Gå til innhold

Hjelp meg å anslå kaloriinnholdet i de "lette" vaflene mine


Gjest melone

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Min mor lager forferdelig gode vafler for tiden, som også er grove og relativt "lette" av hensyns til meg og min diett. Er selvfølgelig klar over at vafler ikke er ordentlig hverdagsmat (da en fort spiser mye mer i gram enn med brødskiver) men jeg kommer fortsatt til å nyte disse en gang i blant.

 

Uansett, det jeg lurer på er egentlig, hvor mye kalorier bør jeg regne med at det er per 100 gram i disse vaflene?

 

Røren inneholder:

1 liter Ekstra Lett Melk

Hvetemel

Store havregryn (mer av dette enn av hvetemel)

3 egg

Splenda

 

 

Altså, det går jo an å finne ut av om jeg lager den selv, veier før og etter steking og slikt, men tenkte kanskje noen her hadde litt emr erfaring angående det.

 

Er det noen som vet omtrent hvor mange vaffelplater det blir av ei slik røre med 1 liter melk? Og derfra, hvor mange kalorier jeg bør beregne per 100 gram...?

 

 

Mulig jeg spør om noe nærmest umulig, men det finnes mye smarte folk på nett, så jeg ser ikke bort ifra at noen har peiling!

 

Mvh Melone

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vei det som går inn

Sett opp antall kalorier pr ingrediens

Tell antall plater du får ut av en batch røre og del totalantallet kalorier på antall plater.

 

Ev. vei platene for å finne gjennomsnittsvekt pr plate og kaloriinnhold pr 100g.

 

Noen annen måte finnes ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måten jeg regner ut det på er:

 

Vei alle ingrediensene og finn totalt antall kcal i hele røra.

 

Vei deretter alle vaflene du får ut av røra.

 

Regnestykket blir da som følger:

 

Tot. kcal * 100 /Total vekt. (= ta tot. ant. kcal ganger dette med 100 og deler på totalvekta på alle vaflene.)

Da får du kcal pr 100 g vaffel.

 

bruker du fett til å smøre vaflene med må du nesten ta med dette også.

 

Som smg skriver, er det ingen annen og mer lettvint måte å gjøre dette på.

men når du først har gjort det en gang, så er det gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du spør om er vel ikke egentlig HVORDAN man regner ut kcal i en oppskrift, men ca hvor mye mel osv det er i en oppskrift med 1 liter melk?? Sitter her med min mor som tipper 4-5 dl mel i en røre med 1 liter melk og 3 egg, men hun sier samtidig at hun egentlig ikke har peiling :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest matmumsen

Synes i grunn ikke denne oppskriften er spesielt lett? Bortsett fra splenda i stedet for sukker da, og så er det vel mange som bruker smør i vaflene sine. Men jeg bruker ofte ikke mer enn en ss sukker i røra, og synes det er bedre enn kunstige tilsetningsstoffer.

 

Bytt ut hvetemel og havregryn (som er kaloririke raske karbohydrater som øker søthunger) med en blanding av rug, bokhvete, jyttemel eller quinoamel (sammalt som man sikter selv synes jeg fungerer bra) så får du proteiner og næringstoffer på kjøpet med litt færre kalorier. Erstatt også noe av melken med kesam, gjerne vanilje og ha i en dæsj kardemomme. Om du liker vaflene sprø, ha i en ss maisenna.

 

For å regne ut kaloriene tar jeg kaloriene for hver bestanddel, summerer og deler på antall plater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...