Gå til innhold

Slanking ved kun styrketrening.


Gjest Angelish

Anbefalte innlegg

Gjest Angelish

Hei,

 

Jeg er ei jente på 25 år som elsker å trene styrketrening.

Trener på Elixia 3-4 ganger i uka.

Har trent i 6 uker nå, og er supermotivert til å fortsette.

 

Jeg har som mål å bli slankere, stramme opp og rett og slett bli sterkere i hele kroppen.

Vil dette være mulig med kun styrketrening???

Jeg har et dårlig kne, så jeg kan ikke jogge. Sykling synes jeg er dønn kjedelig og kondisjonstrening generelt er jeg ikke såå veldig motivert til.

 

En ting til angående dette. Jeg merker at buksene er blitt litt strammere i lårene. Er dette pga styrketreningen?? Vil det etterhvert gå den andre veien at jeg blir slankere??

 

Jeg har sluttet å veie meg, og vil heller fokusere på å måle meg 1 gang i uka for å se fremgangen på den måten.

 

Vil jeg klare å nå målene mine bare ved styrketrening??

 

Jeg kan nevne at jeg prøver å telle kalorier sånn noenlunde. og ligger vel på 1600 kalorier dagen +/-, men prøver å ikke bli for opphengt i hele kaloriene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Justmeee

Vil ikke tru det. Men musklene forbrenner tydligvis fett? Men tipper at det ikke går, for hvis du bygger muskler + at fettet ligger der så blir vel det bare større og større?

 

Lurer litt på det selv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

kanskje ikke helt svar på det du spør om, men har du forsøkt svømming? Jeg har hatt stor glede av det i perioder med vondt kne. Og svømmer man skikkelig på, så blir man god og varm, om en kanskje ikke svett pga vannet ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tar lang tid å bygge muskler, selv om man raskt merker at man blir "strammere" osv. Mye av det folk ser på som å "bygge muskler" er egentlig at fettet rundt forsvinner så musklene synes bedre. Altså ikke egentlig at muskelen i seg selv vokser. Hvis kroppen ikke er vant med styrketrening vil mange merke en stillestand på vekten fordi musklene holder igjen vann, men dette går over igjen når fettforbrenningen tar det igjen. Hvis du lever på kaloriunderskudd vil du gå ned i vekt, uten å trene noe som helst. Likevel for å beholde en ny vekt er det anbefalt å trene minst 1 time moderat aktivitet hver dag. Derfor blir det vanskelig for deg å nå dette målet med kun styrketrening, så det kan bli problematisk for deg når du er ferdig med å slanke deg. Jeg vil anbefale deg å finne en eller annen form for aktivitet, om en bare å gå to-tre 15 minutters turer pr. dag (hvis det er slitsomt å gå lengre perioder sammenhengende pga. kneet).

 

- innen2010

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kvinne71

For de fleste vil en blanding av styrke- og kondisjonstrening være det beste, men kun styrke vil også ha en positiv effekt. Ved å bygge muskler øker man forbrenningen fordi musklene forbruker mer energi enn fett. Dermed vil man enklere gå ned i vekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest rolsegurine
For de fleste vil en blanding av styrke- og kondisjonstrening være det beste' date=' men kun styrke vil også ha en positiv effekt. Ved å bygge muskler øker man forbrenningen fordi musklene forbruker mer energi enn fett. Dermed vil man enklere gå ned i vekt.[/quote']

 

Jeg er helt med på dette! Selv har jeg gått et GR aktiv kurs på 8 kvelder nå, der aktiviteten er spinning. Dette er jo en kombinasjon av styrke og kondisjonstrening, men for meg veldig tungt og uvandt. Ved siden av dette (har ikke deltatt på alle spinningøktene) prøver jeg å trene moderat styrketrening 2-3 ganger i uken. Og jeg er veldig positivt overrasket over virkningen i komb. med GR kurset.

