Gå til innhold

Vi på 40+ råd og tips


Gjest trollmor66

Anbefalte innlegg

Dette er viktige meningsutvekslinger, hvilke verktøy har vi for å måle resultater når vi ønsker å fjerne noe av fettet og bygge muskulatur og kondisjon?

Personlig synes jeg BMI er problematisk. Vi testet det på alle kolleger på jobb og det slo skjevt ut. Den mest veltrente fikk høyere BMI enn den mest kvapsete - høyden tatt i betraktning. Jeg mener også å ha lest at den velformede slanke fyren som er trenings- og kostveileder i programmet PULS kommer ut med en BMI som sier han er overvektig. Nettopp fordi muskler veier mer enn fett.

 

Videre registrerer jeg at den vekten noen her i vektklubben oppgir som sitt mål med vektnedgangen, tilsvarer den vekten jeg hadde da jeg ved en livskrise omtrent ikke rørte mat og kiloene raste av. Jeg så rett og slett ikke frisk ut og så tynn har jeg ikke lyst til å være. Andre kan altså se helt annerledes ut med samme vekt og høyde.

 

Ja da er det kanskje målbåndet som er løsningen?- ihvertfall rundt livet. Fettet som legger seg der er jo som kjent veldig uheldig for helsen.

 

Men aller viktigst for meg - jeg ser i speilet når jeg trives med min egen størrelse. Jeg kjenner etter på kroppen hvor lett jeg beveger meg når jeg trener.

Og sist men ikke minst - det er lett å kjenne når man ikke er fast i fisken (hvordan oppfører magen seg når jeg ligger på siden i sengen? eller baken når jeg går? armene når jeg vinker?)

 

Jeg gikk veldig fort ned da jeg begynte i vektklubben i februar, over tre kilo på kort tid. Nå er jeg i veldig mye bedre form enn da, men vekten har bare økt igjen og jeg har gått ned 1,2 kilo. Jeg får flere kommentarer på at jeg har blitt slankere nå når jeg har gått opp i vekt igjen -. og klærne kjennes ledigere enn før. Er det muskler som veier mer og tar mindre plass?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 73
  • Created
  • Siste svar
Gjest trollmor66

Du har så rett flink vi er alle forskjellige og trivselsvekten må vi selv finne. Er som du sier at når vi føler oss fine og klærne sitter ledig behøver vi kanskje ikke nødvendigvis gå mer ned i vekt men heller tenke på å holde oss i form.

Jeg har nettopp lest litt inne på en annen tråd der flere på min høyde veier ca10 kilo mindre enn meg men er 5-6 cm bredere rundt midjen og derfor bruker 1-2 str større i klær. Så konklusjonen må vel være at vi kommer i alle fasonger og ikke kan sammenligne oss direkte.

Er det ikke deilig å kjenne at kroppen blir strammere både her og der? Muskler veier mer enn fett ja, men de tar mindre plass :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 kg muskel tar litt over 80% av plassen til 1 kg fett - og SER mye bedre ut (som dere sier; "fastere" i stedet for "kvapsete"). I tillegg - dersom man ikke har trent før, men starter med jogging/styrketrening og andre treningsformer som belaster skjelettet så går også beintettheten opp. Selve skjelettet blir tyngre fordi det blir mindre hulrom i beinene.

 

Med hensyn til målsetning tror jeg både rent kilo-fokus og rent BMI-fokus kan bli like ille. Det her med "midje under 80" er heller ikke en 100% sannhet for de av oss som er over 175cm. Derimot tror jeg hofte/midjeratio er en bra indikator for de fleste av oss. Når vi snakker helserisiko og fedmesykdommer.

 

http://www.lommelegen.no/321993/hva-er-overvekt

http://www.tidsskriftet.no/index.php?vp_SEKS_ID=1305608

 

Hva folk har som mål er jo subjektivt. Og jeg tror at mange unge sliter kraftig med å innse at kroppen forandrer seg mye i perioden 15-25.... Og at idealvekten må opp. Mange av de samme har heller ikke forstått at det er naturlig med svingninger på opptil 1-2 kg.

 

Selv synes jeg at målebåndet, speilet og gamle klær (!) er de beste inidkatorene på om jeg har gått inn der jeg ønsker. Sånn som nå bygger jeg opp mot til å forsøke en gammel ynglingskjole ... Men til hverdags blir det selvfølgelig vekta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trollmor66

Jeg har hatt en uke uten ris, pasta, potet og kjøtt. Årsaken til dette var at jeg følte at kroppen hadde behov for et lite sjokk. Hadde 2 uker der jeg sto nesten stille og så en uke der vekta gikk opp og ned som en jojo.

