt spiser tre fire ganger pr dag. Bare små mengder. Tenker jo som nevnt over å gå over til et mer normalt ned i vekt kosthold etterhvert. Vil bare ha en flying start. Og man går opp igjen uansett hvilken metode man bruker, hvis man ikke passer på.

 

flere som har synspunkter, eller noen andre som har prøvd denne metoden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at med normal mat vil det bli umulig for deg å få i deg alle næringsstoffene du trenger på kun 1000 kcal. Hvor lenge tenker du å gå på en slik sultekur?

 

Og det er ikke bare pga. næringsstoffene at en sultekur kan være slitsomt for kroppen, det er også usunt for kroppen å gå får fort ned i vekt. Det er sunt med en nedgang på 500 g til 1000 g per. uke, hvis det går mye raskere enn det vil du risikere å miste mer muskelvev og mindre fettvev.

 

Og når du veier 130 kg så har du kanskje et mål om å gå ned en god del, så da bør du nok muligens ha litt hjelp på veien.

 

Jeg vil anbefale deg å få hjelp av en lege eller aller helst en klinisk ernæringsfysiolog, hvis ikke du er interessert i Grete Roede kurs. Hvis ikke så er Grete Roede kursene veldig bra.

 

Du kan lese tråden "så mye skal du spise i løpet av en dag" på forumet "Ny i vektklubben" for å få informasjon om opplegget til Grete Roede.

 

Lykke til! :D

 

-innen2010

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Det du gjør vil mest sansynlig føkke til forbrenningen din, JA. Jeg har gjort akkurat det samme selv, og fortsatt 3 år etterpå sliter jeg med dårlig forbrenning. Og JA jeg har gått opp alt jeg gikk ned, pluss pluss.

 

Du kan ikke spise 1000 kcal, gå ned i vekt, for så å spise sunt og godt, eks Grete Roede, og fortsette å ta av deg. For da har du allerede tulla til alt, og du vil mest sansynlig legge på deg igjen. Sakte men sikkert.

 

Det er INGEN lettvinte løsninger til en varig vektreduksjon. Hvis du vil ned i vekt, men ikke trene, så spiser du slik du skal i følge GR. Ikke sult deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gladlaksen

Hei Tenker å spise lite til jeg har gått ned 10 eller 15 kilo, for så å gradvis øke kalori inntaket.

 

Dag 6 124,9 minus 5,2 så langt

 

Skjønner at det er masse vann som forsvinner nå i forbindelse med tømming av glykogen lageret. Mye tissing ja :D Hadde trodd at jeg skulle plages mer med sultfølelse, men i går kjente jeg ikke noe før jeg begynte å lage mat. Merker også at jeg blir fortere full i magen. Trodde det skulle ta mye lengre tid før magesekken skrumper inn, men det kan jo hende at det ligger i hodet og ikke i magen. Hva vet jeg.

 

Jeg har tenkt å først komme under 100 og så klare å stabilisere vekta mellom 90 og 95 kilo. Jeg burde sikkert hatt et delmål eller to mellom 130 og 100. Sånn for å holde motivasjonen oppe.

 

Det med næringstoffene er jeg ikke helt sikker på, men jeg spiser jo normal mat, bare i mindre mengder. I tillegg tar jeg vitaminer.

 

Har gått på to grete roede kurs tidligere hos Jenny Jensen, men nå er det ti mil til nærmeste kurssted. Internettkurs ser jeg ikke helt den store nytteverdien av. Det finnes jo så mange fortreffelige nettsteder man kan få svar på ting man lurer på :P

 

Åse Kringlebotn som har skrevet boka titulerer seg som ernæringsfysiolog, og ville vel neppe lagd en bok hun ikke kan stå inne for?

 

Selvom mange har gått opp i vekt igjen etter en sultekur som jeg kaller det. Så er det jo folk som har klart det bare fint også. Og det er jo mange mange som går opp i vekt etter grete roede kurs også, eller etter pulverkurer osv.