 

Men jeg tror at resultatet (-4.5 kg) ikke hadde blitt det samme for meg med bare kostjustering. (Jeg er en godt voksen kvinne på 54. da må det hardere lut til!) Styrketrening øker også forbrenningen, men ikke like intensivt som kondisjonstrening. Likevel viser studier at de som driver styrketrenimg regelmessig går ned i vekt og klarer å holde vekten mer stabil, noe som skyldes at musklene jo forbrenner MYE mer eneregi enn fettvev. Ved å styrke - og på sikt bygge muskelmasse øker vi mao også forbrenningspotensialet!

 

I en slankeprosess vil de fleste av oss ikke klare å øke muskelmassen. Dette skyldes at vi spiser mindre enn det kroppen forbrenner. (Derav vekttapet). Både muskelmasse og fett brukses i forbrenning. Likevel vil styrketrening bidra positivt fordi vi minsker muskelmassetapet, "strammes opp" og "figurformes på en rett måte" for å si det slik. For å hindre unødig energilekkasje fra muskelvev er det også viktig å spise lett før - og umiddelbart etter trening. Husk at styrketrening opprettholder forbrenningen etter at treningsøkten er unnagjort.

 

Men...kanskje det aller beste er at jeg føler meg i bedre form og har lyst til å fortsette. Jeg får ikke tid til et nytt GR aktiv kurs nå, men vil satse på det til høsten. Forhåpentligvis vil det bli litt enklere å spinne da...og på sikt vil pust og kondisjon også bli bedre.

 

Vi er jo forskjellige og reagerer ulikt på ulike aktiviteter. Jeg ville bare dele litt fra min nyervervede erfaring som jeg ble så positivt overrasket over. Ting tar tid, også det å gå ned i vekt. Ja, det er jo et ideal at det skal ta tid. Så...jeg blir oppmuntret av de små fremskrittene...og tenker at jeg skal ikke gi meg med det første! Lykke til til dere her inne.

 

Hilsen meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
Gjest Inanna

Hvis du bare trener styrke vil du bare bygge musker under fettet.

du må forbrenne fettet samtidig. du trenger ikke jogge, bruk fettforbrennings settingen på tredemølla og gå i ca 4-5km/t.

Jeg har en trener som har satt meg på dette programmet, med styrke i ca 1 time og halvtime på tredemølla.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du bare trener styrke vil du bare bygge musker under fettet.

 

 

Det er ikke riktig. De aller færreste som lever på kaloriunderskudd vil bygge muskler. Musklene trenger energi' date=' og vi lever jo på energiunderskudd. Dermed kan ikke musklene bygges. Hvis du vil BYGGE muskler samtidig som du slanker deg må du trene hard styrketrening minst 5 ganger pr. uke, og enda da er det ikke sikkert at du klarer å bygge muskler (mange klarer fortsatt bare å unngå å tape muskler). Og da vil du sannsynligvis gå fort ned i vekt, siden muskler forbrenner mye fett for å kunne bygges når du lever på energiunderskudd.

 

De aller fleste av oss her inne vil ikke bygge muskler mens vi slanker oss, men vi vil miste en del av fettet rundt, og "stramme opp" musklene, slik at de synes bedre (mye fordi fettet rundt dem forsvinner).

 

Jeg har lært en gang hvor mye som tapes ved 10 kg vektreduksjon, jeg tror at en person som slanker seg uten å drive styrketrening taper 4 kg fett og 6 kg protein (i all hovedsak muskler), mens en som går ned 10 kg mens man driver styrketrening taper 7 kg fett og 3 kg protein (som sagt så skal jeg ikke love at jeg husker tallene helt korrekt, men dere ser poenget). Altså vil styrketreningen i hovedsak ikke hjelpe med å bygge muskler, men unngå stort muskeltap. De aller fleste som skal ned i vekt vil miste muskelmasse.