Så hvordan har prosjektet mitt gått?

 

Jeg har på en uke tatt av hele 800 gram!!

 

Så er jo det store spørsmålet hva som gjorde utslaget.

Jeg personlig har nok mest tro på at det er et redusert inntak av karbohydrater og et forhøyet inntak av proteiner som har ført til den store reduksjonen på vekta.

Jeg vil derfor fortsette med dette til jeg når mitt endelige mål.

Ris, potet og pasta ble forøvrig byttet ut med egg, ost, bønner, mandler og valnøtter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt en uke uten ris' date=' pasta, potet og kjøtt. Årsaken til dette var at jeg følte at kroppen hadde behov for et lite sjokk. Hadde 2 uker der jeg sto nesten stille og så en uke der vekta gikk opp og ned som en jojo.

Så hvordan har prosjektet mitt gått?

 

Jeg har på en uke tatt av hele 800 gram!!

 

Så er jo det store spørsmålet hva som gjorde utslaget.

Jeg personlig har nok mest tro på at det er et redusert inntak av karbohydrater og et forhøyet inntak av proteiner som har ført til den store reduksjonen på vekta.

Jeg vil derfor fortsette med dette til jeg når mitt endelige mål.

Ris, potet og pasta ble forøvrig byttet ut med egg, ost, bønner, mandler og valnøtter.[/quote']

 

Så flott for deg. Jeg undrer meg på om det er de radikale forandringene kroppen reagerer på. Jeg spiser i hovedregel ikke ris, pasta, potet og lite kjøtt - den jevne kosten består av grønnsaker og fisk eller kyllingkjøtt, men det ser det ut til at kroppen har vendt seg til. Jeg spiser 30 gr havregryn til frokost, 2 grove brødskiver til lunsj og noen ganger til kvelds. Der tror jeg kanskje mitt problem ligger - brød er jo så godt!!

Spiste du brød i eksperimentet ditt Trollmor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trollmor66
Så flott for deg. Jeg undrer meg på om det er de radikale forandringene kroppen reagerer på. Jeg spiser i hovedregel ikke ris' date=' pasta, potet og lite kjøtt - den jevne kosten består av grønnsaker og fisk eller kyllingkjøtt, men det ser det ut til at kroppen har vendt seg til. Jeg spiser 30 gr havregryn til frokost, 2 grove brødskiver til lunsj og noen ganger til kvelds. Der tror jeg kanskje mitt problem ligger - brød er jo så godt!!

Spiste du brød i eksperimentet ditt Trollmor?[/quote']

 

Åja, jeg kan ikke leve uten brød flink :) Det prøvde jeg for noen år siden da Fedon Lindbergh var inn, raskt ned og raskt opp igjen.

 

Mine karbohydratet med masse fiber er:

All-bran til frokost

2 skiver Norsk rugbrød ( coop) til lunsj

2-4 stk Fiberrik med tranebær til kvelds

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre at det går an å gå ned i vekt også med inntak av brødvarer. Blir til tider ganske frustrert over "sannheten" om at man blir tykk av brød. Måtehold også her vil jeg tro!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her går diskusjonen.

 

Jeg forsøkte og proteiner salat knekkebrød kur en uke og gikk ned 700 gram det meste jeg har gått ned på dette kurset.

 

Jeg har og trent hardt i påskeuka fordi jeg spiste usunt.Masse kalorier og hard trening ga 500 gram i minus.

 

Hadde vært gøy med en uke proteinfokus og hard trening,men orker ikke stresse.Kanskje jeg prøver....

 

Flinke jenter,stå på ...:cool:

 

hadde så mens vondt og hodepine så ble ikke veiedag på meg sist onsdag,lå på sofa med pute over hodet.:mad:

 

Men er nå på banen igjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg lest/fulgt med i denne tråden en stund og synes dere har en fin tone og mange interresante innlegg. Jeg holder meg akkurat innenfor 40 årsalderen et år til (49) og jeg lurer på : Har dere plass til en til?

 

Jeg har i mange år vært en såkalt jojoslanker og spesielt i den årstiden vi har nå. Det går mot sommer og da vil vi jo alle prøve å ta oss så godt ut som mulig:)

Har sikkert prøvd de fleste av såkalte lynkurer, med det resultat at vekta gikk like fort opp igjen som den hadde gått ned (og som oftest opp litt mer enn hva utgangspunktet var :). I januar 2006 fikk jeg tips om GR , metoden og flotte resultater. Dette ble redningen og jeg klarte endelig å komme ned i en vekt jeg trivdes godt med og klarte også å holde den:D.