 

Flere som vil kommentere, hvis noen har linker eller noe som skriver om noen som har prøvd sultekur så hadde det vært kjekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei du,

 

Jeg utdanner meg innen helsesektoren, så at en mann på 130 kg IKKE får i seg nok næringsstoffer på 1000 kcal - det vet jeg 100 % sikkert. Det er ikke noe å lure på. Hvis du fortsatt ikke tror på meg last ned "Mat på data" fra matportalen.no - der kan du legge inn matvarene og se at du får for lite vitaminer, mineraler og sporstoffer, vi bruker det programmet i utdanningen min. Flere av stoffene trenger du mer av enn det som står for en gjennomsnittsmann - siden du har mange ekstra kilo.

 

Også vil jeg kommentere det med "ernæringsfysiolog" - i Norge er ikke det en beskyttet tittel. Du kan ta et helge-kurs i matvarerådgivning på et treningssenter og føle at du kan kalle deg det - eller du kan bare kalle deg det som selvutnevnt ekspert. Du burde heller sjekke hva slags utdanning hun faktisk har.

 

Det som derimot ER en beskyttet tittel i Norge er Klinisk ernæringsfysiolog (5-årig masterstudent, i Norge enten ved Universitetet i Oslo eller Universitetet i Bergen).

 

Les hva Kari, som jobber hos Grete Roede, skrev til en annen som skulle sulte seg ned i vekt:

 

Til deg som ønsker en enkel løsning' date=' les dette:

 

Det er alltid fristende å velge en enkel og rask løsning når man vil ned i vekt, men det er ikke lurt. I dag vet vi mye mer om fettvevet enn vi gjorde for bare få år siden. Før trodde vi fettvevet var et dødt vev SOM det bare var å bli kvitt. Sånn er det ikke. Nå vet vi at fettvevet et et aktivt organ som skiller ut forskjellige hormoner som igjen er med å påvirke sult og metthet samt regulere kroppsvekten.

Raser kiloene av, vil det trigge motreaksjoner i kroppen som gjør det vanskelig å holde kiloene borte. Spiller du på lag med kroppen og går langsommere ned i vekt, vil du begrense disse motreaksjoene.

 

I tillegg til å trigge motreaksjoner i kroppen, vil et svært lavt energiinntak og en hard slankekur bidra til en redusert forbrenning. Kroppen tilpasser seg det lave energiinntaket ved å spare på energiforbruket sitt. Den bruker mindre energi på å bryte ned mat, bruker mindre energi til å holde kroppstemperaturen oppe osv osv. Når forbrenningen går ned, mister du en god drahjelp i slankingen.

 

Et raskt vekttap vil føre til at du taper mer muskelmasse enn nødvendig. Det er nemlig begrenset hvor mye kroppen kan tære på fettreservene i løpet av f. eks. en uke. Tar du tiden til hjelp, vil vekttapet i større grad være i form av fett.

 

Til sist vil en slik kjapp kur ikke bidra til at du innarbeider nye gode vaner. Det er fort gjort å havne tilbake i de gamle vanene som jo resulterte i for mange kilo.

 

Det beste er å ta tiden til hjelp! Innarbeide nye vaner, spise sunt og trene litt mer, ha det godt underveis til målet uten sult, sprekker og ubehag.

 

Slutt å tenk KUR - ta heller et KURS og lær deg vektreduksjon på en sunn måte!!!

 

Hilsen Kari

ernæringsfysiolog

GRETE ROEDE AS

Endre/Slett melding[/quote']

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gladlaksen

Dag 7 123,5 Totalt minus 6,6 kilo første uken

 

 

svaret fra innen 2010 var en liten vekker, må innrømme det. Men så tenker jeg at folk har jo klart det før.

 

Og hvor lenge kan jeg spise lite uten at det blir noen fare for alle de komplikasjonene hun nevner? En uke på lite mat kan jo ikke ha noe å si, men hva med to uker og tre uker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet om kun et fårtall mennesker som har sultet seg ned i vekt og blitt der. Og det er kun fordi de aldri sluttet å sulte seg og de sliter kraftig med diverse sykdommer, dirkete pga næringsmangel og indirektre fordi imunforsvaret deres ikke fungerer.