 

du må forbrenne fettet samtidig. du trenger ikke jogge, bruk fettforbrennings settingen på tredemølla og gå i ca 4-5km/t.

Jeg har en trener som har satt meg på dette programmet, med styrke i ca 1 time og halvtime på tredemølla.

 

Jeg er også HELT i mot å kun trene på lavintensitet ved utholdenhetstrening (men man må gjerne gjøre det hvis man liker det veldig godt, men ikke fordi man tror det er best):

 

Et eksempel: hvis du trener med 120 i puls i 1 time, og forbrenner f.eks. 50 % fett, 300 kcal, eller trener med 170 i puls i 1 time, og forbrenner f.eks. 30 % fett, 600 kcal.

 

Da betyr det:

120 i puls: 50 % av 300 kcal = 150 kcal fett

170 i puls: 30 % av 600 kcal = 180 kcal fett

 

Med andre ord: du forbrenner MER fett ved å ha høyere puls, og du vil i tillegg forbrenne mer annet enn fett også. Dette andre kan du få til å bli fett ved å spise riktig før og etter trening, slik at hovedsaklig energireservene som brukes opp er fettet og ikke proteinlager. Dette vil gi deg et høyere kaloriforbruk. I tillegg vil utholdenhetstrening (da må du trene på over 65 % av maxpuls) gi deg økt kondisjon, bedre forbrenning ved trening = mer nytte av treningen din på lang sikt. Dessuten vil kroppen ved bedre kondisjon lettere bruke fett som energikilde enn hvis du er dårligere trent. Ved å trene med høy puls vil kroppen også opprettholde høyere forbrenning flere timer ETTER treningen er over, enn hvis du trener ved lav intensitet. Med andre ord vil total fettforbrenning bli mye høyere i løpet av det neste døgnet. Jeg synes det viktigste budskapet i forhold til utholdenhetstrening og slanking er: finn noe du synes er moro, ikke overdriv i starten, lag realistiske planer og trening du kan fortsette med gjerne resten av livet. Og tren gjerne så hardt du orker (det gjelder både utholdenhetstrening og styrketrening), men helst under melkesyrenivå når du driver utholdenhetstrening.

 

-innen2010

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HelleDudena

Siden du trener på Elixa har de sikkert kondisjonstrening i sal. Svømming er veldig bra trening. Spinning er ganske forskjellig fra vanlig trimsykkel (jeg synes sistnevnte er dørgende kjedelig, gjør det ytterst sjelden). Step, aerobic osv er også gode alternativer.

 

Når det gjelder kosthold, spis nok protein siden det hindrer nedbryting av musklene.

 

Dessuten, variasjon er et stikkord. Prøv noe nytt! Min personlige favoritt for tiden er pilates.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Du trenger ikke trene kondisjon for å gå ned i vekt. Du går ned i vekt så lenge det totale inntaket er lavere enn det totale forbruket. Så om du ikke spiser og ikke trener, går du også ned i vekt. Men det er så klart ikke særlig helsevennlig.

 

Det er kjempelurt å trene styrke samtidig som man slanker seg, slik at du ikke mister musklene dine mens du går ned i vekt. Leste nylig forskningsartikler som viste at man kan gå ned i vekt og samtidig øke muskelmassen dersom du trener mye og hard styrketrening og spiser for lite, men du må passe på at maten er jevnt fordelt ut over dagen: Aldri la det gå mer enn 3 timer mellom du spiser noe, og at du alltid inntar et lite måltid med protein og karbohydrater etter styrketreninga.

 

Styrketreninga vil føre til at du går langsommere ned i vekt fordi du bygger muskler, men fettet blir du uansett kvitt.

 

Ang kondisjonstrening vil det nok være lettere å gå ned i vekt om du driver med dette i tillegg, men for å bare svare på spørsmålet ditt blir det altså at ja, du kan nå målet ditt med bare styrketrening.

 

Lykke til med treninga og god bedring med skaden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...