Men, for snart 2 år siden fikk jeg en prolaps i ryggen, ble omtrent sengeliggende og kiloene kom på fortere enn noengang. I fjor sommer klarte jeg endelig å begynne på nytt, sto på, trente og spiste riktig. Gikk opp igjen en del i desember og i januar igjen en ny start og denne gang med fullt fokus. Trente meg opp og var sååå fornøyd, men så "smalt" det i ryggen igjen,,bare noen kilo fra målet.

Det begynner å gå bedre igjen men fokuset mitt den nærmeste tiden er å klare å holde vekta til jeg igjen kan klare å trene.:)

Nå har jeg kuttet ut det meste av poteter, ris/pasta og brød. Spiser masse grønnsaker, En del kjøtt og kylling og masse fisk. Er ikke fanatisk, så om jeg får servert poteter/ris så spiser jeg det. Men i det daglige spiser jeg veldig lite av det. Fant ut at jeg ville prøve å lage knekkebrød etter oppskrift fra programmet "sunt og godt" på TV2 og de er kjempegode,(Anbefales sterkt. Så det er min brødrasjon i det daglige. Har nå holdt på med dette i 2 uker og savner det faktisk ikke. Har også den siste uka gått ned 0,4 kg så er veldig fornøyd selv om jeg ikke tror det blir noe som vil skje ukentlig så lenge jeg ikke trener.

 

Ble visst et veldig langt innlegg dette, er ikke lett å stoppe når jeg først begynner, hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trollmor66

Velkommen inn fruWie :) selvsagt er du velkommen. Forresten så er vi vel 40+ resten av livet er vi ikke? og vi har nok noen under 40 her og tror jeg :)

Ja den prolapsen er j......., hadde jeg hatt fiender ville jeg ikke unnet dem å få det heller.

Greit med en egen tråd for oss "voksne" som ikke skal ned i 20 års vekta ikke sant!

Jeg har en tommelfingerregel på det med normalvekt i forhold til alder som jeg nå skal

teste ut på dere andre.

Mellom 18 og 30 år bør vekta ligge 10 kg under de cm du er over 1m +/- 5 kg

Over 30 år/evt. barnefødsler bør vekta ligge på de cm du er over 1m +/- 5kg

 

Jeg er 162 cm høy og før jeg fikk mine barn da jeg var 27 og 29 lå vekta mi på 52-54 kg, etter begge fødslene har vekta mi stort sett ligget mellom 62 og 68 kg, så det stemmer på meg iallefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan kanskje stemme det du sier trollemor,jeg hadde 58 kg som ungdomsvekt.Når jeg veier 68 nå vil jeg være ganske slank.Men det er lenge siden jeg var der.

 

Var nede i 73 kilo for noen år siden og fikk faktisk høre at nå var jeg blitt slank,der burde jeg holde meg.

 

Men 70 kilo er mitt mål i løpet av sommeren 09.

 

Jeg titter inne på noen flere tråder,det er noen steder at det blir helt stillt,og jeg skal ha livsstilsendring for livstid.Vil holde på fokuset hele tiden.Derfor vil jeg ha noen tråder som en sikring.Jeg bruker lang tid på omstillingen men gir meg ikke så blir vel og slite ut noen tråder.Har brukt et år på 10 kilo,så må være beinhard om jeg skal klare 8-9 nå i sommer.

 

Heier vi på hverandre?

 

Jeg har tenkt å gå inn for mer og hardere trening.Skal og begynne å registrere maten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok at det med vekt og alder kan stemme veldig godt. Jeg fikk mitt yngste barn da jeg var 25 år og vekta lå da på 47 - 48kg, (er 159cm og veldig spinkel), Økte til 52-53 etter siste fødsel. Denne vekta holdt jeg til jeg var rundt 35 men må si at jeg den gang var veldig aktiv og trente mye.:cool:

 

Trivselvekta jeg hadde satt til denne sommeren er 52 kg, er nå 56,9 og ser at jeg nok kan stoppe på ca.54 kg. De siste kiloene sitter desverre for det meste rundt magen så de får jeg streve videre med :) Siden jeg ikke kan trene så stresser jeg ikke med å klare å gå ned noe nå, prøver å holde fokus på sunn mat og holde vekta. Har strevd lenge nok med å komme dit jeg er i dag så målet er å holde motivasjonen oppe og ikke falle tilbake til gamle (u)vaner og en + på 10-15kg:p