En uke eller to med sulting vil jeg bare kalle bortkastet tid, jeg synes du bare skal sette igang med et sunt og normalt kosthold med en gang, og begynn rolig med trening, innarbeid deg gode vaner for du vil trenge dem resten av livet.

 

Jeg lover deg, du finner ikke noen her inne som vil støtte det faktum at sulting er en god ide, ikke for en dag en gang og vi sier dette kun for å hjelpe deg. Når du er kommet i gang skal jeg garantere at alt vil bli mye lettere!

 

(Dessuten kan det du prøver på gi deg et ganske unaturlig forhold til mat og tro meg, det vil du ikke ha)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du virkelig vil ha en kick-start vil jeg anbefale deg "kick-start" kuren til Allevo. Dette forustetter at du har en BMI over 30, og det har du, men også at du har et ekstremt rotete forhold til matvarevalg og måltidsfordeling. Gå inn på allevo.no for å lese om metoden. Allevo produktene er de eneste jeg vet om av pulverkurer, som hindrer at du går i ketose, men samtidig gir deg nok næringsstoffer. De har satt et maksimum på 1 - 2 uker, før man gradvis bytter ut ett og ett av "pulvermåltidene" med vanlig måltid, og på den måten får innført det kostholdet som faktisk skal hjelpe en ned i vekt, og til en varig vekt. Grunnen til at jeg vil anbefale denne metoden framfor 1000 kcal av vanlig mat er pga. næringsstoffene, du får ikke nok næringsstoffer med vanlig mat og 1000 kcal. (Du får heller ikke nok fett av allevo-produktene, men det er kun 1 - 2 uker, og pulveret er optimalisert i forhold til veldig mange andre næringsstoffer).

 

Videre vil jeg anbefale deg allerede nå og begynne å planlegge selve reduksjonsfasen, som i ditt tilfelle burde gå over lang tid, med en ønsket nedgang på 500 til 1000 g pr. uke. Jeg anbefaler Grete Roede, siden den ligger tett opp mot et normalt norsk kosthold. På tråden "så mye skal du spise i løpet av en dag" på forumet "Ny i vektklubben" finner du alt om denne metoden. Det anbefales minimum 7 trimpoeng pr. uke, og husk at trim er den beste metoden for å unngå vektoppgang etter endt vektreduksjon - det er felles i alle studier.

 

I oppsummeringsstudier på vektreduksjon er de som greier størst vektreduksjon, og de som beholder vektreduksjonen lengst de som går i en form for oppfølging. Så enten du får oppfølging på et Grete Roede kurs, eller noen andre, vil jeg anbefale deg det - og i hvert fall i stabiliseringsfasen (eller hold-vekten som GR kaller det).

 

Lykke til videre uansett! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åse Kringlebotn er utdannet klinisk ernæringsfysiolog ved Universitetet i Oslo, og har siden 1992 vært direktør for Opplysningskontoret for egg. Hun har også skrevet lærebøker om mat og helse, så kredibiliteten hennes bør det ikke være noe å si på.

Jeg syns boka høres mer fornuftig ut en mange andre ekstremdietter, selv om 1000 kcal selvsagt er drastisk i lengden. Her er forresten en anmeldelse fra Aftenposten:

 

http://www.aftenposten.no/kul_und/litteratur/article1626696.ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huffa meg :) hadde vært halvdød jeg om jeg skulle spist så lite. Men jeg skjønner deg ,har man mange kg å ta av er det motiverende med en pangstart. Men du ....jeg tror faktisk at du hadde gått ned like mye denne uken ved å følge GR opplegget.Har gjort samme som du maaange ganger...men...NÅ HAR JEG SKJØNT DET.Når jeg følger den menyen som er beregnet til meg ,ja da får jeg best vektreduksjon. Tror at skal man gå ned mange kg ,så vil det være best å få i seg alt man har lov til...mer stabilt blodsukker, høyere forbrenning.mindre fysing,og større mulighet til å unngå den STORE sprekken. Lykke til med vektnedgang ..og med MERE MAT :) Klem Voila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åse Kringlebotn er utdannet klinisk ernæringsfysiolog ved Universitetet i Oslo' date=' og har siden 1992 vært direktør for Opplysningskontoret for egg. Hun har også skrevet lærebøker om mat og helse, så kredibiliteten hennes bør det ikke være noe å si på.

