Gå til innhold

Er trening på elipsemaskin effektivt?


Gjest Gelica

Anbefalte innlegg

Jeg har en elipsemaskin som jeg hovedsakelig har å trene på.

Er dette effektiv trening for å gå ned i vekt å stramme opp (overalt)?

Jeg sliter mye med mage, rumpe og lår og ønsker virkelig å bli mindre her.

 

Hvor ofte bør jeg trene på denne?

Bør jeg gå fort/prøve å løpe for å få best effekt? (er ikke glad i å løpe)

Bør jeg trene over lenger tid, eller kortere tid med høyere motstand?

 

Jeg er ute etter den mest fettforbrennende effekten og håper noen har kunnskap til å kunne svare meg på dette:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest dennejenta

Du forbrenner mest fett over tid, klarer du å holde ca 150-170 i puls i en time, har du forbrent fett i ca halve tiden. :D

 

Mye motstand på kortere tid gir mest muskler, men igjen, jo mer muskler du har, jo mer fett forbrenner du ved kardiotrening. Det er anbefalt å både trene styrke, og kardio, du kan jo kombinere slik du liker det best? 1 gang styrke, 2 ganger kardio i uken, for eksempel? Eller om du kjører et skikkelig race en halvtime som hard oppvarming, så styrke den siste halvtimen. Du må ikke trene en time hver gang, hvis det passer bedre med 30 min hver dag, gjør du heller det. Da bør du til gjengjeld svette skikkelig, om du trener styrke eller kardio.

 

Jeg er ingen ekspert, men jeg har lest meg opp, og selv erfart hva som funker.

 

Jeg har hørt at elipsemaskin er genialt, fordi det trener hele kroppen. Jeg har imidlertid ingen erfaring med den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis du skal trene styrke er det best å trene styrke rett etter oppvarming og ta kardioøkten etterpå Da får du mest ut av styrketreningen.

 

Det er mange teorier om hva som er best i forhold til forbrenning..men jeg merker at harde kardioøkter tar bedre på magefettet enn annen trening. men da må pulsen opp på 85-95% av makspuls..Det er kanskje voldsomt å begynne der. Elipsemaskin er skånsomt og du kan godt stå på en slik ganske lenge. Gjerne 40 min+.

 

Men kanskje en ide å finne en runde på 5-10 km å gå? Gå fort er veldig fin start-trening som passer for de fleste. Husk at trening handler om å komme i form og det er ett poeng i seg selv. Ikke bare tenke på hvor mange kcal man forbrenner. men å styrke hjerte, skjellet, sener og muskler. Da får man mer overskudd i hverdagen og forebygger for en rekke vondter og skavanker..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ellipsemaskin er blitt min favoritt på treningssenteret

jeg bruker pulsklokke og kan sammenligne med jogging

jeg får like høy puls på ellipsen, men jeg holder ut lengre på den

jeg sliter veldig med å jogge i 20min, men 30 min på ellipsen går helt fint!

den er nok mye mer skånsom for knær også, i tillegg til at man får brukt armene mer enn ved jogging.

ved vanlig jogging ligger min puls på 150-160, og det gjør den også på ellipsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest dennejenta

Da høres det ut som du har funnet din greie. Jeg har også hørt at den er fin for leddene. Jeg synes du skal fortsette med den, prøv å øke litt hver dag, for eksempel? Press deg selv lenger litt etter litt, og du vil bli sjokkert over hva du kan få til etterhvert. Lykke til! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...
Gjest Karamella

Ellipsemaskin er så å anbefale, spesielt for folk som får vondt i ankler og knær. Det er ikke like stor påkjenning som leddene som å jogge, da pedalene hjelper deg på vei. Jeg har selv hatt slatters og har et muskel-og ledd syndrom, men på ellipsemaskinen får jeg aldri vondt uansett hvor hardt jeg tar i. Man går jo ned i vekt med kardio, så jeg tenker ikke på den som at den skal forme osv.. Det tar jeg bare som en selvfølge ettersom jeg går ned i vekt og trener osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...