 

Ved å holde meg her inne, delta i diskusjoner og se alle dere som står på dag etter dag med trening og sunn kost blir jeg inspirert til å holde ved de gode vaner som er lagt til grunne for å holde vekten. Alle har vi jo våre sprekker iblant, men det er det som skjer i hverdagen som teller:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg også tror at Trollmors formel gir en rimelig pekepinn på vanlig vektøkning med alder. Jeg er 162, var ca 50 som 20-åring, men tror at jeg vil virke passe slank ved 57 kg nå når jeg snart er 50. Kroppen forandrer seg, og også ansiktet har godt av litt ekstra for ikke å virke skarpt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trollmor66

Man leser stadig vekk at massasje skal være bra for å redusere sideflesket/bilringen/lovehandles eller hva man nå skal kalle det. Dette skal jeg nå teste ut. Jeg har hverken tid eller penger til en tur på spa så dette blir et "gjør det selv" prosjekt. Har et massasjeapparat som er kjempebra på stiv nakke og skuldre så det skal nå få prøve seg på andre kroppsdeler. Og ettersom det veier ett par kilo kan det jo registreres som styrketrening samtidig hehe :)

 

1 dag: midje 74 og hofte/mage 92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag står jeg overfor et, for meg, veldig vanskelig valg. Skal egentlig reise på en langweekend til Bremen i ettrmiddag, men er svært i tvil om jeg skal/kan reise? Vi er en gruppe på 5 par som har gledet oss til denne reisen som er en del av et 50 års jubileum. Så hvorfor er jeg i tvil? :confused:

 

*Det er lagt opp til noen aktiviteter, blant annet en omvisning på en øl-fabrikk, og jeg vet at det kan bli vanskelig å være med på slike utflukter da jeg har problemer med å gå. Klarer kanskje 100m så må jeg hvile.

*Jeg ønsker ikke å være en "brems" for de andre. Ønsker ikke at de skal føle at de hele tiden må ta hensyn til meg. Vi reiser for å kose oss, oppleve noe og da skal ikke jeg ødelegge for de andre.

* Jentene skal selvfølgelig på en shoppingrunde, og der er jeg vanligvis en veldig ivrig deltager:) Vil dette stoppe de andre, vil de si at jeg bør følge med og ta hensyn til at shoppingen denne gangen blir redusert på grunn av meg?? DET ønsker jeg ikke...

 

Min mann sier at vi skal reise begge 2 og heller ta litt tid alene når de andre drar på ting som er vanskelige for meg å være med på. Velger jeg å være hjemme blir han skuffet..

 

Har ennå noen timer å bestemme meg på, så vi får se. Skal ta en tlf til en av de andre jentene og lufte noen av tankene så får vi se.

 

Har noen av dere tanker om hva dere hadde valgt, gode råd så blir jeg veldig glad:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trollmor66

Nå har du sikkert bestemt deg allerede, men jeg ville ha reist uansett. Har jo vært i dine sko og følte det var bedre å reise og kose seg litt enn å være hjemme og irritere seg over å ikke kunne dra. Og du har jo pakkeselet med deg ikke sant :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, håper at du kom deg av sted FruWie. Man må jo ikke holde sammen med gruppen hele tiden. Tror at dine venner setter pris på å ha deg med selv om det er for halv maskin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru Wie- håper du fant ut av det,fint med avveksling.

 

Det kryper nedover med meg,ble 400 gram ned.Har klart 3 kg og får si meg fornøyd.Sakte ned, men ingenting opp har blitt til 3 kilo.3 kilo til så merker jeg det godt.:)

 

Nå er det å klare seg mer på egenhånd.Men har en støttegruppe så får nok motivasjon der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trollmor66

Nå har jeg slanket/trimmet meg ned i str 38, det ble nesten 8 kilo :) så jeg sier meg fornøyd og har flyttet inn på hold vekten. Håper dere fortsetter å komme med tips til hverandre så ses vi etterhvert i nye omgivelser :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FruWie

Takk for koselige tilbakemeldinger. Og ja, jeg reiste og hadde en koselig helg. Litt rart å stå litt på utsiden når en pleier å være ivrig deltager. men for lommeboka så ble det nok en tur utenom det vanlige:D Nesten ikke handling!!

 

Nå er det hverdag igjen og fokuset tettes mot et sunnt og riktig kosthold;) Om jeg ikke går ned så skal jeg klare å holde den vekten jeg nå har til det igjen blir aktuellt å trene.

 

Ha en fin uke alle sammen:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...