Jeg syns boka høres mer fornuftig ut en mange andre ekstremdietter, selv om 1000 kcal selvsagt er drastisk i lengden. Her er forresten en anmeldelse fra Aftenposten:

 

http://www.aftenposten.no/kul_und/litteratur/article1626696.ece[/quote']

 

Jeg finner kun at hun er "ernæringsfysiolog" jeg. Det er veldig uvanlig for en som er Klinisk ernæringsfysiolog og bruke forkortelsen - rett og slett av den grunn at de ønsker å bli kvitt tulletittelen "ernæringsfysiolog" (blir jo tull når den ikke er regulert). Det ser ut som hun sluttet etter bachelor utdannelsen ved UiO, da får hun heller ikke tittelen klinisk ernæringsfysiolog - det krever at man tar master.

 

Fra opplysningskontoret for egg:

"Åse er utdannet ernæringsfysiolog og Cand mag. fra Ernæringsinstituttet på Universitetet i Oslo." (Fra wikipedia: Fra studieåret 2003–2004 er cand.mag.-graden erstattet av bachelor-graden.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Gjest dobbelice

Nå? Hvordan går det? Har du dabbet av?

Jeg må si meg enig med deg med å gjøre som du gjør faktisk! Om du gjør dette kun i et par uker er ikke det nok til å ødelegge forbrenningen. Men jeg vil foreslå at du MINST 2 dager i uka spiser litt mer enn dette. Dette vil hjelpe på til at kroppen ikke setter full alarm på at du sulter! Du vil uansett gå fort ned i vekt, selv med øking av kcal til 1500 (litt mer mat, litt mindre sulten :))

Og til de som kjefter her inne: Ser det faktisk er veldig mange som KLAGER over at de ikke klarer å få i seg 1300 kcal til dagen, for det er jo sååå mye mat! Dette synes jeg er tåpelig å høre på rett å slett. Så fei for egen dør før dere kaster dere uti å klage på en som har funnet ut noe han klarer å forholde seg til.

Med så lite mat vil det gå nedover i rekordfart, men vil tilslutt stoppe totalt, og det vil da gjerne stå stille en god stund, før det gjerne begynner å gå oppover, viss du ikke øker inntaket litt (du vil gå opp noen kilo til å begynne med da også, men de forsvinner igjen). Når det stopper er individuelt selvfølgelig! Det som funker for noen funker ikke for alle. Men til syvende og sist er det så enkelt som at skal du ned i vekt må du spise mindre enn det du forbrenner i løpet av en dag! Det finnes ingen snarveier!

MEN viss en følger Grete Roede sitt opplegg f.eks, i alle fall med visse personlige tilpassninger, så vil en ikke gå rundt å være sulten hele tiden, og det vil være lettere å faktisk fortsette med de gode vanene når en føler en har kommet dit en vil!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke si at jeg har sett noe til det ,....men det er vel øye som ser.:) Synes det er mange som kommer med gode råd og tips jeg,men det er klart at man skal forsøke å finne sin greie når det gjelder opplegget og mosjon.Men det er sikkert lurt å passe på at man ikke legger seg for lavt på kcal.Ja jeg er enig med deg når det gjelder de som sliter for å spise 1300 kcal pr dag....:( det er ikke mye.Også lurt som det blir sagt her og variere inntaket fra dag til dag....lettere å spise lite i ukedagene,og heller kose seg litt ekstra i helgen.Lykke til,resultatene kommer helt sikkert. Voila.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...